Dagens blomst (side 23)

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si hvilken rose jeg er på jakt etter, før jeg hadde slått kloa i den, men nå må jeg spørre:
Mona, hvor har du fått tak i Nostalgie? Jeg har siklet etter den siden jeg så det første bildet du la ut.

I dag har jeg hoppet midt oppi et annet rosekjøp jeg ikke aner om jeg kommer til å like eller hate. Dessverre kommer det nok til å bli enten-eller. Jeg liker ikke å kjøpe roser ut fra bildet på etiketten, men nå gjorde jeg det altså. Rosen heter Rumba (for å være ærlig finner jeg ikke navnet særlig tillitsvekkende. Men det er tross alt bedre enn rosen jeg aldri kommer til å kjøpe pga. navnet: Super star). Hvis den blir seende slik ut, kommer jeg nok til å like den...kanskje...

Mens jeg søkte etter bilder av Rumba, kom jeg over[URL=http://www.spaldingbulb.co.uk/r_91068-042/Large-flowered-roses/Large-Flowered-Rose-Osiria®.htm] denne saken[/URL]. Ooooh! Den var virkelig lekker!

[URL=http://www.spaldingbulb.co.uk/r_90970-042/Large-flowered-roses/Large-Flowered-Rose-Whisky®.htm]Dette[/URL] er forøvrig den orangefargen jeg er ute etter. Men jeg har gitt opp jakta, og kjøpte altså Rumba som en trøsterose.
Kornblomst
Bilde er tatt i sverige.
Denne åkeren var fyllt med disse blomstene!
[External Image]
1. Her er en type kjempestore valmuer og de er bare helt nydelige.
2 og 3 er helt vanlige billige potteroser som jeg har kjøpt for 29.90 eller noe sånt. Får ikke andre roser til å overvintre her en disse. Har mange i forskjellige farger.
Inger Anne
For et nydelig bilde!

Tusen takk!
Lille Havfruen
Bilde er tatt i Sverige. Denne åkeren var fylt med disse blomstene!
Ser ut som det er kornblomster i kornåkeren.
En av mine fuksia blomstrer noe helt utrolig nå. Hele planten bare bugner av store, tunge blomster. Det finnes så mange flotte fuksia-arter! Jeg pleier å kjøpe en eller to hvert år, og planter dem i krukker. Dessverre har jeg ingen frostfri overvintring å tilby (ingen kjeller i huset) så de behandles som ett-årige.

Men kanskje svigermor har plass i sin kjeller (som er fyllt med 40 års skrot..!) til et par overvintringsplanter fra meg i år?

Fuksia (navnløs sort, det finnes tusenvis av sorter)
[External Image]
Dette er ingen hageplante, men en stueplante. Jeg tror den kalles Voksblomst på norsk, og når man får gleden av å se den blomstre en sjelden gang så forstår man hvorfor Blomstene ser ærlig talt ut til å være kunstige og laget av voks! Nydelige blomster som varer lenge.
Slekten som kalles voksblomst har det vitenskaplige navnet Hoya, og det finnes mange arter. Jeg har ingen anelse om hvilken art min er, ettersom jeg fikk den som avlegger av en venninne for 4 - 5 år siden. Dette er vel tredje gang eller noe sånt som den blomstrer.

Hoya er uansett hardføre planter, som ikke dør av å bli glemt en stund. De klarer seg egentlig best med sjelden vanning. Det ser man på bladene. De er tykke, mørkegrønne og blanke, ser nesten ut som de har et lite vokslag på. Det betyr at planten klarer å holde på fuktigheten lenge. For mye vann så drukner de. Får planten en del gule blad som så faller av, tyder det på for mye vann.


Er ikke disse blomstene nesten et kunstverk i seg selv?

[External Image]


Endelig litt oppholdsvær et par dager, og litt solstreif i tillegg. De av rosene mine som gjenblomstrer i løpet av en sesong, har slitt hardt i alt regnværet som har vært, uke etter uke. De fleste knoppene står og råtner på stilk og åpner seg derfor aldri, pga alt regnværet Det er et trist syn altså.

Det er noen få som har greid å bevare knoppene sine, og orker nå å åpne dem når de har fått tørket opp bittelitt.

Her er en av mine hvite engelske roser, tror den heter Winchester Cathedral, men jeg har rotet sammen hvem som er hvem av den og Glamis Castle. De er dønn like! :p

[External Image]
1. her er en lys rosa fylt petunia...
2. Her er en sort pelargonium. Men så var ddet navnet da. Nydelige flikkete blad på denne.
3. En gul rosenknopp
Solsikke er en av de vakreste blomstene jeg vet om. Slike bilder forsterker følelsen
Ja, de er helt utrolige blomster
Gladiolus callianthus Duftlilje
Bildene er tatt for noen dager siden.

[External Image]

[External Image]
Det er noen få roser som orker å blomstre enda etter en så regnvåt sommer.
En av dem som holder ut, er rosen 'Rhapsody in Blue'. Den har uten tvil vært den mest blomsterrike rosen i sommer. Lar seg ikke stoppe av gråvær og regn Den har utrolig fin lilla farge på blomstene. Det ble litt for rosa på bildet her, den er mer grålilla i virkeligheten.

[External Image]
Jeg får slenge med noen sene rosebilder, jeg også. De har ikke helt gitt opp sommeren her heller. Den ene busken av rhapsody in blue har noen få blomster å skilte med fremdeles.

[External Image]

Endelig har Rumba greid å få noe ut av knoppene sine også. Jeg har vært spent på denne, siden jeg egentlig angret etter kjøpet. Men så langt ser den utrolig flott ut. Jeg håper bare den ikke blekner til ferskenfarge (noe jeg har en sterk mistanke om at den kommer til å gjøre). Vel, jeg får nyte rosen mens den ennå har en farge jeg liker. Her er den både i knopp og utsprunget. Jeg liker særlig de røde kantene på knoppene.

[External Image]

[External Image]
Nydelige rosebilder, minner meg om marsipan...nam...
Jeg får bidra med litt av mine som også henger med i regnværet.
1. Har noen blåbærbusker som kommer med noen nydelige blåbær.
2. Så har jeg en balje med knall orange fylte begoniaer. Et under at de er så fine etter alt regnet...
3. Her er også en enkeltblomstrende begonia som er nesten 15 cm i diameter. Så den er bare praktfull der den står med de store blomstene.
Her kommer noen fra min hage. Noen er ferdigkjøpte, men mesteparten ikke.
Fikk opp øyene for blomster i fjor, så prøvde endel i år også. Moro!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Denne her planter jeg for andre sesongen, kom ikke SÅ bra i år å er litt sen, men kommer seg sikkert etterhvert

[External Image]

[External Image]

Dårlig på navn, hva heter denne? iallefall min favoritt siden jeg begynte når den var bitteliten å nå begynner den bli stor
Så mange flotte blomster du har...Det soste er en rosa georgine. Om den har et navn i tillegg så vet jeg ikke for jeg er dårlig på å huske navn selv. Det finnes tusenvis av varianter av georginene og de er veldig fine alle sammen. Jeg har også noen røtter jeg tar vare på hvert år og planter ut igjen. Her er tre av mine georginer. En enkeltblomstrende og to kulegeorginer.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap