Tante Astrid´s undervannsverden (side 23)

LEOPOLD ER KOMMET!

Da var karet bestilt og selvfølgelig måtte jeg kikke litt på fiskene som hadde kommet siste uka, og der var han selvfølgelig, Leopold, kampfisken som skal gå i det nye karet. Han var akkurat slik som jeg hadde sett for meg at han skulle se ut.

Kunne ikke la ham bli igjen for noen kom sikkert til å kjøpe ham før det nye karet ble kjøpt og kjørt inn, ikke hadde jeg plass i noen av de to karene hjemme heller. Løsningen ble å kjøpe en av de mindre plastburene på rundt 20 liter. Der skal han få gå til det store karet er klart. Pumpe og varmekolbe hadde jeg liggende og filtersvampen fikk en skikkelig runde i gørr fra filteret i Rekecocktailen.

Dette lille karet kan jeg senere bruke som karantenekar så noe bortkastet kjøp er det ikke. Blir nok en runde med kamera i kveld så dere skal få et glimt av skjønnheten. Foreløpig er vannet brunt etter gørra, men det klarner nok fort opp. Skal ta noen bilder av storkaret også, Liv, så du får stillet utålmodigheten din

Forresten så synes jeg Crinum er en vakker plante når den trives, noe den åpenbart gjør hos deg. Selv har jeg ikke tatt sjansen på å prøve meg på den siden jeg leste at den ble så stor.
Å nå gleder jeg meg sykt til bilder altså
Så kult, da blir det bilder både av kampfisk og kar Alltid vært svak for vakre kampfisker. Særlig hvis jeg finner en med halvstore finner som ikke henger - og i flott blåfarge. Kommer nok hjem med en en dag jeg og skal du se.

Ikke vær redd crinumen, kjempefint at de snor seg i vannflata og supert gjemmested for små fisker. Smykketetraene i 96 literen har ikke vært samme farten etter jeg fjerna de store lotusene derfra. De ble overlykkelige over å få skorpa full av gjemmesteder igjen. To av dem lekte umiddelbart midt i bladene der
Gratulerer med kampfisk og nytt akvarium
Når det gjelder Crinum, så har jeg selv Crinum Natans. Den vokser mye senere enn thaianum (iallefall hos meg), så det vil sikkert ta ganske lang tid før den når slike høyder som thaianum. Dekorativ den også
Som du her kan se, Liv, så ser du ikke mye av de nye plantene enda. Masse fine nye alger derimot ;b

Tok noen flere bilder av fiskene i dette karet, men vet ikke hvordan de ble enda. Skal se igjennom de i morgen.

[External Image]
Og her er altså nykomlingen. Hils på Leopold, som nå har fått sitt eget lille kongerike med noen sandsnegler som undersotter. Ikke akkurat noe slott enda, men det får greie seg til han flytter til det større kongedømmet. Vannet er fremdeles grumsete og lyset gult så bildene ble ikke all verden. Det er likevel ikke tvil om at han er en liten skjønnhet, vel

[External Image]

[External Image]

[External Image]
....og det tredje bildet som ikke ble med i forrige innlegg
DET var en nydelig kampfisk Akkurat sånne farger jeg elsker, dyp blålilla Blir det hunner og forsøk på yngel etter hvert og eller?

Karet ditt er fantastisk flott, var ikke den store forandringen som du sa ennå
Bildene yter ham ikke rettferdighet. Fargene går fra lyseblå til fiolett og rød. De helt ytterste tuppene har en anelse lillafarge også. Antar det er en crowntail. Får nok ikke frem de rette fargene i dette lyset (vanlig lyspære).

Det første bildet her viser karet rett etter at jeg har hatt oppi gørra fra det innkjørte filteret. Det siste viser hele karet like før lyset sluktes i dag. Ikke det lekreste karet i huset, men tror nok det fungerer fint noen uker. Det verste er egentlig filteret som står i, det minste fra am-top. Det bråker ganske alvorlig og jeg skal jo sove i samme rommet. Vel, ikke noe å gjøre med det. Jeg får bare finne meg i det.
Leopold er virkelig en nydelig kampfisk! Ikke rart du måtte forte deg å få han i hus, Astrid!
Takk, for det, Nille! Han skal bli passet godt på her. Dessverre så blir det nok ingen dame på ham. Skal man drive kampfiskoppdrett så kreves det nok både større plass og innsats enn jeg har muligheter til. Tror nok ikke han skal mistrives alene når han kommer i et større akvarium med masse ting å utforske. Han fikk forresten litt artemia før sengetid og virket nesten forundret over at det virkelig fantes levende mat. Spiste gjorde han da, men han var veldig forsiktig på de første forsøkene.
Kampfisker trives helt fint som single menn Godt å høre han ikke sulter ihjel foran brødboksen :-P

Ser kjempefint ut det karet der. Vurderer å kjøpe en sånn plastsak til reker. Oi... nå kom det tordenbyge over Oslo gitt.
Ooops! Lynet slo ikke ned vel? :-o

Her kommer det noen bilder av schultzeiene mine. Har bare fire, men så at de var kommet inn på nytt nå så vurderer å kjøpe et par til om de fremdeles går der når jeg får penger igjen. Måtte velge i går om jeg skulle ta to schultzeier eller Leopold så da så

Disse coryene er ihvertfall mye mer synlige enn trillene. De suser rundt eller ligger fremme på grusen, mens trillene heller gjemmer seg under roten til natta kommer. På det siste bildet er det mulig å se litt inn i husværet til de sistnevnte.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Her er en av trillene også, lettere forskrekket etter å ha blitt oppdaget på dagtid. Merkelig hvordan disse ligger og balanserer på bukfinnene. Schultzeiene gjør sjelden det, men trillene liker visst å ligge slik.

Videre er det Dvergøkser i snøstorm, dvs jeg strever med en del partikler i vannet og det blir veldig tydelig når lukketiden blir i lengste laget.

Det siste er av en av skjørtetetrahannene. Hunnene er ikke særlig pene lenger siden de er angrepet av det viruset som gir svarte hevelser. Hannene ser ut til å ha sluppet unna dette. Antagelig bryter viruset bare ut på svekkede individ og hunnene har vært ganske utslitte etter at de har lekt. Trodde i det lengste at dette ikke skulle dukke opp hos de andre artene i karet, men sitrontetraene ser ut til å ha utviklet en mildere form med stort sett misfarging og lite hevelser. Ingen av fiskene virker spesielt plaget for øyeblikket så det får bare våge seg at de ikke ser så vakre ut. Har uansett gitt meg selv innkjøpsstopp på tetra-arter frem til de jeg har er borte. Alle er 3 år gamle så jeg regner ikke med de kommer til å leve så veldig mange år til.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
veldig flott den kampfisken der =)
mine triller spenner også ut bukfinnene og hviler på dem ganske ofte faktisk.
Ja, det ser ut som det er normal oppførsel for dem. Spesielt morsomt er det når de rundeste hunnene legger seg sånn og vugger omtrent som bestemor i gyngestolen.

Takk for skrytet av Leopold. Tok akkurat en nitritt-test i karet og fyttirakker'n sier jeg bare, der var det farge, ja. Får ihvertfall trøste meg med at prosessen nå er godt i gang, men må også huske til en annen gang at filtergugge ikke nødvendigvis fører til at man skipper nitritten helt. Har nå skiftet mer enn 50% av vannet for å få nivået på et levelig resultat og så skal jeg måle igjen litt senere i kveld.

Skiftet også ut varmekolben med den som sto i Rekecocktailen. Det var nemlig ikke mer enn 23 grader i morges og det er litt lite til kampfisk synes jeg. Cocktailen fikk 125 w som er beregnet til nykaret, men siden tempen der er stilt lavere så regner jeg egentlig med at den ikke slår seg inn engang. Greit å ha den der for sikkerhets skyld. Kan fort bli kaldt om nettene enda.

Har også fått meg i hus et billig møbel som skal huse en 60 liter og alle filmene og spillene våre. Akvariet er ikke planlagt innkjøpt før senere i høst, men i og med at jeg må ommøblere så passet det å få ordnet det nå. Siden det var så billig så trenger det litt oppussing også, samt litt avstiving på midten. Skal også kjøpe en ekstra plate på toppen. Nå er ikke 60 liter all verden, men her tas det ingen sjanser.
Leopold kampfisk har nå fått et nytt lite vannskift, men i dag var det lite nitritt, bare 0.1, så regner med at det nå har stabilisert seg oppi der. Skal teste jevnlig fremover for sikkerhets skyld. Han har også spist både sorte mygglarver i går og bettafôr fra Hikari i dag så det er ingengting å si på matlysten.

Har lest i en annen tråd her om de som påstår at kampfisk kan gå i små bokser fordi de ikke er så aktive. Da vet jeg ikke hva som feiler Leopold for han farter rundt i hele karet og undersøker. Han er mye mer aktiv enn tetraene i storkaret ihvertfall. Ikke tvil om at dette karet (20 liter) er for lite for en slik nysgjerrig fisk. Tror nok han vil trives bedre med enda mer å utforske.

Samboeren min lurte på hvorfor en slik fredelig fisk kaltes for kampfisk så jeg tok frem et lite speil. Gud, så nydelig han var med utspilte finner! Lot han "vinne" kampen etter et par-tre sekunder og fjernet speilet. Han fikk sikkert økt selvtillit av det der Det er vel ikke altfor stressende at han får se et speil en og annen gangen? Tenkte det kunne være en idè til neste fotoseanse
Det med speliet var smart, ja, rolige ..... kampfisk ..... He he mine går i 200 liter nå og de bruker hele karet og svømmer aktivt nesten hele tiden, det vet jeg iallefal den ene har gjort siden han var liten, svømt rundt masse. Så det kommer vel av at de står i pytte små kar og nesten ikke klarer bevege seg, man blir jo slapp av mindre.
Hei

Jeg er en ganske fersk kampfisk eier. Og jeg merket det at når alt lyset i rommet er slukket (jeg har det på soverommet, og jeg har innstilt lyset til å slåes av etter jeg har lagt meg) så ser jeg at han blåser seg opp hver gang! Det er kjeeempegøy og det ender ofte med at jeg ikke får roet meg ned i senga, men sitter i godstolen og sitter og ser på i stedet. Mona O sa at det antakeligvis er fordi han ser speilbildet sitt. Det synes jeg er litt morsomt

Gratulerer med kampfisk!
Takk, Iselin. Ja, de er kjempefine når de spiler ut finnene sine, men er redd det blir veldig stressende om den må drive å jage rivaler hele døgnet. Er derfor litt spent på hvordan det vil gå når han kommer i nykaret hvor det etter planen skal bli sort, utvendig bakgrunn. Redd det kan bli litt speilvirkning der. Skal plante masse vallisneria foran så jeg håper det skal gå greit.

Godt å høre at Leopold oppfører seg slik en kampfisk skal, Galemor. Er veldig glad for at jeg bestemte meg for et såpass stort kar selv om jeg bare hadde tenkt meg en kampfisk og kuhliål. Bare litt over en uke til jeg kan hente det nå så da blir det vel klart for innflytting i slutten av juli
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap