Mine akvarier og sånt (side 23)

Jeg flyttet gullfiskene uti dammen igjen. Jeg orket ikke å se på dem lenger. Danioene er fremdeles i 48 literen. Gullfiskene er nemlig lettere å fange inn skulle det bryte ut hvitprikk igjen.

Men jeg har sjekket dammen for yngel hver dag uten å finne noen ting, så jeg håper det går bra.
Matet gullfiskene i dammen i dag, og fikk øye på en stor snegle som gumlet i seg azolla i overflaten. Jeg har kikket etter snegler innimellom etter at jeg fant et posthornsnegleskall for noen uker siden, for jeg har vært nysgjerrig på om det er flere nedi der.

Den jeg fant i dag er definitivt ikke en posthornsnegle. Jeg er ikke sikker, men det er mulig det er en forvokst damsnegle...?

Jeg husker ikke bakgrunnen, men for noen måneder siden havnet to små damsnegler i dammen pga de var i bøtta jeg bruker til vannbytter, og de fulgte med fra et vannbytte...

Jeg ser at maksstørrelse for vanlig damsnegle er 1.5 cm, og på profilbildene har de et veldig tydelig mønster på skallet, noe jeg seff kjenner igjen fra mine egne damsnegler.

Denne var mer enn 1.5 cm lang (kun skallet), hadde en antydning til mønster og et tydelig grønnskjær i sollys.

Kanskje damsneglene rett og slett stortrives i dammen? Det er hvertfall ganske kult at det er snegler oppi der
Fant igjen 2 killiyngel i dag De er fremdeles små og ligger stort sett rolig på bunnen. Det er kun når jeg stikker hånden i karet for å mate sneglene at yngelen blir skremt opp og fyker avgårde.

Mener det er 4 stk det er oppi der. Det 5. egget har fremdeles ikke klekket. Tviler på at det klekker etter så lang tid. Men det er brunt med tydelig yngel inni, ikke noe mugg eller noe. Så det er merkelige greier...
Den siste killiyngelen klekket i går kveld, 3 uker tok det. Snodige greier. Den ble sluppet oppi 22 literen til de andre. De andre har vokst utrolig, har minst tredoblet seg i størrelse de få dagene de har levd. Har funnet 3 av de 4 jeg puttet oppi etter de klekket, og det er ganske bra. Er godt mulig det er en til oppi der, ikke helt enkelt å få øye på dem når de ligger nesten helt stille på bunnen. Skal være 5 til sammen.

Danioyngelen ligner nå en miniversjon av en voksen fisk. Det er litt gøyalt hvor raskt de vokser

Har funnet ut at det er ikke noen vits i å fore gullfiskene i dammen når det ikke er danioer sammen med dem. De skjønner nemlig ikke når det er mat på gang. Selv om jeg slipper maten rett over dem ser de den ikke, og noen ganger blir de skremt av hånden min og fyker avgårde. Danioene dukker opp innen 2 sekunder uansett hvor i dammen de er, og da hører/ser gullfiskene at de spiser og kommer og spiser sammen med dem.

Gullfiskene er hvertfall tilbake til sitt aktive jeg, de graver rundt på bunnen i gruppe og med jevne mellomrom fyker de til andre enden av dammen. Litt annerledes enn da de var i 48 literen. Da rørte de seg knapt på timesvis....

Siden de ikke kommer til overflaten i dammen får jeg heller ikke sjekket dem for hvitprikk, så jeg tror jeg bare slipper danioene uti til dem, og håper på det beste...
Da er årets juleferie bestilt. 22. desember reiser vi til Emu Plains som er en forstad til Sydney. Typens foreldre bor der og siden det er 6 mnd siden sist gang vi besøkte dem fant vi ut at det var på tide. Faren til typen har som vanlig masse dataproblemer som han ikke klarer å finne ut av på egenhånd. Han vet fremdeles ikke forskjell på høyre- og venstreklikking eller forskjellene på filer og mapper, så typen skal fikse pc'en for han mens vi er der.

Vet ikke om jeg har nevnt det, men typen er pc-geni og det han ikke vet om pc'er er ikke verdt å vite. Kanskje noen husker det viruset som sirkulerte for noen år siden, der det popper opp en beskjed på skjermen til tilfeldige tider flere ganger om dagen om at pc'en har et problem og starter på nytt om 1 minutt, hvorpå nedtellingen starter og man har ikke noe valgmuligheter, annet enn å lagre alt før pc'en skrur seg av.

Undertegnede var en av dem som fikk viruset, og typen var den eneste som fant en måte å hindre pc'en i å skru seg av (han googlet det, og det var ingen som hadde postet noen løsning på problemet). Viruset var i seg selv lett å bli kvitt, men siden pc'en skrudde seg av helt tilfeldig, kunne man ikke kjøre noe antivirusprogram lenge nok til å bli kvitt det.

Men nok skryting av typen Vi blir i Emu Plains en uke, og deretter reiser vi på cruise i Stillehavet i januar. Detaljene er her.

Jeg gleder meg til begge turene, men som vanlig er dette med alle dyrene et problem. Jeg hater å reise fra dem, spesielt pusen min Julie. Hun liker nemlig ingen andre enn meg, og hun er vanligvis helt vill i blikket når jeg har vært borte noen dager, som om hun ikke har hatt menneskelig kontakt hele tiden jeg har vært borte. Dessuten er hun utrolig småspist (hun sultet nesten ihjel tidligere i år) og jeg liker ikke at noen andre skal ha ansvaret for foringen.

De andre kattene er ikke noe problem, de tåler andre mennesker helt fint og spiser normalt. Fiskene er heller ikke noe stort problem, de klarer seg vel uten mat en ukes tid. Eneste problemet er om strømmen går igjen, slik den gjorde forrige gang vi var bortreist... Og jeg håper all yngelen har blitt så voksen at de klarer seg en stund uten mat. Fuglene burde heller ikke være noe problem, annet enn at temmingen blir satt tilbake mange dager....
Fant ut det var på tide med ny avatar
I sommerhalvåret er tordenstormer et svært vanlige fenomen her, alt fra 1-5 ganger i uka. Vanligvis er det ikke noe dramatisk så langt nord som vi er, det er vanligvis selve byen et stykke sør for oss som blir truffet direkte av stormen når den kommer inn fra havet, og den beveger seg deretter nordover til den treffer oss, men innen den tid har den stort sett stormet ferdig. Litt lyn og torden, høljregn og blinking med lysene er normalt. Ikke noe dramatisk. I byen og områdene rundt får de gjerne hagl på størrelse med golfballer og vind som river greiner av trærne. De varer vanligvis en times tid før det klarner opp igjen.

I går var det varmt og fuktig, og da får vi vanligvis en storm. Vi hørte rykter lenge før den nådde oss om at dette var en 'massive storm' og at den hadde gjort en del skade i byen.

Som vanlig hadde den nesten stormet seg ferdig før den nådde oss, men vi fikk tatt en del kule bilder, og det regnet noe voldsomt, nok til av avløpene langs veien ikke kunne ta unna alt og veien ble nesten helt oversvømt, og hagedammen min gikk langt over breddene sine.

Stormen hadde nesten passert oss da strømmen gikk. Vi regnet med at den skulle være tilbake innen noen minutter, men en time kom og gikk uten at vi hadde strøm, så jeg rørte litt rundt i alle karene mine for å tilføre luft og skap sirkulasjon rundt de innvendige filtrene. Deretter kjørte vi ut og kjøpte middag, for det var jo gørrkjedelig å sitte hjemme uten strøm. Vi regnet med strømmen ville være tilbake da vi kom hjem, men neida. Så vi kjørte en tur til, og fant flere områder rundtomkring som heller ikke hadde strøm.

Kl 01:30 kom strømmen tilbake, men det varte bare et minutt før den forsvant igjen. Da tenkte vi at nå jobber de med saken og gikk og la oss, for vi regnet med den ville være tilbake i løpet av kort tid. Typen gravde frem en batteridrevet radio og lå og hørte på den. Da jeg våknet av radioen et par timer senere sa han at de hadde sagt at strømmen kunne komme til å være borte til i kveld. Jeg vurderte å stå opp og røre rundt i karene igjen, men kom til at innen den tid ville det ikke gjort noen forskjell fra eller til for filtrene.

Jeg rørte i dem da jeg stod opp kl 08:30, og kl 09:15 kom strømmen tilbake. Yay, endelig internett igjen I følge nyhetene er fremdeles mange hus uten strøm og det var den verste stormen siden 1985.

Her er en artikkel med video.

Energex workers were this morning still working to restore power to more than 103,000 homes and businesses, but the supply might not be reconnected until the afternoon due to the extent of the damage.


Some areas in the northwestern Brisbane suburbs of Albany Creek, Ferny Grove and The Gap were described as looking like a "war zone" after roofing iron was torn from homes and thrown into the 33,000-volt network.


Bilde 1: Stormfronten på vei mot oss.
Bilde 2: Under stormen. Det var fremdeles blå himmel foran stormfronten.
Bilde 3: Lyn

Håper bare filterbakteriene har overlevd i minst ett kar, etter 16 timer uten strøm....
Testet nettopp 15 literen for ammoniakk og nitritt, siden jeg regner med dødt filter merkes først i det minste karet, men begge var 0, så da kan jeg kanskje håpe at det gikk bra?
Testet de to 22 litrene nå og de har også 0 i ammoniakk og nitritt. Det ene huser 4 voksne killier og 1 snegle og det andre massevis av snegler og killyngel. Så hvis filterbakteriene var døde burde det hvertfall gitt utslag i den med snegler.

Men da erklærer jeg at det gikk bra denne gangen, til tross for at det gikk 7 timer mellom sirkulasjon i karene på det meste. Heldig denne gangen Heldigvis er det sjelden at strømmen er borte mer enn noen minutter.

Kikket nettopp på killiyngelen. Det er to som dominerer totalt. Den største er rundt 1 cm og den andre i underkant av 1 cm. De svømmer rundt og oppfører seg som killier. Så fant jeg en på bunnen på ca 0.5 cm, som sannsynligvis ikke tør å røre seg noe særlig for den vil ikke tiltrekke seg oppmerksomhet fra de to store. Det skal være to til oppi der, men jeg har aldri sett mer enn 3 stk om gangen, så jeg vet ikke om de lever ennå...

Danioyngelen ser ut som en fullt utviklet sebradanio, den har alle stripene og oppfører seg som en voksen fisk. Den er bare litt liten ennå. Vil gjette at den er mellom 1.5-2 cm. Den er sannsynligvis stor nok til å ikke bli spist av foreldrene sine, men gullfiskene er en annen sak...
Foret killiynglene nettopp og beundret hvor store de har blitt. Så tenkte jeg for meg selv at jeg håper jeg får en hann i dette kullet, og tenkte at de må jo snart være klare til å farge ut, så store som de har blitt. Så jeg logget inn på Google Calendar hvor jeg fører inn alle snegle- og fiskefødsler (samt når jeg kjøpte de forskjellige fiskene/sneglene og andre detaljer det er greit å kunne slå opp etter behov), og de er jammen ikke mer enn 2 1/2 uke gamle!

De farger ikke ut før de er 6-7 uker.

Den forrige killiyngelen jeg hadde var ca samme størrelse da den var 5-6 uker gammel, men den fikk riktignok ikke mat de 2 første ukene den levde, og har forblitt liten selv i voksen alder. Hun er fremdeles ikke mer enn 1/2-2/3 av størrelsen til den andre voksne hunnen, og har ikke vokst siden hun ble puttet i voksenkaret for en god stund siden.

Jeg er redd for at den høye pH'en min (7.8) gjør at all yngelen blir hunner. All yngelen jeg har hatt tidligere har vært hunner. Har riktignok ikke hatt noen voldsom mengde yngel, og kan ikke si det sikkert. Da jeg hadde mollyer hadde jeg ca 13-14 mollyyngel til sammen, 2 forskjellige kull, og ALLE var hunner. Og deretter var det den tidligere nevnte killiyngelen som også er en hunn.

Så jeg håper på minst en hann blant killiyngelen...
Fant nettopp 2 danioyngel i 48 literen Jeg trodde kanskje danioene ville yngle oppi der, så etter de ble flyttet uti dammen igjen har jeg kikket etter yngel, men da jeg ikke fant noen flere dager etter de voksne ble flyttet bare regnet jeg med at de enten ikke hadde ynglet eller at alle eggene hadde blitt spist.

Men nå svømmer det altså noen små stilker med øyne oppi der De er vel ca 6 mm lange, og maks 11 dager gamle, dersom de klekket samme dag foreldrene ble flyttet.

Prøvde å ta noen bilder, men de ble ikke noe bra. Skal få typen til å gjøre et forsøk senere, han er mye flinkere enn meg til å ta bilder og justere alle mulige ting på kameraet...
Fanget nettopp 15 danioyngel og puttet dem i 15 literen, siden de da er lettere å fore og holde øye med. Så nr 16 også, men den klarte jeg ikke å fange.

Det er definitivt forskjellig alder på mye av yngelen. Mesteparten er bittesmå, så jeg regner med de klekket etter foreldrene ble flyttet og derfor har høyere overlevelsesprosent. En var litt større enn de bittesmå, og en enda litt større en det igjen.

Så nå får jeg plutselig en stor stim danioer i dammen
Så kjekt med yngel. Særlig kjekt med fisk som faktisk kan fóres opp ganske raskt, sånn som disse.
Jeg ga mine avskallet artemia så snart de var store nok til å klare å spise dette.
Sånn generelt er jeg ikke særlig interessert i oppdrett og yngel, men når det skjer av seg selv slik som dette og yngelen ikke er spesielt krevende er det litt gøyalt

Tror disse allerede har kommet over stadiet da de trenger bittesmått for. Knuste opp litt frysetørkede mygglarver til dem under vann slik at det sank og det spiste de
Gjorde et forsøk på å ta bilde av danioyngelen, men de ble ikke noe særlig bra... Og siden 22 literen med killiyngelen er rett ved siden tok jeg noen bilder av dem også. De er som nevnt for et par innlegg siden bare 2 1/2 uke gamle, men de er diigre!

Bilde 1 & 2: Danioyngel.
Bilde 3: Killiyngel.
Tror faktisk jeg glemte å nevne at før jeg flyttet de nye danioynglene til 15 literen flyttet jeg den store yngelen jeg fant i dammen for noen uker siden tilbake til dammen. Den bodde i 15 literen mens dammen ble behandlet for hvitprikk og den ble foret opp til ca halvparten av voksen størrelse, så jeg tenkte den ikke var i fare for å bli spist av foreldrene sine, men gullfiskene var jeg litt mer usikre på.

Så da jeg foret i dammen i dag var jeg spent på om den ville dukke opp sammen med de voksne danioene, og det gjorde den

De voksne jager den en del, men den holder seg i nærheten av dem, og gullfiskene viser ikke noe interesse i den. Den vil sannsynligvis vokse ganske raskt nå som den er tilbake i dammen og har konstant tilgang på mygglarver og andre insekter.

Tok noen bilder av den. De ble ikke så veldig bra, for som kjent sitter ikke disse danioene stille et sekund...

Bilde 1: Sammen med en av 'fedrene' sine.
Bilde 2: I nærheten av en gullfisk (dette er den største gullfisken).
Bilde 3: Sammen med 2 gullfisker.
ville bare legge inn noen ord i tråden din og si at den var den første personlige tråden jeg leste fra ende til annen når jeg først rota meg inn her på af

og nå følger jeg med for hver oppdatering

ellers kan jeg legge til at jeg har ei venninne fra norge som studerer i rockhampton - som etter det lille jeg kan i geografi ikke er så langt unna brisbane? så da er det morsomt å høre om hva som skjer i australia også

hilsen fra norge
Takk Så hyggelig å vite at det er noen som leser tråden min regelmessig

Rockhampton ja... nært og nært, det er vel noen timer å kjøre nordover herfra, men i australsk målestokk er det ikke så langt

Kjenner selv mange mange som har studert eller studerer i Sydney, og det bor faktisk enormt mange nordmenn her i området
Sjekket nettopp kameraet og fant et par bilder av danioyngelen som jeg tok rett før jeg slapp den ut i dammen igjen.

Var innom et killiforum tidligere i dag. Jeg er medlem, men har ikke vært der på månedsvis fordi det er så lite aktivitet der (litt snodig at killier aldri har blitt særlig populære), men jeg så at noen hadde svart på den gamle tråden min der jeg etterlyste killier til salgs.

Han spurte om jeg hadde fått tak i noen, og jeg svarte at ja det hadde jeg, men er fremdeles interessert i andre arter. Da sa han at han har F. walkeri red, F. australie chocolate, N. guentheri blue og F. amieti til $10 per par.

Av de er jeg kun interessert i F. australie chocolate, for de andre ligner veldig på nigeriakilli i utseende. Jeg vet faktisk ikke hvordan F. australie ser ut, for jeg googlet den og søkte her inne uten å finne den, men jeg har sett andre har etterlyst den og den virker ettertraktet så den er kanskje verdt å få med seg. Ba han om noen bilder, så får vi se.

Var også en annen annonse der inne hvor en fyr ga bort massevis av yngel og ungfisk av mange forskjellige arter, for han trengte plassen. Jeg sjekket hvor han bodde, og det stod Toowoomba, og jeg tenkte 'det er jo rett nedi gata!', men så nevnte jeg det til typen og det viste seg at jeg blandet sammen navnet med stedet som er rett nedi i gata. Toowoomba er 2 timers kjøring herfra, så det utelukker den ideen....
Litt artig når man ser tydelig tillært adferd hos yngel

Som jeg har nevnt tidligere forer jeg dem hovedsaklig med frysetørkede mygglarver som jeg knuser under vann slik at de synker. Jeg tar en fingerfull mygglarver og putter fingrene i karet og gnir dem frem og tilbake og mygglarvepulver tyter ut.

I begynnelsen flyktet yngelen naturlig nok fra fingrene mine (de er jo store og skumle, må vite), men nå svømmer de helt opptil fingrene mine og forsyner seg Killiyngelen er spesielt pågående. Danioyngelen som nå har flyttet uti dammen igjen gjorde det samme, mens de nye danioynglene fremdeles er litt skeptiske, men sprer seg ikke i alle retninger lengre.

Det er forresten noe mystisk som har skjedd med danioyngelen. Jeg finner bare igjen 3 stykker o_O

Jeg flyttet over 15 stk til 15 literen. Jeg brukte en liten beholder som jeg fanget dem i og slapp dem deretter løs i 15 literen. Jeg har brukt samme metode på andre yngel og det har alltid gått bra. Et par dager senere tok jeg et vannbytte, og det gjør jeg vha den samme beholderen og øser vannet over i en bøtte. Karet står nemlig for lavt til at slamsugeren virker. Men jeg sjekket hver eneste øse for yngel og var kjempeforsiktig.

Likevel er det nå bare 3 stykker igjen...
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap