Elins lille hjørne (side 23)

Ja det er helt utrolig! Jeg er SÅ glad for at hun har kontantkort. Tenk om dette hadde vært abonnement! Vi trodde jo telefonen var trygg, de kunne jo ha ring for tusenvis av kroner i løpet av natta og morgentimene før vi prøvde å hente telefonen.

Tenker den som tok telefonen da mannen min ringte lo godt da vi gikk på limpinnen.
ElinH
Huff, det er ikke enkelt...! Prøver jo å drette dvergguramiene mine. Begge i et BB kar, 2/3 vannstand, 28 grader.

Hei

Sett uttrykket BB kar flere ganger her inne - hva betyr det egentlig? Har selvfølgelig døpt det "bed and breakfast" i mitt eget hode, men antar det har noe med breeding å gjøre?

Hvordan går det med små personatusene? Håper de har funnet seg vel til rette og får roen igjen nå, blitt mye flytting på dem i det siste.
Heheh, "bed & breakfast" Det var jo søtt da. Mye søtere enn den egentlige meningen

BB står for "bare bottom" eller "bar bunn" på norsk. Betyr at det ikke er noe bunnlag i karet i det hele tatt - bare en glass"kasse" med vann i. Det letter rengjøringen voldsomt, alt ligger synlig og kan bare slamsuges ut av karet. Mange bruker terracottapotter med sand i og planter oppi de pottene - det har jeg også gjort. Mest for at fisken skal få gjemmesteder, delvis for å hjelpe opptak av nitrat.

Tittet akkurat på paret igjen. hunnen står bak filteret, og hannen står under skumredet. Men det er fullstendig umulig å si om det er egg der eller ikke. Kanskje jeg burde ta henne ut et par dager og se hva som skjer...

Atropersonatusene ser ut til å ha falt til ro. Mygglarver til middag i går, og de falt så absolutt i smak! De er faktisk mye fremme ved frontglasset og svømmer, så jeg er heldig å få sett de mye. Trodde de skulle være sky, men det er de ikke
Sjekket apistokaret nå også. En liten haug med sand utenfor den ene kokosnøtthula, så jeg håper at det er ting på gang der
ElinH
Heheh, "bed & breakfast" :D Det var jo søtt da. Mye søtere enn den egentlige meningen :) BB står for "bare bottom" eller "bar bunn" på norsk. Betyr at det ikke er noe bunnlag i karet i det hele tatt - bare en glass"kasse" med vann i.

Så kjedelig da Tror heller jeg holder på Bed and Breakfast - alternativt Big Brother (vi glaner på deg mens du ..eh.. forplanter deg)

Så bra at de har funnet seg til rette og ikke er spesielt sky. Hjelper nok at de er med bare rolige "samboere".

Hva slags apistoer har du?
Ja, jeg er positivt overrasket over hvor mye de er framme

Gode i fargen og spiser godt, så jeg antar at de har klart flyttingen helt fint

Jeg har en trio apistogramma cacatuoides "double red" i den ene 110-literen Hatt wigglers en gang, men de forsvant. Nå håper jeg at øvelse gjør mester. Har absolutt ikke noe imot en liten gjeng mini-kakaduer
Så bra! Hadde dem en stund sammen med concolor (en annen av mine favoritt coryer), men da kom de litt i skyggen. Concolorene er nok både større, mindre sky og mer frempå i matfatet.

Det er en flott apisto, ciklider trenger ofte noen runder før de får det helt til har jeg skjønt (og erfart) så får håpe de finner ut av det Kjempegøy med yngel. Jeg har yngel av thomasi ciklidene mine gående i et av rekekarene nå. Redda over noen da jeg så at hunnen ikke hadde helt kontroll over kullet og det minka sakte men sikkert. Blir spennende å se om de klarer seg. Heldigvis ørlite større enn kampfisk yngelen.
Ja det var det og.. skulle hatt bedre tid når jeg var innom, fikk jo så mange spørsmål! Men kan jo da de her

Hva fórer du kampfiskyngelen med? De er jo på størrelse med f.eks. venusfisk-yngel og sikkert guramiyngel også (om mine faktisk har klart å få ut noen egg - og befrukte de).

Var mer også, men det har jeg selvsagt glemt :p
Jeg forer dem med et flytende for fra JBL. Nobil Fluid Artemia eller noe sånt. Om de kommer til å klare seg på det gjenstår å se. Begge rekekarene jeg har yngel i har godt med javamose og er godt innkjørte kar så jeg håper de også klarer å finne litt mat på egen hånd både i bunnslam og mose.

Du får komme innom hvis du er i Oslo en annen gang. Alltid gøy å få en skikkelig titt i andres kar
Det må vi gjøre! Og takk for svar!

Hmmm... vet ikke om jeg liker dette. Så plutselig en av de nye aeneusene flyte død i vannskorpa. En nærmere titt avslører blodutredelser ved gattåpningen og på siden av fisken mellom gattåpningen og brystfinne. Jeg kan ikke fatter hvorfor. En nærmere sjekk av de andre 7 og jeg ser ingen symptomer, blod, flekker eller noe. De suser rundt på cory-vis.

Eneste jeg kan tenke meg er at stakkaren har kommet i klem eller blitt sittende fast, men jeg aner ikke hvor. Røttene ligger godt og ikke vaklete, og noe annet, bortsett fra filteret er det ikke å sitte fast/bli klemt i.

Mystisk, håper det ikke skjer med fler...
Huff, sånt er ikke gøy. Ikke noen store sinte fisk i karet heller?

Jeg måtte avlive kurvcikliden i dag. På 3 dager har formen bare blitt verre. Har sjelden sett fisk som har store svømmeproblemer over flere dager komme seg igjen - så jeg måtte bare gjøre kort prosess. Alltid kjipt. Ingen andre i det karet som har noe symptomer, så jeg tror de rett og slett har stressa hverandre syke. Hunnen er heldigvis i form igjen, så jeg får skaffe en ny han og håpe de finner tonen.
ElinH
Hmmm... vet ikke om jeg liker dette. Så plutselig en av de nye aeneusene flyte død i vannskorpa. En nærmere titt avslører blodutredelser ved gattåpningen og på siden av fisken mellom gattåpningen og brystfinne. Jeg kan ikke fatter hvorfor. En nærmere sjekk av de andre 7 og jeg ser ingen symptomer, blod, flekker eller noe. De suser rundt på cory-vis.

Hold godt øye med dem. Når Corydoras får røde eller rosa flekker under huden, eller rett og slett blodutredelser under buken, KAN det i noen tilfeller tyde på en bakteriell infeksjon.

Vi får krysse fingrene for at denne ene var en uheldig stakkar
Å nei... angst! Vil ikke ha noen bakteriell infeksjon av noe som helst slag!

Skal følge godt med og se an resten. Har aldri sett en slik fisk før (altså med blod på), så dette er nytt for meg. De så jo også helt friske ut tirsdag kveld, så det må jo ha kommet brått også.

Huff, kan vel ikke gjøre annet enn å følge med og evt medisinere med et eller annet om jeg ser noe mer.

De går helt alene i karet, så at det skulle være annen fisk er umulig.
Alt står vel til hos aeneusene nå i hvertfall. Ser ingen symptomer og ingen død fisk. Krysser fingerene. Jeg foretrekker at stakkaren har blitt klem et eller annet sted fremfor en eller annen diffus sykdom!

*gulp* noen må ta fra meg visakortet! Hehe. Lønningsdag er alltid farlig.

Nå har jeg vært innom Tropefisk igjen. Dette er visst blitt en tradisjon når det nærmer seg midten av måneden. Men sjeldent at jeg legger igjen såpass mye.

Har vanntester liggende overalt, og de fleste er tetra dråpetest. Liker imidlertid JBL bedre, siden de har bedre inndeling på testene sine. Men hvorfor i all verden har de ikke PH 6 - 7,6 der?! Jaja, da ble det den store kofferten på meg. Greit å samle alt et sted, selv om det virker litt "råflott" (for sent nå uansett ).

Ellers ble det en luftpumpe til på meg. Trenger to om fiskene noensinne kunne tenke seg å trykke ut noen egg :p eheim er stillegående - faktisk så bra at jeg har en gående på soverommet og det plager meg ikke engang!

Ny varmekolbe, siden den jeg har i den ene 110 literen er liten og dermed står på hele tiden.

2 hang on filter - som jeg ikke engang vet om jeg får brukt (hahaha). Endte opp med aquaclear 20, istedet for eheim 2041. Begge leverer 570 l/t, men aquaclear var litt billigere. Gudene vet om jeg kommer til å angre. Om jeg ikke får brukt for de nå, vil de alltids komme til nytte når akvarierommet er ferdig.

Jaja, nå blir det innkjøpsstopp i forhold til akvarieutstyr en stund!! Det eneste måtte være om jeg "tilfeldigvis" snublet over boe fisk jeg bare ha.

Yngel!

herlighet, det er da ikke til å tro. Sitter å glaner inn i den ene 110 literen, og hva ser jeg. EN enslig P. gertrudae yngel!! Det må være det, denne har så veldig blå øyne og er helt ulik venusynglene. Den er ikke så bitteliten lengre heller. De gikk jo i det karet mens jeg medisinerte mot innvollsorm. Enda jeg tømte karet og satte det opp igjen i den hjemmelagde reolen har altså en enslig yngel klart seg oppi der. Utrolig!

Dette gjør bare at jeg får enda mer lyst til å prøve oppdrett på disse. De leker jo tydeligvis!

Skal jo bort med jobben torsdag - lørdag, og da vil ikke yngel klare seg... men når jeg kommer hjem fra det - DA starter operasjon P. getrudae oppdrett. Greit nok at det dukker opp 5 venusyngel og deretter en enslig gertrudae yngel. Men det hadde vært mest kult å få et større kull til å overleve Irriterende at jeg skal bort, ellers skulle jeg ha satt igang operasjon oppdrett allerede nå.
Så kult, gratulerer. Det er helt nydelige fisker. Kanskje det er håp om yngel på mine også Vi har samme vannkvalitet har jeg skjønt, så da burde jo forholdene ligge til rette her også

Her er kull 2 av kampfisk klekt og frittsvømmende allerede, fiska over noen flere til 10 literen i går. I tillegg har thomasiene egg igjen, de lekte i går - blir spennende å se om det går bedre denne gangen. Ser ut som de samarbeider nå og det er jo godt tegn. Har noen yngel gående i ene rekekaret etter forrige runde, men resten ble spist opp den gangen.
wow, det er jammen produktivt hos deg om dagen!
Skulle absolutt tro at dine kunne leke, ja - vi har jo rimelig identisk vannkvalitet. De leker visst blant flyteplanter. Jeg tror de spiser egg/yngel, siden de har gått alene i et kar her i 2 uker nå, og jeg ser ikke en eneste yngel. De har jo så apetitt på reker, så hvorfor ikke eget avkom...

Kunne ønske at vi kunne bygge på i høst, venter veldig på akvarierommet mitt. Der hadde jeg hatt plass til en benk for yngelkar i plast, artemiaklekkeri og alt det som følger med oppdrettsforsøk. Men - det blir ikke noe akvarierom før til neste sommer. Så nå sitter jeg her og vrir hodet i håp om å finne en plass i huset og bruke. Jeg har en hjemmelaget "reol" som holdt to 54 litere. Det er denne jeg kunne ha brukt, men det var det å finne plass til den nå, da.

Kanskje om jeg kaster ut det skrivebordet jeg sitter på nå... *plystre* kan jo alltids ha den bærbare på spisestuebordet, ikke sant?

Har en 54 liter på soverommet for yngel (nå går dvergguramiene der, som forresten ser ut til å være litt trege i oppfatningen...), pluss at jeg kan godt flytte aeneusene opp sammen med venusfisken, så får jeg frigjort en 54 liter til med tanke på yngel/oppvekst. Der det er fantasi er det muligheter :p

Ellers... det tok jo en uke før jeg så frittsvømmende yngel på venusene. Nå er ikke P. gertrudae det samme, men utviklingen er rimelig lik tror jeg. Det betyr at om jeg setter gertrudae i eget kar i morgen og lar de gå der i et par dager... så rekker jeg mest sannsynlig å komme hjem akkurat tidsnok til å se frittsvømmende yngel. Det er da vel verdt et forsøk?!
Den lille gertrudaeyngelen er der enda, men jeg har bestemt meg for å ikke gjøre noe spesielt for at den skal klare seg. Det er mye styr for en yngel, og det er tydelig at den klarer seg på den maten som blir gitt i dette karet, ellers hadde den aldri blitt såpass stor som den er nå. Tydelig at denne ikke ble frittsvømmende denne uka i hvert fall!

Er så utrolig forkjølet (muligens bihuleproblemer?! Kjennes ut som om øynene står på stilker), men skal motivere meg til vannbytter i reolen i dag. Så får jeg heller ta 110-literne i morra. Med paracet og nesespray er det utrolig hva man får gjort :p
Huff, god bedring! Håper du ikke fikk med smitten herfra. Jeg har levd på otrivin og pinex i over en uke nå!
Neida, tviler på det, hele familien er nede for telling akkurat nå. regner med at jentene har dratt med seg noe fra skolen (tusen takk, jenter!).

Det ble ikke noe vannbytte. Jeg må bare innse at paracet og otrivin får en stakkar bare så langt :p

Det jeg fikk gjort var å tømme det ene karet i reolen for sand. Det var dette karet som aeneusene (schulzei?!) bodde i, og som hadde den katastrofesanda fra maxbo. Den ga meg en dårlig følelse fra starten av, og etter det dødsfallet måtte jeg bare få sanda ut.

Nå er sanda borte, karet nesten tomt, og aeneusene går sammen med venusfisken. Mulig jeg kjører dette karet uten sand en stund, bare en enslig rot på bunn med javamose og leucocephala som flyter. Så kan kanskje gertrudae svømme der i noen dager og vurdere lek.

Leste litt om leken på disse, og det er ikke enkelt, nei. De legger visst bare noen helt få egg hver dag, og leker til gjengjeld hver dag. Dermed er det bare å glemme å ha de i et lekskar et par dager og få en grei mengde egg. Søren også.

Leste om en som brukte en slik garnmopp, og plukket den ut og fjernet egg hver dag. I løpet av en uke kunne 3 hunner gi 30 egg. Må finne ut om jeg har noe garn liggende, om det er passende, og hvordan jeg evt lager en slik mopp. Og videre hvordan jeg skal administrere en slik type lek.. eggene vil jo klekke til forskjellig tid og bare det er en utfordring. Men jeg vil så gjerne ha noen slike småttiser
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap