Sessas akvarietråd (side 23)

Det høres ut som min reol drøm det. Men sammen hvordan jeg snur og vender på det, får ikke plass. Eller jo, men da må jeg kaste ut et skap og det er et skap jeg trenger Så skjønner tanken din jeg. Ikke så gal da
hehe jeg har egentlig en stor gang, men det er vel ikke mindre enn 5 dører der, så veggplassen er minimal. Blir litt sånn halveis blokkering av noen dører for å få plass til ting .

Klør i fingrene etter å gjøre noe med disse akvarietankene mine. Men så stopper det opp da av seg selv siden jeg ikke kan løfte.
Fantaserer om et stort kar til på stuen. Et på 250 liter kanskje, eller 200 , det er jo stort det også. Og så skulle det gjerne vært et møbelakvarie, sånn at det såg litt pent ut.

Og så, skulle jeg ha flyttet 128 literen på gangen over på en annen vegg. Endre oppsett. Lage meg en superfin utvendig bakgrunn. Og så fått tak i en på rundt 60 liter, og helst av alt fått disse til å stå på et hjemmelaget møbel perfekt tilpasset, som kan fungere som oppbevaring, og oppbevaring av filter. Og så malt det hvitt, med detaljer, og nydelige knotter i porselen ...... Og så hatt karantenekar i 60 literen, og i 128 literen vet jeg ikke helt ..... Og så i sammeslengen bygget på leiligheten og så ...... osv osv osv ...... hehe.

Men så må jeg begrense meg. Er mye borte, og da er jeg avhengig av hjelp til å mate fiskene, og føler ikke jeg kan ha for mange kar å holde styr på heller da.

Men, har lagt merke til at jeg liksom ser litt lenge på annonser med kar med møbel som selges ..... ikke bra.

Det verste er at det kunne blitt steike så fint ! Med et stort kar til i stuen. Og kanskje jeg kunne hatt noen helt nye typer fisk, i og med at det er mer liter plass. Er jo masse jeg aldri har prøvd meg på.

Men, det er mye arbeid, og det er dyrt. Ser at brukte kar i den størrelsen ligger på flere tusenlapper i pris. Noen ganger følger pumpe med, men ikke alltid, og det koster jo en del med pumpe også.

Og så var det bæringen da, 128 literen greide jeg bære inn alene, men 160 literen måtte vi være to om. Så da er jeg avhengig av at noen kan hjelpe meg.

Akk ja.
Funderer på ny fisk til 160 literen. Fiskesammensettningen der er vel hva jeg vil kalle kjedelig. De eneste gangene det er liv i karet er når jeg gir fiskene mat.
Gullguramiene, svømmer en del mellom plantene
Perleguramiene, holder seg litt sånn i ro i ene eller andre enden
Coryene , er nå litt her og der
Kuhliiene, er i bakgrunnen
Ansistrusene ligger gjerne i en eller annen hule, eller er på en rot
De røde fantomtetraene , svømmer litt sånn mellom plantene og nå og da kommer en og annen frem.
Den gjennlevende kardinaltetraen, er i bakgrunnen
Den gennlevende dolkestikken er litt her og der
Og de to gjennlevende kobbertetraene er sammen med de røde fantomene, litt sånn mellom buskene.

Fremme i karet, er det liten aktivitet. Rett og slett sånn at man må lete for å se at det er fisker der.

karet er innredet med en stor sverdplante i hver ende, og stor svømmeplass midt på. Kanskje fiskene mine er late ??

jaja, mange tanker, og noen drømmer , men får vel slå meg til ro med slik ting er nå.
Skjønner ikke hvordan du klarer å bære 128 liter selv? Altså, jeg har kjent på vekten til 160 literen min og den er ikke så tung egentlig men skikkelig vrang å bære alene.. blir liksom så mye vekt i "luften" og for korte armer. :p Ikke klarte jeg å bære 110 literen selv heller..

Skulle hjulpet deg om mulig, haha

Tror alle her kan kjenne seg igjen i drømmene dine, hehe.. vil ha, vil ha, litersyke, osv. Så er man så etterpåklok ofte og sitter da med masse fisk man egentlig ikke vil/kan ha osv, fiskesuppe og diverse. Huff.

Men man greier som regel å ordne seg! Jeg merket forsåvidt at mine fisker ikke vil svømme midt på i 110literen (der det er åpent) hvis bunnen er for lys.. da blir de usikre. Så jeg skal la det gro litt "framover" også, ikke i høyden og ikke direkte bunnplanter, men litt røtter med anubias/javabregne og slikt, og se om de kommer mer frem. Det har også fungert med catappablader, da tør de svømme mer i det åpne igjen.
Hvordan bære en 128 liter:
Man tar 1 stk akvarie, snur det opp ned, løfter akvariet slik at jeg kan komme inni, og balansere det inn med hovedtyngden på hodet mitt. Er jo vanlig i mange land å bære ting på hodet , nå også akvarier hehe.

160 literen måtte derimot bæres inn på en plate av en person i hver ende. Og det er TUNGT.

I morgen kommer jeg hjem til fiskene mine igjen, etter en ukes vinterferie. Håper fiskene har det fint, alt var fint da jeg reiste iallefall.

Det kommer nye beboere i 128 literen: hentet 7 black mollyer i dag, to hanner og fem hunner, og 5 små nydelige sverddragere. Jenter tror jeg. Nydelige knall oransje.

Så nå håper jeg på bebiser. Fikk også med meg noen flyteplanter av en annen sort enn jeg har.

I 160 literen så mangler det liv, og jeg vurderer å skaffe noen odessabarber eller praktbarber der. Tenker litt på guramiene, men flere mener det skal gå greit å ha dem sammen.

Lurer på om jeg nett skal gå over 128 literen i morgen og flytte litt på noen planter, for jeg er ikke fornøyd med oppsettet i det heletatt.

fantaserer fremdeles om reol, eller om et stort kar. Drømmer faktisk om det om natta ! Hehe, ikke klokt. Har kjøpt akvarie i natt jeg, satt det på plass og begynt å innrede .... så våknet jeg, og det var bare en drømm. Akk ja.

Vurderer iallefall å flytte 128 literen over til en annen vegg på gangen, og å få testet ut om europriskaret mitt lekker, og evt sette det opp til karantenekar.

Det er litt tidlig å se om sverddragerne er hunner,du får gi de litt mer tid
Oi, hehe så pussig! 160literen min var ikke tung i det hele tatt - men det er et rammekar så kanskje glasset er en god del lettere og tynnere når de bruker rammer? 110literen var ihvertfall SVINtung i forhold!

uuuansett, spent på hvordan du skal sette opp plantene på nytt! før og etter-bilde?
Sølvi Gullaksen
Det er litt tidlig å se om sverddragerne er hunner,du får gi de litt mer tid ;)

Blir spennende Har ikke kikket for mye på dem, for jeg vil ikke stresse dem for mye. Men nydelig farge har de iallefall Skal få selskap av 4 voksne hunner og en hann.

Greapejuice:

Skal prøve å ta før bilder. Har noen tanker i hodet, for noen av plantene har vokst. Prøver å lage det tett og godt bak, sånn at det er plass for å få være i fred, og så håååååper jeg jo at noe yngel skal få leve opp.
Blir gøy å se hvordan du gjør det i 128 literen. Ville du ha coryer som trives i litt hardere vann? Følger godt med ettersom jeg trenger litt ideer til min 110 liter med ca samme vannverdier og ønsker som deg, haha
Nå er oppsett endret og fisker kommet på plass
Glemte selvsagt ta bilde før jeg begynte, men har nok et som ikke er for gammel som jeg skal legge ut sammen med nytt

Planen er corydoras på bunnen ja, men tror jeg venter en stund nå siden jeg har satt inn nye fisk. Vil la de få roe seg først.

Må lage bakgrunn også til 128 literen, den svarte søppelsekken løsnet, og jeg var ikke helt fornøyd med den.

I 160 literen , så tror jeg det er på tide med nye lysrør, lyset er så ekkelt og gult blitt.

har lyst å endre på oppsettet, men er litt fastlåst. Sverdplantene mine er digre, og det står nå en på hver side. Dette er tydeligvis en sort som blir stor og høy.
Føler liksom at med disse plantene, og dårlig lys så forsvinner røttene, og alt blir mørkt.

Er ganske så dårlig i rygg og hofte nå, etter å ha båret ørten bøtter med vann, tøyd og bøyd og kavet på i karet. Litt på grensen til om jeg får løfte eller ikke, men nå har jeg iallefall løftet, så gjort er gjort og spist er spist som en eller annen sa...

Orker ikke ta fatt på 160 literen i dag, skal sjekke opp hvilke rør jeg har, og hva de kostet, og sjekke om jeg får tak i nye på butikken her, eller om jeg må kjøpe i Bergen.

Kommer kanskje bilder senere
Et bilde av 128 literen tatt 18 januar
Deretter et bilde etter flytte av planter og røtter, 25 februar. Har også satt nedi noe nytt, og kastet et par småplanter som aldri ble pene.
Øverst bilde uten bakgrunn, bare med hvit vegg bak
Underst bilde med en malt bagrunn i hovedsaklig i svart og grått og brunt. Det bildet er tatt i dag, så flyteplantene har flyttet på seg.

Det ser alltid så tynt ut mellom plantene når jeg flytter på de, enda de har vokst mer siden sist. Men det hjelper vel når de får vokse litt,

Har en liten bregne i 160 literen jeg kan flytte over også tiø 128 literen.

Virker som om de nye sverddrager barna trives, og også black mollyene, selv om disse er litt mer tilbakeholdne nå til å begynne med. Alle er frem når jeg gir dem mat [External Image][External Image]
Takk Tvillingmamma

Tror når det vokser litt, at det vil bli fint ja. God svømmeplass, og plass til å gjemme seg for de som vil det.

Friske farger og mye spennende å se på inni akvariet - hvilke fisk har du per nå i akvariet? Tok det lang tid før pistiane dine (regner med det er pistia) fikk så store røtter? Mine er ganske nye og har blitt flyttet litt hit og dit, men ser de siste to dagene har de greid å strekke et liten rot her og der.
Pistaene får slike røtter etter noen uker, har hele tiden både små og store, men virker ikke som om alle får like lange røtter.

Av fisker så er det nå
7 Grønn tigerbarbe
4 voksne sverddragere
5 unge sverddragere
7 black mollyer
1 ansistrus hann

ser for meg en hunn til ansistrushannen, samt en liten stim corydoras, så tror jeg det holder.
Så dumt at jeg ikke visste om at du var på jakt etter en Ancistrushunne. Jeg har nemlig en du kunne fått kjøpt.

Karet er forresten veldig fint
Tusen takk Sølvi
Kan jo høre med deg neste gang jeg er i byen, om du har hunnen fremdeles. Den som går i dette karet er en hann, så jeg tror han ville blitt glad for litt selskap Dyrebutikker selger dem ofte så små at man ikke vet om det er hann eller hunn.

Pista, heter foresten de flyteplantene jeg snakket om, med lange røtter. Trodde de het noe på S, men så feil kan man ta

Virker som om småfiskene fra deg trives, og de er raskt fremme når det er matservering
Hei, så fine akvarier du har. Og så store å fine planter * jeg å vil ha* . Likte oppsettene dine veldig godt! Ang vannbytter og bæring av vann, jeg har kjøpt hageslange med kobling til å sette på springen, setter på koblingen putter andre enden i karret skrur på vannet da det kommer vann ut kobler jeg fra og den suger vannet ut av akvariet og rett i vasken,så setter jeg den på igjen når jeg skal fylle på nytt vann enkelt å greit uten vondt i ryggen (bare passe på at slangen ikke er behandlet med noe)
Takk takk
Jeg har slike slanger, som jeg bruker til vanlig, men det er litt styr å finne dem frem slik de er oppbevart til daglig. Men de forenkler jo vannbytte så utrolig mye ! Tar liten tid å tømme kar, og liten tid å fylle.

Har nå hatt vannbytter på begge karene.

Måtte avlive en black molly i dag . Den var ikke frisk. Svømte og kavet rundt og rundt , halveis på siden, og gapte veldig med munnen sin. Ikke noe galt med vannverdiene i karet. Men byttet nå nesten halvparten av vannet, tilsatt gh/th+ pulver og aqualife. eller hva det nå heter det blå på den gule flasken.

Ser det er en til black molly som kanskje ikke er helt i form. Svømmer med finnene lagt inntil kroppen og da er de ikke i form. Håper ikke dette er noe alvorlig, så det blir sykdom i karet ..

Verdier målt i dag før vannbytte :

160 liter bløtt vann:

NITRIT ok
NITRAT 12,5 som vanlig
AMON 0
PH 7 - 7,5 , vil ha litt ned
GH 4
KH 2
JERN nesten ikke målbart, under 0,02
FOSFAT 0,1 - litt høyt

120 liter hardt vann

NITRIT ok
NITRAT 12,5 som vanlig
AMON 0
PH 7,5
GH 10
KH 3
JERN ikke målbar
FOSFAT 0,4 - litt høyt.
Hoppet i det en dag, og endret oppsett i 160 literen, synes det ble fint Og fiskene er mer fremme og svømmer.

Bilde 1: 160 literen før og etter
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap