- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 23)
Tropheus tråd (side 23)
Yngelkaret jeg bruker er ca 30 liter. Her går en innkjørt pumpe og bruser godt i overflaten. Jeg bruker såkalt BB kar, altså bar bunn. Det er mye bedre enn sand i bunnen, da yngel skal mates relativt ofte og hvis maten blir liggende i sanda så kan den mugne. Det er også mye lettere å slamme opp uspist mat og møkk når bunnen er bar. Her bruker jeg en tynn slange som fås kjøpt til feks. luftepumper. Da får jeg tatt dritten uten å skremme fiskene for mye. Det eneste jeg har i karet er en stein med alger på, en kalkstein og Utah Ice. Jeg passer jo selvfølgelig at vannverdiene er fine til en hver tid.
Når du kan sette de tilbake, ja si det du. Når de er ca 2 - 3 cm skulle det gå greit. De må ikke være for små til å bli spist, og ikke for store til å bli sett på som en trussel for de voksne.
Det er lurt å mørkelegge karet når du setter inn yngelen, slik at de voksne ikke ser at de kommer i karet, slik at ikke jakt innstinktet slår inn når de ser at det plutselig kommer småttiser i karet. Selv om de ikke spiser de, så kan de skade de til døde. Så om kvelden når det er helt mørkt og lyset av i karet er en passelig tid å sette yngelen tilbake
Når du kan sette de tilbake, ja si det du. Når de er ca 2 - 3 cm skulle det gå greit. De må ikke være for små til å bli spist, og ikke for store til å bli sett på som en trussel for de voksne.
Det er lurt å mørkelegge karet når du setter inn yngelen, slik at de voksne ikke ser at de kommer i karet, slik at ikke jakt innstinktet slår inn når de ser at det plutselig kommer småttiser i karet. Selv om de ikke spiser de, så kan de skade de til døde. Så om kvelden når det er helt mørkt og lyset av i karet er en passelig tid å sette yngelen tilbake
Postet 17.04.09 kl 14:59
Endret: 17.04.09 kl 15:01
Det må jeg si - jeg er rimelig imponert av alle karene dokkers. Jeg er jo rene amatøren i forhold.
Jeg har "bare" en 660 liter med voksne Bright Red, + yngel av Bright Red (spyttet i karet), samt ungfisk av Bright Red og Nkonder, en 250 liter med 15 duboisi, en 30 liter med 10 duboisi yngel.
Og så - for ungenes skyld, da de ikke synes det er så spennende med troffer, så har jeg en 65 liter med 30 neontetra, en stor flott kampfisk, en ildhale og to bolovianske sommerfuglciklider. I en stor familie så er det mange behove som skal dekkes. Nå har far sjøl kjøpt seg modellfly, så da blir det ikke flere troffer på mor på en stund
Magnar og Roger, jeg kunne meget godt tenkt meg en tur på besøk til dere for å se de flotte troffene deres, men på den andre siden så blir jeg vel så fristet at jeg sannsyligvis må ut å rane en bank for å få råd til å kjøpe enda et kar og en tøff gruppe med troffer
Jeg har "bare" en 660 liter med voksne Bright Red, + yngel av Bright Red (spyttet i karet), samt ungfisk av Bright Red og Nkonder, en 250 liter med 15 duboisi, en 30 liter med 10 duboisi yngel.
Og så - for ungenes skyld, da de ikke synes det er så spennende med troffer, så har jeg en 65 liter med 30 neontetra, en stor flott kampfisk, en ildhale og to bolovianske sommerfuglciklider. I en stor familie så er det mange behove som skal dekkes. Nå har far sjøl kjøpt seg modellfly, så da blir det ikke flere troffer på mor på en stund
Magnar og Roger, jeg kunne meget godt tenkt meg en tur på besøk til dere for å se de flotte troffene deres, men på den andre siden så blir jeg vel så fristet at jeg sannsyligvis må ut å rane en bank for å få råd til å kjøpe enda et kar og en tøff gruppe med troffer
Postet 17.04.09 kl 15:45
Endret: 17.04.09 kl 15:45
Postet 17.04.09 kl 16:34
2neliseDet må jeg si - jeg er rimelig imponert av alle karene dokkers.
Huff ja enig med deg. Har alltid lyst på flere...
Jeg vurderer å skaffe meg en reol på ene veggen og ofre malawikaret til troffer... Da blir det malawi og yngel i reolen og troffer i stor karene...
Har skaffet meg noen bøker om Troffer... "African Cichlids II, Tropheus" Mye fine bilder...
Noen som har noen andre gode bøker å anbefale om disse skjønnhetene?
Postet 17.04.09 kl 16:52
Endret: 19.04.09 kl 18:22
Postet 18.04.09 kl 13:56
Postet 18.04.09 kl 14:22
VibsiAqualog boken om tropheus (om ikke det er den du mener) Det står litt info om fangst steder,sykdom osv. Og masse bilder :) Men desverre en dyr bok.
Det er den jeg mener flott bok.
Skaffet meg følgende (fantastiske)bøker:
*Celebrating Cichlids from lakes Malawi and Tanganyika, Ad Konings
*Aqualog, Tropheus, Peter Schupke
*Malawi Cichlids in their natural habitat 4th edition, Ad Konings
*Tanganyika Cichlids in their natural habitat, Ad Konings
Har virkelig sansen for bøkene til Ad Konings, selv om de er på Engelsk....
Postet 18.04.09 kl 16:52
Postet 19.04.09 kl 13:21
Postet 19.04.09 kl 17:33
Endret: 19.04.09 kl 18:18
Postet 19.04.09 kl 17:36
Endret: 19.04.09 kl 18:19
Postet 19.04.09 kl 18:15
Endret: 19.04.09 kl 18:20
Postet 19.04.09 kl 21:09
Nols... here we go!!
Starter med et stort takk til Kent på Nols Ciklidhobby som åpnet en stund før ordinær åpningstid for oss idag.
Da er jeg kommet hjem fra turen til Nols ciklidhobby og det var virkelig verdt turen. Fikk med meg akkurat det jeg ønsket og det er moro.
Med meg hjem kom:
6 stk (3+3) Tanganicodus Irsacae Mpimbwe VF
6 stk (3+3) Chalinochromis sp. "Ndobhoi"
2 stk (1+1) Synodontis multipunctatus
Det ble også noen fisker til 60 literen:
4 stk (2+2) Lamprologus ocellatus "Golden"
Jeg er kjempefornøyd med handelen. Det kommer bilder seinere, men nå skal fiskene få hvile litt.
Da er jeg kommet hjem fra turen til Nols ciklidhobby og det var virkelig verdt turen. Fikk med meg akkurat det jeg ønsket og det er moro.
Med meg hjem kom:
6 stk (3+3) Tanganicodus Irsacae Mpimbwe VF
6 stk (3+3) Chalinochromis sp. "Ndobhoi"
2 stk (1+1) Synodontis multipunctatus
Det ble også noen fisker til 60 literen:
4 stk (2+2) Lamprologus ocellatus "Golden"
Jeg er kjempefornøyd med handelen. Det kommer bilder seinere, men nå skal fiskene få hvile litt.
Postet 19.04.09 kl 22:13
Hjelp
Sukk og snufs.
Her minker bestanden på Troffer betraktelig....
To til i dag. Og ivertfall en til hangler... Definitivt mobbeoffer...
Satt og såg på tv da plutselig strømmen gikk... gikk ut i gangen og der hørte jeg sutle lyd...
Koblet ut strømmen i kjelleren, fant lommelykt og gikk ned.
Jo da plask, plask under føttene... Der var ene slangen hoppe av karet og stod å sprutet på gulvet..
Har nå holdt på i to timer med å tørke opp og rydde.
Da jeg var ferdig med dette slo jeg på lyset og fant to døde troffer i karet, nr3 ikke helt god.
Akkurat nå har jeg mest lyst å kaste alt av fisker og akvarier ut av huset.
Glad gubben er på jobb og ikke vet om dette ellers hadde det vel blitt gjordt allerede...
Vet ikke hva som feiler fisken min, er ikke noe tegn til sykdom som jeg kan se. Men en veldig skjev fordelingen av kjønn har jeg hørt kan være en grunn????
Har mistet 6 stk. nå... og rekner med å finner en eller to i morgen også.
Nå blir det 50% vannbytte, medisinering, og mørklagt kar i 3 dager, så 50% vannbytte igjen.
Hjelper ikke det så.................
Får prøve å skifte for og se om det hjelper... Har ikke OSI for hånden og får ikke tak i det i butikken heller.... noen som har,i nærheten? Eller er det noe annet for som er OK?
Her minker bestanden på Troffer betraktelig....
To til i dag. Og ivertfall en til hangler... Definitivt mobbeoffer...
Satt og såg på tv da plutselig strømmen gikk... gikk ut i gangen og der hørte jeg sutle lyd...
Koblet ut strømmen i kjelleren, fant lommelykt og gikk ned.
Jo da plask, plask under føttene... Der var ene slangen hoppe av karet og stod å sprutet på gulvet..
Har nå holdt på i to timer med å tørke opp og rydde.
Da jeg var ferdig med dette slo jeg på lyset og fant to døde troffer i karet, nr3 ikke helt god.
Akkurat nå har jeg mest lyst å kaste alt av fisker og akvarier ut av huset.
Glad gubben er på jobb og ikke vet om dette ellers hadde det vel blitt gjordt allerede...
Vet ikke hva som feiler fisken min, er ikke noe tegn til sykdom som jeg kan se. Men en veldig skjev fordelingen av kjønn har jeg hørt kan være en grunn????
Har mistet 6 stk. nå... og rekner med å finner en eller to i morgen også.
Nå blir det 50% vannbytte, medisinering, og mørklagt kar i 3 dager, så 50% vannbytte igjen.
Hjelper ikke det så.................
Får prøve å skifte for og se om det hjelper... Har ikke OSI for hånden og får ikke tak i det i butikken heller.... noen som har,i nærheten? Eller er det noe annet for som er OK?
Postet 19.04.09 kl 23:41
Postet 20.04.09 kl 00:06
Postet 20.04.09 kl 00:42
MariflyflyHar mistet 6 stk. nå... og rekner med å finner en eller to i morgen også. Nå blir det 50% vannbytte, medisinering, og mørklagt kar i 3 dager, så 50% vannbytte igjen. Hjelper ikke det så................. Får prøve å skifte for og se om det hjelper... Har ikke OSI for hånden og får ikke tak i det i butikken heller.... noen som har,i nærheten? Eller er det noe annet for som er OK?
Hadde jeg vært deg nå, så hadde jeg kontaktet lege/veterinær og fått tak i en medisin som heter Flagyl, 400 mg. tabletter. Ha om så 10 tbl. i en kopp med lunket vann. Ikke så mye vann men nok til at vannet dekker tablettene godt. La disse løse seg opp i vannet, det blir da som en hvitaktig melk. Så kan du ha i litt mat som får trekke inn i medisinen.
Før du gir medisinen så burde du ta ut steinene fra karet, da jeg synes at de står alt for tett og hvis du har mange aggresive hanner så har de mye å sloss om. Utah ice kan ligge i karet, eller du kan ha i instant ciklide salt, pass bare på at PH`n ikke endrer seg etter 50% vannbytte, så ta en PH test når du har tatt vannbyttet, slik at du kan rette den opp hvis det blir svingninger, jeg vet jo ikke hva verdiene i springvannet ditt er.
Ta så et 50% vannbytte, ha i medisinen maten blir spist av de som fortsatt spiser og "melken" får de også i seg via gjellene og munnen.
Så gjør du ingenting på 3 dager, ingen fòring, ingen romstering i karet. Etter 3 dager så tar du ett nytt 50% vannbytte, ha da i salt og legg steinene tilbake men tenk på at jo flere huler som er plassert tett, jo mer slossing blir det. Kalkstein og utah ice er det viktigste, ellers lag 2-3 huler spredt et stykke fra hverandre. Så starter du opp fòringen igjen meget forsiktig, bedre enn for lite mat enn for mye.
Det er verdt å prøve dette nå mariflyfly. Så sving deg rundt i dag jente og få tak i medisin og begynn behandlingen. PS! filterpumpene skal stå å gå under medisineringen. Har du en pumpe med UV lys så kan du slå av UV lyset i medisin tiden.
Postet 20.04.09 kl 06:49
Endret: 20.04.09 kl 06:53
Roger KaasaDu trenger nødvendigvis ikke å se på fisken at den har soten.
Hei igjen Roger og takk for i går. Jeg gjorde som du sa, fjernet all innredning og alle virker harmoniske. Er jo ikke noe å sloss om nå uansett, hehe. så det var lurt, takk.
Skal legge steinene tilbake i morgen og innrede helt annerledes så håper jeg at de fortsatt går fint sammen
Og forresten Roger, tusen takk for de 13 flotte eksemplarene av duboisi. Det var veldig snilt av deg
Postet 20.04.09 kl 06:55
Endret: 20.04.09 kl 16:43
Om det er soten du har fått mariflyfly så ville ikke jeg gått for flagyl i det hele tatt. Jeg har ikke noe tro på at det fungerer desverre. Hadde det vært så lett så er det mangen som hadde reddet gruppene sine..
Vi har aquamor liggende som du kan prøve.
Jeg har selv prøvd flagyl uten hell. Var desperat og prøvde det selv om jeg var klar over at det egentlig var for sent. Syntes man skal være veldig forsiktig med og anbefale noe som mest sannsynlig ikke fungerer...sykdommen kan utvikle seg stygt på de 3 dagene. Bruk heller tiden på noe som folk har hatt hell med.
Og jeg sier ikke dette for og være stygg med noen, eller for og starte en diskusjon.
Vi har aquamor liggende som du kan prøve.
Jeg har selv prøvd flagyl uten hell. Var desperat og prøvde det selv om jeg var klar over at det egentlig var for sent. Syntes man skal være veldig forsiktig med og anbefale noe som mest sannsynlig ikke fungerer...sykdommen kan utvikle seg stygt på de 3 dagene. Bruk heller tiden på noe som folk har hatt hell med.
Og jeg sier ikke dette for og være stygg med noen, eller for og starte en diskusjon.
Postet 20.04.09 kl 11:17
Endret: 20.04.09 kl 16:45
Postet 20.04.09 kl 11:44