Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 23)

Når jeg titter igjennom tråden din lengter jeg litt tilbake til gode gamle norge med sitt store utvalg av alt jeg mangler her nede i Thailand.
Røtter feks er utrolig vanskelig og finne her.
mona o
De bruker bartene sine og beføler damene på hodet, forfølger dem rundt i håp om at de skal klare å få dem med på "noe".

Innimellom er jeg glad jeg ikke er en corydame. De har ikke en gang hender å klaske til innpåslitne mannebein med. *Knis* Men det er fryktelig morsomt å se på når det skjer hos coryer.
Jeg fikk øye på Betta brownorum hunnen min ute på vift i dag, en sjelden anledning, så jeg tok noen betta-bilder her tidligere i dag. Og når jeg først var i sving tok jeg noen fler bilder av C. eques'ene også Disse går i 45 literen, og har fått kur samtidig med de gjenværende i 85 literen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Betta brownorum
Jeg fikk en sjelden sjanse til å ta bilder av min Betta brownorum hunn i dag. Dessverre så jeg ikke noe til hannen, men hunnen svinset rundt foran i karet og så ikke ut til å ha en eneste bekymring i verden

Hun hadde først på dagen knallrøde finner, veldig flott. Men av en eller annen grunn "skrudde hun av fargen" når jeg kom valsende med kamera og greier. Ødela jeg for henne kanskje? :p

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så nydelig hun er!! det er noe spesiellt med de bettane, de har iallefall en personlighet som skinner gjennom
Helt skjønn den bettaen. Ikke rart at folk forelsker seg i dem. Personligheten gjør jo også sitt til at man blir så knyttet til dem.
Er de veldig sky av seg til vanlig?


Forresten, ..ler.. har nettopp laget et klipp til deg..
OFF TOPIC!!


<embed src="http://www.youtube.com/v/GIWJWLKAEWU&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Nå er det mye lettere å avsløre gjellemark på discus enn på cory, men dette med hurtig pustefrekvens og kløing er kjente symtomer. På discus kan man også se om de vrir på hodet, klemmer gjellelokk og i noen tilfeller får de rykkninger og fyker litt rundt i karret før de stanser opp.

Nå er gjellemark blitt et stort problem i discusmiljøet da disse er blitt så resistente at Praziquantel ikke fungerer. Fortsatt prøves det først med prazi og deretter må man gå hardere til verks ved behov.

Det som er viktig er å holde doseringen på høyt nok nivå under hele kuren. Bytter man vann så tilsetter man prazi i korrekt mengde slik at det nye vannet inneholder (husker jeg rett når jeg sier 5 mg/liter) like høy dosering som vannet i karret.

Skal man dosere Prazi så anbefaler jeg BB-kar og vannbytte hver femte dag slik at man får slamsuge. Jeg benytter også "skureklut" dvs sånn engangssvamp og vasker bunnen av karret i håp om å knuse egg. De som da blir igjen håper jeg at slamsugingen skal ta ut av karret.

Man må gjøre dette nitidig fordi Prazi ikke tar knekken på eggene og dermed må man medisinere over flere generasjoner for å øke sannsynligheten for å få tatt alt.

Flott Geir, takk for hjelp og beskrivelse!
Geir Kristiansen
Det som er viktig er å holde doseringen på høyt nok nivå under hele kuren. Bytter man vann så tilsetter man prazi i korrekt mengde slik at det nye vannet inneholder (husker jeg rett når jeg sier 5 mg/liter) like høy dosering som vannet i karret.


Nå sitter jeg med posen med praziquantel foran meg.
Det står 1 gram/100 gallons.

US gallons er 10 gallon = 37,85 liter.

Jeg har flyttet noen av Eques'ene (forrige uke, før dette svineriet ble oppdaget) til en 45 liter. Denne rommer vel ca 35-38 liter vann (ikke fyllt helt opp, fratrekk for sand osv) Siden de har gått sammen med de i 85 literen inntil nylig, må de også regnes som rammet (selv om jeg ikke ser noen symptomer på de i 45 l) og derfor må jeg behandle det karet også.

Skal jeg da kun gi en tiendedel av dosen som er angitt på pakken? Den sier 1 gram på 100 gallon, så på 10 gallon blir det da bare 0,10 gram?
Du sa det var viktig å følge bruksanv. slavisk, så derfor spør jeg for sikkerhets skyld før jeg starter

Fiskene er ferdige med Flubenol kur, så nå skal jeg bytte vann på 85 literen og 45 literen før jeg vil kjøre i gang praziquantel kur i begge.

Til 85 literen skal jeg da beregne dosering til 0,2 gram (ca 20 gallon) ? Karet rommer jo ikke 85 liter vann, det er nok mellom 60 og 70 liter i det siden det er innredet.

Beklager at jeg er litt tjukk i pappen om dagen. Ble skikkelig dårlig i går, og lå og sov i feberørske hele dagen og kvelden. Våknet egentlig med det, men en brå forverring ved lunsjtider gjorde at jeg måtte legge meg igjen.

Derfor har jeg ikke startet enda med prazi til disse fiskene. Men i dag har jeg karret meg opp fra dyna, så jeg får gjort det og kommet igang med kuren.
1g/100Gallons
100 gallons= 378,62 liter
Per liter = 0.0027 (runda opp)

Styrke X Mengde = Dose

Styrke = 0.0027 (hvor mye medikament)
mengde = antall liter på karet

dvs på 45L karet = 0.0027mg X 45L = 0.1215.


Er i alle fall slik jeg ville regna
Er sykepleiestudent og har nettopp begynt med medikamentlære.
Mel
1g/100Gallons 100 gallons= 378,62 liter Per liter = 0.0027 (runda opp)


De fleste diskusakvarister sier at det skal være 5 mg/liter. Det står også i et brev jeg har fra Kai Hansen (kjøpte en prazi kur av han for en tid tilbake siden også). Geir sier også 5 mg/liter.
Har man da rundet opp 0,0027 til 0,0050?

Dette er ikke min dag for matteoppgaver kjenner jeg. Nå skjønner jeg egentlig enda mindre :p
Enten har de da runda kraftig opp eller så har de bestemt seg for å dobble for å være på den sikre siden. jeg fikk i alle fall det til å bli 0.0027 per liter
Jeg lurer på om "noen" et sted på veien har forvekslet britiske og amerikanske gallon. For når jeg regner med britiske gallon så får jeg:

100 gallon [UK] = 454.609 liter

455 liter/1gram= 0,455 gram pr liter (og det tallet er jo naturlig å runde opp til 0,5)

Men Rocky Mountain Discus, som selger praziquantel-pulveret, er jo amerikansk og bruker selvfølgelig amerikanske mål. Ikke engelske!

Så, har det skjedd en "oversetterfeil" et eller annet sted?
Er godt mulig det har blitt en oversettelses feil ja.
Men når folk med erfaring med medikamentet anbefaler 5mg/liter så syns jeg du skal gå for det er jo de som har brukt det og har erfaring med det og selv praktiserer jeg bedre med litt for mye en litt for lite.
Urhg! Jeg hater forvirring. Liker det ikke.
Men nå orker jeg ikke tenke mer, hehe :P Så jeg tok utregningen fra RockyMountainDiscus (selgeren av produktet) sin anvisning på produktposen, og doserte etter det de skriver. Og da omregnet amerikanske gallon om til liter. Det ble vel lavere enn Geir og Kai sier, men om Geir ser dette i løpet av dagen/kvelden får jeg føye til mer medisin om han mener det er nødvendig.

Jeg har altså allerede dosert i både 85 literen og 45 literen nå, for å komme i gang før jeg svimer av her. To ting som ikke er særlig kompatible er feberhete hoder og matematikk-utregninger!
Praziquantel kur startdato 13/2
Jeg har som sagt feber om dagen, så jeg er ikke helt meg selv. Glemmer halvparten av hva jeg skal si. Nå begynner imidlertid IBUX tablettene å virke, og jeg kjenner meg litt klarere.

Glemte å nevne noe i innlegget ovenfor.
Det er en positiv ting, etter at jeg kjørte en kur med Flubendazole. Denne skal virke i 24 timer, men jeg lot den være i vannet i 4 dager. Etter den kuren ser jeg ikke lenger hurtig og kraftig pusting på noen av fiskene i denne 85 literen.

Jeg kjører uansett Praziquantel kur, selvfølgelig, men det er altså håp i sikte og fiskene er allerede noe bedre. De likte dårlig prazi'en jeg hadde oppi istad...Eller kanskje det var vannbyttet jeg tok rett i forveien før kuren startet (skiftet halvparten av vannet). De "skrudde av" sin flotte blygråblå farge med en gang og ble spøkelsesgrå istedet. Fargen på disse Eques'ene er virkelig et humør-barometer. De skrur den av og på og er så lette "å lese", om de har det bra eller ikke, om de er ukomfortable med noe eller redde osv.

Nå har jeg klasket en neon-rosa, selvlysende post-it lapp på karet som huskelapp til meg selv:
"Praziquantel kur startet lørdag 13/2, uke 6. Ferdig lørdag i uke 8".

Hvis jeg ikke tar noen vannbytter i disse to ukene (noe Eques'ene vil like faktisk) så trenger jeg ikke mer enn denne ene startdosen.
God bedring, Mona - både til deg og fiskene
Takk på vegne av fiskene for det, SGS Jeg klarer meg alltids, men jeg er nervøs for fiskene.

Veldig nervøs faktisk, for de oppfører seg helt ulikt sitt vanlige, normale jeg. Ingen gidder å vrimle frem og tilbake langs frontglasset lenger, alle bare ligger i ro på bunnen. De har alltid, så lenge jeg har hatt dem, vært en veldig aktiv gruppe fisk som ustanselig svømmer rundt og det har vært alltid noen som flyr frem og tilbake over frontglasset til enhver tid. Etter to år med dette er jeg liksom blitt vant til at de er sånn, så det virker som en illevarslende ro over dem nå...

Det jeg skrev i stad om at de var bedre etter Flub' medisineringen var jo bare tull, har jeg funnet ut nå. Jeg oppdaget akkurat nå to stykker som lå og pustet og peste for harde livet..:-/ Jeg så dem vel ikke tidligere, de kan ha gjemt seg.

Plussmedlem
Får virkelig håpe fiskene blir bra igjen! Corydoras er en flott art!

God bedring til deg også
mona o
Jeg kjører uansett Praziquantel kur, selvfølgelig, men det er altså håp i sikte og fiskene er allerede noe bedre. De likte dårlig prazi'en jeg hadde oppi istad...

Husk på at Prazi'en virker negativt på løseligheten til O2 i vannet slik at det er viktig å øke sirkulasjonen i karrene som du medisinerer

mona o
Nå har jeg klasket en neon-rosa, selvlysende post-it lapp på karet som huskelapp til meg selv: "[B]Praziquantel kur startet lørdag 13/2, uke 6. Ferdig lørdag i uke 8[/B]". Hvis jeg ikke tar noen vannbytter i disse to ukene (noe Eques'ene vil like faktisk) så trenger jeg ikke mer enn denne ene startdosen.


Husker ikke helt, men mener bestemt at du skal gjenta kur men med halv dose etter 8 dager.

Rocky Mountain anbefaler 2,5mg/l Praziquantel , mens Kai sier minst 5 mg/l Praziquantel.

Jeg ville ha økt dosen til det 5 mg/l og tilsatt 2,5 mg/l etter 8 dager etter et vannbytte. Går coryene i et BB kar burde dette holde, kjører du kuren i et innredet kar ville jeg ha kjørt en ny kur etter 15 dager (2,5 mg/l etter vannbytte).

Jeg kjører med 30% vannbytte annenhver dag og tilsetter så 5 mg/l utfra den vannmengden som er skiftet ut. Og jeg kjører kuren i minst 14 dager, helst 3 uker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap