Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 23)

I tråden jeg startet foreslo noen rødalge, problemet er at alle bilder man kan forstå er av saltvannsalger, og det kan det tross alt ikke være. Fortsetter å håpe på svar, og leter videre.

Gikk for å studere utvekstene nærmere i dag, og nå er uansett rota ute. For hva fant jeg? En helt fastskrudd liten panda. Snufs. Kanskje jeg er uskyldig i pandamordet likevel, for merkene på denne tilsvarer merkene på den andre jeg fant. Stakkars!

Dette var lille barteløs, de andre er nok for store til å smette inn i "tunellen", men jeg fjerner nå rota likevel. Huffameg. Fiskedød er det værste jeg vet...

Helt bom fast
[External Image]

Og helt uten barter. Sørgelig...
[External Image]
Å nei så leit!
Føler veldig med deg nå etter å ha oppdaget gledene med panda selv....
Det beskriver dem veldig også da, putte snuten oppi alt mulig rart. Små Emil'er :o)

Fjernet rota, og de underlige skapningene er rødlige. Det sitter en koloni på en annen rot også, har fortsatt noe å følge med på. Spennende verden...
Å så trist. Stakkar lille fisken. (
Linda & Ove
Det beskriver dem veldig også da, [I]må[/I] putte snuten oppi alt mulig rart. Små Emil'er :o)


De må nok bare det ja... Er redd for det der selv også, men hvordan kan man gjøre røtter helt sikre? Regner med dette skjer en del ute i det fri også, eller?

Fryktelig trist...
Det er liksom det jeg trøster med meg, gudene rydder vel ikke opp i røtter og stein og andre farer disse små nødvendigvis tuller seg borti. Nå er jo ikke akvariet en elv, og selv om jeg ikke påberoper meg guddommelighet slår jeg meg selv i hodet som ikke forutså problemet, har plukket Neritinasnegler ut av krinkelkrokene også. For sent å være etterpåklok, kan bare angre og aldri gjøre det igjen...

Ble litt mye død og fordervelse her, men har ikke jeg tenkt på det, kan jo det fort gjelde andre også, så jeg deler...

Når jeg først skriver om å dele, har funnet på noe smart for å spare kjøkkenet (og forholdet :o) for gips-støpingsprøvelser. En gjennomsiktig plastshaker fra Ikea med kjekk helletut! Fortsatt klin og støv, men merkbart mindre. For sikkerhets skyld støper jeg mens guuben prater tøv og spiller glad tungrock på radio, så jeg rekker å slette alle spor :o)
Linda & Ove
Når jeg først skriver om å dele, har funnet på noe smart for å spare kjøkkenet (og forholdet :o) for gips-støpingsprøvelser. En gjennomsiktig plastshaker fra Ikea med kjekk helletut! Fortsatt klin og støv, men merkbart mindre. For sikkerhets skyld støper jeg mens guuben prater tøv og spiller glad tungrock på radio, så jeg rekker å slette alle spor :o)


Så flott! Kommer noe for salg snart da kanskje?
sissimor
Så flott! Kommer noe for salg snart da kanskje? ;)


Har du ikke fått mail? Regner med deg som prøvekanin, og da trenger jeg adressen ;o
Linda & Ove
[QUOTE=sissimor] Så flott! Kommer noe for salg snart da kanskje? ;)


Har du ikke fått mail? Regner med deg som prøvekanin, og da trenger jeg adressen ;o

Fant den! You got mail ;D
Selv om jeg måtte opp en størrelse, ble Smartpost billigere enn brev, nå er konvolutter til forsøkskaninene klar for postkassen :o)

Er helt kvalm, vi har måttet fjerne en hylle på kontoret for å få to arbeidsplasser, og dagen er tilbragt på stuegulvet med en grøssal mengde papirer. Finnes sikkert en diagnose som dekker galskapen, for hvorfor i all verden har vi ikke kastet forsikringspapirer fra et selskap vi ikke har noe med å gjøre lenger, datert 2004? Huset er solgt! Og en kvittering på kr 19,00 fra Narvesen! Godt man har humor, det endte med krampelatter...

Men midt i kaoset dukket en poselapp fra høstens storauksjon i Oslo opp, våre yndige Xiphophorus milleri har lokasjon Laguno Catemaco, Papaloapan, Mexico! Jeg tok en sårt tiltrengt pause mens min kjære (som ikke er født i Rottens år og langt flinkere til å kaste enn meg) fikk stulle med sortering i fred. Spansken er nokså rusten kjente jeg, men altså, den lokasjonen blir litt "Storsjøen, Glomma" for meg. Ikke feil, vannet i Storsjøen ender i Glomma, men det har vært på tur gjennom to vassdrag før det når dit? Fant ikke ut så mye om nedre grense for pH, men det er enda lenge til pakkelappene skal være ferdig...

Fikk knipset litt under kveldens Artemiafest, og fanget en av de unge salvatoris-hannene. Ikke spesielt bra, så jeg søkte litt, og fant dette bildet. Her ser man hva jeg mener med "stars and stripes"! Veldig vakker fisk...

Ung salvatoris, like vakkert blå i blikket som husfar :o)
[External Image]

I håp om å bremse grumset under foring spanderte jeg på meg flere sandsnegler i Spesialiteten...
[External Image]

L 213 vokser,, nå er de helt Helan og Halvan. Dette er Helan...
[External Image]
Spaghettifest!
Fant denne tåden om å fore reker med spaghetti. Har lest innholdsfortegnelsen nøye, og håper jeg ikke har bomma helt. I så fall har jeg nå tatt kverken på alt vi har av uvanlig fisk og blir fryktelig, fryktelig lei meg...

Men det var moro mens det varte!













Lang mat!
[External Image]

Malle i farta
[External Image]

Min!
[External Image]
Historien var ikke slutt der :o)














Hvor er'n?
[External Image]

Noen sett'n?
[External Image]

Der var'n!
[External Image]

Artig ,gikk det bra med de

Mineralsteinene kom forresten i dag ,takk skal du ha ,blir spennende å prøve de ut. De var utrolig søte de fiskene da
Sølvi Gullaksen
Artig ,gikk det bra med de ;) Mineralsteinene kom forresten i dag ,takk skal du ha ,blir spennende å prøve de ut. De var utrolig søte de fiskene da :)


Så bra de kom hele frem! Blir spennende å høre din erfaring, du har jo en anelse lenger fartstid enn meg ;o)

Det måtte bli fisker, de hendige isterningsformene i stavform var utsolgt, og jordbær eller hjerter ble liksom ikke helt...

Ikea er bra sånn, de har løsningen på problemer du ikke ante du hadde, og er fortsatt som oftest tom for varen du dro dit etter :o)

Fisken har overlevd spaghettiøvelsen så langt, skal teste vannet når solgløttet på terrassen er borte bak trærne. Det blåser fælt, og er ikke ørens lyd fordi nedløpsrørene har ispropp, så det er regnbuer i fontenespruten i alle skjøter og fossefallsbrus, men det er solgøtt på terrassen! Jippiiii!
Og så var det moro med Mac likevel. Ikke så moro at jeg lot være å lage plakater i Excel, gammel vane er som kjent nokså ugrei spesielt for gamle damer som skriver brev i det programmet, men man bare drar og slipper og så tuller det seg til.

Nå har jeg tatt meg noen friheter med logoene, ikke så greit når ting må passe i fargen og man synes sorthvitt er trist og man har det gøy og kun har nettet og en innkalling til årsmøte for hånden, håper jeg ikke blir hengt. Og at folk tar med god apetitt og vekslepenger på auksjon :o)


Excel bare nekter å lagre i jpg, så kameraet måtte til pers. Stakkars per, han får mye rart, lurer på hva galt han har gjort, egentlig? Nå er det kvelden :o)
[External Image]
Sånn! Nå har jeg rasket til meg halve albumet til Rita Revestrek, og laget fargerike kasselapper. Merkelig ting å få lyst til å holde på med. Moro, hun har jo bilder av nesten alt!

Men ikke Tanganyika-ciklider. Så den esken får bare blå stripe med logo, hvis jeg ikke plutselig blir veldig ulydig og snik-låner bilder. Vet ikke om Paul Le er blant leserne av denne tråden, jeg tyvlånte et par Malawibilder av ham, og satser på å bli tilgitt...

Ellers alt vel, har storrengjort og tatt en grovopptelling for å få en ide om hva jeg skal ta med til auksjon. Tror det blir noen planteposer av typen "Rød Mix", "Grønn Glede" og "Rekesalat", i tillegg til usterianaen og annet snacks. Åh, kanskje en "Sprø Mix" også? Hva skal det være oppi der? De mystíske algene?

Og det blir levendefødere. Som jeg altså gruer meg noe aldeles helt forferdelig til å sortere. Må ta to kar helt fra hverandre, og når jeg først gjør det får jeg forsøke å plassere fisk litt mer fornuftig, det er ikke moro å ha all innredningen utover hele stua i bøtter!

Så mine vakre Amecaer blir solgt på auksjon, og Ancistrus sp. får jeg kanskje levert til butikk. Det er ikke mulig å dele opp på noen annen måte enn å flytte milleriene. Som ikke kan gå i Juwelen, både fordi de er så små, og fordi det går to sorter Xiphophorus der fra før. Inntil jeg forstår konsekvensene av ordet "sympatrisk" tør jeg ikke ta sjansen. Har lest forklaringen på to språk jeg behersker et stykke over gjennomsnittet og minst tre jeg har glemt mer av enn jeg husker, helt fullstendig ubegripelig! Det har med utvikling av en egen art fra samme utgangspunkt pga mutasjon i motsetning til isolasjon å gjøre tror jeg muligens, så langt alt vel, men det står sympatrisk med helleri, hva vil det si for krysningsfaren mellom maculatus og milleri? Enkelt spørsmål! Umulig å finne svar!

Gleder meg veldig til orden i rekkene. For da får jeg plass til Hypancistrus. Eller Pecoltia. Eller begge deler :o)
Du må gjerne låne mitt/mine bilder av hesteneser til Tanganyikabilder hvis du vil
Ligger i profilen min under akvarier.
Takker så mye, og kaster meg over muligheten, det var nok flotte bilder til å fylle stripa og vel så det! Enda mer moro :o)
Bra du har noe å velge mellom ,synes det er utrolig artig at du gidder å ergasjere deg så mye med dette ,honnør til deg
Vi må nok ta turen til denne auksjonen, det må jo bare bli fargerikt og flott, gleder meg til å se kasselappene dine Planteposene også, du har flere arter jeg kunne tenkt meg
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap