Anders' vannverden (side 23)

Plussmedlem
Kan myggnetting brukes? Den slipper vel ikke ut giftige stoffer?
Plussmedlem
I dag har jeg målt og styret litt inne på det "kanskje-kommende-akvarierommet". Jeg har funnet ut av på den veggen uten vindu (som da får plass til flest akvarier) får jeg plass til reolen, og 230-literen hvis den beholdes. Det vil si at det blir en vegg til 4 akvarier, og 54 literen må stå et annet sted. Det er ikke noe problem, det er god plass i rommet

Problemet er at dette er et rom som består av klesskap og hyller med sko og andre kommoder.. blant annet to en meter lange klesskap. Pluss komode, skohylle, ++ masse skrot. Vi har fint plass til det andre steder i huset, men jeg er redd for at jeg har foreldre som ikke er villig til å styre så mye
Men jeg ER sta, og for min del har jeg bestemt meg. Får jeg lov til å ta dette rommet til hobby/akvarierom, er det bare å kjøre i gang. Her får jeg plass til mye annet enn bare akvarier/akvariereoler også. Oppbevaringsplass, mellomlagringstønne(r), et databord når jeg får egen Pc ++. Jeg ser for meg noen koselige kvelder på mitt egne, lille akvarierom! Sitte i mørket foran Pc'n på AF, Pc'n kommer da til å stå ved vinduet Da har jeg jo tid til å spionere på naboene også! HE-HE!

Rommet er ikke stort, men med mitt antall akvarier får jeg god plass. Skulle jeg absolutt, hadde jeg fått plass til 20 akvarier av passe størrelse her inne. Det blir selvfølgelig ikke aktuelt, men bare for å beskrive! :P
Så, jeg vet ikke. Jeg ser bare fler og fler grunner til å få eget rom til akvariene, og jeg føler et behov for det. Jeg har stort rom, men akvariene tar MYE plass! Det skal være sikkert og visst. Men jeg håper inderlig at jeg skal få lov av mamma og pappa til å få dette rommet til min kjære hobby. Det hadde vært utrolig gledelig! Jeg kan jo bare drømme, så god rote-plass!
Plussmedlem
Mer akvarierom-planer!
Jeg vil legge ut noen få bilder av mitt kanskje-kommende akvarierom
Jeg har tatt opp saken til "de jeg bor med", og jeg har ramset opp en del ting som kunne vært kjekt med eget akvarierom. PUH! Det gikk bra! :p De er vel ikke veldig positive, men håper å få de med på dette også. Hvis dette blir mitt egne akvarierom, er det nok en del jeg må tenke på på forskudd. Strøm, lagring og andre sånne ting. Jeg regner med at jeg sikkert bør få mer strøm inn på rommet. Jeg har ikke sjekket hvordan forholdene er i dag, men er ikke sikkert det er mer enn en kontakt her inne. Dette var et soverom, og der trengs jo ikke så mye strøm.

Alt er egentlig ellers klart til innflytting av akvarier. Det eneste er at jeg ikke liker gulvbelegget så godt, men jeg må vel bare leve med det, eller få tak i noe annet billig. Det blir vel å bruke litt penger på rommet med litt diverse, jeg vil hvertfall ha en egen skrivepult der, og lagringsplass til utstyr. Ellers kan det fort bli et hinsides rot! Det blir det sikkert uansett, men går an å prøve å begrense det

Legger ved noen bilder av rommet. Det er et sinnsykt rot på rommet, men ser litt hvordan det ser ut
Plussmedlem
Mer akvarierom-planer!
Siste bildet, hvordan det ser ut fra døren inn til rommet
Det kan bli et kjempefint akvarierom det Anders, og med dine overtalelsesevner får du det sikkert til )) Hvis gulvbelegget er et slikt "gummibelegg" er det helt topp, da tåler det ihvertfall vannsøl og det er jo viktigere enn fargen.
Plussmedlem
Rita Revestrek
Det kan bli et kjempefint akvarierom det Anders, og med dine overtalelsesevner får du det sikkert til :))) Hvis gulvbelegget er et slikt "gummibelegg" er det helt topp, da tåler det ihvertfall vannsøl og det er jo viktigere enn fargen.


Det er akkurat det jeg har tenkt på også Sånn sett er det helt supert for et akvarierom. På mitt eget rom har jeg tregulv, og det er litt verre Inne på dette rommet kan jeg faktisk søle mer også...

Så jeg får bare holde på med å mase, tror de er litt lettet over at det ikke er snakk om flere akvarier denne gangen :p Uansett, det hadde jeg ikke fått lov til nå

Forresten, Rita, hvordan gjør dere det når det gjelder strøm på akvarierommet?
Sånn man ikke bør gjøre det... ørten skjøteledninger
Plussmedlem
Skjønner Akkurat som meg... :p

Har vært å kikket litt inne på rommet der nå, og funnet ut at det hvertfall er to kontakter, eller hva det nå egentlig heter... Det er på veggen der i tilfelle reolen og 230 l skal stå, og på høyre side av vinduet, der kan jeg evt. plassere 54 literen. Det kan bli bra. Det jeg egentlig forestilte meg var 54 l på venstre side av vinduet, men der er det vel ingen kontakt, så da er det mye lettere å plassere den på andre siden. Kanskje vi slipper å legge inn mer strøm! Det blir uansett litt skøyteledninger, men jeg kan ha det omtrent som det er i dag. Nå har jeg en vegg-kontakt(?) pr. akvarium/reol, og en del skøyteledninger ut ifra den. Det fungerer egentlig ganske fint for meg
Håper du får det til : )
Plussmedlem
Jeg håper det virkelig jeg også, for jeg vil gjerne ha litt mer plass til litt andre ting på mitt eget rom

I dag fant jeg den syke gullfisken død (den som jeg har hatt i 54 l). Da har jeg bare 4 gullfisker igjen, det er de største som ganske sikkert selges til Kristian i løpet av våren/sommeren. Da kan jeg bestemme meg for hva jeg vil med det karet. Jeg beholder det sikkert, men er ikke sikker på det. Hvis jeg beholder det må det hvertfall få en fullstendig makeover slik det ser ut! Det har fortsatt plastbakgrunn, det er ikke så fint. Hvertfall ikke nå som det er så lite planter her! Det akvariet har jeg bare latt forfalle, har ikke orket å gjøre noe med det. Jeg tenker jeg bytter ut sand og litt av hvert hvis det blir her.

54 l er altså helt ledig, og jeg har kommet på tanken å ta Corydoras panda over hit så jeg kan få studert de enda lettere. For det meste ser de ganske friske og fine ut, og jeg har hyppige vannbytter i akvariet dems. Jeg tror vel det var den gamle, illeluktende sanden som fikk de syke, sanden hadde sikkert fått en haug med bakterier de få dagene akvariene stod uten vann før reolen ble satt opp.
Green Laser er rolige for tiden! Det virker som om de kommer mer frem etter mørket har senket seg i akvariet. Jeg skjønner ikke hvorfor, de har jo hatt en god periode med mye lek en stund, men det ser ut til at det er helt stoppet nå. Gidder ikke, kanskje?
En annen ting jeg merket i går i Green Laser-karet; javamosen var rar! For det første var den ganske løsnet fra rota, men så var den full av... egg? Jeg aner ikke, men det så ut som så perler! Noen på størrelse med normale Cory-egg, andre mye mindre. Jeg tenkte; hva i all verden er dette? Og jeg skjønner det ikke på noen måte nå heller. Hva KAN det være??

Akvarieromprosjektet står stille. Det er ikke særlig positivt her i huset. Men jeg VIL jo! :p
Inaktiv bruker
fin tråd du har. denne må jeg følge med på. spennende ... får han akvarierommet ... eller ikke ... ? tataaaaaaaaaaaaaaaaaa .)
Merkelig det med eggene ??
Plussmedlem
Mine kjære Corydoras panda virker til å aldri bli friske
Jeg er ganske deprimert nå, men det ser ut til at gruppen min med Corydoras panda fortsatt er syke. I går så jeg den ene hadde fått litt hvitt "belegg" på seg igjen, som er typisk for finneråte. Og denne sykdommen som skulle være så enkel å knekke! Hva gjør jeg feil? 2 medisinkurer med eSHa-2000 er kjørt, forsiktig saltbehandling (etter anbefaling) og hyppige vannbytter. Så, hva gjør jeg galt? Jeg er deprimert og har dårlig samvittighet for dette. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre! Noen ser ut til å være så godt som friske, men jeg ser ofte tegn til kløe og at de snapper luft fra overflaten også litt vel ofte, tror jeg.

Jeg vurderer sterkt å flytte gruppen til 54 literen, det er mindre og jeg kan lettere studere de der uten å legge meg ned på gulvet. Jeg er jo nesten sikker på at den illeluktende sanden var grunnen til at sykdommen startet, men etter omgjøring, kan det fortsatt være bakterier i karet? Kanskje, det kan virke sånn. Jeg tror ikke jeg tør å flytte inn en annen gruppe Corydoras til dette akvariet før jeg har gjort det skikkelig rent. Jeg vil ta det med ut eller kanskje i dusjen, og spyle skikkelig av det og skrubbe det jeg kan så rent som mulig. Jeg er bekymret for at akvariet er bakteriebombe!

Denne sykdommen til fiskene mine tar vel snart knekken på meg også. Kanskje det kan være mer enn bare finneråte?
Så dumt at Pandaene fortsatt sliter. Nå tror jeg du skal prøve noe mot inn- og utvendige parasitter, det kan jo være derfor de klør. Vi kjøpte spilurusene samtidig med et par concolor og førstnevnte hadde "Flukes" (se siste innlegg) hengende å dingle fra både barter og finner. Den ene concoloren hadde noe som kunne se ut som en flekk finneråte midt på ryggfinnen, men ved nærmere studier satt det et eller annet vesen midt i flekken, det ble heldigvis også borte med Kusuribehandling
Plussmedlem
Tusen takk! Kanskje jeg må prøve å behandle med denne Kusuri Wormer Plus-medsinen, jeg gjør det jeg kan for å få de friske. Bruker gjerne opp litt penger på medisiner, det er uansett bra å ha. Da skal jeg virkelig prøve å få kjøpt denne. Det er vel ingen norske sider som selger denne? Spiller ingen rolle uansett, men... det kommer ve hvertfall fortere fram om jeg bestiller her fra en norsk side.
Jeg har sendt deg en mail
Plussmedlem
Eller, forresten, er det andre medisiner å anbefale? Bare å anbefale og linke til litt diverse

ENDRET:
Skal lese mailen, Rita. Tusen takk
Plussmedlem
Nå har jeg prøvd å bestille Kusuri Wormer Plus for å nok en gang prøve å medisinere Corydoras panda. Men ting skal sjelden være enkelt. Det som var feil denne gangen var postnummeret! Jeg kan da for all del postnommeret, det er lett. 3677. Men det stod det var feil. Så hva er problemet, tro? Det er så typisk! Jeg trenger denne medisinen, men søren. Hva gjør jeg nå? Noen som vet? Skal jeg skrive noe annerledes?

ENDRING:

Det tok ikke lang tid før jeg så feilen Jeg hadde oversett at det var en "rullgardin" øverst på siden, og der stod det ikke Norge! Så da endret jeg på det, og det ser ut til å gå fint likevel Utrolig!
Plussmedlem
I morgen blir det ganske sikkert en tur til Krokstadelva Ikke bra for meg, der har de den ekte eques inne (sett film fra butikken) men har sagt til meg selv at det er bare å glemme. Har ikke råd til! Men det kan bli noen fler adolfoi, det ser ut som om de har den inne også. Hvis jeg kjøper fler, må jeg vel bare plassere de sammen med de andre adolfoiene som går sammen med 10 stk. Corydoras orange laser. Denne blandingen er bare midlertidig til jeg får gjort litt om her litt senere i våres. Da skal hele reolen forandres når det gjelder hvor fisk skal være. Og forhåpentlig vis skal alle akvariene inn på eget rom ) Har ikke kommet noe lenger med det enda, men det surrer i hodet mitt hele tiden!

En annen ting jeg skal se etter i morgen er røtter! Det trenger jeg. Fine røtter Nå kommer jeg til å være litt sær, skal ikke ha noen hvilke som helst fliser!
Kusuri Wormer Plus har ikke kommet enda, men kommer kanskje i morgen. Jeg har fri i morgen, det er derfor jeg kan dra ut Faren min skal egentlig legge om noen dekk til bilen, men jeg har sagt at vi må til Krokstadelva på Zoomarkedet også... da vil jeg være med! (dette er en av de beste zoobutikkene jeg vet om!)
Plussmedlem
Jeg har for en stund siden kommet hjem, og jeg har fått svidd av et par hundre kroner Ikke så ille, da.

Men jeg fikk ikke se eques og heller ingen adolfoi... alt var nok utsolgt
Men, jeg kom hjem med en rot da. Det trengte jeg, det blir vel en del forandringer her utover våren/sommeren Og en annen ting jeg kjøpte meg; microorm-kultur! Da har jeg det i hus Så nå kan eggene bare komme, vær så god fisker Jeg håper Orange Laser setter i gang igjen snart nå, det er jammen noen rognstinne hunner oppi det akvariet!
I dag kom medisinene jeg bestilte også, endelig Da blir det forhåpentlig vis friskere fisker hos meg framover.

Så over til noe helt annet; våren kommer for fullt nå!
Jeg gikk bare oppover i nabolaget til en kompis i går, og det merkes absolutt at "ting skjer" Snøen smelter slik at små bekker renner i veien og veikanten, det er sølete (huff) og en deilig temperatur ute. Det var sol, og helt herlig ute! Og for å ikke glemme den herlige vårvinden! Ganske sterk, og blåste meg rett i fleisen så håret mitt flagret Ah, ja, våren er deilig! Dette hadde ingenting med akvaristikk å gjøre, men noen ganger må det bli litt off-topic
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap