Leifs verden, del 2 (side 23)

Apistojohan
Följer med både på byggprojektet och apistogramma- (och malle-)-projekten och kan bara gratulera. Den okända växten kanske är någon Ludwigia (har inte googlat, men min mage, som visserligen är dålig på växter, påstår att det kan vara noe sånt).



Tusen takk Johan
Dere er nok inne på rett plante, Ludwigia repens synes jeg den ligner. Lett gjenkjennelig med de røde fargene under bladene.... Er ikke spes tess på planter.

Har tatt ca 50 bilder av A. bitaeniata hannen, men 2!!! bare er greie nok til å bruke her, resten ble slettet. Legger de ut her da jeg synes spesielt det ene var veldig artig, med de nye sorte neonene ser det ut som de skal komme å ta meg.....

Det andre er sammen med hua (til en forandring)

og det tredje er av en A. Borellii han (akkurat den er jeg sikker på, hehe)

Bitaeniataene er veldig skye. Måtte ta vekk hula for å ta bildene. Hannen oppholder seg stort sett i hula og hua i venstre hjørne bak i karet. Håper dette bedrer seg, slik at en kan se fisken en har......
1. Nei nå har jeg ligget her lenge nok i denne store hula. Trenger en mindre

2. Der ja, der er det en mindre. Må jeg sloss om den mon tro?

3. Der ja, der var det gjort. Som den nye lederen må det vises respekt!!!! Og bartebust, han var ingen sak for en gamling som meg.....
1. Bartebust; Jeg vil ha tilbake hula mi din dust

2. Ey, hva skjer her da?

3. Så senket roen seg etter en aktiv stund. Begge damene endte i hula til høre,
og to av hannene i hver sin hule.

Ser ganske ille ut når en ser to han ancistruser virkelig setter i gang et basketak.
Den nye hannen ville nok vise hvem som skulle være sjefen over alle sjefer.
2-3 hunner var rundt hulene hele tiden og endte opp i hula til høyre,
den nye hannen i den i midten og bartebust i den til venstre.

Skulle ikke forundre meg om det ligger egg i en av hulene der i morgen.....
Bartesam på egg!!!
Sitat; Skulle ikke forundre meg om det ligger egg i en av hulene der i morgen.....

Jeg har ikke sett maken til BUKK!! I dag ligger den nye ancistrus hannen på egg. Han kommer inn i karet rett fra auksjon på klubben i går, krangler og brauter seg til herredømme.

Jager "lille" Bartebust vekk fra hula han slapper av i og okkuperer den. Stjeler damene hans og tar seg til rette. Og "legger ned" den ene så fort han kan. MAKAN

Men ikke tro at han ordnet eggene i den hulen han vant med kamp, nei da. Ikke den hula han hadde før det heller, neida. Hula til ventre er hula han ville ha eggene i.

Jaja, mon tro om jeg skulle ta meg til rette i verden slik som han, da ville det nok bli Texas

Til info har jeg 4 huler som er tette i enden og 1 med åpning i begge ender
Inaktiv bruker
Hei
Hei Leif. En stund siden nå. Ser du er like aktiv enda. Jeg klarte ikke tørken lengere. så jeg startet opp et lite karr. Blir vel bare maller på meg i gørste om gang. Så får man se om det ikke blir en gruppe med korry på meg ettervert
Aktiv kan en vel trygt si det. Som regel varer ikke en tørke lenge.... Lysten kommer tilbake, og godt er det.

Har fått i orden den siste lista på veggreolen i kjelleren. Så da er front delen på midt partiet ferdig, godt var det. Ellers har jeg i venstre ytterdel laget en hylle til en 54Liter. Hadde to plater som passet akkurat til hyller i den seksjonen.

Ellers har jeg satt opp forslag for meg selv til listing rundt ytterdelene. Tar noen bilder og legger de ut litt senere
Inaktiv bruker
stikker innom en tur når jeg er forbi, om du bor på samme plass enda i hvittingfoss?
Mallehula
stikker innom en tur når jeg er forbi, om du bor på samme plass enda i hvittingfoss?



Nei nå bor vi i Hof. Kjøpte oss hus her og flyttet inn 1.juli i fjor. Men ikke lange svipp turen fra Hvittingfoss.....
LOFFA
Sånn i forhold til mitt siste innlegg om commbraene. Hvor jeg antar at det er ei hue som vokter ei hule for ei anna hue. Gjelder dette også denne typen huer? Er de sorte markeringen i den finnen en generell markering på apisto huer, eller var det kun på Apistogramma bitaeniata?


Hei, dette med at alle apisto huer har slik sort markering på bukfinnen hadde jeg ikke tenkt på før jeg så spørsmålet ditt.

Det jeg har funnet ut er at det ikke er et generelt kjennetegn på hunner, det finnes også apistogramma hanner med svart markering på denne finnen.
Men hos Apistogramma bitaeniata skal det visstnok være bare hunnen som har denne markeringen.

Fant noen hentydninger til at sneaker male av andre apistogramma arter har simulert denne markeringen, men da med et mer blålig skjær i fargen.

Så den beste måten å se om det er hunne på, i tillegg til den svarte markeringen, er som jeg glemte å si angående dine bilder av hunnen i innlegg 408, er lengden og formen på ventral fin. Hos en hunne vil den være kort og buet, mens hos hannen vil den være lenger og rettere i formen.


Når det gjelder Apistogramma commbrae, kan jeg desverre ikke hjelp deg. Har veldig lite informasjon om denne fisken.

Da har jeg fått tatt noen bilder

Bilde 1.
Da er nederste lista byttet ut, til maken som de andre.

Bilde 2.
Hylle til 54L er satt inn og test av utvendig lister er nestet fast. Dette er egentlig utforingslister, men synes disse har en passe bredde i forhold til hva jeg synes blir pent. En blir lagt til høyre og langs 2x2 som erstatning for panelen og blir beiset. En list til legges utenpå, men mot vegg og blir malt i liste fargen.

Bilde 3.
Hannen som kom i hus i går har ikke viftet et sekund på eggene i dag når han har vært i den hula og går fra hule til hule som det passer seg. Har nok vært en del tumulter i karet i forbindelse med eggleggingen. Det er kun 10-12 egg i hula og det er langt under det den minste hua pleier å legge. Dette er ikke til å bli klok på....


Helvete er løs
Som overteksten sier er jeg igjen på en nedtur. Når jeg matet i karene før i dag fikk jeg se 2 stk av de nyinnsatte neonene døde til pumpe innsuget. Har siden søndag byttet vann der 2 ganger så skjønte ingenting. Byttet alikevel 50% vann igjen.

Nå skulle jeg sjekke igjen, og et nederlag har sjeldent føltes så tungt som akkurat da. 3 neon til var døde, det samme var apistogramma bitaeniata hua mi

Jeg klarer bare ikke bli vandt med disse nedturene. Det virker generelt at apistohuer er mye mer sårbare enn hannene.

Jeg kan ikke tenke meg annet denne gangen at neonene er årsaken til denne nedturen, på hvilken måte..... mulig sykdom.

Så kommer mitt spørsmål: Er det trygt å flytte hannen til et annet kar, slik at jeg kan tømme nåværende kar og gjøre rent ALT? Kan han dra med seg sykdom til det midlertidige karet, om han er smittet av noe?

Mister jeg hannen også vet jeg ikke hva jeg gjør. Kan ikke se antydning til sykdom på gjenværende neoner, men regner med at resten også tar kvelden.

Noen som kan gi meg et kjapt svar?
Dette var trist, om det skulle være sykdom på disse tetraene og hua har dødd pga dette, så ville jeg ikke under noen omstendigheter ha flyttet hannen til et karr med andre fisk. Da er jeg redd andre fisk eventuelt får iseg smitte også!

Hvor høy pH har du i karret ditt loffa? husk at dvergcikliden du har trives i veldig surt vann! Visst du torvfiltrerer vannet så bør det være surt nok uansett da. Men dine trives nok best i en pH under 6 vil jeg tro.

ps: jeg har hatt det motsatt av deg.. hos meg er det hannene som døde, men jeg har heldigvis ikke hatt dødsfall på mitt apistoparr sålangt. *bank i bordet*

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Trym81
Dette var trist, om det skulle være sykdom på disse tetraene og hua har dødd pga dette, så ville jeg ikke under noen omstendigheter ha flyttet hannen til et karr med andre fisk. Da er jeg redd andre fisk eventuelt får iseg smitte også! Hvor høy pH har du i karret ditt loffa? husk at dvergcikliden du har trives i veldig surt vann! Visst du torvfiltrerer vannet så bør det være surt nok uansett da. Men dine trives nok best i en pH under 6 vil jeg tro. ps: jeg har hatt det motsatt av deg.. hos meg er det hannene som døde, men jeg har heldigvis ikke hatt dødsfall på mitt apistoparr sålangt. *bank i bordet* mvh Per Gunnar Stenersæter




Har ikke fått målt ph, men neon skal vel tåle vanlig springvann ph? Har målt nitritt og det finnes ikke. Dvs vanlig lys gul farge i test glasset. Jeg får ta vann fra et annet apistokar i en isopor eske med en liten pumpe til jeg har fått gjort karet helt rent.

Kanskje på tide å tenke på å sette igang et karantene kar.....
Er disse i karret med den sorte matten?
Jeg husker at i min spede start som akvarist ville ha sort neontetra, men da jeg å madamen leste om fisken, mener jeg å huske at de ville ha ganske surt vann, og i sande hadde vi da ph ca 7 i karret så vi droppet dette. her på AF står det at de trives i pH opp til 7.5, og som mye av infoen i basen, tar jeg akkurat det med en klype salt.

mvh
Per Gunnar Stenersæter
frosken
Er disse i karret med den sorte matten?



Nei det er ikke karet med matten jeg kjøpte. Den er i karet med commbrae og borellii. ingen problemer i det karet. Back to work....
Er nok enig med deg Per Gunnar at det som står i basen, må en ta med en klype salt. Forskjellige akvarister.... forskjellige erfaringer.

Samme erfaring har jeg fått de siste dagene når jeg har lest på nettet om apistogramma bitaeniata. Det står så veldig forskjellig fra person til person og hvilket forum en er innom.

Vannet er tømt i overnevnte kar og sanden grundig skyllet, karet skrubbet og innventar like så. Har fylt opp igjen med vann fra commbrae/borellii karet med ca 60% og resten fra springen. Skal la det stå litt med et par pumper i og få opp litt temp, før han kjekken skal få tilbake plassen der han hører hjemme.

Begynner å bli noen typer enkelt apistoer jeg trenger nå, etter mange uheldige episoder, men skal prøve å ikke la meg knekke av den grunn. Men det er tøft å miste fisk en har blitt så begeistret for.

Per Gunnar. (eller andre) Kan du forklare meg hvordan du gjør det med tiurtorv, om en ønsker strømpa hengende i karet, eller er det kanskje greit å ta ei strømpe i et bøtte vann i f.ek et døgn? Hvor mye skal en bruke pr f.ek 100L vann etc?

Om en bruker kun et par bøtter over natten, er dette da nok til å senke ph i f.ek en 100L?
Inaktiv bruker
LOFFA
[QUOTE=Mallehula]stikker innom en tur når jeg er forbi, om du bor på samme plass enda i hvittingfoss?



Nei nå bor vi i Hof. Kjøpte oss hus her og flyttet inn 1.juli i fjor. Men ikke lange svipp turen fra Hvittingfoss.....

den er grei. gir beskjed når jeg vet om tur forbi dere
Jeg får ei ødelagt strømpe av madamen som jeg klipper til, denne fyller jeg med tiurtorv. Jeg har litt forskjellige måter etter dette: Jeg pleier som regel å fylle noen bøtter med vann og putte strømpene oppider. Her "skviser" jeg strømpene slik at vannet blir fryktelig grumsete, så lar jeg det stå en stund... da er mesteparten av grumset sunket til bunn og jeg heller forsiktig vannet oppi karret.
En annenting jeg gjør er å slenge strømpa oppikarret når jeg fyller på vann, så lar jeg vannstrålen treffe rett på strømpa. Det blir fryktelig grumsete, men Apistoene mine liker det godt, og legger egg like ofte som guppyene føder omtrent
Når jeg tar å tester pH`n med dråpetest, blir den gul, dvs ph 5 eller lavere om jeg ikke husker feil.

Den dagen vi kjøper hus ( om 2-3 år ) så skal jeg lage et system slik at jeg har en for for "sump" som er filtrert via tiurtorv, men uten for mye smuss. Fisken liker det jo, men det kan bli litt for mye i mine øyne
Inaktiv bruker

ser du er like aktiv enda, og jeg har brukt tid på å oppdatere meg ved å lese igjennom alle innelggene dine etter at jeg forsvant noen mnd herfra kjekt å følge med i igjen.

stå på
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap