Mine akvarium (side 23)

Åh - de var fine, de dvergtannkarpene! Vil ha! Må bare få et ledig kar først... Eller kan de kanskje gå sammen med vanlig guppy? Eller kan de blande seg seg? Vet du det?
Njaee, jeg vet enda lite om de - men ifølge en googlerunde så skal de ikke kunne krysses - ja syns du skulle prøvd de sammen med guppy, hehe. De avler visstnok ikke så heftig som guppyer heller.
Hehe, jeg må flire litt oppgitt nå. Tror jeg har funnet ut hvorfor jeg har så mye hersens alger i 54literen. Der har jeg jo et sånnt rødt LED-lys. Og det var ikke før nå de siste dagene at det virkelig har blomstret opp alger - samme typen som jeg sliter med i akvariet men på en spesiell plass. Nemlig der det røde lyset skinner hver natt.

Akkurat der LED-lyset "treffer" er det en flekk med skikkelig "alge-hår" - og det er rett ved utblåset it tillegg, så ikke rart det sprer seg så lett. Jeg har jo hatt LED lyset lenge uten alger, men for en stund siden så snudde jeg det mot glasset istede for oppover mot taket.

Jeg orket ikke slå på lyset her på en uke og da roet algene seg litt, men nå de siste dagene har jeg slått det på igjen og nå har det vokst seg en skikkelig hårmanke med grønnalge akkurat under lyset der - det var først da jeg innså hva som var årsaken, hahah!

Så nå skal jeg ta et vannbytte på ca 40 prosent idag, og skrape vekk algene, OG ha det helt mørkt om natten. Til jeg orker slå på det røde lyset igjen. Kanksje jeg venter med til jeg har fått opp 160literen.. for ledningen er litt for kort til men jeg skal flytte kontakten nærmere når jeg bytter akvarie. :P
Dette var nyttig info, jeg bruker jo også led-lys på natta innimellom i juwelen og jeg har et lite algeproblem der.
Da får man bare slutte med det, for alger er ikke særlig festlig når de tar overhånd
Ja jeg har ikke opplevd det med det blå LED-lyset fra clas ohlsson, men det er vel såpass "kaldt" eller lite bruktbart lys/farge i. Det eneste jeg opplevde der som var pussing var BGA-alger helt øverst i javamosen (som var nesten ved vannoverflaten) denne BGA algen forsvant helt når jeg fjernet mosen som antakelig var for nært lys/nattlys. Hmmm. Kan vel være at skarp rød-farge er gunstig for alger.
Idag har jeg flyttet de tre ottoene fra 110literen over til 54literen med dronningrasbora. Jeg har enda ikke fått bord til 160 literen For et krøll hvis dette skal bli ferdig før jul, men jeg VIL! :\

Uansett, der er det så inni hampen mye grønnalger etter at jeg testet det nye lysrøret. 36 watt ble nok alt for kraftig bare for en liten test så der har algene blomstret. Heldigvis er det veldig lite penselalger igjen. De sitter på røttene men de sprer seg ikke så voldsomt lengre. Så håper ottoene kan meske seg! Jeg skal kjøpe flere om de får inn noen før jul - en slags julegave til meg selv kanskje hehe. :p Hvis jeg orker å bruke så mye penger da!
Har tittet igjennom bildene av karene dine og må si de var flotte liker den "grønne" stilen din...
Jeg har selv tenkt på skifer bakgrunn i min 54 liter så lurte litt på hvordan det gikk? så også bilde av bambusbakgrunnen... trivdes du med den? kanskje jeg må på innkjøp av noe sånt snart...

og når jeg bladde igjennom siden din så så jeg en artig video av dronningrasboaene... har det blitt noen fler? ble det parring?
Det må vel være litt av alle de plantene du har hatt i det karet at de har trivdes så godt el...
Jeg turte ikke prøve den skiferbakgrunnen da den ble så inni hampen tung rett og slett! Hvis jeg hadde et tomt kar, så kunne jeg muligens snudd karet slik at det ble liggende på "rygg" mens det herdet men å sette det ned i et kar med fisk og slikt ble ikke noe av.

Bambusen var jeg egentlig fornøyd med, og kunne tenkt meg å prøve det på nytt endag - men da i et større akvarie muligens, eller ett uten fisk, for jeg fikk et skikkelig nitritt problem av det! Det var antakelig for mye bambus for et så lite kar, spesielt med fisk. Om karet hadde vært tomt så ville det sikkert kunne "gått over" av seg selv muligens.

Jeg fikk ETT dronningrasbora-yngel i høst! Så da var det tydeligvis noen som hadde klart å få egg. Jeg hadde sett de holdt på tidligere men det ble aldri egg/yngel av det - men etter en googlerunde fikk jeg forståelsen av at dronningrasboaren må være veldig godt voksne før de begynner, og at de "prøver" mange ganger før de faktisk kommer i lek på ordentlig.

Jeg har ganske lite planter i dette karet for øyeblikket så det var antakelig ikke nok gjemmesteder for yngelet, om det hadde vært like frodig enda så kanskje jeg kunne hatt flere yngel, men jaja!

De fikk foresten catappablader - og det var det som trigget den atferden du ser på videoen (vil jeg gjette), lek begynte de med når de i tillegg fikk mikro-orm
Nå står ei tom farris-flaske å venter på at kork-og-slange skal herdes! Skal jaggu prøve meg på DIY-Co2 i 110literen. Lurer på om det blir noen effekt. Veldig spent, og håper at det gir noe resultat plantemessig.

Leste gjennom denne tråden igår og fikk lyst å ihvertfall prøve med hjemmelaget co2... Burde jo være greit å prøve når jeg i tillegg har såpass lite fisk. (høres stygt ut altså, men disse vinklene er jo forsåvidt hardføre virker det som.. !)

Usikker på om jeg skal kjøre boble-stein om natten ettersom jeg ikke kan slå av co2-utstyret, - i følge denne tråden skal det ikke ha noe å si...og jeg har jo ikke kjempesurt vann der hellet. Tror det ligger på 6.5 kanskje, men tror jeg har vært nede i 6 også. I det siste har jeg ikke senket det med vilje så mye som jeg gjorde tidligere, men jeg har faktisk ikke sjekket phen på lenge! Vil ha den helst på 6 - 6.5.. men siden jeg ikke har svært lav kh så er jeg jo redd for intense svingninger og slikt om natten.. men vi får se. Jeg syns luftpumpen bråker litt også generelt sett.

Ahhh valgets kvaler!
Gleder meg veldig til å prøve dette med co2 alstå, huttetuu jeg er spent!

Så fant jeg ut at jeg burde oppdatere profilen til 54literen med reker. hmrf! Her er ihvertfall et bilderas av litt reker og tannkarper. Fant foresten en død idag, aww

svømmetur:
[External Image]

rekefest:
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Så et bilde fra dronningrasbora-karet. Gleder meg veldig til å få satt opp større - syns dette ser så himla stusselig ut! Yngelet lever enda og har blitt en del større!! Ottoene spiser alger så det suser etter - Etter ett døgn måtte jeg slamsuge bunnen, den var dekket av otto-skitt hahaha! Idag er det omtrent like ille. Helt rått så de må spise da isåfall

[External Image]

Digget svømmetur bilde av reka
Takker for svar... Ja, trur nok kanskje jeg holder meg unna bambus med der første da...
De må det ja... Trur mine er litt unge enda så kommer nok til å ta sin stund før de begynner... Men skal nok prøve å finne enda flere linker med info... Gratulerer til deg da... Spennende med yngel...

Og lykketil med det nye prosjektet dit... Jeg er ikke så in i alt av akva kjemien enda... Men spennende å se om det blir noen forandringer for deg i karet... Lyster på noen vinkelfisk jeg... Men må ha meg et nytt kar først... Litt litersyken og drømmer meg bort på en 300L...

Etter at du tok opp i catappa bladene i karet dit... Merket du noe forskjell på plantene da? Mine ble litt mere brunisj.. Har gjødslet litt... Og det funket litt... Hvis du har tips om planter som er lette å ha i et litt mørkere kar med catappa blader og eventuelt type gjødsel så tar jeg imot råd... Litt newbie her... Men prøver så godt jeg kan
Nja, har ikke merket så mye til plantene mine annet enn med surt vann, mørkt vann og slikt så vokser de ikke like godt.

cryptocoryne er en type plante som vokser villig uansett. Den stammer vel fra litt sortvann tror jeg så den er vant med å stå mørkt. Disse vil jeg absolutt anbefale. Det er også sååå mange typer så det er bare å velge og vrake. De kan være litt "furtne" når man setter de i akvarrie, eller flytter på de..da sturer de en stund og ser stygge ut, men etterhvert kommer de seg som regel.

Smake vondt gjør de visst også så det er sjeldent fisk spiser på de - av de som er notoriske.

Ser at i det karet med reker, hvor vannet er hardt og ph rundt 7 vil jeg tro, der har jeg mye lettere for å få planter til å trives.. så de fleste planter liker vel en viss hardhet/nøytralt vann. Sortvann har vel egentlig mindre planter i naturen men det er noen som trosser forholdene hehe
Idag fant jeg en passelig trollhassel/vrihassel kvist. Hundre kroner, så ikke sååå mye billigere - men jeg fant såklart den som var størst, mest krusseduller og som var "delt" ganske langt ned så den nesten blir to kvister - heheh. Så er veldig fornøyd med den. Har testet den i 160literen og det er såvidt det er plass! SUKK jeg mangler bare bord nå.... og vegg-saging. Ting tar tid. :-s

[External Image]

Ellers er jeg veldig fornøyd! Har vært og spurt etter ildtetra men ingen av de norske leverandørene kunne skaffe...foreløpig. Syns det høres helt høl i huet ut men jaja..
De skulle prøve igjen over nyttår.

Jeg har også satt i gang DIY co2-flasken, og det er allerede et par bobler i brusesteinen. Veldig spent på om det har noen effekt! Det er såpass lite bobler foreløpig så jeg skal se det ann om jeg ikke trenger brusestein om natten.

Foresten, her er patenten på det som forhåpentligvis skal holde vrihasselen på plass, hehe. Husker ikke hvor disse krokene er til - JO! De kommer fra når jeg kjøpte reflektor-vingene. Det var store og små kroker for lysrørene. Der hvor jeg har skøytet denne inn i Eheim-sugekoppen var det egentlig en liten "pinne" - den som skal låse kroken fast i...ehh selve reflektoren tror jeg. Så jeg brukte bare litt akvariesilikon og festet den inni sugekopppen slik at den forhåpentligvis sitter bedre

[External Image]
Ottoene har virkelig gjort nytte for seg hos dronningrasboraene. De har rensket det som er å renske av alger! Tilogmed cryptocorynebladene ser ut som nye! Alt er rensket, vannet er klart - glasset er klart og algene har ikke lengre dette kvelertaket over plantene. Andematen sprer seg tilogmed nå! Woo! Og ottene ser ut til å storkose seg, hehe. De skal absolutt få seg flere venner og få bo hos dronningene når jeg får opp nykaret her. Jeee!

110literen er det verre med. Gud bedre jeg plages med alger der. Dvs penselalger. At det er mulig! Nå er det sikkert andre som syns det jeg plages med er mikroskopisk, men det irriterer meg at javamosen ser så infisert ut med store svarte byller av alger, og pensel-slør her og der, og utblåset er også helt pelsete. Og den "disen" av pels på glasset jeg prøver iherdig å fjerne.. hmrf.

DIY Co2'en har vel stått i ei uke nå ca.. fisken er foreløpig ubrydd ser det ut til, men det er forsåvidt plantene også. Ser ikke noe forskjell enda.. :S

Reker er gravide og styrer med sitt - men jeg ser fortsatt aldri rekebarn. Jeg ser en og annen som vokser opp og har viss størrelse som jeg ikke kjenner igjen.

Jeg skjønner det bare ikke. På et tidspunkt hadde jeg tre gravide reker samtidig, og jeg har minst EN gravid konstant - men jeg ser aldri rekebarn. Og jeg burde jo ha hatt et femti-talls reker nå? Men jeg har knapt femten/tyve (som kommer fram når det er mat) :\ Jeg har nylonstrømpe over filteret forsåvidt, og det er futt i filteret. :\

Her er ihvertfall bilderas:

tjukk og god otto:

[External Image]

gravid reke:

[External Image]

dronningrasbora-yngel:
[External Image]

[External Image]
Ikke så mye nytt å melde. Pakket bort den DIY co2 metoden etterhvert - fikk ikke noe som helst utslag på plantene, annet enn alger og alt mulig rart. Type lysegrønne litt småslimete alger på mosen ved utblåset og på glass og planter, og store pelsklumpet med penselalger i mosen. klipper og klipper men det dukker opp igjen. Argh!

Satte inn en dusk egeria densa men den fikk også alger på seg... og ikke vokser den noe særlig heller. Det er som om algene har et slags kvelertak på plantene. Jeg klipte ned noe av sessiliforaen før jul - en uke før jul minst, men de har såvidt kommet seg.. ARGH skjønner ikke hva jeg gjør feil. Jeg har ikke brukt noe slags midler på lenge, da jeg ikke ville gi de for mye jern osv. Blehhh. Blir litt umotivert. ;\

I reke-karet blomstrer det så det suser, der vokser plantene hurtig og masse gravide reker, men fortsatt inge rekebarn å se. Jeg blir tullerusk. Og jaggu venter jeg ikke på bord til 160literen også. Sukk.
Ersj, jeg klarer virkelig ikke å få has på algene i 110literen for tiden - nå er det snev av bga på mosen! Grrrr. Tok et tretti prosent vannbytte idag og har bestemt meg - skal gjøre vannet lit hardere og heller se etter små stimfisk som vil ha litt hardere vann. Akkurat nå er det neppe målbar gh, men jeg ser i reke-karet hvor jeg har hardt vann - der er plantene helt ville!

Så får soverom-akvariet heller være det eneste som er tilnærmet "sortvann" når den tid kommer.
Idag har jeg vært og skaffet 12 nye vinkeltetraer! Det var gøy å se hvor mye mer liv det ble sammen med de 9 jeg har fra før.

Det pussige er at disse 12 nye...har mye lengre finner og hale. Må være noe slags oppdrettsvariant? Vet ikke om de har tidligere gått med aggressiv fisk e.l for samtlige hadde fått bitemerker i halene, hehe huff. Den ene har også en skadet gjelle - den her knallrød under gjellen. ;\ - så merket jeg har en av mine vinkler har noe som ser ut som sopp - midt inni øyet på begge sider. Den ser ikke brydd ut, og er stor og fin - men jeg skal ta litt esha kur om natten og se om det hjelper.

De skal da få vannbytte i morgen og fremover, så ikke det blir for mye for filteret. Skal også prøve å skaffe meg eplesnegler til karet!

Har en kalkstein også oppi vannet nå, så håper ghen øker litt og at dette vil få fart på plantene. Håper de blir minst like raske og fine som i reke-karet.

Hmmm, idag sjekket jeg verdiene i 110literen for å sjekke at det gikk bra med nitritt og slikt med tanke på de nye fiskene. gh lå fortsatt lavt, enda jeg har lagt oppi en mineralstein.. kanskje jeg skal legge oppi en til og se det ann.

men ph lå på åtte, om ikke 8.5! Merkelig, for vannet i krana er på 7 ca...nå hadde lyset bare vært på i en time ca, så vet ikke om det er noen svingninger der muligens? Rart, siden jeg har oppi sånn eikebarkekstrakt ved vannbytte, som var på...tirsdag! Kanskje effekt av mineralstein som høyner phen? ikke vet jeg, men jeg tok et litte vannbytte med eikebarkekstrakt i det nye vannet, og skal fortsette med det litt fremover og se.

Hvor mange år har jeg hatt kamera, og først nå ser jeg at jeg kan spille inn HD film på det. jaujau.

Har filmet vinkeltetraene mine, håper det går å se de lange finnene på de nyeste vinklene. Pussig altså.

Vurderer å få meg en sånn vanlig ancistrus i 110literen.. de tåler hardt vann? (10+ gh) ?? - Har aldri hatt ancistrus før, men hadde vært spennende å hatt en litt flott sak å se på, som var litt over alt. Enten det eller noe annet som foretrekker å være enslig/par.

Men da må jeg vel sette inn mer røtter først. Hmmm.. åsså var det å skaffe da. Her i byen har de jo ingenting.

Her er videoen ihvertfall - og som vanlig må jeg bare legge inn URL ettersom AF spiser alt bak krokodillemunn hos meg.
Igår tok jeg enda et vannbytte hos vinklene. Det har blitt nesten daglig å siden jeg kjøpte de - bare for å være sikker på at det ikke blir noe krøll med nitritt osv. - som jeg forøvrig ikke har testet enda. :-o

Men igårkveld derimot, etter bytte - ble de veldig "aktive" - de fartet rundt og "kjeklet" og var helt ville - kastet seg rundt og oppførte seg litt som dronningrasboraene mine når de blir yre.. bare at vinklene er litt mer hardhendte, uten at jeg tror de får noe spesielt skade. :p

Fikk litt på film, men de var mer aktiv enn hva som vises her. Her tror jeg man kan se de lange finnene på de nyinnkjøpte.

VIDEO
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap