Apistogrammet (side 23)

Pål sine fisker
Det er nok den hennes artikkel er bygd på! Om du sender meg e-postadressa di, så skal jeg se om jeg ikke får det til i morra eller fredag! Kan ikke legge vedlegg til e-postene via forumet tror jeg... Pål


Da skal den være sendt til deg, si ifra hvis den ikke har kommet fram. Skal bli artig å se/sammenlikne.

S
Etter å ha hatt 6 arter en stund, var det fantastisk å få utvidet min elskede liste:

Apistogramma agassizii med lokasjon Jenaro Herrera. VF hunn
Apistogramma allpahuayo med lokasjon Rio Pintoyacu. VF/F1-gruppe
Apistogramma baenschi med lokasjon Rio Huallaga. F1-gruppe
Apistogramma panduro med lokasjon Rio Tahuayo. VF-par
Apistogramma rositae med lokasjon Rio Santiago-vassdraget. F1-gruppe
Apistogramma rubrolineata med lokasjon Puerto Maldonado. VF-gruppe

... med to fantastiske arter jeg har fra før, som nå blir komplett.

Apistogramma agassizii med lokasjon Jenarro Hererra. VF hann
Apistogramma rubrolineata med lokasjon Puerto Maldonado. VF-gruppe

Og to nye arter med historisk sus!

Apistogramma atahualpa med lokasjon Rio Itaya. F1-par
Apistogramma cf. huascar med lokasjon Rio Galvez, Paujil
(Denne varianten kalles også A. sp. "Batan" og A. sp. "Galvez")

Bilder kommer og gleder er på plass!!!
Når jeg etter dagen i dag er fryktelig langt nede ønsker jeg å ta del i din glede, Simen. Sannsynlig er minimum ett år fremover ganske så kjapt endret for meg. Skal prøve å ta meg sammen å få ned noen linjer i tråden min nå i kveld.

Ser ut som både møte hos deg, møte i Larvik og auksjonen går føyka for meg, det samme med kommende møter i DAK en tid fremover.....

Det er alltid gøy å få nye apistoer i hus og se nykommerne finne seg til rette og utvikle seg. Gleder meg masse med deg Simen, og vet alle fiskene har det godt og trives i dine utrolig flotte kar.
Tusen takk Leif! Jeg sitter med et inferno av atferd i karene nå, og spesielt hos Apistogramma rubrolineata. Men akkurat nu kommer jeg til å følge med hos deg...
Her er det nye hjemmet til Apistogramma atahualpa , F1 fra Rio Itaya. Alle røttene har enda ikke sunket, så "akvaskeipen" er ikke helt på plass. Redmoor-røtter og catappa/eikeløv kommer til å prege karet.

Har tittet lenge på Apistogramma atahualpa, så det er virkelig gledelig å ha de svømmenderundt i mitt habitat. Gleder meg til å følge utviklingen!
S i m e n
Tusen takk Leif! Jeg sitter med et inferno av atferd i karene nå, og spesielt hos [I]Apistogramma rubrolineata[/I]. Men akkurat nu kommer jeg til å følge med hos deg...



Du har ikke bare omtanke for fiskene dine Simen, men også for de du har rundt deg. Du liker å ta vare på det som betyr noe for deg, og det betyr mye for dem som får denne omtanken. En skal ikke lengre enn til andre med din lidenskap så skjønner vi at du er et menneske en kan stole på, finne trøst i og dele ting med.

Mailene fra deg betyr nok mer enn du tror, og jeg setter stor pris på dem. Tankene mine er mange akkurat nå, psyken litt ute av water og frustrasjonen til å ta og føle på. Men med støtte fra venner, familie og min lidenskap, skal jeg nok atter en gang komme igjennom enda en periode med sykdom.

Jeg vet det blir mange tøffe dager, mange nedturer hvor jeg vet jeg skulle vært andre steder og hygget meg med andre av samme kaliber (av lidenskap)......

Takk for at du er der Simen, og din tilstede værelse betyr mye.

Vi snakkes vel

S i m e n
Her er det nye hjemmet til [I]Apistogramma atahualpa [/I], F1 fra Rio Itaya. Alle røttene har enda ikke sunket, så "akvaskeipen" er ikke helt på plass. Redmoor-røtter og catappa/eikeløv kommer til å prege karet. Har tittet lenge på [I]Apistogramma atahualpa[/I], så det er virkelig gledelig å ha de svømmenderundt i mitt habitat. Gleder meg til å følge utviklingen!



Misunnelig jeg? Neeeeeeeei da ikke veldig mye. HELDIGGRISEN
Takk for hyggelige ord Leif . Vi snakker om kort tid! Her er litt mer glede...

Her er det nye hjemmet til Apistogramma cf. huascar, F1 fra Rio Galvez, Paujil. 160litern er innredet i samme stil som flere av mine andre kar. Trenger bare litt tid for plantevekst, så er karet der. Er forøvrig veldig spent på hvordan denne Apistogrammaen kommer til å se ut, da jeg har sett få bilder av denne arten.

S
Atahualpa & huascar - en trist historie
Jeg skrev på innlegg 443 i min tråd at jeg har fått to Apistogrammaer med historisk sus - Apistogramma atahualpa med lokasjon Rio Itaya og Apistogramma cf. huascar med lokasjon Rio Galvez, Paujil...

Atahualpa var den siste inkahersker i det store Inkariket. Han fikk halvparten av riket etter sin far Huayna Cápac og kjempet i mange år mot sin bror Huáscar. Atahualpa vant borgerkrigen men etter det var riket så svekket at det ble lett for Spanjolene å erobre riket. Atahualpa la merke til spanjolenes gulltørst og tilbød å fylle et rom med gull og sølv mot sin egen frihet. Men da rommet ble fylt ble han likevel garottert (kvelt med tau strammet med en stang). Huascar var i mellomtiden blitt henrettet at Atahualpas menn i frykt for at spanjolene ville befri ham og bruke ham i et maktspill...
(klipt og limt fra wikipedia om inka-riket)
Apistogramma rubrolineata-karet ble et fyrverkeri da åtte nye Ap. rubrolineata, også lokasjon Puerto Maldonado, flyttet inn! Jeg var usikkert om det var ei hue blant de første tre jeg hadde... det er jeg ikke nå!!! For et fantastisk atferdsskue det har blitt
Apistogramma agassizii var den første arten jeg fikk av Apistogramma. Å få et VF-par av disse ble da ekstra stort! Nedturen da jeg mistet hannen med lokasjon Janero Herrera, ble desverre likså stor. Å få erstatten en VF-hann med lokasjon kan vel ses på som en umulighet... eller ikke . Hannen er om mulig enda flottere, og han har kurtisert hua helt siden han ankom he he he


Første brukbare bilde fra Apistogramma rubrolineata er knipset. Dette ser ut å være ei flott hue.

Apistogramma cf. huascar er forholdsvis sky enda... her ligger hannen under ei rot nesten urørlig.
To dager med vannskifter er unnagjort, og et 96liters yngel-kar er midlertidig satt igang. Det kommer ikke til å stå der det er plassert nå, men noen timer med arbeid må til for å klargjøre plassen bak den siste reolen. Har som mål å få ferdig dette iløpet av neste uke... så får tiden vise.

S i m e n
To dager med vannskifter er unnagjort, og et 96liters yngel-kar er midlertidig satt igang. Det kommer ikke til å stå der det er plassert nå, men noen timer med arbeid må til for å klargjøre plassen bak den siste reolen. Har som mål å få ferdig dette iløpet av neste uke... så får tiden vise.



Med din iver og kløkt, skal jeg vedde alt jeg eier på at du ordner den biffen, Simen. Jeg også vil ha yngel kar............
Hyggelige ord Leif! Det er noe med iveren og evnen til å omsette det til... mer Apistogramma
Apistogramma cf. huascar er av den skye sorten foreløpig. Jeg må alltid bort å se godt, før jeg oppdager disse flotte rakkerne... (Bilde nr.1 av hannen, bilde nr.2 av hua)

Mens bror Apistogramma atahualpa er av den mindre skye sorten. Hua holder seg på trygg avstand...
Herr Apistogramma agassizii står ikke lenge når paparazzi-fotografen kommer...
Habitatene
Fangstrapport for foreldrene til de Apistogramma atahualpa (Río Itaya) som du nå har fått, Simen, finnes her:
A brief report from the first collecting day in the Amazon Oct. 2009
Du legger jo merke til pH'n: 3,80!

Funn og fangst av foreldrene til dine Apistogramma (cf.) huascar (Río Gálves, Paujil) beskrives i denne rapporten:
Collecting in Angamos, Río Yavari / Río Galvez 2010
Tom C
Fangstrapport for foreldrene til de [I]Apistogramma atahualpa[/I] (Río Itaya) som du nå har fått, Simen, finnes her: [URLBLOCK1] Du legger jo merke til pH'n: 3,80! Funn og fangst av foreldrene til dine [I]Apistogramma [/I](cf.) [I]huascar[/I] (Río Gálves, Paujil) beskrives i denne rapporten: [URLBLOCK2]


Nydelig Tom! Artig å se opphavet og habitet disse herlige Apistoene kommer fra. Var tidligere idag inne på nettet og kikket på satelittbilder fra områdene, men dette her var litt lettere å se - til og med under vann
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap