Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 230)

Det høres ut som en passende gruppe til meg...
Inger Anne
Det høres ut som en passende gruppe til meg... ;-)


Selvsagt, Inger Anne Vi snakkes pr email om det.


mona o
[B]OPPDATERING [/B] ([I]må ha det her, så jeg ikke kommer ut av tellingen eller roter bort papirlapper[/I]) Antall [B]Green Laser,[/B] egenoppdrettet: [B]79[/B] stk i nederste 168 liter. 8 solgt/hentet allerede 20 stk bortbestilt til en person 30 stk bortbestilt til en person 14 stk bortbestilt til en person _________________ Antall igjen= [B]7[/B]


dårlig undskyldning, til og med jeg skjønte at det var et hint om at du ville bli kvitt de siste 7. det funka jo faktisk, smart måte mona
Tro det eller ei, fiskeren Men jeg har jo brukt denne bloggen som en huskelapp for alt innen akvariehobbyen i tre år snart For eksempel når jeg satte i drift et akvarium, når jeg flyttet fisk, når jeg solgte noen fisk, når jeg kjøpte noen, når noen arter la egg og kort sagt: hva jeg har gjort og når ting skjer.

Da jeg skrev det innlegget ovenfor, hadde jeg akkurat plukket opp en post-it lapp fra under stuebordet, og ble litt bekymret for at jeg skulle greie å rote dem vekk.

Post-it lapper (eller løse papirlapper overhodet) og jeg er et rotete forhold som er dømt til å mislykkes, hehe
Hei Mona!
Jeg lurte på hva slags type akvarier du bruker i reolene dine (dvs merke/fabrikat) ? Jeg har aldri hatt noen reol før, men jeg regner med at det er kun helglassakvarier og ikke rammeakvarier som er kurante for bruk i reol?

Vi står nå på flyttefot, og siden jeg lenge har vært beundret akvarierommet ditt, så tenkte jeg at jeg hadde lyst til å prøve med et tilsvarende prosjekt selv!
(Funderer nå på om jeg skal koste på fliser og sluk i gulv til dette formålet, hehe. Blir kanskje litt dyrt, så jeg ender kanskje opp med ordinær baderomsvinyl eller noe tilsvarende - vi får se! Gleder meg stort... )

Ellers all honnør til prosjektet ditt Mona! Tipper du har inspirert en myriade av akvarister over hele landet med det flotte rommet ditt!! Jeg er stum av beundring over det du har fått til.
Jeg har reoler for begge typer kar, egentlig Både ramme-kar og helglass-kar.

I den doble reolen som har 6 x 85 litere, er det Akvastabil kar med sort ramme (reolen er også i sort porsarør). Mine to 128 litere er også Akvastabil rammekar. Men de øvrige karene i akvarierommet er alle sammen helglass-kar, og har Woha heldekkende armaturer i svart (fargen heter "Ash Black").

Alle reolene er svarte, unntatt en... da glemte jeg nemlig å spesifisere i bestillingen min at jeg ville ha svart porsarør, og dermed fikk jeg standardfargen som er sølv :p
Det er den reolen som har 2 x 160 liter, den er sølv, de 5 andre reolene er svarte. I begynnelsen stakk den sølvfargede seg ut som en sår tommel, men det gikk ikke lange stunden før jeg ble vant til den og nå legger jeg ikke merke til det i det hele tatt lenger

Helglass-akvariene er noen Aqualine, og noen fra ukjente fabrikater. Vet ikke hvilken produsent som f.eks. har laget de to siste, som jeg spesialbestilte etter mål (120 x 40 x 35 cm). Bare emailet Webzoo og oppga målene, så bestilte de dem for meg, men hvorfra vet jeg ikke. Men alle 98 literne med målene 80 x 35 x 35 cm er spesialbestilte de også, men de kommer fra Tropefisk og han bestilte dem fra Aqualine (men nå tar ikke Tropefisk i mot spesialbestillinger på kar lenger.)

Alle porsarør-reolene er bestilt hos Webzoo. Selve akvariene er en blanding av kar fra Webzoo og Tropefisk.
mona o
Tro det eller ei, fiskeren :-) Men jeg har jo brukt denne bloggen som en huskelapp for alt innen akvariehobbyen i tre år snart :) For eksempel når jeg satte i drift et akvarium, når jeg flyttet fisk, når jeg solgte noen fisk, når jeg kjøpte noen, når noen arter la egg og kort sagt: hva jeg har gjort og når ting skjer. Da jeg skrev det innlegget ovenfor, hadde jeg akkurat plukket opp en post-it lapp fra under stuebordet, og ble litt bekymret for at jeg skulle greie å rote dem vekk. Post-it lapper (eller løse papirlapper overhodet) og jeg er et rotete forhold som er dømt til å mislykkes, hehe :)




hehe, vet det mona
jeg følger flittig med på denne tråden, jeg "abonnerer" på tråden din(som det heter herXD), lest alle trådene det siste halvåret, fulgt med lenger men tok en laang pause fra af så datt litt ut, hehe. eneste jeg missa kansje et par tråder i løpet av sommeren men jaja.

Tusen takk for opplysningene Mona!
Noe som også slo meg er at du antagelig også har ettermontert et stort antall strømstøpsler i veggene etter at rommet ble tatt i bruk som akvarierom? Eller bruker du stort sett skjøteledninger? Alle de akvariene krever nok en god del strøm!
I tillegg har jeg notert at du bruker luftavfukter, noe som høres ut som en svært god ide Jeg suger til meg tips her - du har MYE fantastisk nyttig informasjon på siden din!
Har du forøvrig brukt noe spesielt av materialer/belegg/tapet på vegger eller tak med hensyn til fukt? Er det membran under gulvet? Jeg prøver etter beste evne å gjøre ting "riktig" *før* vi flytter inn Det er typisk meg å være etterpåklok...

Og: Er det forøvrig noe du virkelig angrer på at du ikke gjorde i forkant av oppføringen av akvarierommet?

Igjen, TUSEN TAKK for alle opplysningene! Jeg setter STOR pris på alle tipsene dine!!
Tobben 73
Jeg mener Mona o har vanlig parkett på gulvet, men hvis du skal lage ditt eget rom og har mulighet for sånn plastgreie på gulvet ville jeg nok gått for det i forhold til fliser. Tenker på sånt som hvis man skal sette akvariet på gulvet, lettere å slå hjørner og slikt på fliser enn plast.
Har du mulighet for sluk ville nok det være genialt til når du driver med vannbytter, lekker et karr osv..
Men det kan sikkert være greit å sette på noe alla fluenetting over sluket, i tilfelle fisk ramler på gulvet eller noe slikt, sånn at ikke de spreller seg ned i sluket.

Masse stikk kontakter sånn ca midt på veggen er nok det beste, slik at ikke vann renner ned i kontaktene langs ledningene.
Hei Tobben

Jeg har parkettlaminat på gulvet. Det tåler mye uten å bli skadet. En del vannsøl tåler det også, mye bedre enn vanlig tregulv gjør (treverk sveller i vann!). Du kan slå en hammer i det om du vil Det tåler tyngden av fulle reoler. Det er betonggulv under, så det er ikke nødvendig å tenke på noen hensyn til bærebjelker o.l.

Hadde jeg fått velge, hadde jeg valgt heldekkende vinylbelegg eller noe, noe som er vanntett. For våtrom. Men dette er egentlig bare pusset opp som et vanlig soverom.

Men jeg lå litt tynt an i starten her da vi flyttet inn, hehe for etter mye diskusjon fikk jeg kapret det rommet til akvariene mine :p Egentlig skulle det vært et annet, mindre rom... men gubben var snill og sa "ok, ta det da" (jeg argumenterte med at det lå så praktisk til ved siden av badet)
Jeg ymtet frempå om at et annet gulv enn laminat kunne vært bedre, men da ble han sur i trynet og jeg sa ikke no' mer :p Ideellt sett ville jeg gjerne hatt sluk her, men jeg...æh... ville helst ikke mase om det

En luftavfukter er helt nødvendig om vinduet er lukket. Uten en slik blir luftfuktigheten over 70% der inne, og det er ikke bra for vegger o.l. Og det er nesten uutholdelig å være der inne for meg også, når det er oppimot 80%.

De stikk-kontaktene i veggene som finnes på rommet, er byttet ut med 4-uttak av min manns onkel som er elektro-lærer og tidligere elektriker. Og ut fra hvert firestikk i veggen går det så en lang skjøteledning til et 10-stikk eller 6 stikk. Det er bryter på disse, så jeg slår av mange lys på en gang med en bryter f.eks.

ALLE flerstikk-kontakter er skrudd fast oppå veggen. Ingen stikk-kontakter eller skjøteledninger ligger på gulvet. Det er farlig, og bør ikke skje i nærheten av et akvarium.

Ang. strøm, så tror jeg egentlig ikke det hele drar så voldsomt mye strøm egentlig. Jeg trenger ikke bruke varmekolber for eksempel, for så mange akvarier med lys på genererer varme nok til rommet. Det er et problem i blant at rommet blir for varmt, selv om vinduet står på luftegløtt døgnet rundt fra april til uti oktober. Vinduet lufter også ut luftfuktigheten, helt gratis, så i sommerhalvåret bruker jeg ikke luftavfukteren omtrent.

Jeg må imidlertid lukke vinduet på vinteren for det blir veldig kaldt her til lands, og da synker temperaturen inne for mye spesielt om natten.
Men på dagtid når akvarielysene er på, stiger både varmen og luftfuktigheten på rommet til uante høyder, så derfor investerte jeg i en air-conditioner maskin. Den brukes i blant. Det er vel ikke tvingende nødvendig med en slik maskin kanskje, det kommer vel an på om man liker å oppholde seg i et tredve-graders rom :p Hehe.
Men jeg skal love at det er deilig på varme sommerdager! Når det er 28°C ute, så blir det over 30°C i akvariene vanligvis hvis man har lysene på.... men ikke med air-conditioneren! Den er innstilt på behagelige 24°C.

Kort sagt; jeg har to maskiner der inne som sørger for at inneluft og klimaet er levelig. En for luftavfukting, og en for luft-temperaturnedkjøling.

Du spør: "Og: Er det forøvrig noe du virkelig angrer på at du ikke gjorde i forkant av oppføringen av akvarierommet?"
Ja, jeg skulle planlagt litt mer og sørget for mere hyller og skap-plass! Det er helt sinnsykt hvor mye rot det blir liggende på gulvet når man har for lite hyller og skap å legge alt rotet i. Det følger så mye utstyr og dilldall med akvariehobbyen, og alt dette må ha et sted å ligge....!
DET tenkte jeg ikke på i det hele tatt i starten.





Tobben73
Tusen takk for opplysningene Mona! Noe som også slo meg er at du antagelig også har ettermontert et stort antall strømstøpsler i veggene etter at rommet ble tatt i bruk som akvarierom? Eller bruker du stort sett skjøteledninger? Alle de akvariene krever nok en god del strøm! I tillegg har jeg notert at du bruker luftavfukter, noe som høres ut som en svært god ide :) Jeg suger til meg tips her - du har MYE fantastisk nyttig informasjon på siden din! Har du forøvrig brukt noe spesielt av materialer/belegg/tapet på vegger eller tak med hensyn til fukt? Er det membran under gulvet? Jeg prøver etter beste evne å gjøre ting "riktig" *før* vi flytter inn ;) Det er typisk meg å være etterpåklok... Og: Er det forøvrig noe du virkelig angrer på at du ikke gjorde i forkant av oppføringen av akvarierommet? Igjen, TUSEN TAKK for alle opplysningene! Jeg setter STOR pris på alle tipsene dine!!
Inger Anne
Jeg har forøvrig fått et aldri så lite PH-sjokk selv i dag. Jeg skal skrive det ned så snart jeg har mannet meg opp til det. Foreløpig tør jeg nesten ikke å tenke tanken på hvor ille det er en gang...


Har du mannet deg opp snart, Inger Anne? Hehe
Har ventet på neste post, men det kom ingen (sjekket nettopp tråden din og her) Det sto bare noe om ph-pennen din.
Det står i post nr. 2400 i tråden min.
mona o
[QUOTE=Inger Anne]Jeg har forøvrig fått et aldri så lite PH-sjokk selv i dag. Jeg skal skrive det ned så snart jeg har mannet meg opp til det. Foreløpig tør jeg nesten ikke å tenke tanken på hvor ille det er en gang...


Har du mannet deg opp snart, Inger Anne? Hehe
Har ventet på neste post, men det kom ingen (sjekket nettopp tråden din og her) Det sto bare noe om ph-pennen din.


"Jeg tør nesten ikke å skrive det: 3,7. Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å leve i så surt vann."
rett fra tråden til inger anne

HER


ps. håper linken og sånn ble ordentlig, ble noen feil unerskriving, skjønte ikke helt hva som skjedde :S
Nå har jeg vært flink. Har byttet vann på 12 akvarier i løpet av lørdagen! Jeg har 6 stykker igjen som skal tas i morgen. Har satt nytt vann til lufting og mellomlagring, så alt er klart til å begynne søndag.

Jeg tok også vannbytte på 98 literen nederst til venstre, som har stått til innkjøring i et par mnd. Det er karet der den enslige mysterieyngelen befinner seg. Tenkte jeg skulle begynne og innføre mer fisk der nå, og planen er at mine nydelige yndlinger Corydoras C-121 endelig skal få arts-kar igjen. Startet i kveld med å flytte over 4 stk C121 til 98 literen. Gruppen på totalt 14 stk har gått i den øverste 128 literen en god stund nå, sammen med en stor stim tetraer og 10 Corydoras caudimaculatus. Hvis notatene mine stemmer, har de faktisk vært i 128 literen siden januar. Oj, det var lenger enn jeg trodde! Så det er fint å gi dem arts-kar igjen, kanskje de klemmer ut noen egg snart? Det har vært eggtørke siden de ble plassert i selskapskar, og noen av hunnene ser sprekkferdige ut. Eggene til disse C121 er vriene å få til, de mugner for et godt ord. Har kun greid å få opp et eneste kull på dem noengang. Og nå husker jeg selvsagt ikke hva jeg gjorde med eggene akkurat den gangen, som gjorde at jeg lykkes med det da. Kommer det egg, får jeg pelle dem ut og pøse på med sortvannsekstrakt og sur ph.

For å ikke overbelaste HMF filteret ved å plutselig hive inn masse fisk på en gang i den nyetablerte 98 literen, fører jeg dem over dit i små grupper med noen dagers mellomrom. Da rekker filteret å jobbe seg opp i takt med den økte forurensingen. 4 stk var altså startskuddet og de ble håvet over i kveld.

Jeg så at gruppen med Corydoras reynoldsi har lekt og lagt egg igjen i 85 literen sin. Stod og gransket karet en god stund, for å se om jeg fant nok egg til at det ville være verdt å pelle dem ut. Men greide ikke se mer enn 5 egg. De legger veldig få egg (10-15) og i tillegg gjemmer de mesteparten godt, og det er håpløst å skulle sette igang klekking og oppdrett i eget yngelkar for så få yngel. Det gidder jeg bare ikke, selv om jeg stod og vurderte det lenge... Det hadde vært ordentlig gøy å få opp noen småtroll av den arten. Får rigge til en 19 liter stappa med mose først, men har ikke noe innkjørt lite luftdrevet filter akkurat nå.

Jeg har heller ikke fått til eggene fra C-121. De har lekt to ganger, og begge gangene mugnet alt.

PS: Har e-postene mine kommet fram?
Nei, de har ikke kommet frem.
Jeg mistenker at noe er galt, for jeg har ikke fått eposter det siste døgnet... Bestilte noe greier og betalte via PayPal i går, og mottok merkelig nok ingen bestillingskvittering. Da skjønte jeg at noe må være muffens, men aner ikke hva. Får jo ikke noe feilmelding eller noe?

PS! Kan du teste og sende meg email til denne adr. istedet:
m-lillel ALFAKRØLL online punktum no.
Har litt rosinhud på fingrene etter en real sjau i noen akvarier i dag. Droppet bruk av slange til sluket, og brukte slamsuger-og-bøtte-metoden ved vannbyttene. Den "gode gamle" metoden altså, hehe.
Har slamsugd, gnikket bort alger, fisket opp trådalger, fjernet løse og råtne blader, beskjært planter, luket og byttet vann. Nå har jeg bare ET akvarie igjen å bytte på, men det skal jeg ta nå straks, før jeg legger meg. Ikke verst, å rekke alle 18 akvariene på to dager :p (det pleier å gå en dag eller to i tillegg før jeg er kommet gjennom alle)

Her er en som er veldig fornøyd med rent og kjølig vann - det blir vel noen nye egg på ruta i løpet av en dag eller to






Corydoras reynoldsi
[External Image]

[External Image]

Trynefaktor! (C. eques)
[External Image]
mona o
Har litt rosinhud på fingrene etter en real sjau i noen akvarier i dag. Droppet bruk av slange til sluket, og brukte slamsuger-og-bøtte-metoden ved vannbyttene. Den "gode gamle" metoden altså, hehe. Har slamsugd, gnikket bort alger, fisket opp trådalger, fjernet løse og råtne blader, beskjært planter, luket og byttet vann. Nå har jeg bare ET akvarie igjen å bytte på, men det skal jeg ta nå straks, før jeg legger meg. Ikke verst, å rekke alle 18 akvariene på to dager :p (det pleier å gå en dag eller to i tillegg før jeg er kommet gjennom alle) Her er en som er veldig fornøyd med rent og kjølig vann - det blir vel noen nye egg på ruta i løpet av en dag eller to :-)



Kjempfine bilder, og nydelige coryer
nok en gang stilige bilder.
Når starter fotoskolen hos deg Mona?

Ser ut som om alle fiskene her også liker kaldvannsbytter.
Utenom den ene adolfoien som ble litt blass i fargene. De andre virker det som ble sterkere. Den har fått tilbake fargen nå da.

Lykke til med siste karet
mona o
Har litt rosinhud på fingrene etter en real sjau i noen akvarier i dag. Droppet bruk av slange til sluket, og brukte slamsuger-og-bøtte-metoden ved vannbyttene. Den "gode gamle" metoden altså, hehe. Har slamsugd, gnikket bort alger, fisket opp trådalger, fjernet løse og råtne blader, beskjært planter, luket og byttet vann. Nå har jeg bare ET akvarie igjen å bytte på, men det skal jeg ta nå straks, før jeg legger meg. Ikke verst, å rekke alle 18 akvariene på to dager :p (det pleier å gå en dag eller to i tillegg før jeg er kommet gjennom alle)


så flink du har vært mona
kansje du blir belønnet med cory barn om ikke lenge
Tilfeldig bekjentskap
© mona opland
Reklame for plussmedlemskap