Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 237)

En utrolig flott cory ,er ikke misunnelig i det hele tatt
Mona, har du brukt småflaskene med dråpeteller fra Esha til å helle over i fra større flasker? Hvis du har det: hvordan fikk du av og på hetta på den lille flasken? Jeg har greid å få pirket av toppen, men får den bare ikke på igjen. Og jeg kan ikke slite så ille med å få den av og på hver gang.
Inger Anne:
Nei, fylle på småflaskene har jeg aldri prøvd. Det ser jeg ikke nødvendigheten av, siden jeg bruker pipetter (disse fra Panduro) til å suge opp nødvendig mengde vitaminer fra den store flasken, også drypper jeg riktig antall dråper med pipetten.

Jeg trodde du også brukte pipetter til diverse ting, som dosering av eikebarkekstrakt osv? Hvorfor ikke bruke dem til vitaminer også?
Jeg bruker bare pipetter i yngelstell eller når jeg skal måle saltinnholdet i brakkvannskarene mine. Jeg synes at de små flaskene er praktiske - eller syntes at de var praktiske - inntil jeg oppdaget at det ikke var skrukork. Søren heller! Jeg liker de dråpetellerne der. Jeg synes de er mye mer behagelige å bruke enn pipetter. Argh!
mona o
Inger Anne: Nei, fylle på småflaskene har jeg aldri prøvd. Det ser jeg ikke nødvendigheten av, siden jeg bruker pipetter ([URLBLOCK1]) til å suge opp nødvendig mengde vitaminer fra den store flasken, også drypper jeg riktig antall dråper med pipetten. Jeg trodde du også brukte pipetter til diverse ting, som dosering av eikebarkekstrakt osv? Hvorfor ikke bruke dem til vitaminer også?

Disse pipettene, er det noe du kjøper fra Panduro på Ski Storsenter, Mona? Har aldri sett at de har det inne nemlig :-/
Nei, pipettene kjøper jeg på nettet (fra den linken ovenfor). Kjøper ti stk 5-pack i slengen eller noe sånn, så har jeg en stund
Nye bilder tatt i dag av Corydoras venezuelanus Det er ikke lett å få knipset noen gode bilder av dem, for som de aller fleste nyinnflyttede Corydoras har de "mye å gjøre". Det er hektisk vrimling og susing frem og tilbake, opp og ned langs glassene. Ikke i ro et sekund

Søte småtasser

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Å legge lure planer får i blant en annen virkning enn man først hadde tiltenkt

I går skulle jeg være lur, og fant ut at jeg ville sette noen Corydoras Black i lek igjen. Synes det ble så tomt her uten de svarte, nydelige småtassene (de ble solgt for noen uker siden). I tillegg mistet jeg jo 90% av det forrige kullet, så jeg hadde egentlig lyst på en ny sjanse, et nytt forsøk på å få opp et kull med brukbar størrelse.
Siden jeg ikke har vært i form den seneste tiden, tenkte jeg at det fikk bli oppdrett på den litt mindre arbeidskrevende måten. Siden disse svarte Coryene legger egg bare hver gang de blir flyttet på, så måtte jeg flytte på noen. Jeg romstrerte fælt i 85 literen, det ble revet opp planter og fullt kaos i prosessen. Men til slutt fikk jeg fisket ut 8 voksne og flyttet dem over til den fisketomme 45 literen. Fjernet bare de få fiskene som var der fra før og plasserte dem et annet sted. Så ga jeg et stort vannbytte og fôret dem med mygglarver.
Tilbake i 85 literen måtte jeg rydde opp litt etter meg, og fikk samtidig luket litt og plantet på nytt det som var revet opp. Ga de gjenværende Black-coryene en dose mygglarver også, som plaster på såret for alt sammen

Så i dag håpet jeg at jeg kanskje ville se lek og egglegging i 45 literen. Hvis de gjorde det, kunne jeg slippe unna den pellingen av egg, og rett og slett bare flytte de 8 voksne tilbake til 85 literen når de var ferdige. Så kunne eggene klekke og yngelen vokse opp i 45 literen, som har filter og alt mulig. Ingen skrubbing av plastkar og sånn.

Det var altså den lure planen min :p

Noen av dere har sikkert allerede skjønt tegninga og hva som faktisk skjedde. Da jeg kom inn på akvarierommet i dag og slo på lysene, gikk jeg ikke noen runde og kikket som vanlig. Jeg bare kastet fort et blikk på 45 literen, og der var det "no action" og alle lå bare og glodde mutt ut av frontruta.
Hmf! Jeg gikk ut igjen, og kom tilbake en stund senere. Det var litt kjølig der inne, så jeg bestemte meg for å lese av termometerne rundt om i karene. Da jeg kom til 85 literen med de gjenværende Corydoras Black, kunne jeg ikke se tallene på det digitale termometeret - guess why! :p
Det var pepret med egg.... hehe
Joda, egg i 85 literen... ikke i 45 literen som jeg så lurt hadde tildelt dem som lekskar!

Jeg stod og studerte dem en stund, og så at enkelte av de voksne var travelt opptatte med å "lugge" i seg egg som hang på glasset og tygde ivrig i seg det de fant. Så det var bare å brette opp ermene og plukke hvis jeg skulle redde noen. Plukket ut mellom 60 og 70 egg, hvis jeg har telt sånn omtrent riktig. Synes det så ut til å være færre enn det, men nå har jeg aldri vært særlig god på å gjette antall på noe heller :p

Eggene ble plassert i en liten plastboks, fikk en dæsj sortvanns-ekstrakt fra flaske for å forebygge sopp, og så ble en luftpumpe med brusesten koblet til.

Var akkurat inne på akvarierommet og sjekket 85 literen, og de holder visst på å leke og legge egg enda. Jeg trodde de var ferdige, men antallet egg pleier jo å være stort pr gang, så de jeg har plukket allerede var nok bare starten.
Hvis de ikke spiser dem underveis, skal jeg plukke noen flere senere.

Egg på termometeret
[External Image]

Klekkeboksen med sortvanns-ekstrakt i ([URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2008&HKatID=]AquaMedic Amazon[/URL])
[External Image]
Grattis med egg. Hehehe! De gjør ikke alltid ting som vi planlegger for dem nei. ;-D
Det er nå minst 70-80 egg til i 85 literen Det kan altså se ut som utbyttet blir minst 150 egg.

Dette ser ut til å bli et stort kull. Nå skal jeg bare ta en røykepause ute først, så skal jeg brette opp ermene (igjen) og plukke mere. Tror det blir ganske vrient å få tak i en del av dem, for de har dekorert hele utblåsningstuten og slangebiten fra filteret med egg. Der har eggene lett for å glippe av og ramle ned (og ut av syne) når man forsøker å få dem av.
Men dette kan bli gøy!

Nå skal det hentes 19 Green Laser ungfisk her i morgen, og så hentes de aller siste (14 stk) et par uker etter det. Når de er hentet, er det tomt, da er alle de skjønne grønne juvelene solgt. Unntatt de 8 jeg beholdt selv da.

Den nederste 168 literen blir altså ledig og tom for fisk om et par uker. Men jeg må holde filterets bakteriekultur oppe og i gang inntil videre, så jeg kommer vel til å hente noen fisk fra andre kar og dumpe oppi karet. Men senere kan jeg jo bare flytte dem ut igjen, når jeg får bruk for plassen til Corydoras ungfisk i oppvekst - noe jeg håper vil bli de svarte

Det er vel litt tidlig å se for seg det 120 cm lange karet fullt av fløyels-svarte Corydoras i oppveksten, hehe, men det er jo lov å håpe, eller hva? De vokser fort, og er generelt enkle i matveien.

Nå gjenstår det jo å se hvor mange (om noen!) egg som klekker... Kryss fingrene folkens!
mona o
Det er nå minst 70-80 egg[I] til[/I] i 85 literen :D Det kan altså se ut som utbyttet blir minst 150 egg. Dette ser ut til å bli et stort kull. Nå skal jeg bare ta en røykepause ute først, så skal jeg brette opp ermene (igjen) og plukke mere. Tror det blir ganske vrient å få tak i en del av dem, for de har dekorert hele utblåsningstuten og slangebiten fra filteret med egg. Der har eggene lett for å glippe av og ramle ned (og ut av syne) når man forsøker å få dem av. Men dette kan bli gøy! Nå skal det hentes 19 Green Laser ungfisk her i morgen, og så hentes de aller siste (14 stk) et par uker etter det. Når [I]de[/I] er hentet, er det tomt, da er alle de skjønne grønne juvelene solgt. Unntatt de 8 jeg beholdt selv da. Den nederste 168 literen blir altså ledig og tom for fisk om et par uker. Men jeg må holde filterets bakteriekultur oppe og i gang inntil videre, så jeg kommer vel til å hente noen fisk fra andre kar og dumpe oppi karet. Men senere kan jeg jo bare flytte dem ut igjen, når jeg får bruk for plassen til Corydoras ungfisk i oppvekst - noe jeg håper vil bli de svarte ;) Det er vel [I]litt[/I] tidlig å se for seg det 120 cm lange karet fullt av fløyels-svarte Corydoras i oppveksten, hehe, men det er jo lov [I]å håpe[/I], eller hva? :-) De vokser fort, og er generelt enkle i matveien. [B]Nå gjenstår det jo å se hvor mange (om noen!) egg som klekker... Kryss fingrene folkens! :-)[/B]

Så morsomt! Gratulerer så masse Lykke til med eggplukkingen!
Ojoj.... dette er et stort kull! Jeg plukket så lenge jeg orket, og enda er det flere igjen i karet. Jeg skjønner ikke dette... det SER jo ikke så mange ut når de ligger i klekkeboksen??! Men jeg telte, og lurte underveis på om jeg skulle droppe og forsøke å holde tellingen da jeg kom til litt over 100. Men jeg fortsatte og telte sånn ca de eggene jeg tok ut. De sitter jo ofte i klumper klebet sammen, så helt nøyaktig blir det ikke. Men da jeg stoppet, hadde jeg plukket ut 180 egg nå! I tillegg kommer de jeg plukket tidligere i dag...

Det skulle bli noe i retning av totalt 250 egg. Hehe

Dersom alt går bra (det vet jeg jo ikke), kan det se ut som det blir mange Corydoras sp. Black på det norske markedet neste år! :p
Siden disse svarte Coryene legger egg bare hver gang de blir flyttet på, så måtte jeg flytte på noen.

Hva tror du grunnen til dette er? Om jeg har forstått det rett så har du noenlunde like vannverdier i karene dine. Hva er det ved selve flyttingen som trigger forplantning? Har du registrert noe sammenfallende ved forholdene i de karene de flyttes til som skulle kunne forklare denne adferden?
Det er vanlig at Corydoras generelt reagerer på flytting til nytt miljø ved å legge egg. Det er ingen garanti selvsagt, men ofte kan de gjøre det.
Mange akvarister har fast rutine på å flytte Corydorasene sine fra kar til kar med jevne mellomrom, hver gang de ønsker å få akkurat den arten til å legge egg

Det vi vet fra Corydorasenes naturlige miljø og habitat i naturen, er at de gjør som mange, mange andre skapninger; de formerer seg av instinkt når regntiden begynner og både vann og mat blir rikelig. Da har jo avkommet størst mulig sjanse til å overleve. Det er noe alle arter har podet inn i genene sine: de formerer seg når avkommet har størst sjanse til å leve opp.

Amazonas har kun to årstider: tørketiden og regntiden.
Hos fisk fra Amazonas er det altså i regntiden formeringen kan starte. Og siden det regner noe kolossalt når den tiden først starter, så forandrer alt i miljøet seg. Vannet flommer, elvebreddene stiger og plassen de holder til på forandrer seg til det ugjenkjennelige. Temperaturen synker med det kjølige regnet, vannstrømmen øker... ja alt forandrer seg.

Dermed har Corydoras dette innpodet i sine gener: når temperaturen synker og miljøet forandres totalt, så er det starten på regntiden, og dermed riktig tid å formere seg på. De legger dermed egg.

Noen ganger holder det at en av faktorene som trigger lek er til stede, andre ganger må man til med flere triks. Økt mat-tilgang, kalde vannbytter, flytting til annet akvarium osv.

mona o
Det skulle bli noe i retning av [B]totalt 250 egg[/B]. Hehe :D

Jeg har bare én kommentar: Schultzei!
Du skal være glad om du ikke får en ladning på over 600 egg...
Black
Så i sommer får jeg kjøre over fjellet og hente noen black til Bergen...
Håper du har noen green l. eller orange l. i samme slengen. hehe

Ser jeg frem til.

Espen
Det er ganske sikkert at jeg skal ha slike Corydoras Black om jeg bare kunne blitt kjørt ned til deg eller noe lignende! Må få lurt Mamma/Pappa til å kjøpre meg ned til deg en gang og evt. dra innom en fet dyrebutikk og!

Det blir tøft når jeg blir så gammel at jeg kjører dit jeg vil og gjør hva jeg vil!
Enda mere c. black egg...!
Ojsann... jeg tror jeg får mere Corydoras sp. Black egg enn jeg hadde forestilt meg i mine villeste fantasier, gitt..! Kan ikke si annet enn at flyttingen av noen i gruppa har vært en dundrende suksess :p Nå er BEGGE karene fulle av egg. Både i 85 literen og 45 literen er det akkurat nå lek og egglegging. Det må sies at de også spiser en del egg, ser at det stadig er noen oppe og lugger i seg litt egg fra glass og planter. Eggmerker på glasset avslører hvor det har sittet forsvunnede egg. Men likevel mange, mange egg...

Bildene er fra 45 literen
[External Image]

[External Image]
Grattis med masse egg
Er vel bare å skrive seg på liste med en gang vel ?

Mvh Per
Jeg hadde nok hatt liste-opplegg hvis jeg trodde at jeg garantert ikke ville rote og glemme med et sånt opplegg :p Men jeg liker liksom heller ikke "å selge skinnet før bjørnen er skutt" om du skjønner Det kan skje så mye med yngelen, før disse blir gamle nok til å selges. Jeg aner jo ikke noe om hvor mange jeg vil sitte igjen med til slutt heller. Forrige gang mistet jeg jo 90% av det store kullet med de svarte. Uvanlig at jeg opplever sånne tap på Corydoras-kullene mine, men likevel...

Uansett har jeg egg i bøtter og spann nå, så det skal vel godt gjøres at det ikke blir et hyggelig antall til salgs neste år av de svarte

Etterpå skal jeg flytte de glupske voksne ut av 45 literen og tilbake der de kom fra. Da får resten av eggene i 45 literen være i fred. Men de beiter hardt på dem, det forsvinner egg "as we speak"...

Akkurat nå sitter jeg og venter på besøk fra Moss, et par som skal hente 19 Green Laser fra meg, og i tillegg 12 Atropersonatus som jeg har oppbevart midlertidig for Elin H her på forumet. De skal til samme person som skal ha de grønne nå.

Etter det er det bare EN person igjen som skal hente sine skjønne grønne, så er det tomt! Egentlig litt lettet, da det har vært utrolig mye folk som skal hente fisk inn og ut av dørene her i det siste. Det er en del styr og lage avtaler og tider på sånt. Skal bli godt å bli ferdig med det for en stund.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap