- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 238)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 238)
Postet 14.10.09 kl 18:58
Velfortjent pust i bakken
Ta deg en velfortjent pust i bakken.
Er ikke bare bare å være ms corydoras i Norge vettu..
Nye yngel til meg også i dag selv om det "bare" er paleatuser.
Jeg synes det er stas.
Espen
Er ikke bare bare å være ms corydoras i Norge vettu..
Nye yngel til meg også i dag selv om det "bare" er paleatuser.
Jeg synes det er stas.
Espen
Postet 14.10.09 kl 20:49
mona oNå skal det hentes 19 Green Laser ungfisk her i morgen, og så hentes de aller siste (14 stk) et par uker etter det. Når [I]de[/I] er hentet, er det tomt, da er alle de skjønne grønne juvelene solgt. Unntatt de 8 jeg beholdt selv da. [/B]
Hei Mona O!
Er disse fra samme kull som jeg kjøpte 20 august (7 stk), eller er det ett senere kull?
Lykke til med Black eggene
Anne Marie
Postet 14.10.09 kl 21:00
Det ser ut som om du har hatt schultzei-egglegging, ja. *Grøss!* Dette er en av grunnene til at jeg har bestemt meg for å selge leksgruppa mi med schultzei (men det er foreløpig bare en plan). De kan dunge opp med avsindige mengder egg, de der!
Jeg tenkte jeg skulle nevne at de skjønne grønne er i utmerket form. Men du har gitt dem en litt snål oppdragelse: de har trøbbel med å skjønne konseptet med å være bunnfisk. De bor i krattet med javamose, og det er der de vil være. Nydelige småtasser, som ikke er særlig sjenerte. De er helt klart blant de minst sky coryene jeg har. De er alltid først framme og sist i skjul når jeg er i nærheten av karet. Jeg angrer ikke på at jeg lot dem flytte inn her.
Jeg tenkte jeg skulle nevne at de skjønne grønne er i utmerket form. Men du har gitt dem en litt snål oppdragelse: de har trøbbel med å skjønne konseptet med å være bunnfisk. De bor i krattet med javamose, og det er der de vil være. Nydelige småtasser, som ikke er særlig sjenerte. De er helt klart blant de minst sky coryene jeg har. De er alltid først framme og sist i skjul når jeg er i nærheten av karet. Jeg angrer ikke på at jeg lot dem flytte inn her.
Postet 14.10.09 kl 23:26
Anne Marie KEr disse fra samme kull som jeg kjøpte 20 august (7 stk), eller er det ett senere kull?
August? Da var det nok ikke dette kullet, men det eldste kullet du kjøpte fra
De du har, klekket rett før jul (21.12.08) og er altså nesten 1½ måned eldre enn dette kullet jeg selger fra nå. De klekket 29.01.09. To forskjellige kull altså.
Regner med at de grønne VF voksne vil klemme ut et kull eller to denne vinteren også De virker helt klart å være sesongbetonte eggleggere, dvs de legger egg til ganske bestemte tider i året. Har sett flere akvarister nevne det på f.eks. Corydorasworld. Det vanlige er desember-februar.
Jeg ser litt småvrimling blant dem allerede, mye smatting på glasset og prøvende vrikk oppover glassrutene (tørrtrening i egglegging) blant både voksne og ungdommer.
Disse halvvoksne, ivrige ungdommene har jo massevis av "uvante tenåringshormoner" i seg, og med disse i gjengen nå, ser det ut som det smitter litt over på de eldre også Det er absolutt noe i gjære der snart...
De blir nok kjønnsmodne hvert øyeblikk (om de ikke er det alt), og jeg ser at hunnene er blitt rundere enn hannene på disse snart 10 mnd gamle ungdommene.
Inger AnneJeg tenkte jeg skulle nevne at de skjønne grønne er i utmerket form. Men du har gitt dem en litt snål oppdragelse: de har trøbbel med å skjønne konseptet med å være [I]bunnfisk[/I]. De bor i krattet med javamose, og det er der de [I]vil[/I] være. Nydelige småtasser, som ikke er særlig sjenerte. De er helt klart blant de minst sky coryene jeg har. De er alltid først framme og sist i skjul når jeg er i nærheten av karet. Jeg angrer ikke på at jeg lot dem flytte inn her. ;-)
Hadde du ventet noe annet hos Corydoras fra meg? *knegg*
Postet 14.10.09 kl 23:48
Endret: 14.10.09 kl 23:53
Postet 15.10.09 kl 00:04
Postet 15.10.09 kl 00:07
Endret: 15.10.09 kl 00:08
Joanna & PålHei Mona. Nå sitter jeg her og er rimelig oppgitt av meg selv da jeg finner innlegget hvor det sto om det produktet du bruker i kar med corydoras egg sånn at ikke de skal råtne før de klekkes. Hvilken merke er det du bruker, og hva er det heter for noe igjen? Takk på forhånd :)
Merket er Aqua Medic og produktet er deres sortvanns-ekstrakt på flaske som heter [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2008&HKatID=]Amazon[/URL]. Jeg kjøper 500 ml flasker, men de finnes hos Webzoo i både
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2007&HKatID=]250 ml[/URL] og 100 ml flasker også. Skal du bare bruke det til egg i mindre klekkebeholdere, holder det nok med en ganske liten flaske for man bruker jo bare en dæsj hver gang. Det er ingen holdbarhetsdato på sortvanns-ekstrakt, dette er flasker man kan ha i årevis.
Postet 15.10.09 kl 00:14
Endret: 15.10.09 kl 00:17
mona o[QUOTE=Joanna & Pål]Hei Mona. Nå sitter jeg her og er rimelig oppgitt av meg selv da jeg finner innlegget hvor det sto om det produktet du bruker i kar med corydoras egg sånn at ikke de skal råtne før de klekkes. Hvilken merke er det du bruker, og hva er det heter for noe igjen? Takk på forhånd :)
Merket er Aqua Medic og produktet er deres sortvanns-ekstrakt på flaske som heter [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2008&HKatID=]Amazon[/URL]. Jeg kjøper 500 ml flasker, men de finnes hos Webzoo i både
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2007&HKatID=]250 ml[/URL] og 100 ml flasker også. Skal du bare bruke det til egg i mindre klekkebeholdere, holder det nok med en ganske liten flaske for man bruker jo bare en dæsj hver gang. Det er ingen holdbarhetsdato på sortvanns-ekstrakt, dette er flasker man kan ha i årevis.
Tusen takk, Mona
Postet 15.10.09 kl 00:25
20 arter
Satt akkurat og telte etter i hodet, og kom frem til at jeg har 18 arter Corydoras for tiden.
Ikke mange, når man tenker på at det finnes over 300...
REDIGERT: oops telte litt feil... det er 20 arter
Ikke mange, når man tenker på at det finnes over 300...
REDIGERT: oops telte litt feil... det er 20 arter
Postet 15.10.09 kl 13:40
Endret: 15.10.09 kl 14:09
Postet 15.10.09 kl 13:56
Postet 15.10.09 kl 14:08
Endret: 15.10.09 kl 14:09
Her er en av sakura-rekene jeg fikk i går av Elisabeth. Den har tatt seg en haiketur på en snegle som kom som blindpassasjer i den ferskvannstangen hun hadde med i posen med rekene. Snegla har krysset frem og tilbake i karet siden i går, aldri i ro. Ingen latsabb, denne sneglen. Jeg syns det ser ut som en jegersnegle? I så fall er det min aller første (og eneste) jegersnegle. Blir spennende å se om den myrder noen pestsnegler snart :p Foreløbig krysser den som sagt bare frem og tilbake.
Dette er noen av eggene som ble lagt av Corydoras sp. Black i 45 literen i går. Alle de voksne jeg hadde satt der til lek, ble flyttet tilbake i går ettermiddag/kveld, så eggene får nå henge i fred. Av de eggene på bildet, er ca 14-15 egg ubefruktet og dårlige (stor hvit "flekk" inni egget) og ca 40 egg som ser befruktede og bra ut. De eggene som er ubefruktet sitter i en ganske samlet gruppe helt til venstre i bildet. Dette er bare en samlet gruppe egg, det er flere samlinger med egg rundt om i 45 literen.
Dette er noen av eggene som ble lagt av Corydoras sp. Black i 45 literen i går. Alle de voksne jeg hadde satt der til lek, ble flyttet tilbake i går ettermiddag/kveld, så eggene får nå henge i fred. Av de eggene på bildet, er ca 14-15 egg ubefruktet og dårlige (stor hvit "flekk" inni egget) og ca 40 egg som ser befruktede og bra ut. De eggene som er ubefruktet sitter i en ganske samlet gruppe helt til venstre i bildet. Dette er bare en samlet gruppe egg, det er flere samlinger med egg rundt om i 45 literen.
Postet 15.10.09 kl 16:56
Endret: 15.10.09 kl 16:59
Postet 16.10.09 kl 01:31
Endret: 16.10.09 kl 01:34
Postet 16.10.09 kl 15:58
Ja, det er en utrolig flott Corydoras. For noen farger de oppviser! Det er noe med den kontrasten mellom stålblågrå og skarp rust-oransje som minner om Corydoras eques. De har samme fargeskalaen, og de to fargene sammen gir en veldig vakker fisk!
Vær obs på at C. venezuelanus arten finnes i både en "kjedelig" og en fargerik variant Så selv om den står på bestillingslistene til en butikk, behøver det ikke bety at det er den fargesterke varianten som ankommer. Det er sannsynligvis snakk om to arter minst, men foreløbig går de samlet under Corydoras venezuelanus i Cory-kretser
Jeg kjøpte ikke mine usett av Aquamanias Jeg så bilde av dem først, så jeg visste at det helt sikkert var den varianten som jeg var ute etter.
Vær obs på at C. venezuelanus arten finnes i både en "kjedelig" og en fargerik variant Så selv om den står på bestillingslistene til en butikk, behøver det ikke bety at det er den fargesterke varianten som ankommer. Det er sannsynligvis snakk om to arter minst, men foreløbig går de samlet under Corydoras venezuelanus i Cory-kretser
Jeg kjøpte ikke mine usett av Aquamanias Jeg så bilde av dem først, så jeg visste at det helt sikkert var den varianten som jeg var ute etter.
Postet 16.10.09 kl 16:26
Postet 16.10.09 kl 18:09
Postet 16.10.09 kl 18:27
Postet 16.10.09 kl 18:33
blondviking: Takk skal du ha, snillt sagt
Frosken:
Jeg vet faktisk ikke. Det kan virke som om Aquamanias ikke har planer om å ta dem inn på en stund iallefall. Dette bare gjetter jeg, da, men det gjør jeg fordi han spurte om jeg ville ta alle dersom det var mer enn de 12 jeg hadde bestilt, sånn at han ikke ble sittende igjen med en eller to bare.
Dersom han hadde hatt noen umiddelbare planer om å få inn flere, så hadde han kanskje ikke spurt om akkurat det?
Jeg fikk bare 12 på leveransen, så da var det vel akkurat det han hadde igjen også
Tror det er best om du sender han en email jeg
Frosken:
Jeg vet faktisk ikke. Det kan virke som om Aquamanias ikke har planer om å ta dem inn på en stund iallefall. Dette bare gjetter jeg, da, men det gjør jeg fordi han spurte om jeg ville ta alle dersom det var mer enn de 12 jeg hadde bestilt, sånn at han ikke ble sittende igjen med en eller to bare.
Dersom han hadde hatt noen umiddelbare planer om å få inn flere, så hadde han kanskje ikke spurt om akkurat det?
Jeg fikk bare 12 på leveransen, så da var det vel akkurat det han hadde igjen også
Tror det er best om du sender han en email jeg
Postet 16.10.09 kl 18:41
Endret: 16.10.09 kl 18:43