Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 239)

Fant flere bilder av C. venezuelanus som jeg ikke hadde postet
En vakker ting kan jo aldri vises frem for mye!

Her er det mygglarver på menyen, og de røde kirsebærrekene ser ut til å digge det like mye som Coryene gjør.
[External Image]
Mail sendt,så får vi se hva de svarer.
Flotte var de :o)
Hey, hey hey Mona ;- =)

I går plukket jeg fire egg fra karret til C. Metaene jeg hentet hos deg på søndag ;- =)
Ingen storproduksjon, men en start. Skal se dette blir bra. Når Metaene er fult utviklet...
Hvor mange egg legges da i snitt på ei hue? Om jeg f.eks har 6 huer og 7 hanner. Og hvor ofte i snitt leiker disse og legger egg? Kanskje det ikke finnes noen facit, men sånn någenlunde

Klemz fra en som er glad ; - = )
mona o
Fant flere bilder av C. venezuelanus som jeg ikke hadde postet :D En vakker ting kan jo aldri vises frem for mye! Her er det mygglarver på menyen, og de røde kirsebærrekene ser ut til å digge det like mye som Coryene gjør.

Du er virkelig flink å ta bilder Mona O. og fiskene er nydlige
frosken
Vet du om de får inn fler av C. venezuelanus i butikken? Tittet etter nå og fant de ikke på lagerliste. Jeg har vært på utkikk etter disse,og sett som du nevner noe mer fargeløse varianter av arten ved flere anledninger. Disse jeg så bilde av hos deg,har den dype fine fargen.

Jeg fikk dette til svar av Aquamanias: "Usikker på når jeg får inn C Venezuelanus, men ikke så veldig lenge til håper jeg. Mulig det blir på denne siden av året". Derfor endte jeg opp med en gruppe på Dahls i dag. Flotte og fine i fargen og synes disse var hakket større enn de Mona fikk tak i på aquamanias (så de i butikken). Kostet 89,- per stykk hvis jeg ikke husker feil.
loffa
I går plukket jeg fire egg fra karret til C. Metaene jeg hentet hos deg på søndag ;- =)

Det ante meg at de ikke ville bruke lange tiden på å sette igang De jeg har igjen fra den gruppa lekte også i går. De ble flyttet til et kar der jeg lettere får tak i dem når de skal selges.

loffa
Ingen storproduksjon, men en start. Skal se dette blir bra. Når Metaene er fult utviklet... Hvor mange egg legges da i snitt på ei hue? Om jeg f.eks har 6 huer og 7 hanner. Og hvor ofte i snitt leiker disse og legger egg?

Jeg skrev i annonsen at de legger ikke så mange egg pr gang, men at de til gjengjeld leker ofte. Jeg har egentlig aldri telt etter, men min voksne gruppe synes liksom å leke "bestandig" :p De må ha lekt flere ganger i uka, for jeg synes alltid det hang egg på glasset der. To ganger i uka minst.
De vil som sagt aldri legge de store kullene du sikkert er vant til fra C. aeneus gruppa di, men den arten er jo ekstrem Du må nok venne deg av med slike svære innhøstinger, hehe Flertallet av fleste andre små C-arter legger ikke så enorme kull.

C. metae har jeg vel plukket alt fra 10 til 20 egg fra pr gang. Ikke mer enn det. Men siden de legger egg flere ganger pr uke, så klistrer jeg bare nye egg inn i samme yngelkaret som forrige runde, og dermed blir det en haug yngel i litt ulike størrelser og aldere der. Tror dine er en slik blanding
Hei mona
For noen utrolig vakre cory du har fått deg. Slike vil jeg også ha en gruppe av, sammen med en gruppe adolfoi. Har tenkt å tømme mitt 180 l kar og ha 2 grupper cory med en stimfisk og noen reker som jeg kjøpte av deg for en tid tilbake. Leste for en stund siden at noen var i tenkeboken om å skrive en cory bok. Håper inderlig at det blir noe av, for JEG trenger en slik en.

Din tråd MÅ være den desidert beste tråden her på AF. For ikke å snakke om alle de flotte bildene du legger ut og den flotte litt humoristiske måten du skriver på. Lykke til videre med det du holder på med.
Dette er normalt for dårlige bilder til å bli "godkjente" av meg, sånne slettes stort sett. Men jeg har en skikkelig vond venstrearm om dagen, til og med albuen er vond nå. Greier faktisk ikke klø meg selv på nesen med venstre arm... Shit happens.

Uansett, det blir litt trøblete å holde kameraet støtt og fint da, så bildene jeg presterer om dagen er elendige. Men likevel ville jeg gjerne vise frem den flotte killien jeg fikk smugla inn som egg via planter jeg kjøpte hos Aquamanias. Det er en Golden Panchax (populærnavn) og den blir bare finere og finere jo større den blir. Nå begynner den å få en skikkelig farge også, skinnende lime gulgrønn. Finnene glitrer med litt blågrønt skjær også.

Jeg tror dette er en hann, og jeg må bare ha meg en til av denne arten, en hunn altså. Selv om de blir 10 cm store grådige beist som gjerne spiser småfisk og reker, så liker jeg den så godt! En riktig hverdags-helt, denne killien her, som har overlevd hele perioden med innkjøring og nitritt OG manglende mat i to mnd! (karet var jo fisketomt, trodde jeg, så jeg fôret jo ingenting) Den overlevde åpenbart på microorganismer... og kanskje noen søsken..?

Den er like grådig som alltid, og kommer som en utskutt rakett når fôret treffer overflata. Ikke rart den vokser så bra nå, ser stor forskjell fra uke til uke

[External Image]

[External Image]

PS! Til CRNLAB:
Tusen, tusen takk for hyggelig tilbakemelding )
Da jeg kom inn på akvarierommet i formiddag, så jeg at det var full klekking på gang i klekkeboksen med Corydoras sp. Black egg! Det yrer av småtroll i klekkeboksen nå. Men det er fremdeles mange egg igjen som ikke har klekt enda, selv om det er gått en del timer.

De som lå som løse egg på bunnen sliter mest med å komme seg ut, men de som hang fast på veggen har null problem med å vrikke seg ut av skallet. Sånn er det alltid, men det var vanskelig å få alle eggene til å henge fast i noe selv om jeg prøvde så godt jeg kunne. Jeg ser jo det at under klekkingen av yngel som ligger i løse egg, så bruker de mange, mange timer på å komme seg ut ofte. Det sliter ut en så liten skrott ganske fort.

Det ble vel ca en tredjedel av eggene som viste seg å være ubefruktet, da de var tydelig kritthvite inni dagen etter legging. Men de har ikke mugnet pga sortvannsekstraktet i klekkeboksen. Noen få pestsnegler oppi der spiser på dem og hindrer full mugg i å blomstre opp. De spiser på de hvite og dårlige eggene. De friske får være i fred. Smart å bruke pestsnegler i klekkeboksen egentlig, men jeg kan ikke skryte på meg å ha klekket ut (hehe, tog du'an? ) den idèen selv. Leste det en eller annen gang for lenge siden.
Jeg visste at det ville begynne og klekke der i dag, så i går kveld begynte jeg å tynne ut sortvannsekstraktet ved å bytte vannet i klekkeboksen, for å få bort sortvanns-ekstraktet. Nå er vannet helt klart og fint.

Allerede som nyklekte er det tydelig at maller kan se det infrarøde lyset et kamera sender ut for å fokusere, for de begynner å spinne vilt rundt i boksen så fort jeg prøver å ta et bilde. Jeg orket ikke prøve å få til noe bedre bilder (f.eks. bytte til macrolinse kunne jeg gjort), så det ble med dette ene bildet
Man kan skimte noen yngel som en litt grå uklar "masse" her, spesielt til høyre i klekkeboksen ved kanten.
[External Image]

Som sagt tynnet jeg ut sortvannsekstraktet i går, og allerede i dag ser man at de dårlige eggene da plutselig begynner å mugne.
[External Image]

Adlofoi eller duplicareus
Hei Mona.
Lurer på om du kan se på bilder og film om de adolfoiene jeg har er det eller om det er C. duplicareus. På min personlige tråd Se på feks film i innlegg 157 side 16 og noen filmer på sidene etter. Har prøvd å kjenne på bryst finnene, men de kjennes glatte ut. Vanskelig å kjenne noe på så små fisk.

På forhånd takk for hjelpen.

Tørr ikke å kjøpe noen flere før jeg er sikre på at det er riktig type. Tenkte kanskje 2-3-4 voksne individer til de 7 ungdommene?

Espen

Svar avgitt (innlegg nr 174)
mona o
Svar avgitt :) (innlegg nr 174)

Tusen takk igjen. er alltid godt å få ekspert hjelp når man er usikker.
Ha ei flott helg videre.

Espen
Klekking pågår (Corydoras Black egg)
I kveld har jeg byttet vann på en del akvarier, og puslet rundt der inne. Jeg tok en stor beslutning; å fjerne HMF matten i den nederste 160 literen. Jeg orker ikke mere alger, det gjør meg sprø. Trådalgene tar helt kvelertak på akvariet, selv om jeg manuelt fjerner alt jeg kan en gang pr uke.
Så i dag tappet jeg ut 50 liter vann, og dette slamsugde jeg ut ved å putte slamsugerrøret bak matten og få ut så mye brunt slam som mulig fra bunnen bak. Når den jobben var gjort, måtte jeg sile slammet gjennom en stor håv som ble lagt på tvers over en tom bøtte. Resultatet av slam-silingen var 2 C. oiapoquensis yngel og en CRS reke.
Så var det bare å gripe fatt i matten og fort som fy lempe den ut av karet og ned i en bøtte som stod klar på gulvet. Det raste slam og brun gørr ut av den, og akvariet så ikke akkurat pent ut :p Men det får filteret (Eheim 2224 utvendig filter) ta seg av i løpet av natta. Den filtermatten er iallefall ikke medium eller fin i porestørrelsen. Det er nødt til å være grov. Ikke rart det var trøbbel med "skittent" og støvete vann før jeg koblet til Eheim filteret i juli.
Det ble liv i fiskene gitt. Oiapoquensis'ene satte i gang med lek og egglegging med en gang etterpå.

Jeg tok en kikk i klekkeboksen som henger på kanten i 45 literen, der
Corydoras sp. Black eggene er. Det er eggene som ble lagt tirsdag 13/10 som er i klekkeboksen. Det var ganske mange oppi den lille boksen nå, så jeg la boksen sidelengs og slapp de nyklekte ut i akvariet. De pilte i alle retninger ned mot bunnen, kjappe som lyn. Resten av eggene må klekke ferdig, så jeg rettet opp boksen igjen etterpå og satte den på plass igjen.
Rett før jeg slo av lysene på akvarierommet, så jeg at eggene som ble lagt onsdag 14/10 i selve akvariet også har begynt å klekke. Bare noen få foreløbig, men klekking like fullt. Haler stakk ut av noen egg, og noen steder så jeg tomme eggeskall som hang igjen på glasset.
Dette kan bli en temmelig stor mengde yngel hvis alt går som det skal

Kanskje nettopp denne hannen er faren deres?
[External Image]

[External Image]

Jepp, ser ut som at han har gjort sittxD! Åssen går det med de VF C. Amapaensis, C. Spilurus og C. Condiciplusene?(var det riktig skrivd?)
Matsi95
Jepp, ser ut som at han har gjort sittxD! Åssen går det med de VF C. Amapaensis, C. Spilurus og C. Condiciplusene?(var det riktig skrivd?)

Det går bare bra med dem alle sammen Har vel hatt dem i snart et år nå, tenker jeg, kjøpte dem i fjor i desember. Snart på tide å forsøke noe lek på dem kanskje? Særlig er jeg interessert i et forsøk med C. condiscipulus.
I dag gjorde jeg noe jeg aldri har gjort før :p Jeg plukket ut noen egg fra Corydoras caudimaculatus-gruppen som var i lek. Jeg har aldri sett et eneste yngel i karene de har gått i, og eggene har jeg heller aldri fått øye på. Kanskje et enkelt egg har jeg sett, selv om jeg har sett dem i lek mange, mange ganger.
En av årsaken er vel at eggene er små, godt gjemt i et fullt beplantet selskapskar. Det er også årsaken til at yngel aldri har vokst opp.

Vel, i dag bestemte jeg meg for å gjøre noe med det, og stod og fulgte med på hvor hunnen foretrakk å legge eggene. Selvsagt var det på en gruppe planter med nåletynne blad :-/ Det var bare å brette opp genseren og starte leteaksjonen. Det var litt av en jobb. Etter 10 egg gadd jeg ikke mer, og klokka var blitt såpass mye at jeg avsluttet. Skal opp kl 07 i morgen og må ha skjønnhetssøvnen min, hehe

Eggene jeg plukket et og et, ble fraktet tvers gjennom rommet på pekefingeren min og så klistret på frontglasset i 45 literen. 10 yngel fra eller til der, pytt-pytt. Nå har forresten alle eggene klekket hos de svarte, men det er lite yngel å se i et kar med sandbunn, gitt. Perfekt kamuflerte og så små, de går i ett med underlaget. Det vil derfor ta tid før jeg kan skille disse nye eggenes yngel fra resten, men jeg håper jeg skal kunne se det tidlig. De svarte blir jo gråsvarte veldig fort (man kan se de er gråere enn andre yngel allerede fra dag 1), så yngel av en annen art burde skille seg klart ut i mengden av Corydoras sp. Black. Jeg burde kunne se dem lenge før de mister kamuflasjedrakten sin og får voksenfarger/tegninger, og da får jeg vite om dette var vellykket. Tenk det, jeg har hatt disse i snart fire år tror jeg, og har aldri plukket et eneste egg fra Caudimaculatusene!

Her er leken i full gang, T-posisjonen er akkurat over. Hunnen har nettopp sluppet egget ned i pungen mellom bukfinnene.
[External Image]

Hunnen øverst, med egget. Hun driver og planlegger hvor hun skal svømme og feste det, og to hanner kniver litt om sjefsplassen rundt henne.
[External Image]

Resultatet av eggsamlingen
[External Image]
Hei Mona ;- =)

I går kom det egg igjen hos Metaene. Innkl de jeg plukket sent i går kveld ble det vel mellom 25 og 30 egg. Ikke ille antall det og jeg er kjempefornøy. Hvor lang tid tar disse for å klekkes? Ja for det er vel forskjell fra egg til egg. Eller rettere sagt corytype til corytype....

Kjempe happy LOFFA
Hei Loffa
Høres ut som de har det ypperlig i sitt nye hjem Jeg er glad de kom til en Corydoras-entusiast som deg
Det høres ut som et normalt antall egg pr egglegging det der. De legger som sagt ikke mange egg pr gang, men de leker til gjengjeld ganske ofte.

Husker ikke hvor lang klekketid det er på disse. Det avhenger jo en del av temperaturen også, men også varierende fra art til art hos Corydoras. Du får bare ta tiden og se, hehe Grunnen til at jeg ikke kan huske om det var noe uvanlig lang eller kort klekketid på dem, er at jeg har vel bare "aktivt" oppdrettet dem èn gang (den gruppa du har kjøpt fra). De andre gangene jeg har hatt ungfisk av Metae til salgs, har det bare vært resultat av at de bare har økt i antall på egenhånd i akvariet alle Metaene går i. Tynner ut i flokken fra tid til annen når de blir for mange i karet. Det er liksom måten jeg har oppdrettet denne arten på stort sett, hehe Samme med C. panda. Nå er det snart på tide og tynne ut i karet med C. weitzmani også, og jeg er spent på hvor mange de er nå (startet med 15 voksne, hvorav 5 er viltfanget og 10 er F1 fra Ian Fuller)
Argh! Nå er jeg pissesur!
Jeg har aldri vært registert på det nettauksjonsstedet QXL. Men for et par uker siden fant jeg ut at jeg skulle gjøre det uten egentlig og ville kjøpe noe, og da startet det... Fikk email om at jeg var utestengt og kontoen sperret fordi jeg drev med ditt og datt, gudene vet hva. Jeg ble jo helt sjokkert! Jeg som er så ærlig at jeg ikke klarer å lyve ei krone en gang på selvangivelsen!
Sendte dem en email og etter mye styr kom det frem at mitt mobilnummer (som jeg kjøpte på Finn.no som gullnummer en gang) tidligere har vært eid av en eller annen fyr (ikke han jeg kjøpte det av!). Eller i hvertfall hadde denne personen registrert seg med mitt mob.nr. på QXL, også misligholdt noe.

Så ble det oppklart, kontoen åpnet. Har ikke brukt den eller vært inne på siden før i dag. Det stod en email i innboksen min som jeg ikke hadde giddet å lese før, fra QXL. "Du må bekrefte opplysningene" eller noe sånt. Så jeg klikket på linken, logget meg inn og bekreftet det som stod der.

Noen minutter etterpå kommer f.... meg en ny email fra QXL om at kontoen er stengt igjen! Også lister de opp mulige årsaker til det, og beskylder meg for samme leksa på nytt!

Jeg blir så sur og sint! Jeg vil ikke ha sånt tull stående på mitt navn!
Har sendt dem en ny email og denne gangen tok jeg ikke på silkehanskene først!

*skjærer tenner av irritasjon*

En ting er iallefall sikkert.... det er ytterst tvilsomt at jeg noen gang skulle føle meg fristet til å bruke det møkkastedet QXL!

Sånn! Godt å få det ut!
Det med QXL hørtes jo "helt fjernt" ut!
Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap