Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 24)

Ups, sant nok ja. Trodde ikke de var SÅ dyre, huska feil der gitt Fargemessig synes jeg plastgreia mi fra Aquael i det lille karet var meget bra, med litt unntak av trefargen. Nå er ikke akkurat gråstein rette biotopen til coryene jeg har så det passer ikke ideelt uansett da
Gid den som kunne punge ut til en slik bakgrunn!
var den ikke ganske dyr?
Men fin var den!
Gratulerer Mona!
Lek og egglegging hos Corydoras C-121 !!
Jeg trodde ikke mine egne øyne, men det er sant; det er lek og egglegging i karet med C121!

Trodde jeg skulle dåne, og følte nesten behov for å ta tak i reolen med begge hender for å støtte meg litt
Jeg lente meg frem og gransket skikkelig... full rulle og lek! *gliz*

Og mens jeg stod der, så jeg en hunn og en hann innta T-posisjonen 3 ganger, og så også hunnen som suste avgårde for å plassere egget hun bar med seg i bukfinne-pungen!

Denne gruppen er fòret godt, vannbyttene har vært 2 ganger pr uke og store vannbytter (40-50%) hver gang.
Det har gått mye i røde mygglarver, men også tablettfòr - men jeg har variert med hvilken type de får, så de får ikke det samme flere dager på rad.
Har hatt dem siden desember (tror jeg det var?).

Jeg tok en kjapp måling av vannet, og de leker og legger egg ved nøyaktig samme vannverdier som C. adolfoi og C. davidsandsi'ene mine gjør:
PH: 6.7
Temperatur: 25.5 C

Dette var moro. Men karet står øverst i reolen og jeg ynker meg allerede ved tanken på å løfte armen og vri den nedi for å klare og plukke egg...AU! Akkurat slike bevegelser er de verste for meg, å løfte armen på den måten.

Jeg får se hva jeg får til... det hadde vært grassalt gøy å få reddet NOEN egg iallefall. Men det er 15 voksne i karet, så eggene burde vært plukket et etter et så fort de var lagt, for å unngå å bli spist. Får håpe de er velfødde nok til å la noen være...
Pust med magen, Mona, pust med magen!!!! Få gubben til å ta ut de eggene!
Gry
Pust med magen, Mona, pust med magen!!!! Få gubben til å ta ut de eggene!

Jeg er alene hjemme med guttungen i kveld, gubben er på møte. Dermed må jeg lage middag og hindre rampen i å stjele godterier i skapet...(han er en ramp, ja).

Løp innom og kikket igjen nå på akvariet, og de er kjappe Den korte stunden jeg så på nå, la den store hunnen to egg til. Hun bruker ikke like mye tid på å finne et egnet sted som C. adolfoi'ene mine gjør. Men dessverre ser det ut til at hun foretrekker å gjemme dem i plantene...
Hvorfor kan de ikke bare legge dem på glasset som normale folk!?? (fisk)

Hadde vært MYE enklere jobb for meg. Nå må jeg snu og vende på hvert blad i hele karet, en håpløs oppgave. Særlig når jeg blir avbrutt konstant av hyl og mas fra guttungen som alltid er grinete på slutten av skoleuka...

Jeg får gå gjennom karet i kveld, når roen har senket seg. Kanskje jeg greier å redde noen fra sultne munner...
Inaktiv bruker
Med en slik fødeklinikk i karrene dine, skulle du nesten hatt barnevakt til ungen og null forstyrrelse av jordmor mona. Lykke til med eggene
Ja, er det ikke typisk?
I går kveld, av alle kvelder, måtte gubben på møte, og "arvingen min" på seks år ville ha godteri. Etter et par-tre klare og tydelige NEI-beskjeder, smatt jeg inn på akvarierommet for å se på Coryene. Det var full lek i tre kar på høyre vegg i rommet!!! Corydoras panda, Corydoras davidsandsi og Corydoras C-121 lekte og la egg alle sammen!

Ut i stua igjen for å holde øye med småen..... og der satt seks-åringen i sofaen med den digre godteskåla i fanget, kinnene bulte av godterier, og han stivnet med en kjærlighet på pinne tytende ut av munnen da han fikk øye på meg. Snakker om å bli tatt på fersk gjerning med henda i kakeboksen... Han hadde vært og hentet den fra øverste hylle i høyskapet på kjøkkenet. Den skåla tas frem på lørdager.
Så det var ingen god dag å samle egg på i går, nei

Men trøsten er at når disse Coryene først har begynt eggleggingen, så fortsetter de gjerne jevnt og trutt. Ikke alltid, men ofte gjentar de dette på fast basis. Corydoras davidsandsi har nå lekt fire ganger på bare litt over en uke.
Sitatet nedenfor skrev jeg den 27/1.
I går så jeg plutselig at det var 8 yngel der Kan hende det er flere også, tydeligvis er ikke alle fremme på en gang bestanding
I dette karet ligger det to små røtter på bunnen, og oppå disse har det vokst en kjempestor javamose-kladd. Den har bredd seg ut i to tredjedeler av karet snart, vokser i høyden også. Inne i denne javamosen bor de minste ynglene den første tiden, har flere ganger sett at bittesmå Coryer plutselig popper frem derfra, eller at de stuper inn der for å søke dekning hvis jeg kommer brått på.

mona o
I karet med leksgruppen med [B]C. adolfoi [/B]har det som nevnt tidligere nå begynt å overleve yngel på egenhånd. Dette skyldes at jeg ikke bruker iskaldt vann rett fra krana lenger, men mellomlagrer vannet og skifter vann som holder en temperatur på ca 19-20 C. De legger jo egg jevnt og trutt, men jeg plukker ikke ut hele tiden - det har jeg ikke plass til:-) Det er fem voksne igjen, etter at jeg uheldigvis mistet 3 stk på kort tid på forsommeren i fjor. Nå er det flere yngel enn voksne i karet:-) I dag kunne jeg telle hele 7 stk yngel der! :D Det var fler enn jeg trodde! Jeg kunne telle dem lett fordi alle lå fremme i det åpne akkurat i det jeg slo på lyset. Og de ble liggende litt småblendet av lyset, helt i ro, inntil jeg hadde rukket å telle dem tre ganger (for å være sikker):-) Sju stykker! Må snart begynne å fiske opp yngel derfra, så det ikke blir for fullt:-)
Ja du har mer enn nokk å gjøre ser jeg Mona!
Det må jo være litt kjekt med så mange yngel og da, eller?..*blunke*
-maria-
I kveld tok jeg en noe nærmere inspeksjon av en plante i akvariet med Corydoras C-121, og det avslørte at noen egg har klart seg etter eggleggingen i går. På undersiden av blader på Hydrocotyle leucocephala-planten fant jeg rundt 10-12 egg. Jeg knep av plantebladene og samlet eggene i en klekkebeholder. Siden de ikke er klebrige lenger, ville jeg ikke "krafse" dem løs men tok med hvert enkelt blad som eggene satt på.

Satte i gang en klekkebeholder på en liter og hev en ore-kongle oppi, samt brusestein.

Blir spennende dette!
C-140 has landed in my tank:-)
Da var de endelig kommet Aquamanias var her på døren og leverte en kasse fisk i formiddag.
8 stk Corydoras C-140 er nå til akklimatisering i en nyoppsatt 98 liter.
De har fått plassen øverst i reolen med 98 litere.

Jeg skal hilse og si de virkelig var noe å skrive hjem om!! )
Store og flotte, kraftige eksemplarer. Det så ut til å være fem hunner og tre hanner, men det vil vise seg ordentlig når jeg får fetet dem opp litt - litt tynne var de kanskje (som vf og butikkfisk ofte er).
Jeg benyttet anledningen til å forsiktig fiske opp en av hunnene fra posen og måle henne med tommestokk. Og hun målte sine gode 6 cm i kroppslengde Med halefinnen blir det over 7 cm altså.

Jeg har funnet min nye favorittleverandør av fisk *gliz*

BILDER KOMMER SENERE Stol på det
(når akklimatiseringen er ferdig).
Gratulerer Mona! Synd at jeg var der i går, og ikke i dag. Men, jeg antar at det kommer nye sjanser til å se vidundrene dine Jeg venter i spenning til bildene dine kommer
Bleke og sjenerte, men praktfulle likevel
Hele gjengen har kamera-boikott, og ligger avvisende med ryggen til.
Denne ene knep jeg da den flyttet seg et øyeblikk.

Flere bilder får komme senere når de har funnet seg mer til rette

[External Image]

[External Image]
Corydoras metae leker igjen i dag En stund siden sist.
Merkelig nok, og dessverre, er ikke eggene klebrige, så jeg får ikke tak i dem. Har forsøkt, men de ramler rett og slett bare av og faller til bunns. Mulig de ikke er befruktet. Klebrige skal de normalt være.

Etter at jeg begynte og bruke vannforbedringsmiddel i alt vannet jeg bruker, har ting virkelig begynt å klaffe her Det er også sesong for lek hos Corydoras, men det har virkelig tatt av her Denne uka har mange arter lekt, og jeg tror nesten ikke mine egne øyne. Corydoras weitzmani begynte i går også, men som vanlig finner jeg ingen egg (enormt plantebuskas og mørkt akvarium).

Corydoras metae fikk tubifex i går - det setter fart i sakene
Corydoras C-140
Støvsugere i jumbo-klasse !
Første måltid er røde mygglarver, og C-140 banden kom veltende og bare sopte opp alt sammen i en fei. Har aldri sett på makan! Det var borte på et blunk, ingen tygde eller noe, det ble bare sugd opp og borte var det.

Godt!
De ser ut til å ha funnet seg til rette
Bildene er litt grå og rare, fordi vannet ikke er helt klart enda.

[External Image]
Det ene kom visst to ganger Her er det siste.
Jeg ser for meg maurslukere når jeg hører spisebeskrivelsen og ser det siste bildet
Men det er utrolig vakre coryer!
Ufattelig vakre Mona! Disse kan du være stolt av å eie. Likte så godt fargene deres. Lykke til med dem. Jeg krysser fingrene for at de skal yngle. He he
Gratulerer! Nå ønsker jeg meg coryer mer og mer...
Håper eggene til c-121 er befruktede og klekker...
Kanskje du får noen til overs?*glizzz*
98 literen med Corydoras C-140
Nå har vannet klarnet såpass at det går an å ta bilder Det ble ganske grumsete med en gang siden jeg fyllte det utvendige filteret med gugge fra et annet innkjørt filter.... bare grums, men fiskene så heldigvis ikke ut til å bry seg.

Det er en 98 liter i helglass, og jeg har ikke fått det lysarmaturet som er bestillt enda. Derfor ligger det bare et lite armatur med 2 x 15 watt oppå her så lenge, og karet er ganske mørkt i venstre ende. Satte lyset over den store sverdplanten (Frank Angell, ser den kjent ut?? slik at den får mest mulig lys så lenge.

Gjengen på 8 C-140 er intet mindre enn praktfull! Dette er en art som virkelig anbefales - klarer du å få tak i den, så løp og kjøp! De er et syn. De holder seg også påfallende tett sammen, stimer flott i gruppe. Beveger èn seg, kommer alle de andre etter med en gang.

Mannen min kikket på dem, og han er en sann ikke-troende hedning (altså ikke-akvarist, og ser vanligvis ikke oppned på en fisk...), men selv han reagerte med begeistring da han fikk se disse fiskene i dag. Han ble veldig imponert og utbrøt:
"Se der ja! Det kaller jeg skikkelig fisk! Svære! Det var noe annet enn alle de andre små driterne du har her!!" sa han, med et nikk mot karet under, som inneholder C. panda... *he-he*

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap