Dagens blomst (side 24)

Trond Stegarud
Dårlig på navn, hva heter denne? iallefall min favoritt siden jeg begynte når den var bitteliten å nå begynner den bli stor:D


Det er en Dahlia, men det finnes tusenvis av navnesorter som er dyrket frem Ganske vanskelig å "identifisere" dem da. I Norge er det forresten mange som kaller dahlia for "georginer", uvisst av hvilken grunn.
Trond, hva heter denne blomsten som du viste bilde av?? Den var utrolig fin!

Dahlia blomstrer alltid sent. De blomstrer typisk fra august, september, og holder koken til frosten kommer.

Jeg har to ulike Dahliaer selv i år, de kan bli enormt store! Den ene, en sort som heter 'Smokey' er nå like høy som meg! (Jeg er 160 cm høy...!) Ante ikke at den ble sååå diger, det stod ikke det i nettbutikken der jeg kjøpte knollen i våres - gjett hvilken høyde det stod oppgitt der... bare 50 cm! Og nå er den halvannen meter...
Bra jeg valgte å plante den i bedet da, og ikke i krukke som først tenkt...
Enkelte av blomsterhodene er svære Kan ikke ta rundt dem med to hender.

Dahlia tåler ikke frost, men det vet du kanskje allerede. Det betyr at knollen må graves opp hver høst, sent på høsten, og legges i fuktig torv over vinteren, på et frostfritt men kaldt sted (kjeller e.l.) slik at den holder seg i dvale.



Leitet opp denne tråden nå, nettopp for å poste bilder av noen Dahlia som jeg knipset ute på denne finværs dagen i høst

Dette er den halvannen meter store 'Smokey' sorten av Dahlia.

Close-up
[External Image]

Noe av busken
[External Image]

Et blomsterhode som er blitt halvparten spettete (som den skal) og ensfarget på en del av andre halvparten.
[External Image]
Og her er et dahlia-bilde til i dag. Denne sorten heter Nenakazi og er i litt mere håndterbar størrelse :p Tror den er rundt meteren, og den er ikke særlig bred. Den stod oppgitt str 90 cm på i katalogen, så det stemmer bra.


[External Image]
Inger Anne
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si hvilken rose jeg er på jakt etter, før jeg hadde slått kloa i den, men nå må jeg spørre: Mona, hvor har du fått tak i Nostalgie? Jeg har siklet etter den siden jeg så det første bildet du la ut.


Hei Inger Anne
Oj, kan ikke huske å ha sett denne posten av deg før! Beklager sent svar

'Nostalgie' har jeg kjøpt to ganger (to ulike år) hos Dahlens gartneri på Oppegård (Gjersjøveien, nede ved vannet). Det er vel 10 minutter å kjøre herfra tror jeg.
Siden de har hatt den to år på rad, er det nok muligheter for at dette er en populær rose de har fast innslag av hvert år

Slenger med et bilde av en knopp som holder på å åpne seg

[External Image]
Vet du hva, Mona? Jeg har faktisk fått Nostalgie! Legg merke til at jeg sier fått! Tidligere denne uka fikk jeg en e-post fra en annen akvarist (som jeg ikke kjenner), som skulle kvitte seg med sin. Og jeg kunne få den mot at jeg betalte porto. I dag har den ankommet med posten (som faktisk har behandlet den riktig pent - men den var også godt pakket), og nå er den vel plantet her hos meg! Jeg er kjempelykkelig! Jeg håper nå bare at finværet holder seg riktig lenge, slik at busken får satt ordentlig rot før frosten kommer. Så nå er rosebedet mitt komplett! Jeg hadde satt av en ledig plass til denne rosen, og det så litt tomt ut. Så den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Tusen takk til en snill medakvarist!
Oi mye fint mona!


Jo den blomsten, den har jeg ikke navnet på, men skal skaffe det
Ja den er KJEMPE fin, men har flere, å pleier ikke komme så mange blomster som blomstrer på likt. Lukker seg så fort sola går også. men fin ja! har den i knall orange også, se om jeg finner noen bilder av den!
Denne høsten er bare helt fantastisk. Vi er nå i slutten av september, og rosene blomstrer fortsatt! Rumba blomstrer som om det skulle ha vært midt på sommeren! Rhapsody in blue har heller ikke gitt seg for i år.
Rhapsody in Blue blomstrer hos meg også fremdeles. De to buskene mine fikk en slags soppsykdom i regnperiodene i sommer, men det har ikke hindret den i å blomstre! Den har utrolig vakker farge.

Her er et bilde jeg tok i dag, var ute for å knipse og se om jeg fikk til noe jeg kunne bestille en svær forstørrelse av på lerret hos JapanPhoto XXL



[External Image]
fint bilde. jeg prøvde på noe slikt for en stund siden jeg også.
her er de jeg hadde planer om på lerret.

Den med edderkoppen på er den du likte mona, bare i orange versjon

De ble kraftig forminsket her inne, ødela endel på kvaliteten men
Jeg bestilte nettopp et forstørret bilde hos Japan Photo XXL, men jeg tror kvaliteten kunne vært bedre. Jeg er ikke sikker på hvor eller hvordan jeg stiller inn på kameraet at det skal ta bildene i beste kvalitet med høyeste oppløsning.

Ble det noen lerretsforstørrelser på deg, Trond? Den orkidèen likte jeg veldig godt
Nei ingen på lerret ennå. men a3 på fotopapir ble det. hang på en utstilling en stund til salgs med ramme men nå er de hjemme i skuffen, kjerringa fant ikke noen sted til de.

Kvaliteten på kamera ditt ja, vet ikke hvilket kamera du har. men inni menyen kan du stille dette. Still til høyest mulig oppløsning som står der til slike forstørrelser. noen ganger står det L, M, S, der L er høyest oppløsning.

har du speilrefleks, husk å etterbehandle de, skarpe opp osv, da dette ikke skjer automatisk i speilrefleks sånn som hos kompaktkameraer.



Ja, det er speilrefleks jeg har. Etterbehandler alltid i fotoprogram etterpå.
Kameraet er en Canon EOS 400D.
Hei

åja, samma som jeg kjører på det

Åssen objektiv benytter du til blomster bilder? kan anbefale den jeg bruker endel, Sigma sin 105mm macro 2.8. tegner skarpt, fin lyssytrke å rimelig
ser du bruker standar kit objektivet, iallefall på endel av bildene dine. Ser også du er oppe 400 iso noen ganger. dette skaper litt mer støy enn på 100 iso, så med så fint lys du har på alle bildene ville jeg brukt 100-200 iso, spesielt på stor forstørrelser
Trond Stegarud
Åssen objektiv benytter du til blomster bilder? kan anbefale den jeg bruker endel, Sigma sin 105mm macro 2.8. tegner skarpt, fin lyssytrke å rimelig


Bruker bare det vanlige standardobjektivet.

Jeg har et macro-objektiv, Canon, men jeg husker ikke i farten hva det var for type og mm-betegnelse på det. Men det er litt pes å bytte objektiv :p så det gjør jeg i grunnen sjelden. Burde også bli flinkere til å ta frem kamerastativet mitt og faktisk bruke det :O)


Dagens blomst!
Det ble en innendørsblomst i dag, tatt i full fart i dusjen faktisk, hehe Setter orkidèene mine i dusjkabinettet en gang i uka og vanner dem der.

Denne kjøpte jeg i mai, og den blomstret non-stop til begynnelsen av august. Så visnet blomstene og jeg klippet dem bort. Lot planten stå ute noen uker, men tok den så inn i stuevarmen. Og vips så spratt det ut nye blomsterknopper som bare det. Akkurat nå har den 7 nydelige blomster i en lekker lillafarge.


[External Image]
For en nydelig blomst mona
Jeg har bare Gullranke og en som jeg ikke aner navnet på. Ser ut som en støvkost, stive lange grønne bladet.. Kan ikke ha annet enn grønnplanter. Annet vil bare ikke overleve hos meg...
Her er den busken min i fjor Bildet er tatt i midten av august.
Det blir en dahlia (georgine) fra meg også i dag. Nå har vi hatt første natt med frost, her om dagen var det rim på biltaket da mannen min kom ut om morgenen. Dahliaene stod fremdeles fint, bakken var jo ikke blitt frossen, men det var en som hadde fått noen svarte flekker på bladene pga kulda (de tåler ikke noe frost). Det var egentlig på tide å fjerne dem for høsten.

Så i går tok jeg et skippertak og sagde ned stammen på gigant-dahliaen min 'Smokey', og spadde så opp den kjempeknollen. Jeg ville spare akkurat denne flotte planten til neste år og la derfor knollen(-e) til side i en stor papirpose. Svigermor skal oppbevare den i kjelleren sin som er kjølig, men frostfri. 'Smokey' hadde så flotte rosalilla blomster med mørke spetter, haugevis av blomster!

Jeg tar altså vare på den ene knollen, men de to andre gadd jeg ikke. De ble kasta på komposten.

Istedet har jeg i dag plantet en hel del lilje- og tulipanløker på stedene dahliaene sto. Fikk plutselig så lyst på en del liljer igjen, et par-tre år siden jeg hadde noe særlig liljer sist. For et par uker siden plantet jeg også noen, og jeg gleder meg til å se dem blomstre neste år. Nå blomstrer liljer generelt litt sent på sommeren, men... "den som venter på noe godt..." bla-bla-bla.

Dagens blomst blir et nærbilde av dahliaen 'Nenakazi'. Synd dere ikke kan se det i stort originalformat her, det var veldig skarpt og tydelig

[External Image]
Ååååå, den som hadde hatt en hageflekk!
Næmmen! Hvorfor har ikke jeg sett denne blomster-tråden før, tro?! Og så mange vakre blomsterbilder det var lagt inn her da. Nydelige!

Slenger inn et bilde jeg også da.
Er en liten historie bak bildet; sommerfuglen på bildet er død (stakkars, liten..), min mann fant den død på garasjegolvet tidligere i sommer, han kom inn til meg med den, og siden jeg elsker sommerfugler så la jeg den på nattbordet, der har den ligget siden. Buketten er en bukett jeg fikk på senga på morran på vår 19 års bryllupsdag nå i slutten av september.
Jeg fotograferer alltid blomster, så da jeg fikk buketten, og samtidig så sommerfuglen på nattbordet så ble fantasien satt i gang.. og det ble et litt søtt bilde ut av det.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap