Tante Astrid´s undervannsverden (side 24)

Jeg prøvde selv og feste den svarte bakgrunnen til 54 literen min til 43 literen til Herr Kampfisk, da jeg skulle ha en liten fotosesion. Det endte vell heller med at han var mer interessert i å vise seg for den knakanes, flotte, røde kampfisken som kom og trua HAN sitt kar i bakgrunnen. Makan til oppførsel!
Ja, det er det jeg er redd for kommer til å skje her også. Ikke verre enn at jeg kan male en ny bakgrunn til han i såfall. Dette er ihvertfall fisk med personlighet og jeg må også si at det er en lettelse å ha et kar hvor fisken ikke blir vettskremt når jeg holder på oppi der. Nysgjerrig på hva jeg driver med, men overhode ikke skremt. Nesten slik at jeg måtte dytte han unna da jeg var oppi med slangen
He he kjenner til den ja, første mann til matfatet og alltid rundt deg når man holder på i karret. Dette er neimen ikke fisk som er vanskelig å få tak i med håven om man trenger det.
Det viste seg at karet til kampfisken ikke var så stort som jeg trodde. Er nok heller rundt 15 liter og ikke 20, men han greier seg vel her noen uker likevel. Syntes at det ble så nakent og trist uten bakgrunn så jeg har nå limt på en utvendig laget av gråpapir og pastellkritt. Krøllet papiret godt før jeg delvis brettet det ut igjen og limte det bakpå karet. Gir en fin dybdevirkning synes jeg, og dette er nok en av de billigste bakgrunnene en kan lage seg. Dessverre så er den store kolben vanskelig å skjule, men det ble da ikke så verst synes jeg.

Må selvfølgelig vise et par bilder av kongen selv også. Ikke vanskelig å skjønne at jeg har "fusket" litt og brukt et speil for å få ham til å vise seg frem.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
oioi, de blir jo ti ganger så flotte når de gjør seg til sånn de man ser i butikken er gjerne heller deprimerte og ser tufsete ut..
Wow så flott den er Skjønner godt at du falt for den der gitt !!
Var nok ikke så pen å se på i butikken han her heller

Må si det overrasker meg litt at så mange har beskrevet kampfisk som "kjedelige" og rolige fisk. Enten har jeg fått en ekstra aktiv èn eller så har flere andre fått noen veldig rolige individ. Har jo lest at det er stor forskjell fra fisk til fisk når det gjelder oppførsel så det kan sikkert være årsaken.

Jeg er ihvertfall utrolig glad for at jeg kjøpte denne kameraten her
Stilig han der ja

Jeg var også overrasket over hvor aktiv min var, etter alt jeg hadde hørt om at de knapt rører seg i det hele tatt. Men han var ikke så aktiv at jeg hadde dårlig samvittighet over å ha han i en 15 liter, så kanskje din er enda mer aktiv enn min var
Har hatt flere kampfisker gjennom årene jeg har holdt akvarium og det er definitivt en aktiv og nysgjerrig fisk! Får lyst å barmhjertighetsshoppe alle kampfisker jeg ser som står i 1-2 litere på dyrebutikkene. 15 liter er nok luksus for mange kampfisker er jeg redd. Syns 10-15 liter er akseptabelt om ikke ideelt. Kampfisk, som mye annen fisk, trives med å ha litt plass rundt seg. så det så utrolig tydelig da jeg flytta sommerfuglciklidene mine fra 54- literen til 128 literen, fikk skikkelig dårlig samvittighet for å ha hatt dem i så lite kar. Selv om de så ut til å trives bra mens de var der.
Da har vel jeg bare fått ivrige kampfisk jeg da ;D
Har faktisk hørt rykte om at kampfisker kan få sjokk å dø av å komme fra de små karene i dyrebutikken og i et "vanlig" akvarium, fordi det er for mye plass. Hørt sånt, bare unnskyldning for å holde de trangt tenker jeg.
At kampfisken overlever i små kar skyldes artens hardførhet og det at den kan ta oksygen fra luften. Problemet er at enkelte har satt likhetstegn mellom overlevelse og trivsel. Jeg skal ihvertfall ikke anbefale kampfisk til mindre kar lenger. Da egner nok killifisk og de aller minste stimfiskene seg bedre.
Man kan jo se stor forskjell på fiskenes "trivsel" fra to liter til 20. Fra å ligge ulykkelig på bunn, til å svømme rundt og utforske alt.
Kan ikke skjønne at folk vil holde fisk i to liter. Hva er gleden ved det? Blir som jeg skulle hatt en kattunge i et lite bur på veggen. Pent å se på, men ikke spesielt intressant :b
Ja helt enig, sikkert noen som synes det er skikkelig kjekt da.
Min kjære dro seg i det lille han har av hår på hodet da han så jeg hadde byttet ut 40 liter med 96 liter, han kunne ikke fatte hva vitsen var med det, den 40 litern hadde jo vært greit, hvorfor var den lissom ikke det lenger og det tok så plass og bla bla
Ba han gå inn her og bli kjent med interessen min før han begynte kjefte, men hjalp ikke stort. Mannfolk, setter de seg først noe i hodet ...
Hadde det enda vært snakk om en 500 liter så hadde jeg skjønt det

Synes det er greit å ta tak i deres hobby når de begynner å mase om plass og penger. For er det noe som er sikkert så er det et mannfolkenes hobby tar opp mer plass og sluker mer penger enn et lite akvarium eller tre! ;D
Ja så sant så sant, hans hobby er nemlig bil og helt ærlig er det en av grunnene til at vi ikke har fått høyt nok lån, han har for mye lån på bilen til å kunne klare mer.
Prøvde forklare det, men neida, snakk for døve ører. Bilen er jo ikke inne og tar opp plass sånn som planter og akvarier. Jo sier jeg, delene ligger jo her inne og samler støv, men hjalp det da?
Godt han ellers er utrolig grei og tålmodig, for det blir jo en del irritasjon når jeg ikke får styre som jeg vil med akvariene.
Jeg har iallefal blitt lovet eget rom til planter og akvarier hvis vi engang får tak i noe sånt. Les: hus med nok plass.
Har alleredet sett meg ut drømmeplassen, men eier vil ikke leie ut eller noe.
Her er et utdrag av samtalen med min mor da jeg skaffet meg akvarium:

Mor: "Hva skal du med akvarium da! Du burde heller bruke penger på viktigere ting"
Jeg: "Synes du det er bedre om jeg hadde brukt det på feks ei lampe?"
Mor: "JA!"
Jeg: "Hva om jeg kjøpte et bilde eller pynteting da? Synes du det er greit?"
Mor: "Selvfølgelig!"
Jeg: "Synes du det er bortkastede penger om jeg kjøper noen stueplanter til pynt da?"
Mor: "Nei, det er kjempefint!"
Jeg: "Er det luksus å ha tv?"
Mor: "Nei, det har jo alle."
Jeg: "Vel, med et akvarium har jeg både en lampe, en pynteting og en undervannshage og trenger ikke tv! Synes du fremdeles det er en dårlig idè?"
Mor: ..........

lol, den var god
mine foreldre skjønner ikke hva jeg skal med et rekekar, jeg har jo allerede amanoreker i karet jeg har! er ikke det bra nok da? xD men jeg fikk lov, heldigvis :p
Tante Astrid
Hadde det enda vært snakk om en 500 liter så hadde jeg skjønt det ;) Synes det er greit å ta tak i deres hobby når de begynner å mase om plass og penger. For er det noe som er sikkert så er det et mannfolkenes hobby tar opp mer plass og sluker mer penger enn et lite akvarium eller tre! ;D

hei!!!!!!
det litersyke menn også. jeg fikk restriksjoner på å si fisk, dyrebutikk og akvarium noen måneder i fjor. også gal etter bil men drømmer mest om en bil med et giga akvarium i bagasjen.
Unnskyld! Har vært så mye jenter her nå at jeg glemte at det finnes gutter med vann i blodet også

Bra det finnes et akvaforum. Her blir man aldri stoppet når man sier A-ord (akvarium, akvariefisk, akvarieplanter osv), og så får man kanskje brukt opp mesteparten av de før man skal snakke med resten av familien.
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap