Mine akvarier og sånt (side 24)

I følge kalenderen min er killiyngelen 4 uker gamle i dag, så jeg tok noen bilder.

Prøvde å ta noen bilder av danioyngelen også, men den ville ikke sitte stille lenge nok til å fokusere... Den største er nå omtrent samme størrelse som den jeg fant i dammen for en måneds tid siden. Og den er ca en måned gammel, noe som betyr at den i dammen er 2 mnd gammel.
Han som ville selge meg killier ga meg feil navn, det skulle være Aphyosemion Australe chocolate, og da ble den litt lettere å finne

Jeg må si jeg har veldig lyst på den, og til $10 (50 kr) for et par er det ikke prisen som er problemet... Det er plassen.

Jeg har en ledig 48 liter, men der skal smaragdinaen bo. Jeg vil også prøve meg på oppdrett på disse, så da går det med et yngelkar også. Så lyrehalekilliene må bo i det andre yngelkaret.

Jeg har nå to yngelkar, 15 og 22 liter, men med lyrehalekilliene blir det bare ett igjen, og 3 arter jeg vil ha oppdrett på.

Jeg vil IKKE ha flere kar, for jeg føler jeg har nådd det punktet hvor flere kar ikke betyr mer glede. Faktisk nådde jeg det punktet ved 3 kar, men da hadde jeg jo ikke plass til noe omtrent..

Dessuten sier profilen at lyrehalekilli trenger 60 liter, til tross for at den er samme størrelse som nigeriakilli, så jeg har spurt oppdretteren hvor stor plass han mener de trenger. Stoler ikke 100% på fiskebasen, så hvis oppdretteren sier 22 liter er greit så er det det.

Men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre... Kjøpe killiene og ha 3 arter som står i kø for å bruke yngelkaret, eller ikke kjøpe og ha god plass?
Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av killiene, men det gjenstår fremdeles å finne ut hvor selgeren bor. Han er ikke særlig rask til å svare på PM. Gidder ikke å kjøre kjempelangt for å hente dem, og vil ikke betale en liten formue i frakt, så han må bo i rimelig avstand fra meg. Vet han bor i Brisbane, men det er jo en stor by, og 'Brisbane' og også bety 'området rundt Brisbane', så det er ikke godt å si.

Han mente forøvrig at 22 liter er rikelig, for han har dem i en 10 liter, og der formerer de seg visstnok voldsomt. Han ante ikke hvilken pH han hadde, for han bruker visstnok regnvann som han aldri har testet.... Litt snodig.

Jeg har ikke foret fiskene i dammen på noen dager, det er ikke noe som må gjøres hver dag siden de finner mye å spise i dammen på egenhånd. Men jeg liker å fore dem og det gjør at de blir vant til folk og at jeg kan sjekke at alle lever og er friske. Så jeg foret dem nå for noen minutter siden.

Og på de 2-3 dagene siden forrige gang jeg kikket på dem har faktisk gullfiskene vokst merkbart! Helt utrolig.

Den største må være rundt 10 cm lang nå, noe som er en fordobling (minst) siden den ble kjøpt sent i august/tidlig septmber. Den hvite med oransje flekker var i utgangspunktet den minste, men har nå tatt igjen calicoen og blitt minst like stor, eller større. Husker ikke nøyaktig når den ble kjøpt, men tror det var tidlig/midten av oktober, og calicoen ble kjøpt en uke senere.

Prøvde å ta noen bilder, men de hadde spist ferdig og var ikke villige til å posere. Skal få tatt noen bilder imorgen når jeg forer.

Men tok et nytt bilde av dammen, og som dere ser har plantene vokst seg til ganske bra (bilde 1). Husker ikke om jeg nevnte det, men vi monterte det australiere kaller 'shade sail' eller 'shade cloth' over dammen. Dermed er det mye mindre alger i dammen og den holder en litt lavere temp. (Bilde 2)

Shade sails finner man i en eller annen form i de fleste hager og alle store parkeringsplasser her.
Meh, filteret i 15 literen har dødd

Jeg har lagt merke til at det har vært ekstremt dårlig sirkulasjon der de siste dagene (noe som er normalt når jeg forer med mygglarver), så i dag rengjorde jeg filteret. Men da jeg koblet til stikkontakten igjen skjedde ingenting. Jeg mistenker at det faktisk har vært dødt i flere dager, og jeg tolket det som dårlig sirkulasjon. Eller det døde under rengjøringen. Umulig å si.

Yngelen har det hvertfall helt fint, de har blitt flyttet over i 48 literen igjen, sammen med den store brune eplesneglehunnen. Jeg gidder ikke å flytte alle babysneglene, for det er en håpløs oppgave.

Heldigvis får jeg lønn i morgen og skal kjøpe to nye filtre, slik at jeg har et til overs.

Filteret som døde kjøpte jeg hos K-mart for $15 (75 kr) for 9-10 måneder siden, og da kan jeg vel være rimelig fornøyd med levetiden...
Hei

Leste det du skrev om at filteret ikke vil starte igjen. Når du renset filteret, renset du impelleren og den "brønnen" impelleren sitter i også?

På mine fluval, når jeg har renset svampen, så hender det at jeg glemmer å ta ut impelleren. Da vil ikke filteret starte, fordi det er dritt inni der. Har da tatt ut impelleren, renset den og brukt en q-tips til å rense den brønnen, og da går filteret som ei kule etterpå.

Ikke sikkert det er problemet her, men sånn i tilfelle kan jeg jo tipse om det
Det var det jeg gjorde da filteret i 22 literen stoppet og jeg trodde det var dødt, og da virket det igjen

Men på dette filteret virket det ikke Kom ikke skikkelig til i selve brønnen så det satt igjen litt dritt inni der, men impelleren vasket jeg gullende ren, men neida, det er helt dødt
Kjøpte et Aqua One filter i dag. De er ganske billige, men Aqua One er et merke jeg til nå bare er fornøyd med, aldri hatt noen problemer med dem.

Fant ut at det er ikke noen særlig vits i å kjøpe et ekstra filter, siden butikkene er åpne hver dag her. I verste fall må et kar stå over natten uten filtrering, og det burde gå bra. Enten kan fisken flyttes til et annet kar, eller så kan jeg ta et vannbytte og lage litt sirkulasjon manuelt.

Kikket på killiene i dag, og den ene hannen er helt fillete. Har nok vært slåsskamp oppi der ja. Først hadde jeg tenkt å flytte mobbeofferet, men så tenkte jeg at det er jo han jeg vil avle videre på, så han får bli hos de to hunnene, og jeg flyttet mobberen til 15 literen i stedet.

Filteret ble seff kickstartet og jeg sjekket vannverdiene før jeg puttet han oppi.

Fyren som ville selge meg lyrehalekillier bor helt på andre siden av byen. Vet ikke helt hvordan jeg skal komme meg dit. Typen kan kjøre meg, men han er generelt negativ til akvariehobbyen så jeg har lite lyst til å spørre...

Og som lovet tok jeg noen bilder av gullfiskene. Ingen av dem ble noe særlig bra og viser ikke størrelsene noe særlig, men man kan hvertfall se at den med flekkene nå er nesten like stor som den oransje.

Fant en ny snegle i 48 literen i dag. Plukket den opp og puttet den i en liten beholder med vann for å kikke nærmere på den, og kom til at den er en posthornsnegle.

Jeg husket noe jeg ble fortalte en gang, at 'du har aldri bare 1 posthornsnegle', så jeg kikket i karet på nytt og fant 11 stk til.

Jeg vet ikke så mye om dem, men hvis de er som eplesnegler og prikker betyr fremtidige striper, er alle ganske unge, noe som betyr at de må ha fulgt med som egg på plantene jeg puttet oppi for et par uker siden.

Jeg fant et posthornsnegleskall i dammen for et par måneder siden, noe som betyr at jeg allerede har en populasjon av dem der, men har aldri sett noen levende.

Det jeg har lest er at de har grådig appetitt for planter, og flere av de jeg fant satt på plantene i karet, så jeg visste ikke helt om jeg skulle putte dem tilbake i karet eller putte dem i dammen. De er jo kule, så jeg hadde likt å hatt et kar til dem hvor jeg kan holde øye med dem, men samtidig har jeg lyst til å ha levende planter i karet...

Plantene vant til slutt og jeg puttet dem i dammen. Er jo sannsynligvis flere av dem i 48 literen som jeg ikke har funnet ennå.

Forresten fant jeg enda en diger damsnegle i dammen for noen dager siden. De er utrolig stilige når de når en slik diger størrelse (de er søte som små også da) Lurer på hva det er som gjør at de vokser seg så store i dammen, men ikke i karene mine. Har aldri sett noen større enn litt under 1 cm i noen av karene...
Inaktiv bruker
di vokser seg vil støre på grund av at damen er mye mere næringsrikere og at det ikke alltid er så varmt i en dam som i et akvarium =
Dammen er nok varmere enn avkariene mine (utetemp ligger rundt 30 hver dag nå), men tror nok det har med næring å gjøre ja. Dammen har et lag alger i bunn og på røttene til flyteplantene, som jeg ser gullfiskene stadig gresser på. Sneglene spiser vel ganske konstant også, noe de ikke har mulighet til i et akvarium. Hvertfall ikke i mine akvarium for jeg har ikke noe særlig med alger
Uff, den pene killihannen min har dødd

Som nevnt tidligere fant jeg han fulstendig fillete med bare halvparten av finnene i behold, så jeg flyttet den andre hannen over i 15 literen slik at de ikke kunne slåss igjen.

Han har egentlig klart seg ganske greit, jeg har holdt øye med han og han har svømt ganske normalt og har vært fremme ved foringstid hver dag. Men da jeg kikket bort på karet for noen minutter siden syntes jeg det var innmari lite aktivitet der. Så jeg tok frem foret, de kjenner det igjen og kommer fykende. Men i dag kom kun de to hunnene

Jeg stod og kikket på karet i flere minutter mens de spiste. Det er bare 22 liter og har begrenset med gjemmesteder, så han burde ikke vært vanskelig å få øye på. Men jeg så han ikke noe sted. Så heller ikke den ene eplesneglen som bor oppi der, så de ligger vel gjemt et sted og han er i ferd med å bli spist opp

Hvorfor kunne det ikke vært den andre hannen? Han har helt feil farger, og hvis jeg skal opprettholde en liten populasjon av dem vil jeg helst avle videre på en med de riktige fargene.

Den gjenlevende hannen har gul bunnfarge, istedenfor blå, slik de skal ha.

Har heldigvis to yngel etter den nå avdøde hannen, så jeg håper at minst en av dem er en hann, og hvis ikke bærer de uansett på gode gener.

Utrolig kjipt
Inaktiv bruker
sener en god trøsteklem til deg Mvjnz =
Flere av sneglene som klekket i september er nå mer enn store nok til å selges/gies bort. Men siden det har vært en del frafall har jeg ikke så veldig mange av dem, og siden jeg ikke mangler plass har jeg heller ikke noe behov for å kvitte meg med dem.

Blandingen standard brun/viltfarget, ga fire forskjellige farger i avkommet: Gyllen, gyllen med striper, viltfarget og viltfarget uten striper.

Jeg foretrekker de viltfargede og gylne med striper. Vurderer å kvitte meg med, eller skille dem fra alt annet. Men så sniker disse tankene seg inn at hvis jeg blander dem kanskje jeg får noe som er enda kulere, og dermed ender det med at alle blir der de er. Dvs de gylne og gylne med striper lever sammen i eget kar (22 liter), mens begge typer viltfarget lever sammen (48 liter).

Men jeg kommer nok til å blande dem litt etter hvert. Husker ikke ved hvilke alder/størrelse de blir kjønnsmodne i farta, men det burde være snart. De største er er 2/3 av foreldrenes størrelse. Jeg har mange små fra nyere kull også.

Killiene er 6 uker gamle på søndag og burde begynne å farge ut i løpet av en uke eller to. De har ikke vokst noe særlig de siste 2 ukene. Det var kun helt i begynnelsen at de viste eksplosiv vekst. Den største er ca 1.5 cm lang, mens den minste er ca 1 cm. Den minste er også mye mørkere, og har vært det i ukesvis. Jeg håper inderlig at dette skal være en kjønnforskjell, men siden det viste seg så tidlig er det kanskje litt optimistisk....

Danioyngelen vokser som bare det. Da jeg fant dem var de så like i størrelse at alle stimet sammen, men i løpet av den siste uka har den største blitt så stor at den nå jakter på de to mindre. Derfor flyttet jeg den tilbake til 15 literen, mens de to små får bli i 48 literen.

Den største er snart klar til å bli flyttet til dammen. Da jeg foret i dammen i dag så jeg den første yngelen sammen med de voksne. Den er fremdeles litt spinklere enn de voksne, men er bare noen millimeter kortere enn dem. Og den er bare 2 1/2 måned gammel (ca).

Dammen må være utrolig næringsrik...

90 literen er en fiskesuppe (fremdeles) og det har begynt å plage meg. Det er typisk nybegynner oppsett. Bare putt oppi litt som er pent og fargerikt, la oss drite i at alt kommer fra forskjellige verdensdeler.

Jeg vurderer å kvitte meg med all fisk oppi der og begynne på nytt. Men jeg har også planer om det mye større kar hvor jeg ville flytte ildhalen og botiaene etter hvert. De hører jo sånn noenlunde sammen. Samme kontinent hvertfall.

Så kan 90 literen bli australiabiotop kanskje... Men dette kommer ikke til å skje før en eller annen gang i fremtiden. Jeg bare (ønske)tenker høyt.
Mvjnz
Killiene er 6 uker gamle på søndag og burde begynne å farge ut i løpet av en uke eller to. De har ikke vokst noe særlig de siste 2 ukene. Det var kun helt i begynnelsen at de viste eksplosiv vekst. Den største er ca 1.5 cm lang, mens den minste er ca 1 cm. Den minste er også mye mørkere, og har vært det i ukesvis. Jeg håper inderlig at dette skal være en kjønnforskjell, men siden det viste seg så tidlig er det kanskje litt optimistisk.....


hva var det du måtte gjøre for å få de i lek egentlig? Har killi selv og det hadde vært gøy å fått lek på de, men jeg kan nesten ingenting om killi...

Kommer vel litt an på art, men nigeriakilli er ikke noen stor ufordring hvertfall

Ta et tomt kar med lite sirkulasjon, putt oppi en oppdrettsmopp og en hann og en hunn, gjerne to som har vært adskilt fra fisker av det motsatte kjønn en uke eller to, og foret opp på godt, næringsrikt for.

La dem være i karet i 7-10 dager, for godt, og fjern dem deretter fra karet.

Nå kan du enten la moppen henge og la eggene klekke i oppdrettskaret, eller samle dem inn fra moppen og putte dem i en beholder/kar/hva du nå måtte ønske og la dem klekke der.

Jeg hadde snegler i karet, så jeg samlet inn egg hver dag og puttet dem i små beholdere. Er ikke store greiene som trengs, bare 1 dl vann ca, og minst 1-2 cm vannstand. byttet vann i beholderen annenhver dag, og eggene klekker etter ca 2-3 uker. De som blir hvite (sopp) må fjernes slik at de ikke smitter de andre eggene.

Etter de hadde klekket puttet jeg dem tilbake i oppdrettskaret og der har de vært siden. For litt bedre overlevelsprosent burde jeg nok yngelsikret filteret. Hadde opprinnelig 8 egg, hvorav 5 klekket, men bare 2 yngel har overlevd.
På hovedsiden her på AF har de som kjent noen bilder av tilfeldige fisker til venstre. Jeg så en jeg ikke hadde sett før, men som jeg kjente igjen som en killi, og klikket den derfor bare for å lære noe nytt.

Arten viste seg å være Aphyosemion bivittatum, og der falt jeg pladask gitt. Den er jo nydelig Jeg googlet den for mer info og fant raskt ut at den er en ganske grei og populær art, og derfor postet jeg i annonsene i killiforumet for å prøve å få tak i et par, eller evt egg.

Vet ikke hvor vanlige de er i Australia. Som jeg har nevnt et par ganger tidligere er killer vanskelige å få tak i her, til en slik grad at flere arter er så sjeldne at kun en eller to personer i hele landet har dem, og står i fare for å dø ut her i landet. (Derfor er også de fleste killientusiaster så glade når folk ber om egg eller yngel at de ofte gir dem fra seg gratis.)

Enkelte butikker importerer dem fra Asia, men ifølge det jeg har hørt i killiforumet er disse som oftest av svært dårlig kvalitet.

Prøvde killiyngelen på flakfor tidligere i kveld, men kun den ene ville ha det. Den svømmer nå rundt med rosa mage, mens den andre fremdeles er slank og sulten.

Faren min ringte også i dag. Jeg sendte han en epost i går og spurte om han kunne sende en kalender fra Norge, og han syntes visstnok at det var så koselig at han måtte ringe meg... Han liker vel bare å vite at jeg ikke har glemt moderlandet helt

Til tross for at jeg sa i fra for flere måneder siden at jeg ikke feirer jul lenger, insisterer han og besteforeldrene mine på å sende både penger og gave. Så da tenkte jeg at jeg kan like gjerne be om flere ting fra Norge, som f eks Bali kyllinggryte og Hobby (begge var typens ønsker). I tillegg får jeg et visa gavekort til å bruke på det jeg måtte ønske. Vet ikke helt hva jeg skal bruke det på, kanskje jeg skal oppgradere filteret i dammen, eller endelig kjøpe lys til 48 literen.

Eller bare kjøpe noe sommerklær... Lenge siden jeg shoppet nå gitt.
De siste 2-3 ukene har jeg fått en voldsom oppblomstring av penselalger i killikaret. Aner ikke hva som plutselig utløste det, men det er ikke noe særlig pent. Ved forrige vannbytte nappet jeg bort en del blad fra planter som var angrepet, men det ser ut til å komme tilbake igjen like raskt.

Så jeg søkte i forumet og det virker som sirkulasjon er et nøkkelord her, noe som stemmer bra. Filteret er litt dumt bygget i dette karet. Det er av typen som sitter i dekselet, men utblåset er bare noen hull nederst i dekselet og dermed kan ikke retningen styres eller styrken reguleres.

Killier er ikke spesielt glade i sirkulasjon, så da karet var nytt puttet jeg filtervatt nederst i filteret, men det førte bare til at vannet i filteret rant over i overrenningskammeret og lagde noe utrolig sildring. Filtervatten ble fjernet etter kort tid...

Mangel på nitrat ble også nevnt, og det stemmer også bra. Nitraten har alltid vært så lav at den ikke gir utslag på testen. Har lenge tenkt på å kjøpe plantegjødsel, men det har blitt utsatt gjentatte ganger.

Så jeg får gjøre et nytt forsøk på modifisere filteret. Skal prøve med svamp isteden for filtervatt, og kjøpe plantegjødsel.

For 2-3 innlegg siden nevnte jeg fargene på sneglene mine. Jeg tok en nærmere titt på dem i går, og det jeg sa tidligere stemmer ikke helt.

Jeg sa jeg har to former for viltfarget, med striper og uten. Men jeg har faktisk en type viltfarget og en farge som i følge applesnail.net kalles jade. Dvs, lyst skall uten striper og mørk kropp.

Bildene viser hvor gyllent skallet er og hvor mørk kroppen er.
Inaktiv bruker
hei Mvjnz hvordan går det med undulatene dine som jeg har lest at du har skafet deg her i tråden din ?
Det går bra med dem. Har hatt dem i 4-5 uker nå. De første 2-3 ukene ville de ikke vite av meg, og bare jeg så på dem eller gikk forbi buret gjemte de seg i et hjørne. Men sånn litt etter hvert ble de vant til å være rundt folk, og nå kan jeg stå foran buret og kikke på dem uten at de bryr seg.

Men jeg får ikke røre dem da. De er/var jo nærmest ville.

Jeg har prøvd å venne dem til frukt og grønnsaker, men de smaker bare såvidt på dem og ser ikke ut til å synes noe særlig om dem. De har nok kun fått frø hele sitt liv stakkarene.

De er også angrepet av midd, som jeg har prøvd å få tak i noe middel mot, men ingen av dyrlegene jeg har vært hos har hatt noe. Så jeg spurte i et forum om noen kunne sende meg en flaske, og det var det noen som ville, men jeg venter fremdeles på at den skal ankomme.

De har aldri hatt leker heller, så de skjønner ikke helt dette med å leke. Det er en leke de liker, men de andre bare overses, og de er ikke nysgjerrige slik undulater vanligvis er. De vil ikke undersøke eller smake på nye ting.

Men de gjør fremskritt, og det blir nok bra etter hvert
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap