Elins lille hjørne (side 24)

Jeg har lest at mange bruker denne typen filtermedie som "eggmopp". Den består av en stor vase med tråd i syntetisk materiale, som man samler egg i (som kunstig javamose). Jeg har aldri prøvd, men den skal visstnok være så fin til dette fordi den kan vaskes med jevne mellomrom og dermed holdes ren.
Jeg kjøpte den fordi jeg tenkte først å bruke den til Corydoras, men var litt usikker på om de kunne sette seg fast i den siden de vrikker seg gjennom hele javamoseklumper (hvis de prøvde på det samme i denne, tenkte jeg).
Men til eggspredere som små stimfisk er det jo noe helt annet

Jeg har en sånn liggende et sted, aldri åpnet den, men hvis du vil prøve kan du få den. Jeg bare sender deg den med litt gråpapir rundt

Si fra til meg.

[External Image]
Takk Mona! Har sett denne på tropefisk sine sider, men aldri kastet to blikk på den :p

Kanskje denne kan være løsningen! Skulle gjerne ha fått frem en haug slike flotte fisk Da burde jo første stim være dine om dette går bra (og du ikke har fått tak i en stim først)

Jeg sender deg en e-post
Da har jeg kommet et stykke på vei i hvert fall.

Fikk tømt karet nederst til høyre i reolen i går. Tok det ut nå, og skylte det skikkelig for å være sikker på at all den "rare" sanda er borte.

Nå er karet på plass i reolen igjen, men jeg fikk en liten idé. Så jeg kuttet opp en blåfiltermatte jeg hadde liggende (for en jobb! Å dele en 10 cm tykk matte slik at den bare er 5...) og har dermed delt det ene karet i to deler.

Karet er uten sand (enda hvertfall) og i det ene kammeret har jeg en modifisert fluval 1+, i det andre en modifisert fluval 2+. En sterkere pumpa hadde sikkert dratt vann gjennom blåfiltermatta slik at jeg kun trengte et filter, men jeg er liksom ikke helt sikker på at fluval 2+ klarer den jobben. Det er riktignok bare 2+ som er innkjørt, så jeg må sikkert tømme noe guffe i fluval 1+ tenker jeg.

Tanken nå er i hvertfall at jeg har to lekskammer, og litt bedre plass. Evt kan jeg ha de voksne i det ene kammeret og bare flytte egg over i det andre. Får se hva jeg lander på til slutt
Vannbytter i reolen er ferdig. Må bare motivere meg til å ta fatt på de tre 110-literne. Ikke det at det er så vanskelig, men jeg er forstatt veldig tett og hodet verker litt.

Sitter her og ser på coryene. De er sååå nær! Både hos weitzmani og metae er det en hanne som svømmer rundt og byr seg frem. I hvert fall ser det slik ut. Han bruker bartene på den andre (hunnen) fra halen hennes og oppover, sniker seg framfor hodet på hunna og bikker seg over på siden. Men stakkarene får ikke noe respons. Jeg vet jo at de kan vise tendenser i uker og måneder, men jeg håper liksom at de skal leke snart

To av paleatusene er utrolig rognstinne, men det er ikke noe action der heller.
Den forkjølelsen er så utrolig kjip. Har vært dårlig i langt over en uke, og i dag igjen bare slokna jeg totalt på sofaen i 2-3 timer. Ikke gøy.

Bir spennende å følge gertrudae prosjektet ditt
Æsj, det er ikke noe moro

Ja, jeg gleder meg til å ta fatt på "Prosjekt Gertrudae" (egentlig høres "Prosjekt Gertrud" bedre ut, så det er mulig jeg bytter bavn hehe).

Jeg er egentlig klar nå. Har jo delt den ene 54 literen, og satt inn filter. Jeg har to hagen biofoam filtre (doble) som jeg har kjøpt brukt her på forumet. Jeg skal nok bytte ut fluvalene med disse etterhvert, bare venter på luftpumpe fra tropefisk. Tror nemlig ikke at fluvalene er yngelsikre :p og nylonstrømper gidder jeg ikke styre med. En dobbel slik biofoam i hver halvdel burde være greit - jeg satser jo på heftige vannbytter den dagen jeg har yngel der.

Dessuten har jeg fått satt opp et lite bord oppe i gangen hvor jeg kan sette slike plast-terrarier og bruke også. Der håper jeg at det skal gå cory-barn etterhvert, men hvem vet :p

Skal fiske ut dvergguramihunnen i dag. Hannen har farget ut skikkelig, og bygger skumredet større og større, men hunnen er ikke helt med. Kanskje et par dager adskilt vil hjelpe
Enig med deg i det at Corydoras som er såååå nære å vippe over og starte leken er utrolig frustrerende! :-/ Jeg har akkurat det samme på gang i flere kar selv, og ga et par av dem et iskaldt vannbytte i dag...
Ikke sant!! Men da er det riktig det jeg trodde da - at dette er begynnelse på lek - det har bare ikke bikket over i alvor enda. Er jo fortsatt veldig ny på cory-fronten
ElinH
Ja, jeg gleder meg til å ta fatt på "Prosjekt Gertrudae" (egentlig høres "Prosjekt Gertrud" bedre ut, så det er mulig jeg bytter bavn hehe). Skal fiske ut dvergguramihunnen i dag. Hannen har farget ut skikkelig, og bygger skumredet større og større, men hunnen er ikke helt med. Kanskje et par dager adskilt vil hjelpe :)

Gleder meg til å følge prosjektene. Har du hatt yngel på lvergguramier før? Her er wigglersene til thomasiene flyttet igjen - tilbake til under loturrota hvor de først ble flytta. Godt de holder seg i aktivitet Begge foreldrene vokter fortsatt så det er jo godt tegn. Hadde vært morsomt om de klarte å ale opp kullet i karet.
Jeg hadde akvarier for flere år siden, men da stoppet jeg på 3 stykk :p

Den gangen hadde jeg et nydelig par dvergguramier, og slapp de oppi et 30 liters kar alene. Det ble både skumrede, lek og egg, men jeg visste jo ikke at jeg måtte ta ut hunnen. I min verden er jo mammaen en viktig del av barnas liv (hahaha). Så det gikk i vasken et par ganger, deretter ga jeg opp. Skjønte jo ikke hva problemet var.

Nå vet jeg bedre og gjør et nytt forsøk Kanskje ikke så lurt å prøve å få til lek på alt med gjeller samtidig, men det skal da også noe til å klare det.

hunnen er nå flyttet og skal få noen dager i fred med mye mygglarver før jeg prøver igjen. Stakkars liten, hun mangler en bit av halefinnen sin
Jeg grøsser når jeg tenker på alle feilene jeg gjorde i min tidlige akvarist karriere også. Må si internett er et helt fantastisk verktøy når en driver med denne hobbyen. Den gangen måtte en jo kjøpe bøker om alt. Husker faktisk da jeg startet opp at jeg lærte av min søster som hadde holdt på før meg, hvor viktig det var å tømme akvariet og gjøre rent ALT med jevne mellomrom. Inklusive grundig skylling av filter Kan du tenke deg for en nitritt karusell det må ha vært. Får dårlig samvittighet for fiskene jeg knerta når jeg tenker på det. Men intensjonen var jo den beste..... ikke akkurat lite jobb å tømme og rengjøre alt et par ggr. i mnd. Huff og huff....
Jeg vet... helt utrolig hvor mye rart vi har gjort i våre tidlige dager :o

Heldigvis vet vi bedre nå!
Kjenner til den jeg også.. Husker det var et akvarie på skolen på rundt 40-50 liter, der var det neontetra, ancistrus, kyssegurami og gud vet hva! Med jevne mellomrom var det storrengjøring, alle fiskene var i en balje, vannet ble byttet, og røtter og grus vasket nøye. Var ingen vannbytter i mellom storrengjøringene for så vidt jeg husker, og det var et under at fiskene faktisk levde i dette karet.
jeg var overhodet ikke bedre, neontetra, guppy, sverddrager enten ancistrus eller pleco like stor som akvariet var dypt og *en* stakkars pansermalle i en 30 liter. stakkars fisk. og joda, nå og da var det fisken oppi gamle syltetøyglass mens jeg bar karet uti badekaret og gjorde rent :p
huff, ja:P Men hadde det ikke vært for tabbene vi gjorde for ti år siden, hadde vi jo aldri lært det man vet i dag
Hehe tydelig en gjenganger den med storrengjøringen. Skal skrive under på at det ikke var en lett jobb. Jeg hadde en 105 liter som jeg slepte inn og ut til dusjen for å gjøre rent. Og så jobben med å vaske all grusen da gitt. Huff....

Håper og tror at sider som dette gjør at nygebynner slipper unna en del av de verste blemmene i dag.
ja hører at det er høst i lufta.
fiskene leker og eierne er forkjøla.
neste så man ønsker å sette på pause knappen.
Da er jeg vel hjemme fra tur med jobben. Hyggelig og morsom tur, men det er godt å komme hjem også!

Er trøtt, ble sene kvelder og tidlig opp igjen, så jheg vet ikke hvor mye jeg får gjort i løpet av dagen, men planen er å få satt igang "Operasjon Gertrud". Dessuten fant jeg ut at jeg skal ha litt sand i bunn i det siste karet (det som er delt med blåmatte). Har jo et annet kar som er uten sand. Så jeg stakk ned og kjøpte noen kilo med rådasand 0,8 - 1,2. Den sanda som var der måtte ut, siden jeg ikke stolte på den blåsesanda fra maxbo. Men rådasand - den er trygg.

Bør vel komme igang, så skal jeg se hvor langt jeg kommer. Har jo fått pakka fra Tropefisk også, med de to hang on filtrene...
Hvis du trenger tips om hvordan modifisere Hang-on filtere, så spør gjerne meg Jeg har modifisert alle mine, kastet ut den originale og pinglete filterinnmaten og erstattet med kuber i blåsvamp. Pluss litt filtervatt for bedre partikkelfiltrering.
Hei Mona!

Jeg skal modifisere mine også, ja Nå har jeg ikke sett på filtrene enda, men går ut fra at det blir blåsvamp her også. filtervatt også, ja... det tenkte jeg ikke på, men det lønner seg sikkert!

Så om det er noe spesielt jeg bør tenke på når det gjelder modifisering, er jeg alltid lutter øre for innspill og råd!

Da har jeg sett på filteret, og da meldte spørsmålene seg ganske kjapt hehe. Hadde vært greit å høre hvordan du har modifisert, ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap