Liv's vannverden (side 24)

Denne helga erklærer jeg offisielt krig mot snegler og andemat!
ett par sandsnegler det der :p
kommer nok til å trenge sandsnegler om en stund, når jeg er kvitt skivesneglen.. men jegeren diskriminerer ikke mellom nyttesnegl og pest.. :p
Får jeg kommet på søndag, Liv, så skal du med glede få lov til å plukke så mange sånne du bare vil til meg
Bare å si fra! Har som du ser nærmest ubegrensa mengder
Ser forresten ut som om dette er den typen sandsnegl med litt "tegninger" på skallet?
Kan ikke mye om disse skapningene, men det virker på meg som at det er to typer - en med et gråaktig skall uten tegninger, og en med mørkere tegninger/"streker" på skallet.
hvor store er de største
ElinH
Ser forresten ut som om dette er den typen sandsnegl med litt "tegninger" på skallet? Kan ikke mye om disse skapningene, men det virker på meg som at det er to typer - en med et gråaktig skall uten tegninger, og en med mørkere tegninger/"streker" på skallet.


Ja, har også lagt merke til at noen er ensfarget. Jeg har flest av de mønstrede, bare noen få ensfargede innimellom
guttn
hvor store er de største


Tja.. et sted mellom 2 og 3 cm
Grøss og gru!
Ikke før er trusselen fra tropisk sommervarme over før vannverket ødelegger det flotte "Amazonas vannet" vårt. PH i krana mi er nå i overkant av 7,5 mot normalt 6,5. Dette lover mer slitsomme tider for Oslo-akvarister gitt.
Bettaene var bare skjønne! Regner med at de er enda finere enn på bildeme. Morsomt uttrykk på de også, litt surmulende og mutte. Får bare mer og mer sansen for labyrintfiskene.

Når jeg studerer kampfiskhunnen jeg har så synes jeg nesten hun minner om en sør-amerikansk dvergciklide i både oppførsel og svømmemønster. Vet det finnes en del ciklider i asia også, men de er vel ikke så utbredte som i sør-amerika. Tipper labyrintfiskene har fyllt ut den nisjen i asia og at de derfor kan minne en del om hverandre.

Jeg skjønner veldig godt at det er utbredt med sør-amerikanske biotop i akvarier rundt omkring, men jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er flere med asia-biotop. De er jo minst like interessante.

Virker som du har godt med sandsnegler, ja. Når jeg synes det er nok av dem i karene så fôrer jeg med litt NovoTab, som jeg smuler opp, en liten stund før det ukentlige vannbyttet. Da kryper de opp av sanda og jeg kan bare støvsuge ut de små og mellomstore ved hjelp av slangen. De store får være i fred siden jeg er redd de kan tette igjen slangen

Finnes forresten to arter med sandsnegler og det kan se ut som du har begge artene. Den ene er ganske slett i skallet og ensfarget, den andre har mer bulkete form på skallet og er mønstret.
Ja, må si jeg er utrolig fornøyd med Asia biotopen min Finnes jo så masse å velge mellom. Tror kanskje labyrintfisk og spesielt guramier har fått et urettferdig dårlig rykte pga en del av artene er avla i filler og har konstant hvitprikk. Tror knapt jeg har sett blå guramier i en butikk det siste halvåret uten at de er fulle av prikker - og da mener jeg fulle, ikke et par prikker. Men heldigvis finnes det jo så mange andre artige labyrintfisker å velge mellom. Tror faktisk også kampfisken er totalt misforstått - mange som tror den er agressiv pga navnet - men stort fredeligere fisk finnes jo knapt. Vi får slå et slag for asia fiskene De er vakre og utrolig spennende. Enig med deg vedr. oppførsel - de er nok Asias svar på Ciklidene. Fyller i alle fall samme rolle i akvariet.

Har nok to arter, men syns ikke noen av de jeg har ligna helt på den første linken din. De er mer glatte og ensfarga de jeg har. Disse så mer ruglete ut i skallet. Jeg mater med ulike mallepiller og/eller rekemix hver kveld pga bunnfisk i alle kar så da kommer de frem. Skal nok finne frem heverten og få kvitta meg med en del i løpet av helga. Når det går over et visst punkt så blir det nesten litt vemmelse av det. Kryper og kravler oppå hverandre overalt. Ugg!

I dag har jeg vært og henta thomasi ciklidene mine, så nå mangler jeg bare munnrugerne som er bestilt så begynner Afrika å bli ganske så bra Vurderer å ta over lampeøye yngelen snart - de er nok 1,5 cm nå og det er flust med flyteplanter å gjemme seg i så de burde gå trygt. De ciklidene har veldig små munner og virker som en veldig forsiktig ciklideart (stakkarene var så stressa av fanging og flytting at jeg var redd de skulle slutte å puste jo...dakars)

Har ellers bestilt eikebarkekstrakt fra Webzoo nå så håper den kommer kjapt. Usikker på hva jeg skal gjøre med vannbytte denne helga. Får prøve forsiktig i ene karet og se hva som skjer.
Forresten så hører jo både labyrintfisk og ciklider til piggfinnefisker, så slektskapet er udiskutabelt
Kampfisk egg?
Et ganske stort skumreir i 96 literen og ser ut som det er egg i det Hannen forsvarer veldig. Bare synd at det er sånn rett under mateluka. Får droppe vannskiftet i det karet denne uka så eggene får være i fred.

Ellers har ancistrusene i 110 literen gravd seg hule under en rot igjen, så da blir det kanskje yngel der igjen
Kampfisk egg bilder
Jepp, må definitivt være egg Tydelige hvite "prikker" i skummet Spennende!!! Skal visst klekke etter 48 timer og frittsvømmende etter 48 til, så da skjer det sikkert noe i løpet av en dag eller to
Ja, se der er det egg, ja! Gratulerer! Dette blir det spennende å følge med på. Har du planer om å prøve å få frem noen av yngelen også?

Min Leopold koser seg også med skumreir for tiden, men jeg tror ikke Clotilde er i det romantiske hjørnet enda
De hunnene mine har vært fulle av egg helt siden jeg kjøpte dem, så hun var nok mer enn klar Her var det hannen som var litt tregere i avtrekkeren.

Tja.. har i grunnen ikke vurdert så nøye hva jeg gjør. Oppdaget akkurat aggene under foring. Klarer jeg å fange opp yngelen så går de over i et av rekekarene til de har litt mer størrelse - hvis ikke så får naturen bare gå sin gang. Kunne jo forsåvidt vurdert å flytte over eggene... hmm .... tenke tenke.... hadde jo vært gøy å se kampfisk vokse opp..... tro om de ville klart seg om jeg bare rappa hele eggeklasen?
Det er mange som har drettet den så du får ta å smugkikke under oppdrett i fiskebasen. Helt sikkert litt forskjellige måter å gjøre det på. Har ikke satt meg så mye inn i det siden jeg ikke kommer til å drette akkurat denne arten. Kan fort bli plassmangel med ørten kranglevorne kampfisk-ungdommer i min lille leilighet
Det er noen upraktiske aspekter ved å få for mye yngel ja - særlig når de ikke kan gå sammen etter hvert en gang. Tror jeg bare lar naturen gå sin gang så får vi se.
Kampfisk yngel!!
I dag er det bittesmå kampfisk yngel som henger under skumredet (dessverre ikke spesielt kraftig rede) Hannen vokter som en hund Spennende, ser ikke ut som det er så veldig mange. Jeg lar dem bare være der og dropper vannbytte nå for å ikke ødelegge hele reiret, får bytte når de har blitt frittsvømmende. Det skal visstnok ta to dager til Gøy!!!
Gratulerer så masse! Skal bli spennende å se om det er mulighet for at noen kan overleve med andre fisk i karet.

Tror Leopold er sur på meg i dag fordi at jeg tok et vannbytte. Stoltheten han hadde styrt slik med forsvant jo ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Bjørkvist
Reklame for plussmedlemskap