Leifs verden (side 24)

og Loffa er onkelen til mammaen min. Loffa og tante Wenche hadde invitert oss og oldemor til middag etc i dag og jeg var så heldig å fikk se alle akvariene til Loffa. Under middagen undret jeg på om ikke også fiskene til onkel Loffa skulle få mat???? Så etter middagen tok jeg å lurte meg unna og tok meg en tur ned i akvarierommet alene. Jammen der står det et par bokser tenkte jeg og det er sikkert fiskenes middag. Ja jeg er jo bare litt over 2 år så trodde jeg var snill når jeg da åpnet begge boksene med "middag". En var halvfull av noe som lignet tabletter(corytabletter) og en med noe pulverlignende greier (flakfor). Ja da tenkte jeg at disse rosa små fiskene trengte litt mat for å vokse seg store (corydoras albino) så jeg tømte oppi begge boksene og kastet boksene etter. Dagens gode gjerning var gjort tenkte jeg og ruslet stille opp igjen som om ingen ting hadde skjedd. Tenkte at nå blir jeg favoritt gutten til onkel Loffa. Kvelden gikk og mamma, jeg og oldemor reiste. Etter at vi kom hjem til oldemor hvor vi skal være til i morgen hørte jeg en stemme som ropte F**n i h*****e og den lignet på onkel Loffa sin stemme. Men det er jo 35 km opp hit til Kongsberg. Jo da.... det var onkel Loffa. I stedenfor at jeg var snill som jeg trodde, fikk onkel Loffa litt av et arbeid med å sette fisken ut av karret, rense pumpa, sanda og vaske karret. Jaja han har ikke fortalt noe til noen enda, før nå og heller ikke til noen av oss, meg, mamma eller oldemor, så han tenker vel så at barn er barn og at slike uhell kan skje


Add:
Karret er renset og fisken tilbake og håper alt går bra og det blir nok et par dager uten foring i det karret.....
I morgen kommer 128L i hus, jippi..............
Skal jeg le eller gråte på dine vegne? :S
Symbiosemannen
Skal jeg le eller gråte på dine vegne? :S



Symbiosemannen, jeg vet ikke jeg hva en skal gjøre... le eller gråte, men jeg fikk en reaksjon som lignet på TNT antenning til og begynne med, men roen meg fort ned. Barn er barn og alt er ikke like lett å forstå. Tok det med fatning selv om jeg visste det ble mye arbeid. Ut med fisk og planter slamsuge det meste av for, tømme ut vann, rense pumpa og grusen og vaske karret og så fylle opp igjen det hele. Har vært mye barn rund akvariene jeg gjennom tidene men er faktisk første gagen det har skjedd med såååååå mye for da ; )

Men en tar selv lærdom av slikt og skal til en hver tid når det er små barn her holde døren ned til kjelleren LÅST. Hadde tenkt å ha vannbytter på karrene i helgen, men dette ble litt i overkant.... Nå bare smiler oh ler jeg. Har jo blitt bra igjen og håper fisken overlever matinntaket

Uffda, måtte le litt da jeg leste innlegget din Leif.. Klarte desverre ikke å styre meg:P:P
Ja unger er herlige dem, finner på mye rart gjør dem:P hehehhee.. Lol=)
Lissi87
Uffda, måtte le litt da jeg leste innlegget din Leif.. Klarte desverre ikke å styre meg:P:P Ja unger er herlige dem, finner på mye rart gjør dem:P hehehhee.. Lol=)



Nei en kan vel ikke annet enn le i ettertid av det, men det kom litt godt ut av det likevel. Måtte jo ta en del vann fra corykarret over og måtte etterfylle med kaldt vann. Når jeg var nede nå for å sjekke albinoene var det kommet egg allerede hos aeneusene hvor jeg tok en del/byttet en del vann ; )
En kan ikke bli sint på en 2 åring, men ta det hele med fatning. Godt det var kun en 70L og ikke et større karr som f.ek en 375L. Hadde vært en del mer jobb det
Hehe..

Bra det kom noe godt ut av det da hvertfall
Lissi87
Hehe.. Bra det kom noe godt ut av det da hvertfall;);)



Jepp var jo det. Glemte å skrive at jeg kjøpte 5 nye corydoras aeneus i går. Prutet litt og fikk dem til en grei pris. Kanskje det var dem som la eggene?
Har et 720L karr på hånd nå og diskuterer litt pris. Det må silikoneres om men tar det som en gledelig jobb når en vet at det blir bra til slutt om en tar seg tid til å gjøre ordentlig arbeid. Om karret kommer i hus og vi blir enig om pris, haster det ikke og en kan bruke god tid for å få det ordentlig. Ellers skal jeg hente 128L når jeg skal kjøre sønn min hjem i efta. Blir gøy om alt ordner seg og det blir litt liv her igjen med store karr
Ja da er 128L oppe å går. Ja det var den 2 timer etter at det kom i hus i går. Det ble malle karr for ancistrusene, albinoene og L-144. Det ble satt ved siden av reolen nede, på porsabord. Kona ville så gjerne ha et Guppy karr av alt i verden så da ble det det på henne. Det ble 54L som mallene gikk i før dem flyttet. Det er plassert på hjørne bordet i stua. Litt grått, men er vel klarnet opp til i morgen antar jeg. Har noen guppyer nede sammen med noen Edlers som skal i det. Helst ville hun bare ha hanner da di er så fine som hun sier, men nei... alt eller ingenting. Hehe. Har ikke hørt noe mer om 720L etter at jeg sendte en pris på det, men det går vel flere tog. Skal ta noen bilder til neste trådinnlegg
Her kommer da noen bilder

bilde 1 Guppykarret
bilde 2 Mallekarret. Det nye 128L
bilde 3 Div maller i den nye 128L
Inaktiv bruker
bra du får i gang noen karr igjen loffen, vurderer å selge 160 literen, men skal sutte på det frem til neste medlemmøte i drammen
har en 80 liter her leif, som jeg bygger ny lystopp til nå, er bare karret å lystoppen, om du er intr kan du få kjøpe det skal ta mål seinere:P
å ellers så har jeg jo den store gruppen oreochromis mossambicus som ligger ute for salg, som du godt kan kjøpe når du får deg større karr, eller så prøver jeg å selge gruppen på neste medlemsmøte
vegar haugerud
bra du får i gang noen karr igjen loffen, vurderer å selge 160 literen, men skal sutte på det frem til neste medlemmøte i drammen;) har en 80 liter her leif, som jeg bygger ny lystopp til nå, er bare karret å lystoppen, om du er intr kan du få kjøpe det;) skal ta mål seinere:P å ellers så har jeg jo den store gruppen oreochromis mossambicus som ligger ute for salg, som du godt kan kjøpe når du får deg større karr, eller så prøver jeg å selge gruppen på neste medlemsmøte;)



Hvor mange mossambicus var det igjen og inn pris til MEG??? Sniiiiille meg vet du som får aaaaaalt så billig.... hehe. Trenger iallefall 200-250L karr til dem vel??? Nå er det senga folkens... god natt
Inaktiv bruker
du er veldig søt Leif, det skal du ha
Inaktiv bruker
jeg tror ting har klikket litt på af her nå, tar det videre på msn vi loffen
Inaktiv bruker
PS: beklager alle feilaktige innlegg her nå..
Hei Loffa alltid kult med nytt kar. Får du til noe oppdrett på Ancistrusene dine? Mine to er nok litt for unge enda, også hater Hannen Hunnen. Jeg vet ikke hvorfor.Hun blir jagd bort hvis hun er i nærheten av hann, men håper det stopper når de blir kjønsmodne. skal skaffe meg Lekshule. og i guppykaret da? der yngles det vell i ett kjør?

Mvh: PK
Per Kristian Pettersen
Hei Loffa :) alltid kult med nytt kar. Får du til noe oppdrett på Ancistrusene dine? Mine to er nok litt for unge enda, også hater Hannen Hunnen. Jeg vet ikke hvorfor.Hun blir jagd bort hvis hun er i nærheten av hann, men håper det stopper når de blir kjønsmodne. skal skaffe meg Lekshule. og i guppykaret da? der yngles det vell i ett kjør? ;) Mvh: PK



Hei PK. Ancistrusene mine som jeg nå har er vel litt for små for bebbisser akkurat nå, men skal hente en leksgruppe på 3 ancistrus albino. Kjøper dem tilbake fra henne som kjøpte dem fra meg. Ellers driver den ene guppy hua å plupper ut unger nå. Sa litt på fleip i går at om hun ikke snart fødte ungene sine sprakk henne. Hu var rimelig diger og hun tok meg på mitt ord og føder som sagt nå. Ellers er en mossambicus flyttet inn i mallekarret inntil videre. Ønsker et større karr og flere av denne cikliden da jeg synes det er en flott fisk. Det er en munnruger og får hundrevis av yngel når det først kommer
Mossambicus
Oi. mossambicus er jo svær :O
hvordan klarer man å få ett kull av disse til å vokse opp uten en million store kar? hehe. Men blir spennende med lekspar Albino. Albinoene er jo ganske attraktive i handelen, så du får sikkert solgt ynglen uten problemer


Mvh. PK
Inaktiv bruker
o.mossambicus er MEEEGET drettbar, uansett forhold
du kan drette disse i et 40 liters karr uten problemer, men da får de bare størrelse som en kampfisk
de er ikke vanskelige å drette, har du et karr fra 250-x anntall max liter, så får du drettet dem, uansett forhold omtrent
hos meg leker de i 500 liter, å ungene drettes i 160 liter

mente ikke svare helt for leif men, jeg blir veeeldig lett revet med når det gjelder denne arten
vegar haugerud
o.mossambicus er MEEEGET drettbar, uansett forhold;) du kan drette disse i et 40 liters karr uten problemer, men da får de bare størrelse som en kampfisk;) de er ikke vanskelige å drette, har du et karr fra 250-x anntall max liter, så får du drettet dem, uansett forhold omtrent;) hos meg leker de i 500 liter, å ungene drettes i 160 liter;) mente ikke svare helt for leif men, jeg blir veeeldig lett revet med når det gjelder denne arten:D



Er enig med deg Vegar at dette er en meget fin ciklide. Desverre veldig sjeldent en ser den i akvarier og butikker for salg desverre. Di er i utgangspunktet gråe men hannen farger ut i mørkblå, hvitt og rødt og litt gult. Har bare en igjen her i 128L og den er litt gul under front partiet. Vet ikke sikkert men det er vel kanskje ei hue Vegar? Du, Vegar kan jo legge inn et par bilder her neste gang av mossambicusene utfarget. Nydelig fisk jeg vil ha flere av når størrekarr kommer i hus
Inaktiv bruker
jeg skal se når den farger ut igjen jeg loffen, så skal jeg slenge ut et par bilder

er veldig kjipt at den er sjelden i butikkene, for det er en meget spennende fisk med stooor personlighet å ekstremt spennende leksadferd
de trives veldig godt med eikeløv i akvariet, da de blir utrolig nysgjerrig på hva som er under løvet

er en meget matglad fisk, å anbefales for folk som liker store ciklider
vurderer å skaffe en 375 liter nede til disse, men om jeg ikke får noe billig, så får de gå for salg til loffen eller neste medlemsmøte

*smask til loffen*
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap