Sessas akvarietråd (side 24)

Her er et par bilder til av 160 literen

[External Image][External Image]
Og noen bilder fra 128 literen. Ligger en lang rot der som bare ligger der midlertidig så den ikke tørker.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Veldig frodig og friskt! digger de røttene du har!! store og spesielle.
I dag ble 15 små kardinaltetra med hjem fra butikken. Så nå svømmer 16 kardinaler rundt. For jeg hadde jo en enslig en som hadde vært alene et års tid. Skal si den er mye rundere enn de nye Håper de vil trives, og at de ikke har med seg noe sykdom. Men de ser friske ut, bare litt mindre fargerike. Svømmer rundt forran i karret, og har ikke gjemt seg slik mange nye fisker gjør.

Kunne sikkert hatt dobbet så mange , hehe, for de er jo bare enda penere i en større stim.

Har fremdeles veldig lyst på et stort kar til på stuen, eller å flytte det jeg har nå, men liker ikke tanken på å dytte det, selv om jeg tapper ut det meste av vannet. Er redd for å forskyve noe slik at bordet ikke lenger er stabilt.
Gratulerer med flotte nykommlinger. Koselig fisk det. Har 12-13 Neontetraer gående her i et av karene.
Spiser neontetraene dine maten som flyter, eller som synker?
Ser de har jo bittesmå munner disse her, og selv om de var frempå for å få mat, så var de liksom ikke helt oppe i vannflaten. Må knuse maten tror jeg.

Og så må jeg si at disse kuhliiålene ikke slutter og overraske. Var litt trist tidligere da jeg oppdaget at jeg bare hadde 4 igjen. Tallte dem flere ganger over flere dager, og fant nå bare 4. Men plutselig i dag så var de 7 ! Så da er det ikke så mange som er fallt fra likevel.

Corydorasene minker også. Tror alle palateusene er døde, finner bare vanlige aeneus, og noen trinili-et-eller- annet.
de er sikkert bare usikre for de er nye? mine fisker spiser også lite den første dagen/to første dagene, som om de ikke er helt sikre haha, men så kommer de seg men jeg knuser flakene også litt! og dypper de litt i vannet slik at de synker litt fortere. Grattis med neontetra, kardial/neoner er veldig fine, mange syns de er "kjedelige" og vanlige men de er jo så fine!
Mine neontetraer har streika i matveien. De nekter å ta flakfor. De har jo gått sammen med corydoraser og mener at de kan like godt spise dems mat. Så da blir det til at de får spise maten til coryene da. Men når det kommer frossentfor, ja da er de på bane :P Mulig litt sære bare
Dagene går med til å tenke på fisker og akvarier, ordne litt, planlegge litt og dille litt. Er ikke helt i form enda, slapp, kvalm. Så hele formiddagen går med i en sånn døselignende tilstand, til klokka er borti 14 - da kvikkner jeg til.

Har funnet ut at jeg har et problem i 128 literen, og det er tigerbarbene mine. De nydelige grønne tigerbarbene. Som egentlig er ganske snille.

Problemet er at de nok mest sansynlig spiser opp avkommene etter black mollyene og sverddragerne. For det MÅ jo komme småfisk, de er jo runde og gode, og med svart fødeflekk bak i buken. Men jeg finner ingen småfisk.

På pumpene har jeg satt blåsvamp forran innsugene, så det ikke skal komme småfisk inn i dem.

Men ingen småfisker.

Så da er tipper jeg at tigerbarbene mine er synderne,

Og da kan jeg jo velge da, å få bebifisker, eller å beholde barbene og ikke få bebifisker.

Et alternativ er å sette de inn i 160 literen, men vet ikke om det er et reelt alternativ. Der går det 5 guramier med sine lange finner. Og 16 små kardinaltetra som sikkert er lette å spise.

Så what to do ????

Skal sette opp et karantenekar, og kan vel ha de der midlertidig, men ikke på sikt.

Funderer også på om noe er galt med kardinalene, for noen av dem har veldig spiss bik. Jeg får prøve å søke litt på spiss buk, og se om jeg får noen treff. Vet ikke om det er en deformasjon, innvoldsparasitter, eller om de bare er slik.

mangler iallefall ikke noe å tenke på når jeg holder på med akvarier hehe.
Etter litt om og men, så har de grønne tigerbarbene flyttet over i 160 literen. Jeg har fulgt nøye med dem, men foreløpig så har de ikke plaget noen. De virker faktisk litt redd for guramiene som er større enn dem. Kardinalene stimet i en klynge den første tiden, men nå svømmer de også fritt rundt, litt i bakgrunnen. Barbene svømmer for det meste rundt sammen, og fantomtetraene svømmer mellom dem.

Så foreløpig går det greit. Håper dette er usedvanlige greie barber, som ikke plager andre

Har flyttet begge karene nå, og er veldig fornøyd. Har laget bakgrunn til 128 literen, Men det er vanskelig å ta bilde av den.

Nye planter er i hus, og jeg har litt planer med dem. Karantenekar skal også i hus.

Tenker på å skaffe en kjærest til ansistrusen i 128 literen. Hadde vært koselig å se om det kunne vokse opp babyfisk der. Håper også på at black molly og sverddrager yngel vil vokse opp når som barbene ikke er der.

Ellers så er dagene travle. Ryggen er heldigvis bra igjen, måtte en runde medisin til for å få orden på musklene.

var så glad da jeg tømte ene karet, og fikk plukket opp en mange suller - og slapp de nedi igjen. Men nå ser jeg at mange ligger helt stille inni skallene sine, så jeg er usikker på om de er døde. Ser noen få som er i live. Rensket opp i sandsneglene også, de var blitt veldig mange.

Det som er trist er at min gamle, kjære antenne snegle er død Fant han ikke da jeg tømte karet - oppdaget han dagen etterpå i en balje som røttene hadde ligget i. Der lå han stille, inntørket og død bak døren sin

Han/ hun må ha vært 3-4 år gammel iallefall. Og skallet hadde blitt veldig stygt nå på slutten, ganske slitt og nesten lysegrønt, men han vandret nå trofast rundt i karet mitt, og var han borte noen dager så dukket han alltid opp igjen. Litt rart nå når han er borte. Jaja.

På tide med litt bilder.
Synes det er vanskelig å ta pene bilder fra karene. Fiskene blir bare sånne svevende fargeklatter, selv om jeg bruker sportsfunksjonen som jo skal være bra når man tar bilder av ting i bevegelse -og fiskene er jo i bevegelse da.

Og så ser jeg at jeg virkelig må skrubbe ruten inni, for der var det alger gitt .

Fra 128 literen:

- Sullene spiser kvelds.
- Fere suller
- høyre side [External Image]

[External Image]

[External Image]
Og av fiskene

- To søte sverddrager ungfisker
- Sverddragere og black mollier
- Samensurium

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Mollier og en sverddrager ungdom
[External Image]

Bakgrunnen er forøvrig svart og grå, ikke blå som den ser ut på noen av bildene. Det er vanskelig synes jeg å få fargene til å bli riktig på bildene. Mulig jeg har dårlig kamera, eller bruker det feil. Men, den er altså ikke blå

Skulle lagt ut bilder fra 160 literen også, men nå er det seint så jeg får se i morgen,
Her er noen av bildene jeg tok fra 160 literen i går. Veldig få som ble brukende, mange var bare svusj ..... masse flytende farge når fiskene suste forbi.

- Sjefen sjøl. Hannen i karet. Han er diger og har tjukke stive pigger. Kommer ikke så godt frem på bildet. Den som spiser er en av to overlevende unger som har vokst opp.

- Jadegrønne tigerbarber - vakre fisker , og en perlegurami

- tigerbarbene

[External Image]

[External Image]

[External Image]
- fisk

- alle guramiene mine

- Prøver meg frem med blitz

[External Image]

[External Image]

[External Image]
- fantomtetraene var ikke lette å få bilde av

- oversiktsbilde

[External Image]

[External Image]
Flotte fisker og et flott akvarium du har!
Ble jo ikke så dumt med blitz egentlig - mye glitrende og fine fisk!
Skuffet, skuffet , skuffet

Skulle vaske ut av et brukt kar jeg kjøpte i dag, gledet meg til å få det i gang. Og så oppdager jeg at det knaser nede i rammen. Rammen er løs nede, og jeg tar den av, og oppdager at ene hjørnet knust. Kan plukke glassbiter av. Silikonen på innsiden holder det foreløpig tett men det kan jeg ikke stole på. Ser at de andre hjørnene også har smuldret litt. Så karet må i bosset, og jeg er like langt.

så sånn var det
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap