Tropheus tråd (side 24)

Hehe, jeg sa jo at jeg kanskje kom til å dåne, men å ramle i trappa di, nei det hadde jeg ikke regnet med. Jeg har DET merket bak på hofta. Neste gang så skal jeg ta på meg skli sikre sokker - haha

Det ser ut til å gå veldig bra med fiskene og jeg er kjempefornøyd - så igjen - tusen takk!
Har du noen flere troffer du skal kvitte deg med???Yngel?

Lene84
Om det er soten du har fått mariflyfly så ville ikke jeg gått for flagyl i det hele tatt. Jeg har ikke noe tro på at det fungerer desverre. Hadde det vært så lett så er det mangen som hadde reddet gruppene sine.. Vi har aquamor liggende som du kan prøve.

Har behandlet to omganger med aquamor... ingen effekt...

Har nå skiftet 50% vann og tilsatt mer luft. Hadde også Instant ciklidesalt i vannet.
Verdiene er nå: PH8.6, GH 12, KH 20+, NO2= 0
Det er full lek i karet, 3 tygggende hunner.
Mistet en fisk til i løpet av natten.....
Her er en smakebit av mine 28 stk. Tropheus duboisi Halembe. Jeg hadde 15 stk. og var hos Roger Kaasa i går og kjøpte 13 stk. for å få gruppa større. Etter råd fra Mr. Kaasa så fjernet jeg alle steienene og innredningen før jeg hadde de nye oppi karet. Nå svømmer de rundt i et tomt kar, bare en liten plante i karet. Dette for å unngå slossing mellom de gamle og de nye. Slik skal det være et par dager, så i morgen skal jeg innrede karet igjen, men annerledes enn det var slik at de gamle ikke kjenner seg igjen.

Nydelige troffer synes jeg, måtte ta bilde med blits da det er så mye gjennskinn i vinduene her nå.

Skal ta nye bilder når karet er ferdig.
hvorfor kjøpte du ikke alle fine dubbene til roger da 2nelise? hadde du fått den kanon fine grppen.

finere og billigere fisk finner du jo ikke i norge. de hadde jo en stor og fin størelse også. hadde jeg likt dubere hadde jeg køpt alle men det er ikke min fisk. hadde jeg vært deg hadde jeg reis tilbake med en gang og hentet de andre og satt i ny stein i morgenhehehehe
Et veldig enkelt svar: mangel på $
Dette er min hobby og mannen min har sin hobby. Han har nettopp kjøpt seg et nytt modell fly til x-antall tusen. Så da ble det sånn. Men en flott gruppe ja, han kaasa han kan sine saker
2nelise
Her er en smakebit av mine 28 stk.

hvor stort er dette karet ditt?
mariflyfly vi har en gruppe med lunangwa south til salgs
6VF 15 til 20 utfargede F1
Evolution
mariflyfly vi har en gruppe med lunangwa south til salgs

Er det de som har blå øyne? De er hissige, har jeg hørt? Hvor stor er gruppen? Dere ønsker ikke å bytte mot mine bright red?
nei de kommer fra den sørlige delen av sjøen, der dine kommer fra og moliro livua og de fleste andre røde varianter kommer fra. de er ikke spesielt sinte nei, rolig gruppe egentlig. du tenker på brichardier du det er det ikke, de er sinte ja.
Mariflyfly
hvor stort er dette karet ditt?

Det er 250 liter. Og iflg. fiskebasen så en gruppe på 15 stk. trenger minimum 180 liter. Denne arten er ikke så aggressive som mange andre. Så det skulle gå greit i 250 liter.
Er det noen av dere som har T. Brichardi????

Etter mye studering og lesing på nettet nå sier det at det skal bare være en max to hanner i ett kar.... De andre vil bli utryddet...
Er det det som skjer i karet mitt???

Hvilke erfaringer har dere som har eller har hatt Brichardi?

2nelise
Men det er vel ikke T. Brichardi du har?

Nei er sp. ubwari green. Men skal kunne sammen lignes med en brichardi..

Står også at Ubwari green virker å være mer utsatt for "troffe syken", så blir skjelden importert...

Ja,ja skulle jeg ha visst tidligere... hadde da kanskje gått for en annen sort....
Mariflyfly
Hvilke erfaringer har dere som har eller har hatt Brichardi?

Om man styrer unna brichardi red cheek og yellow cheek så er det ikke noe værre enn en gruppe vanlige tropheuser. Jeg har hatt flere brichardigrupper...
I dag har jeg en gruppe med 35 stk brichardi Namansi"fiery fry".
Tror fordelingen er 1+2 og det fungerer kanon.

Mariflyfly
Står også at Ubwari green virker å være mer utsatt for "troffe syken", så blir skjelden importert.

Tror jeg ikke no på
Alle tropheuser er bygd opp på samme måten med den lange matsmeltnigstarmen.
brichardi er en plass rundt sjøen der f.eks gcanarycheeks de fleste blå øyde troheuser kommer fra brichardi. disse er det litt mere fart i en andre, ikke tro alt du leser om dette med antall hanner osv. men du får ett litt større agresjons nivå.

til dere flagylere hehe, flagyl innholder små mengder metro, derfro anbefales den ikke pga at den har for små mengder i seg, ren metro er jo det beste. 400mg er jo enheten med metrodiazol i flagyl meget liten konsentrasjon men den eneste måten og skaffe seg litt metro lovelig i norge., vi behandler fisk i ren metro, du år en mye større virke måte, dette i kombinasjon med nufripirinol. flagyl eller metro er ikke en bakterie drepende men bakterie forhindrene mens nufripirinol er bakterie drepende. i utlandske forum anbefales flagyl pga at det er ren metrodiazol mye sterkere i norge, så dere må vite va dere leser om, sjekke det ut først, spesielt nård det kommer til tyske og amrikanske sider.

vist anbefalingene er 120gr metro som behadling så må du 2nelise bruke 360stk tabletter for og komme opp mot samme nivået. derfro har flagyl som er kjøpt i norge en meget dårlig efekt pga det lave innholdet av metro i disse tablettene. i utlandet er det ett mye høyere innhold. så leser dere FLAGYL så er den meget mye sterker i utlandet.

og en ting til, jeg tror ikke du 2nelise har hatt antydning til sott det skal du være gla for, men heller mere mot dårlig vannkvalitet, ny fisk i karet osv. sotten ønsker ingen og vi tuller heller ikke med behandling av denne typen sykdom.
jeg synes personlig brichardier er litt tøffe de gir liksom litt mere guffe i karet.
litt sinte
Kjedelig side uten bilder)

Tropheus brichari Namansi"fiery fry"
Evolution
vist anbefalingene er 120gr metro som behadling så må du 2nelise bruke 360stk tabletter for og komme opp mot samme nivået. derfro har flagyl som er kjøpt i norge en meget dårlig efekt pga det lave innholdet av metro i disse tablettene. i utlandet er det ett mye høyere innhold. så leser dere FLAGYL så er den meget mye sterker i utlandet. og en ting til, jeg tror ikke du 2nelise har hatt antydning til sott det skal du være gla for, men heller mere mot dårlig vannkvalitet, ny fisk i karet osv. sotten ønsker ingen og vi tuller heller ikke med behandling av denne typen sykdom.

Javel. Det eneste jeg kan si da er at ting jeg har sagt, har vært sagt i beste mening. Og nå vil jeg ha ren metro i hus, hvis noen kan skaffe meg det + fremgangsmåte så sier jeg tusen takk. Skal selvfølgelig betale for det.

En ting jeg stusser litt over som - så vidt jeg vet ikke har vært nevnt her. Og det er hygiene. Og da mener jeg viktigheten av å vaske fingrene og skylle grundig før en tar oppi karet. Det kan være mange ting man ikke tenker på. Såperester på hendene er jo noe de fleste tenker på, men andre ting. Det være seg: håndkrem, bodylotion (armene), solkrem, parfyme (klør seg eller gnikker seg litt i nakken), hår stylingprodukter, lett å ta på på håret sitt uten å tenke på at du har skum, gele, hårspray etc. i håret.

Jeg er veldig nøye på dette. Jeg vasker alltid hendene grundig FØR jeg rører noe i akvariet. Har jeg hatt på meg bodylotion, solkrem etc. så vasker jeg med såpe og skyller grundig helt opp til albuene. Jeg er ikke hysterisk andre veien, er ikke alltid at jeg vasker hendene etter at jeg har vært oppi karet, som regel tørker jeg meg bare med tørkepapir. Så fremst jeg ikke skal lage mat eller noe etterpå, da vasker jeg jo selvfølgelig hendende etter å ha vært oppi karet.

Er det noen andre som har tanker omkring dette? Så vidt meg bekjent så tåler ikke fiskene kjemikalier som vi bruker til daglig.

Roger Kaasa
Kjedelig side uten bilder:)) Tropheus brichari Namansi"fiery fry"

Typisk mannfolk er ikke så glad i bla. bla. bla... vil ha action!
Skulle lagt ut et bilde av ræv-skinka mi etter i går da jeg ramla i trappa di, den er ikke pen nei, hehe. Jeg var så spent og ivrig etter å komme meg inn på akvarierommet ditt at jeg kjente ikke at det var vondt før etterpå. Jeg skal sikre meg neste gang jeg kommer til deg, kanskje ta brodder på *lol*

Men de fiskene var jo søte da, jeg fikk jo se de i går
Argonittsand
Har testet litt i dag....!

Det som ble gjort i dag var å ta en 325 liter som har et bunnlag på 4 cm med Argonittsand fra CaribSea (Grand Bahamas Biome).

Ingen andre gjenstander er i akvariet.

PH ble buffret ned til 6,5 klokken 13 i dag. Når jeg kom hjem 19.30 så var PH kommet opp til 8,03.

Til opplysning så ligger KH nivået på 10.

Så for dere som lurer på om Argonittsanden funker så er svaret helt klart JA!
Hygiene!
Når det gjelder spørsmålet om hygiene ser jeg på det som svært viktig!

Jeg vasker alltid hendene godt før jeg begynner å rote i akvariet. Dersom jeg skal innom flere av akvariene, vaskes hendene veldig godt før jeg går videre til neste akvarie.

Når jeg er ferdig med det jeg skal gjøre vaskes hendene veldig godt, med en liten klatt håndkrem så unngår en tørre hender!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap