Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 24)

Nils Vollstad
Husker ikke helt, men mener bestemt at du skal gjenta kur men med halv dose etter 8 dager.

Nå blir jeg enda mer forvirret.... Gjenta etter 8 dager med halv dose?? Hvor kommer de 8 dagene fra? Det skriver ikke RMD noenting om....?

RMD skriver derimot: "Time released, treat for 2 full weeks"

Jeg er usikker på hva jeg skal oversette "Time released" med. Betyr det at virkestoffene frigjøres over tid? Kan ikke se at noe annet kan passe.

Behandle i to uker har jeg tenkt. Å la den dosen jeg startet med + 2,5 mg/l til, være i vannet uten vannbytter, for det var for hyppige vannbytter som var årsaken til hele elendigheten. Jeg unngår derfor nå vannbytter totalt de neste to ukene.
Da skal det etter hva jeg forstår ikke være nødvendig å tilsette noe mere prazi-pulver i de neste to ukene.

Nils Vollstad
Jeg ville ha økt dosen til det 5 mg/l og tilsatt 2,5 mg/l etter 8 dager etter et vannbytte....

De må gå i sitt vanlige innredete kar (jeg vil at karet skal behandles også, ikke bare fiskene) Jeg er syk nå, får ikke flyttet dem til et BB kar uansett, dessverre.
Men jeg tror jeg skal tilsette mer så dosen blir 5 mg/liter, selv om bruksanv. fra selger sier en dosering som tilsvarer halvparten.

Nils Vollstad
Jeg kjører med 30% vannbytte annenhver dag og tilsetter så 5 mg/l utfra den vannmengden som er skiftet ut. Og jeg kjører kuren i minst 14 dager, helst 3 uker.

Jeg skjønner den hyppige vannbyttefrekvensen når man behandler diskus. Men det er jo ikke nødvendig her.
Siden jeg ikke kommer til å ta ut vann, så behøver jeg heller ikke erstatte fjernet medisin (slik du gjør). Ikke sant?

Jeg understreker: jeg kommer jeg ikke til å ta noen vannbytter, fordi disse fiskene ble syke av nettopp for hyppige vannbytter. Vil unngå det nå. Så med mindre et eller annet kritisk skjer (reaksjon fra fiskene utenom det normale e.l) så blir det ingen vannbytter før i slutten av mnd tidligst.

Mener bestemt at disse tidsintervallene stå bak på PraziPro flaska, men finner selvfølgelig ikke noen akkurat nå for å dobbelsjekke dette.

For all del ikke følg bruksanvisnigen til RMD. De har 2,5 mg/liter og som jeg har erfart så blir det for liten dose. KaI Hansen har ved flere anledninger sagt at dosen må opp i 5 mg/liter og det er den jeg følger.

Når det gjelder lengde så benytter jeg 3X5 dager for å være sikker på at medisineringen ikke er for kort. Slamsuging og opprensking 5, 10 og 15 dag.

Med PraziPro har jeg erfart at fisken får en oppsving etter å ha satt inn 2,5 mg/liter og det går ikke lang tid før fisken er tilbake til der man startet kuren.
hvor får man kjøpt PraziPro??? det er vel greit å ha til min ene guppi og paroonhai..??
Geir Kristiansen
For all del ikke følg bruksanvisnigen til RMD. De har 2,5 mg/liter og som jeg har erfart så blir det for liten dose. KaI Hansen har ved flere anledninger sagt at dosen må opp i 5 mg/liter og det er den jeg følger.

Jeg tok oppi 2,5 mg/liter til i går, etter innlegget fra Nils, så da ble det 5 mg.
Så kortslutta hjernen min og jeg sovna på sofaen
Takk for hjelp fra både deg og Nils, Geir

Nils Vollstad
Mener bestemt at disse tidsintervallene stå bak på PraziPro flaska, men finner selvfølgelig ikke noen akkurat nå for å dobbelsjekke dette.

Ok. Men jeg bruker ikke den flytende. Jeg bruker det rene pulveret. Som forresten er noe skikkelig klin. Det flyter jo som kork! Snakker om elendig vannløselighet.... det legger seg som et hvitt bånd langs vannlinja oppetter kantene i karet. Så man må stå og sprøyte vann på det for å få det ned i vannet igjen så det kan løse seg opp og gjøre nytte!
guppyoppdretteren
hvor får man kjøpt PraziPro??? det er vel greit å ha til min ene guppi og paroonhai..??

Du får det ikke i noen butikker her i Norge.
mona o
Ok. Men jeg bruker ikke den flytende. Jeg bruker det rene pulveret. Som forresten er noe skikkelig klin. Det flyter jo som kork! Snakker om elendig vannløselighet.... det legger seg som et hvitt bånd langs vannlinja oppetter kantene i karet. Så man må stå og sprøyte vann på det for å få det ned i vannet igjen så det kan løse seg opp og gjøre nytte!

Prøvd å blande det i litt vann før du har det i akvariet? dvs blande det ut i en kopp med vann i til det er helt oppløst og så ha det i karet
Heisann Mona!

Ville bare ønske deg og coryene god bedring!
Håper virkelig coryene klarer seg! De var nydelige!
Mel
Prøvd å blande det i litt vann før du har det i akvariet? dvs blande det ut i en kopp med vann i til det er helt oppløst og så ha det i karet

Jada. Jeg har ikke bare plumpet det ut i karet
Jeg har hatt det i en halvliter vann i et litersmål og pisket godt rundt med en skje, men synke vil det f... ikke. Det legger seg som en tjukk hinne på vannet, eller langs kantene.
Men det går bedre over tid, ser det ut til. I dag er det bare littegrann igjen som ikke er oppløst i akvariet.
Virker som varme får det til å løse seg opp. I Eques-karene (begge to) er det 27°C.

Beate
Ville bare ønske deg og coryene god bedring! Håper virkelig coryene klarer seg! De var nydelige! :)

Tusen takk Jeg er ikke fullt så døsig i dag, klarer nok å holde meg våken til i kveld (tror jeg).

I 85 literen ser det ut til at C. equesene har mye bedre farge. I forhold til i går er det stor forskjell, for i går var de så bleke at jeg ble virkelig redd. Men i dag er fargen tilbake, og de glinser i sin vakre stålblågrå farge
De er roligere enn normalt - ikke sånn aktive som de vanligvis har vært.

I 45 literen har alle fin farge og har hatt det hele tiden. Merkelig nok, for de kom jo opprinnelig fra samme kar (85 literen). Men det er bare synlige symptomer i 85 literen, ingen ser påvirket ut i 45 literen. Fine farger og god matlyst, grei aktivitet.

Pulveret er tungt oppløselig så det å ha det i vann og røre for livet er teknikken. Det som lander i overflaten lander i overflaten og vil løse seg opp til slutt. Husk bare på å ha litt ekstra bevegelse i vannet da Prazi har det med å redusere O2 opptaket.
Geir Kristiansen
Pulveret er tungt oppløselig så det å ha det i vann og røre for livet er teknikken. Det som lander i overflaten lander i overflaten og vil løse seg opp til slutt. Husk bare på å ha litt ekstra bevegelse i vannet da Prazi har det med å redusere O2 opptaket.

Skrudde filteret opp på fullt i går, men takk for påminnelsen

Men jeg er ganske trygg på at det er godt oksygenopptak, da dette er et hang-on filter, som i tillegg henger litt høyere enn normalt. Det fungerer på samme måte som en foss, og vannet som kommer ut av filteret faller gjennom friluft før det lander i akvariet. Dette gir veldig bra oksygenopptak til vannet.

Overflatevann blir også kontinuerlig dratt ned i akvariet pga måten dette filteret fungerer på, så pulveret er borte i dag

PS! Har du noen gang forsøkt metode 2 (fra pakningen med Praziquantel pulveret), det vil si å blande det pulveret ut i en ørliten skvett vodka? Innbiller meg at metoden er nevnt fordi alkoholen muligens løser opp pulveret lettere...?
Jeg tror dessverre gubben her i huset bare har konjakkflasker og gin, ikke vodka. Så jeg får ikke testet det ut personlig.
Mikroskop-linker
Etter denne opplevelsen med et plutselig utbrudd av parasitter på fisk jeg har hatt så lenge, begynte jeg på nytt og tenke på mikroskop. Det hadde vært så utrolig interessant... å kunne undersøke småting, f.eks. en lett avskraping av huden på en fisk ved mistanker om hudparasitter, eller undersøkelse ved mistanke om gjelleparasitter.... Ofre en fisk i en gruppe der man ikke vet hva som feiler dem og sjekke under mikroskop... Utallige bruksområder hvis man bare begynner og tenke og gruble på det

Hvor mange gangers forstørrelse må man ha for å kunne se akkurat en gjelleparasitt? Parasitter er forskjellige, så noen er "store" i parasittmessig forstand, men andre er små. Men generelt er de store nok til å kunne ses i mikroskop av middels kvalitet (i motsetning til bakterier, som er for små).
En x200 forstørrelse er vel sannsynligvis for lite, men 400 x kanskje går?

Jeg sitter og googler og legger igjen linkene her så jeg har dem til senere.
Det er kun USB mikroskoper (der man ser tingene på pc-skjermen) som er aktuelle.

USB Microscope x200 forstørrelse fra ThinkGeek.com
Trådløst x200 USB mikroskop fra ThinkGeek.com

Noen få ulike USB mikroskoper fra SmartProdukter.no

Diverse mikroskoper fra Termometer.se, i diverse prisklasser.
F.eks. her er et til tre-og-et-halvt tusen ca:
Dino-Lite Pro med 500x förstoring (fix)

USB mikroskop med x400 forstørrelse på Kikkert.no,
men det står i vareteksten:"Det kan forstørre opp til 400x med akseptabel bildekvalitet". Cluet her er bruken av ordet "akseptabel"... ville helst hatt "god" eller "meget god". Halve vitsen er jo å være i stand til å dokumentere og vise andre sine funn, siden man i blant må få "krypene" identifisert med hjelp av andre (eller intens googling... :p)
Jeg har sett at enkelte seriøse nettsider har lagt ut mikroskop-bilder av parasitter, de mest kjente. Som f.eks. denne siden hos Pond Life (klikk på f.eks. chilodonella i menyen til venstre) Det er sånne sider man må bokmerke, så man kan sammenligne funnene i eget mikroskop med det man ser bilder av på nett.

Samme Veho x400 mikroskop som ovenfor men nå fra Pixmania, og 250 kr billigere...!

Gadgetshop.com har også Veho mikroskop med x400 forstørrelse, men de er utsolgt for tiden. Ikke så rart siden de har hatt tilbud på det til bare 40 dollar! (ca 240 kr med dagens kurs)

Ha! Kalkulatoren her på AF for beregning av temperaturforandring ved vannbytte stemmer!

Jeg tok en test nå, da jeg skiftet vann i den øverste 168 literen min (Green Laser) med kaldt vann som bare hadde stått til lufting med varmekolber en time eller to. Vannet i tønna var 11°C, og vannet i akvariet var 26°C. Iflg. kalkulatoren skulle vanntemperaturen i akvariet etterpå bli 22,25°C. Og det stemte på en prikk! Termometeret i karet viser en ørliten bit over 22°C

Kult!

[External Image]
mona o
PS! Har du noen gang forsøkt [B]metode 2[/B] (fra pakningen med Praziquantel pulveret), det vil si å blande det pulveret ut i en ørliten skvett vodka? Innbiller meg at metoden er nevnt fordi alkoholen muligens løser opp pulveret lettere...? Jeg tror dessverre gubben her i huset bare har konjakkflasker og gin, ikke vodka. Så jeg får ikke testet det ut personlig.

Å faen skulle vodkaen blandes med Prazi og jeg som trudde at den skulle i den som blandet. Blandet minst 10 ganger jeg så nå husker jeg ikke om pulveret landet i karret eller i blanderen. Pytt, pytt så er i hverfal jeg fri for gjelleparasitter og innvollsorm.

Har ikke forsøkt meg på den varianten. Har merket at pulveret løser seg opp over natten så jeg har latt det være med det.
På tide med noen bilder av det yngste og siste kullet med Corydoras sp. Black De er 2½ mnd gamle nå, og har blitt ganske store.

De vokser veldig bra, dette er en art som vokser raskt. Det er noen like gamle C. adolfoi yngel i samme karet, og de henger etter vekstmessig. C. Black har rask vekst i forhold.

I dette kullet på ca 60 yngel, er det 4-5 stk som viser tegn til å ikke bli helt svarte slik som resten. De avviker i farge og man skimter farger og tegninger fra C. schultzei (som de stammer fra) som skinner tydelig igjennom. De er et sted midt i mellom C. sp. Black og C. schultzei, kan man si. De må jeg "sile ut" senere og selge separat. Men hva i alle dager skal jeg selge dem som? "Hummer & Canari" ? De kan jo ikke gå sammen med de svarte, for da vil de jo blande seg med dem og det er risiko for at enda flere yngel med feil farge vil dukke opp og ødelegge hele den svarte stammen. Man vet jo ikke hvilken vei arven deres går; får de svart avkom, eller Schultzei-farget avkom? Eller begge deler!??

Mest sannsynlig bør de jo selges til noen som ikke har Corydoras i C aeneus-komplekset fra før (C. schultzei hører til der), eller som har vanlig C. schultzei og kan la dem gå inn i den flokken. En stor mulighet for at de der kan ende opp med å produsere helsvarte unger da, siden de har to svarte foreldre... :o)
Ikke greit det der, uansett kan det bli rot. For hvis de produserer svarte unger, så kan jo avkommet ende opp hvor som helst og begynne å "vanne ut" og ødelegge den helsvarte stammen med C. Black der ute i akvariehobbyen. Puh, jeg blir helt matt ved tanken på alle komplikasjonene og ansvaret.... For tenk om det til syvende og sist ødelegger for mange akvarister noen år frem i tid, og kilden til det hele langt bak i tid var MEG siden jeg solgte det avkommet med feil farge???

Næh, jeg orker ikke tenke på det nå. Jeg har mange måneder på meg til å gruble på det.

På det øverste bildet ser man en svart yngel sammen med en som klart har mere vanlige Schultzei-farger skinnende igjennom.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Vær klar over at bildene du ser i linken til Pond Life mest sansynlig er laget ved hjelp av et gjennomlysningsmikroskop. USB-mikroskopene du linker til er overflatemikroskoper.

Det er vesentlig forskjell på de to typene mikroskop, og de har helt forskjellig bruksområde. Se under Stereo microscope på denne siden http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_microscope.

Siden jeg har vært syk siden før helgen, så har artemiaklekkingen ikke gått som den skal på noen dager på akvarierommet.
Tok meg sammen og satte en ny til klekking i går, og i dag kunne endelig Betta-ynglene få sitt første ordentlige måltid mat på noen dager. Forsøkte å gi dem avskallede artemiaegg et par ganger mens jeg var syk, men om de godtok det og spiste det er jeg usikker på.
Men nå i formiddag fikk de altså endelig "ordentlig" mat igjen, og nå vasser de i det og hogger innpå for harde livet Det samme gjør det yngste kullet med Corydoras sp. Black akkurat nå. De får fremdeles artemia, de også, selv om de er 2½ mnd gamle nå. Jeg har i tillegg begynt å gi dem stadig mer av annen føde. Frosne, røde mygglarver og JBL Tabis tablettfôr får de nå flere ganger i uka.

Jeg vet ikke helt hva som har skjedd med mikroorm-kulturen min, men den ser ganske "flau" ut. Den er ikke så gammel, ble satt den 26/1. Men det er ikke så mye å se av liv oppi der, temmelig skralt med orm oppover sidene i boksen. Jeg tok oppi ny tørrgjær for et par dager siden, men det har ikke gitt den vanlige effekten, ser det ut til. Kanskje jeg bør lage en ny og skrape til meg det lille av mikroorm som jeg kan finne der, og pode den nye kulturen med det.

Innlegget ovenfor føyk visst avgårde på egenhånd før jeg var ferdig :p

Jeg holder på med en av 85 literne mine, som endelig ble tømt og rengjort etter å ha stått med "midlertidig" oppsett siden i fjor sommer! Snakker om "midlertidig" sommel! :p Det stod der med bare noe sammenraska greier interiørmessig og et syltynt lag sand bare. Ikke nok til å ha planter på bunnen engang. Først var det oppvekstkar for L144 yngel, og da de endelig kunne selges, ble det brått karantene-kar ved et plutselig og ikke planlagt fiskeinnkjøp av nye vf fisk (4 C. eques og 2 Betta brownorum).

Nå skal det altså gjøres om og få et mere permanent oppsett. Akvariet er tomt, rengjort og skuret, og satt tilbake i reolen. Bakglasset ble malt svart først (på utsiden selvsagt).

Det skal bli Biltema-sand på bunnen, men jeg vipper frem og tilbake mht bakgrunn. Jeg har nemlig nettopp kjøpt et par nye bakgrunner av typen Juwel Cliff Dark. Det er en ny type på markedet, og jeg måtte bare prøve dem og se dem live. Først malte jeg bakgrunnen i 85 literen svart, i går ble det gjort, men så begynte jeg å tvile... skal jeg sette inn innvendig bakgrunn eller skal jeg ikke? Det var en veldig fin terrakotta-farget bakgrunn som bygger minimalt ut i karet. Tar ikke mye plass. Men gjør jeg det, så må den skjøtes... Den er 60 cm bred, og akvariet er 70 cm bredt, altså 10 cm for lite. Skjøter er ikke så fint, men... skal vi si "skitt la gå" og gjøre det likevel?
Med innvendig bakgrunn kan man slippe unna med veldig enkelt oppsett ellers i karet, da de gjør så mye for innredningen.

Tror nesten jeg må kaste terning og la sjanse avgjøre her, for jeg greier bare ikke bestemme meg!
Jeg syns de var fine iallefall, og en liten avveksling fra Juwels gamle innv. bakgrunn "Rock" som jeg har fra før i flere kar.

Det som skal være her i 85 litern er noe jeg har planlagt LENGE å få gjort:
tømme 98 literen med Corydoras adolfoi for små og store yngel, og flytte dem til et eget kar. De trenger sårt en opprenskning i det karet, for det er så fullt, og jeg vil også gjerne ha dem i et kar der jeg lettere får tak i dem og har oversikten. En vakker dag skal de jo selges, og det karet leksgruppen går i er proppfullt av trerot og planter, og klin umulig å føre en håv gjennom. Så, jeg må strippe hele karet, ta ut alt av inventar, og så få fanget inn alle småtrollene. Kanskje lar jeg det være igjen en liten gruppe på noen få som kan utvide leksgruppa mi med tid og stunder (har opprinnelig 7 voksne). Når det er gjort, kan alt settes tilbake igjen og leksgruppen kan starte på ny frisk med å fylle det med avkom i løpet av det neste året
Alle jeg tar ut skal telles og flyttes til enten et eller to andre kar. Det ene er 85 literen, men jeg har et til som snart blir ledig. Det er 98 literen med Corydoras sp. Black leksgruppen min, for de er solgt. Det samme er de 19 ungfiskene som er der sammen med dem. Ingen er hentet enda, men blir det i løpet av denne uka. Da har jeg en 98 liter ledig også. Litt avhengig av hvor mange Corydoras adolfoi jeg kommer frem til når jeg har tellt opp alle sammen, vil de fordeles i enten et eller to kar. Der skal de så vokse videre til jeg finner ut at de er salgsklare en vakker dag.
Jeg tror det er mellom 30 og 40 stk C. adolfoi, men jeg er en tulling når det kommer til å anslå ca antall på fisk... har bomma stygt før, jeg! (jeg anslår alltid for lite, men en eller annen gang må vel den vanen brytes, og jeg plutselig anslår for mye!??) :p

Bildet av bakgrunnen i pakningen er med blitz,
bildet der jeg har "prøvesatt" bakgrunnen i karet er uten blitz.
Det er selvfølgelig ikke vann i karet enda

[External Image]

[External Image]
I kveld forsvant leksgruppen min med Corydoras sp. Black. Solgt og hentet.
Det var en beslutning som vokste frem over litt tid hos meg, men man må bare prioritere plassen man har til rådighet. Og siden jeg gjerne ville bruke karet deres til noe annet, så bestemte jeg meg for å selge dem.

Kjøper ville gjerne ha noen av ungfiskene også (det eldste kullet) så det var ganske mange C. Black som ble båret ut av huset ikveld Han lovet å stelle dem godt, hehe (hva skal han ellers si når jeg truer? *knegg*)
Jeg har fremdeles noen få igjen av det eldste kullet deres, men de er avtalt solgt og skal hentes frem mot helgen.
Og så har vi jo det yngste kullet da, 60 stykker, som fremdeles har noen måneders vekst på seg før de kan forlate hjemmets lune rede.

Jeg skal snart sette i gang med stripping av akvariet jeg har leksgruppen min med Corydoras adolfoi. Alt av inventar må ut av karet for å få fatt i alle ungfiskene der. Jeg gleder meg, det skal bli ordentlig moro å se hvor mange det egentlig blir!

Jeg har satt opp et nytt kar til dem, en 85 liter, men det mangler planter foreløbig. Alt som er oppi er sand, vann og en diger trerot. Filteret er et utvendig Eheim 2224.
Trerota var opprinnelig en meter, men siden 85 literen bare er 70 cm, så måtte min faste tresager-mann innkalles. Han er ikke særlig blid når mangroverøtter skal sages i, for de er harde som stein mange av dem. Det var denne også...:p Men omsider måtte den gi tapt for en proffsag, og med ½ cm klaring fikk jeg den nedi karet Den passet akkurat! Hehe Her er det fin plass under til at Corydoraser kan ligge og kule'n.

Bildet viser hvor eksakt den fikk plass i karet Kun sand og trerot (ikke vann) oppi på bildet.

[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap