Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 24)

Rita Revestrek
Vi må nok ta turen til denne auksjonen, det må jo bare bli fargerikt og flott, gleder meg til å se kasselappene dine :) Planteposene også, du har flere arter jeg kunne tenkt meg :)


Og ettersom du har noen arter med prikker og streker og verdens fjerneste blikk jeg kunne tenkt meg som ikke er store nok enda, kan vi kanskje finne på noe lurt? Røsker godt opp i karene for å ha store porsjoner i posene, men det vokser jo opp igjen :o)
Fikk pakke fra Micha i dag, og måtte jo teste med en gang. Det ble fest! Rekene fikk smake akkurat like mye av spinat-staven som de fikk av spaghettien, hvilket vil si nada...









Pelletsresten helt inni høyre hjørne har ligget i karet i den tiden det tok å hente og slå på kameraet. Rekene står der så stille stakkars, mesteparten av fisken blir skremt av kameraet, det koker!
[External Image]

Lille Rambo klarte riktignok å kjøre den ene staven fast mellom rota og glasset, men den andre staven som mallepappa beslagla er langtfra borte :o)
[External Image]

Og så en liten takk for lånet til Sølvi, for det skal vel mye til at vi sees på auksjon i Moss. De øverste bildene tilhører Ancistruskassemerkelappen der Rita har bidratt sterkt. Men jeg måtte jo snike med et portrett av vår egen lille nummererte nusselighet også :o)
[External Image]
Bare hyggelig Linda

Er nok lite trolig at jeg får med meg den messen ja ,men skulle veldig gjerne vært der .Regner med det dukker opp litt av vært av godbiter.
Listet meg til og med stille og forsiktig inn i tråden din og lånte noen saltvannsbilder også, det går jo ikke an å ha den stusseligste lappen til de mest fargeglade fiskene! Så Tommeliten er med hvis du ikke protesterer :o)
Det går helt fint

Tommeliten klarte seg dessverre ikke så mange dagene ,var vel kanskje for liten til å leve i fangenskap,ikke vet jeg

Men veldig kjekkt om bildet av han kan brukes ,en herlig fisk
Dette ble den store redigeringsdagen, fila jeg sendte til engelen som har fargeprinter ble bare surr på veien over. Excel har det med det innimellom. Word nekter jeg å bruke, men kom plutselig på at jeg en gang gikk på kurs i Powerpoint, og det programmet lagrer i PDF. Det formatet forandrer seg ikke stort på reisen i cyberspace. Fikk selvfølgelig nye ideer, nevnte engel laminerer nemlig også, og da ble det mer plass. Til flere bilder. Jeg har vært på bildeslang igjen!

Nå er det absolutt på tide med et glass rødvin i sofakroken...
Kjente igjen noen fisker der ja ,både Malawi og saltvann,så kjekkt

Kos deg med rødvinen ,vel fortjent ,ta et glass for meg og
Kjempefine lapper, og vel fortjent rødvinsglass, ta gjerne et for meg også hvis det er en kraftig italiensk en
Rita Revestrek
Kjempefine lapper, og vel fortjent rødvinsglass, ta gjerne et for meg også hvis det er en kraftig italiensk en :)


Lo siento mucho, prefiero tempranillos de Espana :o) Takker så mye for ros og tillatelse til billedbruk, det var veldig moro når man kan fråtse på den måten!
Puh. Da var første del av sorteringsjobben unnagjort, og Ameca splendens-familien delt i tre bokser med luftestein. De søplet fælt sist, så de får faste litt ekstra før de havner i poser. Stakkars, dette var ikke mye moro synes de!

Limia perugiae har nok kommet sist i matkøen her, det slipper de nå, og får forhåpentlig fred til å bli fler. Veldig morsom og trygg fisk. Tur ut i håv med håndsortering, pause i plastkrus påsnust av Henry gammelkatt som elsker akvarievann og ble forvirret av at det rørte på seg, tilbake i karet og rett bort på matmors hånd for å sjekke at hun var helt ren. Søte!

Egentlig hadde jeg tenkt å flytte milleri-familien over, men jeg får fundere litt. Karet er jo ikke stort, det har vært masete med vannskift flere ganger i uka en stund, deilig å slippe! De "store" damene helt alene, kanskje? Store er jo "entre comillas", de er ørsmå. Tenke...

I morgen blir det travelt, gulrotkake skal bakes, planter plukkes og pyntes og pakkes, og lokalet gjøres klart. Og så var det det med å sortere fisk. Arvet et par poseholdere av Thor i dag, så slipper jeg å velte plastkrus i det minste. Det gikk forbløffende raskt å få ut sprelske splendenser, så det går nokså sikkert bedre enn fryktet. Alt gjør det med litt øvelse :o)
Linda & Ove
Dette ble den store redigeringsdagen, fila jeg sendte til engelen som har fargeprinter ble bare surr på veien over. Excel har det med det innimellom. Word nekter jeg å bruke, men kom plutselig på at jeg en gang gikk på kurs i Powerpoint, og det programmet lagrer i PDF. Det formatet forandrer seg ikke stort på reisen i cyberspace. Fikk selvfølgelig nye ideer, nevnte engel laminerer nemlig også, og da ble det mer plass. Til flere bilder. Jeg har vært på bildeslang igjen! Nå er det absolutt på tide med et glass rødvin i sofakroken...


Profft!
Da er det bevist. Jeg får ikke til de enkleste ting. Som hornblad. Og langpannesjokoladekake i pose fra Toro. Men gi meg en stusselig fryktelig vanskelig nesten død plante med slitne røtter, eller trelagskake som må bakes på innoverpust over flere dager - da går det som kniv i varmt smør...

Jaja. Den blir god på smak sikkert, og det var ikke min skyld at ingen andre hadde tid. Gutta har raspet gulrøtter i hele dag så det var ikke snakk om ikke å bake gulrotkake. Men fordi jeg plutselig måtte orientere meg i ferdigkakehylla glemte jeg soyaolje, så nå mangler det bare at den kaka jeg faktisk fikk til smaker fælt fordi det ikke passer med rapsolje. Blir sunn i alle fall, brunt sukker og gulrøtter og olje som er bra for hjertet :o)

Fikk såvidt ut nesten all fisken fra Spesialiteten før vi styrtet avgårde for å plassere stoler, så jeg var passe skjelven. Men fikk jeg ut alle milleriherrene? Nei. Så det blir en pose av dem. Fikk jeg ut salvatorisgutta? Nei. Så det blir en pose av dem. Mens jeg først var i farta, flyttet jeg 10 av 11 Boraras merah over i Juwelen, tror de vil gjøre mer utav seg der. I 160'n vrimler det jo av fisk i samme størrelse hele tiden. Veldig festlig å finne små røde fisk blandt store røde reker - det blir to glass Sakura. Skriver ti på lappen, for det er det minst, orket ikke pirke ut yngel.

Det blir spennende å se hvordan plantemiksene bllir mottatt. Fikk streng beskjed av Thor om å selge "Weeping moss" som eget objekt, så det blir Limnophila sessiliflora i rekesalaten. Og Cryptocoryne usterianaen er pakket vakkert i cellofan, rullet en hel del sammen først, så den holder seg stiv og fin. Håper den ikke tørker!

Og Riccia fluitans er det sikker mye av, men min kommer i flak med javamose under og med ferdig fiskesene, beholder ett flak selv, for jeg tror det skal gå som en lek å feste den på røtter og stener :o)

Nå er det nok kreativitet for i dag, det blir en lang dag i morgen!

Fant ut at merkelappene kunne bli salgsliste til korkveggen:
[External Image]

[External Image]
Nå er jeg veldig rund under føttene og gammel i bena! Men vi kom i havn, og ut i 0, best jeg skriver ned hva vi slepte med oss før lappene ryker, det ble

5 Corydoras caudimaculatus F1 som Ove bød på fordi han ikke hadde fått med seg at jeg allerede hadde pådratt oss
5 Corydoras venezuelanus til det eneste karet det er ledig bunnplass i. Artig å være bøssebærere samtidig, ikke lett å følge med :o)

I tillegg ble det 5 vakre Black molly med hvite blondehaler, utrolig søte, der hadde selger lagt med en sandsnegl på kjøpet, den fikk jegersneglen til aftens...

Kom i skade for å få tilslaget på fire enorme SAEr, og en enslig ble ikke solgt, så den fikk vi med for at den skulle få selskap. De ser enorme ut i karanteneboks, men de skal jo over i 450 liter, da blir det nok bedre. Den enslige har lagt seg pent til rette mellom de andre, den har nok savnet artsfrender en stund. Akkurat det er litt rørende da...

I tillegg snappet jeg opp en Echinodorus osiris 'double red', utrolig flott plante som jeg gleder meg til å få på plass. Ikke er det bilde av den i basen heller...

Litt Vallisneria jeg egentlig ikke hadde tenkt meg, men jeg vet jo hvem som har stelt med den. Det er huller i planterekka her nå, og det er vanligvis ikke noe stort problem å bli kvitt akkurat den planta!

Det var ikke den store sær-levendeføder-dagen, så jeg endte med å ta med salvatorisen hjem, og gi bort den siste posen med Ameca til ham jeg kjøpte dem av. Det var ikke den store sær-plante-dagen heller, men sånn er det med auksjon, man vet aldri. Sønnen i huset jobbet som en helt hele dagen og var så utslitt at han var helt på gråten her, lykkelig eier av ny mobil vunnet på lodd han hadde solgt helt selv. Han vil på storauksjon igjen, for "det var moro å jobbe der!". Enig, egentlig :o)
Så bra at dere hadde en fin dag, og nye coryer i hus er jo som julaften og bursdag på en gang, hver gang! Rart det ikke ble slosskamp om planteposene dine syns jeg...
Linda & Ove
Da er det bevist. Jeg får ikke til de enkleste ting. Som hornblad. Og langpannesjokoladekake i pose fra Toro. Men gi meg en stusselig fryktelig vanskelig nesten død plante med slitne røtter, eller trelagskake som må bakes på innoverpust over flere dager - da går det som kniv i varmt smør... Jaja. Den blir god på smak sikkert, og det var ikke min skyld at ingen andre hadde tid. Gutta har raspet gulrøtter i hele dag så det var ikke snakk om ikke å bake gulrotkake. Men fordi jeg plutselig måtte orientere meg i ferdigkakehylla glemte jeg soyaolje, så nå mangler det bare at den kaka jeg faktisk fikk til smaker fælt fordi det ikke passer med rapsolje. Blir sunn i alle fall, brunt sukker og gulrøtter og olje som er bra for hjertet :o)


Jeg er ingen nybegynner når det gjelder sjokoladekake og gulrotkake (vår datter begynte på Steinerskolen i 1977 og barnebarnet vårt går i 7 kl. der nå, og det betyr mye sjoko og gulrot) og kan derfor uttale meg med stor tyngde, også bokstavelig talt!: Gulrotkake med rapsolje er helt og aldeles utmerket godt!
Coryer bare med hjem, vi finner nok ut av plasseringen. Det blir vel Pandabanden som får selskap av en art til mens vi venter, og da er det de mørke som er mest robuste og lettest å finne igjen. De små blondefiskene får gå alene i Lykkelandet, der er det lettest å holde koll på nitraten, de er altså så vakre at det tar pusten fra en stakkar! Det er nok fisk der nå, for jeg glemte å nevne en ny trio Limia perugiae, til skampris vil jeg påstå. Selger fikk ekstrabetalt med en pose fisk, så jeg har ikke dårlig samvittighet :o)

Nei, de falt ikke akkurat i staver over kreativiteten, og til og med usterianaen fikk nesten bli med hjem igjen. Ikke stedet for planter. Bra for meg da, for Thors osiris hadde jeg ikke hatt råd til andre steder :o)
530
Jeg er ingen nybegynner når det gjelder sjokoladekake og gulrotkake (vår datter begynte på Steinerskolen i 1977 og barnebarnet vårt går i 7 kl. der nå, og det betyr [B]mye[/B] sjoko og gulrot) og kan derfor uttale meg med stor tyngde, også bokstavelig talt!: Gulrotkake med rapsolje er helt og aldeles utmerket godt!


Takker, Sigmund, og jeg tror faktisk jeg bytter ut soyaen med raps i fortsettelsen også, for den kaka ble som den skulle. Men sjokoladekake fra Toro blir det aldri mer fra mitt kjøkken, det får jeg ikke til ;o)
Så artig at dere endte opp med de små caudimaculatusene, er de ikke sjarmerende
Nå må det nok bli reol på deg skal du få plass til alle coryartene du ender opp med ))
Og så var det små revestreker, blir det bedre enn det! Vi er dypt og inderlig forelsket allerede, de ligger inntil hverandre og er bare helt til å spise opp, hjemme med en gang. Foreløpig i posen, vil gjerne ta en storrengjøring ekstra før de flytter helt inn, selv om de er veldig tillitsfulle, bryr seg ikke det minste om at jeg har rotet rundt ørene på dem. De skal gå sammen med Thors perugiaer, veldig snill og vakker fisk det også. Klubbakvarium!

Ove er i alle fall på glid med ett akvarium til, han kjøpte dem helt selv og kan bare ha det så godt. Han er tilgitt :o)
I dag har det vært travelt med utenomakvaristiske krumspring, den tiden som ikke har gått med til tøv har vært brukt med nesen mot akvarieglassene. Lykkelandet ble rengjort en gang til for sikkerhets skyld, og småttingene med blondehaler slapp omsider ut av den forferdelige posen sin. De ble ikke forskrekket en gang, bare stupte uti og boret nesen ned i fin sand så halve øyet ble borte. Det var nok mye nammenam der, det karet har vært Coryfritt en stund. Det er fred og fordragelighet i Limiaflokken, hannen vi hadde fra før er bitteliten, så sjefen vi kjøpte på auksjon er helt sjef. Så flott! Gylden hale med svart kant, stor ryggfinne og vakkert turkis skjær i riktig lys :o)

Corydoras venezuelanus var litt mer skvettne, de kom da også ned til kjempedigre pandaer og gjemte seg under Echinodorus apart-bladene for sikkerhets skyld. Noe pandaene syntes var helt merkelig, det måtte undersøkes umiddelbart. Supersøte de også, og i løpet av dagen har de kommet seg litt av forskrekkelsen over alt selskapet. Hele karet ble veldig forandret, for det første er det litt tomt for planter, for det andre er det utrolig hvor mye plass 11 Boraras merah tar, sin manglende størrelse til tross. Fikk heldigvis fisket opp den siste etternøleren uten dramatikk idet lyset gikk i kveld. Med nesten alle fullvoksne milleri ute også er det rent tomt oppi der!

Vitsen med flytteøvelsen av merah var egentlig at de skulle stime litt hadde jeg trodd, i ulvelag som de er. Men neida, de vimser rundt over hele karet som de pleier. Sammen med et stort kull sverddragere tror jeg det er, noe smått og grått i alle fall. Har ikke plantet den vakre osirisen enda, må tenke litt på plassering, og kanskje knipse litt. Det står at den blir inntil 50 cm høy, og da blir den vel det :o)

Blondemollyen får gå i karanteneboksen for å spise seg fete, de var litt slunkne synes jeg. Men flotte da! Håper det går bra med dem...

Labert bilde av litt poseforsynte caudimaculatus like før de slapp ut, det kom jo bare vann da lokket gikk opp! Limia perugiae-hun under, ikke spesielt skvetten hun heller selv om karet er nytt for dem...
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap