Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 24)

Anna U.
[QUOTE=Vannsti]Du må hive deg med i fotokonkurransen med dette bildet synes jeg! =D


Takk for det Lisa!

Kan jeg det da? Tror ikke jeg kan det siden jeg har publisert det her! Dessuten tenkte jeg ikke at det var så bra, hehe, men det var jo hyggelig at du synes

Det var nok Trude som kom med det forslaget Anna.
Ammetåke? hihi
Flotte bilder av adolfoiene!
Lisa: Hehe ja, jeg var visst ikke helt klar der. Må huske bedre på å skrive ned navnet til den jeg svarer så blir det nok enklere

HvemErJeg: Tusen takk!
201-yngelen min! Savner foreldrene sånn, har lyst til å erstatte dem etterhvert.


[External Image]

Adolfoi på rad og rekke

[External Image]
Full fart med lek hos adolfoiene i går kveld. Like facinerende å se på dem hver gang I dag såg jeg at de samme som la egg i går lette etter dem i plantene for å spise dem i dag. Tidligere har de ikke pleid å røre eggene sine. Forrige gang de lekte la de masse egg på et område på glasset. Neste dag var disse eggene borte og jeg antok at det var ancistrusene som hadde vært på ferde på natta. Nå er jeg ikke så sikker lengre. Ancistrusene har også pleid å la eggene være tidligere. Uansett så plukket jeg noen egg og la dem i guppy-fødekaret så jeg er sikker på at jeg får noen yngel fra denne leken. Når yngelen klekkes vil den komme seg igjennom sprekkene i fødekaret og komme ut i akvariet, passer meg bra siden det bare er som egg de er truet av sine samboere.
Godt nytt år!

Var borte i ti dager på juleferie, men fikk foringshjelp så fiskene har hatt det veldig fint i jula de også. Har bare fått byttet vann etter jeg kom hjem, men det trengs en større ryddeaksjon i karet som jeg akter å få gjort i løpet av helga. Jeg sliter virkelig med disse penselalgene! Må kaste sverdplantene for de er hardest angrepet. Må kaste mesteparten av ludwigiaen også, ellers ser det ut som resten av de hurtigvoksende plantene er lite angrepet. Må gjøre noe med sirkulasjonen i karet også for å prøve å stoppe algene. Tips til hvordan bremse en sirkulasjonspumpe på 600 l/t mottas med takk! Har blåsvamp på innsuget men når den går tett ca hver fjortende dag så durer pumpa slik at jeg må rengjøre svampen, så den bremser ikke sirkulasjonen så mye.. Håper jeg blir kvitt svineriet denne gangen!!
Godt nyttår! Morsomt at du får til adolfoiene så bra! =)

Jeg har også vært plaget med penselalger, men utblåset mitt ser ut til å ha tatt saken i egne hender.. lokket på enden av utblåset falt av, så alt vannet kommer ut på et sted.. det ser ut til å ha roet ned algene litt.. men er ikke fri jeg heller.. Svineri er det altså! Kanskje man kan sette en svamp på utblåset? Det senker iallefall strømmen litt.. gjore det på en innvendig megasterk pumpe som blåste seg selv vekk dersom svampen ikke sto på.. det hjalp.

Tror du mørklegging vil hjelpe? :/
Er usikker på om mørklegging vil hjelpe. Nå skal jeg hvertfall bytte masse vann fremover og se om det kan hjelpe. VIL IKKE ha algene tilbake nå. Har tenkt på dette med svamp på utblåset, men ikke prøvd det da jeg ser for meg at den vil sprette rett ut. Men hvis jeg tar en litt større bit og fester med gummistrikk rundt hele greia burde det funke!? Skal sjekkes ut i morgen!

I går var jeg på Tropehagen og der hadde de jaggu inne Boraras brigittae som jeg har fra før. Det ble en solid påfylling av stimen, samt at jeg kjøpte 4 kirsebærreker og en viftereke.

Rekene jeg fikk tilsendt(30 sakura) er borte alle sammen. Jeg har altså mistet mesteparten av reker jeg har hatt i det siste, bare noen få hardhauser av krystallrekene jeg har hatt i flere år igjen. Nå mistenker jeg at det er noe som er i karet som reker tåler dårlig. Noe som ikke går bort med vannbytte.. Kirsebær går jo for å være hardføre så jeg vil prøve disse før jeg gir helt opp. Viftereka ble med fordi jeg ikke har erfaring med denne typen reke. Klorekene har jeg jo da å trøste meg med, de lever i beste velgående i en 20 liter sammen med kampfisken, av alle ting(Funker bra så lenge rekene får nok mat). Dette "noe" tror jeg har sammenheng med at blåsvampen farges lilla når den kommer i karet. Dette såg jeg første gang da jeg hadde massedød av sakura og mistet hele den forrige stammen jeg hadde av disse pga en feil i Fluval 4 plus som gikk i karet den gang. Jeg har skrevet om det og lagt ut bildet av fargen på svampen tidligere i tråden her. Svampene blir stadig farget lilla ser jeg, og nå begynner jeg å ane en sammenheng uten at jeg har noen teori utover det, ikke noe mer at jeg tror det henger sammen. Spent på å se om kirsebærrekene holder stand eller om de forsvinner de også.

I forbindelse med fiske/rekekjøp i går hadde jeg altså en skikkelig opprenskning i karet for å fjerne mest mulig av algene. Ferskvannstang og javamose ble fjernet fra røtter og disse ble skrubbet. Alt av cryptocoryne ble revet opp med rota og plantet på nytt, alt av planter eller med alger på ble kastet. Større vannbytt tatt. Må bare få skrubbet hulene også en gang til men det er vanskelig å få til for mallene må forlate dem først, hehe. Jeg får følge med og plukke opp hulene en dag de er ledige. Algekrigen fortsetter!

Er jo verdt å prøve =)

Uff! Synd med rekene! Syns du har vært uheldig nok nå i massevis! Håper virkelig syndern for både rekene og algene blir funnet og tatt snart! Kanskje det har noe med den farginga av svampen å gjøre, at algene trives så godt også?

Hvor fikk du sakura fra? Er på rekeleiting for tida..
Er Boraras brigittae noe til eggtyv? Vil ha en snill stimfisk! :p

Viftereker er morsomme! Delvis litt skumle også, hehe! Bare pass på å se at den er i karet etter du har vært å fiksa neddi der, fant min en dag på gulvet.. den kom krypende fram fra bak karet - aner ikke hvordan den kom dit :S
Du vil nok se den i utblåset på pumpa, er skjeldent det slår feil at min ikke sitter der og viter i en plante



Huff ja, jeg syns også jeg har vært nok uheldig for en lang stund nå.. Synes jeg har hatt litt vel mange filterulykker, og har lurt mange ganger på hvordan de kunne vært unngått. Føler at det er bare meg som har flere filteruhell på samvittigheten, og det gnager litt. Savner fortsatt de prikkete mallene mine, gjør vondt å tenke på det som skjedde med dem.

Har byttet 30 liter vann i dag. Skal prøve å bytte en del vann annenhver dag fremover og se om det hjelper. Fiskene trives godt og til min store gleder ligger ancistrusfar på egg igjen nå. Tredje kullet på rappen, han er så flink Har ancistrus i flere størrelser rundt om i karet nå og det er så koselig å mate dem og se dem spise seg trillrunde. Er veldig glad i ancistrusene mine. Adolfoiene leker jevnlig nå og jeg ser egg rundt om i karet stadig vekk, men ingen yngel har jeg fått øye på enda. Kanskje jeg må ta meg bedre tid og kikke nøyere etter for å få øye på dem. Ellers så har jeg jo også tenkt tanken at disse også kan være offer for hva det enn er som tar livet av rekene. I såfall er ikke karet mitt friskmeldt og blir det kanskje heller ikke før jeg tar det ned og setter det opp igjen, noe jeg ikke ser for meg å gjøre før vi flytter eller til sommeren.

Sakurarekene fikk jeg tilsendt av Zenta som bor sørpå. Veldig fine reker jeg har fått derifra to ganger, anbefales.

Takk for tipset om viftereker, skal være obs. Toppen på karet løftes bare av når jeg må ordne med filter eller noe annet ekstraordinært og da er vannet gjerne tappet ned til halv vannstand. Har opplevd diverse hoppere, så tar alle forholdsregler for å unngå at noen hopper ut, har teipet igjen åpningene hvor slangene er.

Boraras brigittae har jeg en formening om at ikke rører noen av eggene i mitt kar hvertfall. Jeg holder dem pga størrelsen, tror ikke de får så mye mer enn mikroorm inn i munnene sine, derfor får de mikroorm hver dag og det går ned på høykant. De smaker på Diskusbits også, men det er kanskje bare biter som løsner fra granulatet de får i seg evt.
Har byttet 30 liter vann i dag også. Ser ut til at fiskene og rekene trives godt med det. Rekene har farget ut og fått fin rød farge. Såg en enslig sakura i går, så den får bare være der og blande seg med kirsebær.

Har en gul ancistrus som begynner å nå voksen størrelse og tidligere trodde jeg at jeg såg antydning til bartevekst på den men nå er jeg ikke så sikker lengre. Kanskje jeg får meg en gul hunn også etterhvert Har også en svart som begynner å bli voksen, håper den er en han så jeg får en av hvert kjønn i hver farge. Skal beholde disse tenkte jeg, så jeg ikke bare har et par, men ei gruppe. For når vi flytter så skal jeg ha meg flere akvarium igjen.

Viftereka er også observert levende, så jeg er positiv til at dette skal gå bra. Må bare få fortsatt å bytte masse vann en periode. Spent på om algene kommer til å vokse eller ikke nå.

Byttet også vann til kampfisken/klorekene i dag. Løftet litt på den overgrodde rota inni der og såg et par hunner med egg

L333 ble nøye studert i dag for å finne ut om jeg kan identifisere kjønn på dem. Såg to med antydning til odonter, mens den tredje kunne jeg ikke se noe slikt på. Så jeg tipper to hanner og en hunn, men veldig usikker. Et par av dem vifter litt her og der inni hula, men ellers ikke så mye action på disse for tida.
Anna U.
L333 ble nøye studert i dag for å finne ut om jeg kan identifisere kjønn på dem. Såg to med antydning til odonter, mens den tredje kunne jeg ikke se noe slikt på. Så jeg tipper to hanner og en hunn, men veldig usikker. Et par av dem vifter litt her og der inni hula, men ellers ikke så mye action på disse for tida.


Får håpe det er en hunn der iallefall. Hvis ikke så må jeg jo nesten høre med Nils om jeg kan få bytte inn en hanne med en hunne.
Ja her stelles de intensivt, så vi finner kanskje ut snart om begge kjønn er representert! De er mer aktive når jeg gir dem mat for tiden og det tyder jo på at de er blitt tryggere i hjemmet sitt som lover godt for om dem vil leke. Husker 201ene også hadde den utviklingen før de startet med yngelproduksjon.

Jeg har en formening om at jeg kan se forskjell på kjønn på ancistrus før de er blitt så store at barteveksten tar til. Ser på ansiktsformen at hunner har kortere mellom øyne og nesetippen enn hanner har. Er da en fin ting å ha noen flere å sammenligne med. Legger ut to bilder som eksempel. Mener den gule er en hunn, den ser ut til å ha et nett og lite hode. Hanner er mer massive i fronten også før barteveksten tar til. Den svarte er den voksne hunnen min.

Så gjenstår det å se om jeg får rett!
30 liter vannbytte i dag også. Fiskene stortrives og jeg stortrives med å stelle for dem. Rekene er jeg mer usikker på, følger nøye med dem for å se om jeg kan se hvilken vei det går med dem.

Har begynt å leke med tanken på å sette opp igjen 60 literen jeg avsluttet i september, men må ha en skikkelig plan først og kjenne litt til på om jeg har kapasitet. Lillegutt får stadig mer rutiner og dvs mer oversikt over dagene for meg. Så det er kanskje riktig tidspunkt å begynne å vurdere det nå. Plassen er funnet, rett ved siden av 100-literen, som står i ene hjørnet i stua. Der har jeg funnet ut at det er plass og at det ikke tar opp plassen til noe annet, hehe

Litersyken er stadig inntakt.
Godt og høre at litersyken er der ennå.
Anna U.


DEN var nussli du !
Anna U.
:-) Hva var nusselig?


Nei si det. Var et bilde med en fisk som svømmende imot, men finner'n ikke nå :-/ Men den var nusselig:-p
I dag er det fredag. På tirsdag formiddag før lyset slo seg på i akvariet satt jeg å kikket på fiskene fra sofaen et stykke unna. Jeg la merke til at coryene svømte mye i midten av karet og av en eller annen grunn slo jeg på lyset en time før det egentlig skulle komme på. Jeg så med en gang at ting ikke var som de skulle oppi der. Ene 333-malla hang i overflata med høy pustefrekvens. Coryene var ikke helt seg selv. Jeg begynte umiddelbart å tappe ut vannet. Målte nitritt og den var på svimlende 1,0 mg/l! Tappet ut resten av vannet og fikk fylt opp igjen. Det var nok like før det gikk galt med noen av mallene, igjen. Det var akkurat dette som skjedde da jeg hadde massedød og mistet alle 201ene. Så jeg begynte å tenke på hva som kunne være fellesnevner og hvordan dette kunne skje. Det som er felles med de to tilfellene er at jeg foret med noen store grønne tabletter jeg tror heter JBL NovoFect noen timer etter at lyset var slått av på kvelden, rett før jeg gikk og la meg. Jeg kan innrømme at det kan ha blitt for mange tabletter begge gangene. Inntaket på filteret har vært dekket med blåsvamp begge gangene og første gangen dette skjedde trodde jeg denne svampen hadde gått helt tett, men nå er jeg ikke så sikker lengre. Jeg har også svamp på inntaket til sirkulasjonspumpa og i tilfelle det var noe galt der tok jeg av dette og det som dekket inntaket til filteret når jeg skiftet vann. I tillegg var karet helt nedstøvet av støv antakeligvis fra fortablettene. Bilde legges ved.

Bilde av svampene er vedlagt, de er lilla og det synes jeg er merkelig. Lillafarget blåsvamp såg jeg første gang i forbindelse med massedød av sakurareker, da de ble sugd inn i en sprekk og rett inn i roteren på en Fluval 4. Lurer veldig på hvordan fargen kommer og hvorfor den er slik nå også.

Jeg får ikke til reker for tiden og lurer på at det har noe me den lilla fargen å gjøre.

Vel svampene ble tatt bort og karet ble satt i gang igjen. Målte nitritt morran etter og da var den 0. Akkurat som sist, da ble den også 0 etter vannskift og holdt seg slik også.

Alt overlevde bortsett fra viftereka jeg kjøpte forrige helg.

Jeg lurer veldig hva som forårsaker en slik enorm opphopning av nitritt så plutselig. Jeg er helt sikker på at det ikke var nitritt fra før, fordi jeg har byttet vann annenhver dag i over ei uke før dette skjedde. Jeg har laget en tråd i vannverdiforumet og spurt der, og etter svarene å dømme syns andre også dette er vanskelig å forstå. Men konkluderer med at (over)foringa nok er hovedårsaken. Kanskje kombinert med overbefisket kar.

Fra nå av skal jeg holde meg unna dette foret og være veldig nøye med vannskift i forbindelse med mye foring. Liker jo å fore mye, siden det er så mange ancistrusyngel.

Derfor skal jeg sette opp 60 literen til uka og flytte over noe av fisken dit. Ser for meg adolfoiene og en art til, mulig stimfiskene eller l-mallene. Ancistrusene må nesten være i 100literen, de er så mange og så vokser de mye bedre der.



Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap