Underwater world (side 24)

Så fin kampfisken din var. Samme farger som min, din har mer rødt i sløret sitt en min. Er det en Crown Tail?

Hvilken pumpe har du til kampfisken? man kan kanskje forsøke sette noe (rot feks) par cm. fra utblås til pumpa for å bryte/redusere styrken litt ? Har ikke prøvd det selv, tenkte bare det var noe jeg hadde tenkt å prøve før jeg bestemte meg for å kjøpte ny.

Hvordan går det med algene forresten? har du sneket å sett om det er noen forbedring?

Jeg kjøpte den privat, hun mente det var vanlig vailtail. Den hadde blitt litt plaget, så kanskje derfor den var sånn i slørene. Desverre gikk det ikke bedre til her, etter jul fant jeg den enda mer spist på..

Nå bor den alene i en 30liter, håper slørene vokser godt ut igjen.
Bruker en Eheim Pick-up 2008, hodet på den kan roteres helt rundt og nå har jeg rotert den slik at vannet går nesten rett bak. Ser det er litt bevegelse i overflaten, men skal forbedre etterhvert hvis han ikke liker seg!
Han bor der bare midlertidig, da. Etter planen skal han flytte til 60litern senere, og da blir 30litern yngelkar til småcoryer og sånn :p


Har lyst til å sette en rot sånn at den skjuler pumpa litt, og i tillegg bryter strømmen litt, må se om jeg finner noe.. men alle røttene mine er så store :/

Har sneket litt på akvariet med algene i, men har ikke sett noe! Så det ser ut til å hjelpe med mørkelegging, i tillegg har jeg byttet 30liter vann hver dag. Gleder meg til å få lys der igjen! hehe :p

Jada, de bruker ikke så lang tid heller på at slørene vokser ut igjen, min forrige ble helt nedspist(av hunnene) og etter 1-2 måneder var den finere enn noensinne

Så bra det forbedrer seg
Blir litt spennende å følge med på at slørene gror ut igjen. Ser allerede (den siste uka etter jeg kom hjem) - at slørene har fått vokst litt =)

Ser ut til at han liker seg i hotellet, eller, han gjemmer seg iallefall ikke. Er mye oppi overflata slik som jeg hadde håpet.
Satte forresten også pumpa nesten så langdt ned som jeg kom slik at den ikke tuller rundt overflatevannet så mye.. liker det kanskje ikke helt siden det da ikke kommer så mye oksygen i vannet, men det hjelper iallfall på sirkulasjonen.


Nå er dagens akvariejobber straks gjort, følger med på at vannet fylles på igjen i 160litern. Vann er byttet i 60litern og alt er påfylt i 30litern. Tenker det blir vannbytter på ca. 10 liter der hver dag der fremover.. Er ikke helt fornøyd med innredningen der, må finne en rot og litt sånn i morgen, så skal jeg legge ut bilde!
Mye som skjer på akvariefronten!
Haha, det ble ikke helt sant at å fylle vann i 160litern var det siste jeg gjorde i forgårs: På kvelden i tolvtida oppdaget jeg at Lisa hadde lagt ut sommerfuglciklider, og jeg reagerte meget impulsivt og svarte egentlig nesten før jeg hadde tenkt meg om at jeg ville ha dem. Jeg har jo lenge tenkt på at jeg vil ha en type dvergciklide eller to, og egentlig står det jo ganske tilrette for dem. Sommerfugler sammen med kakaduer har jo stått som de typene jeg har hatt mest lyst på lenge, så passet meg utmerket!

Akkurat nå går de i 60litern, men de kommer til å flytte over i 160litern om ikke så lenge. De har flotte skimrende farger, og jeg mistenker sterkt at det er en hun og en han jeg har fått. Den ene er nemlig mye større enn den andre, og den minste er rød og fin i buken. De holder mye sammen, men vet jo enda ikke om de er kjærster eller ikke.. hehe.

Sommerfuglciklide var faktisk min første ciklide.. hvis jeg ikke husker helt feil og det var en pallett. Uansett, sommerfuglen var en meget nysgjerrig type som ofte sto å så ned i luftboblene jeg hadde på i bakgrunnen.. på grunn av dette fikk han navnet "Bobla". Uheldigvis var dette lenge før jeg hadde funnet Akvaforum, og før jeg lærte så mye om vannverdier.. Bobla døde etter noen måneder (hvis det var så lenge), i en sykdomsperiode..
Håper på å få det bedre til denne gangen!

Dette er den femte dagen karet står mørklagt med teppe forran.. gleder meg til å få sett litt bedre inni der! Det har jo faktisk flytta inn åtte rødmunnstetra der i mørketiden, og jeg har jo ikke fått sett på dem! :O

Om ikke så lenge skal jeg hente to kampfiskdamer bortpå Berg til kampfiskhannen min, Oddvar. De skal være i 60litern sammen, i annonsen sto det at de har bodd seks måneder sammen uten problem - så da håper jeg det fortsetter å gå bra her og. Oddvar er en smule blass i fargen syns jeg, men håper det blir bedre når jeg får mer planter inn i lillekaret hans. Det kan jo være lyset som gjør det også, bruker en vanlig lampe.. :p

Ellers skal jeg hente flere ottoer en dag.. og så vil jeg ha eplesnegler! Jeg var så sikker på at de var nesten like ille som kjempene i plantefatet, så har ikke turt å holde dem! Men de er jo vakre, og nå vil jeg prøve :p

Nå skal jeg hive meg rundt og måle etter nitritt i karene, og så blir det vannskifte og ferdiginnreding av lillekaret. Da blir det bilder! En fantastisk ide falt meg inn i går kveld.. red moor rota mi, den skal jeg få plass til i 60litern - tror det blir supertøft! :P

Oioi.. ble et langt innlegg det her, men skjer jo så mye på akvafronten nå!


To be continued..
Hehe.. trur du slo meg på sekundene med de sommerfuglciklidene. (svarte lisa også på impuls på fb etter deg:-P)

Skal du prøve å ha kampfisk hannen og hunnene sammen i samme kar etterhvert?

(Min forrige kampfisk "mistet" fargene en periode etter han var blitt mobbet og ble flyttet på, gav han røde mygglarver annenhver dag og lot han være alene, så etter en liten stund ble han klar og fin igjen Han sturer sikkert bare litt?
(kampfiskene behøver ikke spesielt mye lys, gjerne bare natt og dag

Blir morro å se når du får lagt ut bilder
Takk for tipset, han sturer sikkert bare! Det blir masse god mat framover da!

Planen er å prøve å ha dem sammen etterhvert ja!
Om ikke annet for en liten stund!

Bilde 1: Den ene nye kampfiskdamen som flyttet inn idag, hun er litt sky av seg.

Bilde 2: Den mest fargerike kampfiskdamen som flyttet inn idag, denne er ikke særlig sky. Hun har nydelige turkise farger på finnene, skulle nesten tro det var en hann :0

Bilde 3: 30litern med kampfiskhannen i. Den ble litt full.. der blir å skje endringer det er jeg sikker på! hehe

Grattis med kampfiskdamer! Det skulle jeg også hatt til min blå hann, han driver og tøffer seg for speilbildet sitt og ønsker seg selskap, men syns liksom ikke jeg har plass til det, han bor i en 20 liter. Lykke til med sommerfuglene
Fine kampfiskdamer. - skal straks poste noen bilder av mine to damer også.
Gratulerer med ny fisk.

Tror også du fikk en hunn og en han i det sommerfuglparet du fikk av meg.
Takk begge to! Syns den mest utadvendte hoa er veldig pen, ser for meg at jeg kan få noen bra bilder av henne etterhvert :P
Blir spennende å se hvordan den andre hoa blir etterhvert som hun blir litt mer vant i det nye hjemmet!

Tør ikke sette sammen damene og hannen enda, får se hvordan det blir. Kanskje de kan bo sammen i 60literen etter hvert? Tenkte jo først 160litern for dem, men der er jo åtte rødmunnstetraer... Får se hva som skjer. :P
Her er noen bilder av sommerfuglene

Første bilde er av den jeg tror er hannen.

Andre bilde er av den jeg tror er hoa, mulig det blir min nye avatar siden den jeg har er litt utdatert... :p
Men hva er den "durten" under haka?

Siste bilde er de sammen, det er de ofte.

Så flotte de var blitt nå! Så jo ikke ut da jeg hentet de, så tydelig de føler seg bedre nå.
Så fine kampfisk du har fått deg, nydelige farger
På Bilde 2 synes jeg også det kan se ut som en plakat hanne. Veldig klare fine farger. Men det finnes jo også noen hunner med så sterke farger
Greier du å se eggleggingsorganet(en hvit prikk. prikken sitter rett foran gattfinnen (analfinnen). Skjoldet på kamfiskhannene er også større enn på hunnene. Dersom du setter et speil i akvariet kan du se om hun/han flekker skjoldet og skal jage bort den uvedkommede (seg selv da:-P) Husk -Hunner er mindre terretorielle. - Men noen hunner kan være det, så sikreste måten å se det på er egg prikken.
Ang sommerfuglciklidene. Så har du en hunn og en hann. Bare vent til de går i leksfarger. Da blir de virkelig virkelig nydelige.

Du ser forskjell ved at hunnen er mindre, har rød buk, og har blå flekker på den sorte store flekken overst på "ryggen". Det har ikke hannen. Men til gjengjeld er hannen hakket penere. Men det er virkelig en nydelig liten cilkide du har. Her elsker de å legge egg på et stort planteblad. Så håper du har det, eller en skiferstein oppi der.
Takk Lisa!



Lisbeth:
Jeg ser helt klart en hvit prikk under den ene kampfisken, den som jeg egentlig er sikker på er en dame.. den har mønstret seg ut over natten og fått sånne typiske kampfiskhoestreker :p
Den andre derimot ser jeg ikke så godt prikk på.. Disse to har ifølge ho jeg kjøpte dem av gått sammen i 6måneder, og hun hadde ingen mistanke om at det kan være en hann.. Den har ikke spesielt store finner, og jeg ser ingen tengn til at den kan være bitt på heller.
Blir spennende å følge med på dette.. hva skjer dersom de kommer sammen med hannen min? :O

Sjura:
La merke til de blå flekkene på den sorte flekken på dama nå =)
Leste på siden til dem at de er monogame, så får håpe de allerede har funnet hverandre. Men det finner jeg vel ikke ut før de leker, eller vet du om en adferd jeg bør se etter hos sommerfugler som ikke er par? Flyttet nettopp en plante som jeg tror de kunne likt.. får flytte den tilbake! Viftereka ble rasende på meg da jeg tok den.. hehe (det vil si, det var hennes og hun nektet å slippe den) :p
Skifertstein skal det iallefall bli råd med! Tror du det er dumt å sette sommerfuglene sammen med rødmunnstetra i en 160liter?
Vannsti
hva skjer dersom de kommer sammen med hannen min? :O


Dersom det er en plakat hanne, og du har den sammen med en annen hanne vil de mest sansynelig begynne å kjempe om reviret. Ikke alltid vil de begynne umiddelbart å sloss, det kan gå fint en kort stund..

-Plakat hanne er en kortfinnet variant, de kan være vanskelig å skille fra hunnene.
hunnene har en tykkere buk,de får gjerne vertikale striper når hun er leksklar.

- Han og hunner kan gå fint sammen uten å sloss. Jeg har 1 hanne og 6 hunner sammen, og alle har det fint

Du kan forsøke å google bilder av betta splendens plakat, så vil du se hvordan de ser ut
(legger inn et bilde av en plakat hanne hvor du ser skjoldet bakfra)
Gjorde et lite eksperiment i mangel på speil.. fanget opp den kampfisken som er usikker han/hun i et litermål - satte så litermålet i karet med kampfiskhannen min...

Dærduen kor de flagra begge to, og ut med en sånn greie i halsen også :O
Ok, da e det nesten garantert en plakat hanne du har fått deg. (det greia på halsen e det som kalles skjold)
Spørs litt hva du har i 60 litern din nå. Det så ut som et gammelt oppsett på siden din.

Sommerfuglene trives igrunn best som artskar, kanskje med noen stimfisk.
Det vil være veldig vanskelig å få til noe egg på disse hvis det finnes noen i karet som kan spise de. Siden ciklidene går inn i en type søvn om natta. Så maller av alle slag burde egentlig ikke være i samme kar. Og corydoras burde heller ikke gå i samme kar, siden disse barter rundt og svinser inn på sommerfuglenes territorium. Disse er ikke spesielt teritorielle men når man har egg etc så vil de jage alt. Og evt skade noen hvis de ikke skjønner dette med å flytte seg.
Lisbeth: Aha! Da henger jeg med! Jeg fikk inntrykk av at det er en hann til jeg har fått meg, ja.. humm..

Sjura: Har et par ancistrus, kuhlii, sommerfuglene og så de to kampfiskene som jeg trodde var damer i 60litern nå.. må oppdatere siden, tenkte å vente til jeg har fått det endelige oppsettet bare :p

Litt usikker på hvordan det skal gå egentlig.. Algene i 160litern ser iallefall ut til å være borte. Men det ser ikke ut til at plantene har hatt det så fint under mørketiden..

Er litt usikker på de rødmunnene egentlig.. de er jo flotte, men mulig det var bare dumt å sette dem inn der.
Tanken var egentlig å ha kampfisk i 160litern med coryene, for å unngå nettopp at de skal svinse seg inn i et cikliderevir. Men så har jeg to sumoer der som jeg tror kommer til å mobbe dem.

Noe coryegg kan jeg jo bare glemme iallefall mens det er rødmunner i karet.

Kampfisk og sommerfugler i samme kar.. er det noe å satse på da? :S
60liter er kanskje i miste laget for sommerfuglene?


Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap