Leifs verden, del 2 (side 24)

Takk for god forklaring Per Gunnar. Jeg MÅ sette i gang dette nå og få kjøpt inn en ph måler, og kanskje noen blader til bunnlaget. Det ligger jo der i deres natur.

Gleder meg til alt er på plass i kjelleren så det blir enklere og mer oversiktlig. Ligger litt mer til rette nede enn inne på det lille rommet for denne hobbyen. Kan jo med det samme komme med en oversikt over apistoer jeg nå er på jakt etter, så er det noen som vet om noen av disse så gi et signal

1-2 apistogramma bitaeniata huer
2-3 apistogramma hongsloi huer
1 apistogramma cacatuoides han
cacatuoides hanne skaffer du lett i butikk, det samme med hongsloi. Jeg er ganske sikker på at dyrebutikken på Liertoppen hadde disse inne før.

bitaeniata er jeg litt usikker på, men du kan forhøre deg med liertoppen, eller centrumzoo på strømsø.
Solosuper
ser du er like aktiv enda, og jeg har brukt tid på å oppdatere meg ved å lese igjennom alle innelggene dine etter at jeg forsvant noen mnd herfra :) kjekt å følge med i igjen. stå på :)




Hehe, lurte på hvor det hadde blitt av deg Solosuper. Har vel begynt en ny tråd siden du var innom sist tror jeg. Den forrige ble vel på 1523 innlegg om jeg ikke husker feil, og tok lang tid å laste opp.

Derfor har dette blitt del 2. Noen knekker her og der, men nedturene skal ikke knekke meg helt. Velkommen tilbake Solosuper
Trym81
cacatuoides hanne skaffer du lett i butikk, det samme med hongsloi. Jeg er ganske sikker på at dyrebutikken på Liertoppen hadde disse inne før. bitaeniata er jeg litt usikker på, men du kan forhøre deg med liertoppen, eller centrumzoo på strømsø.



Var innom på cc i Drammen i forrige uke, men der var det stort sett kun hongsloi hanner igjen. Men skal forhøre meg på Liertoppen om du mener de er av de bedre på apistoer. Mulig de har liste på nettet? Ikke sikker på hvilken kjede det er, men finner det nok ut. Takk skal du ha P.G
Liertoppen er tropehagen zoo.
Jeg har ikke sett at de har en lagerliste,men de har garantert telefon og mail

Si ifra om de har en apistogramma agassizi jente om du skal oppom.Tror hannen min ønsker selskap...

Håper at frafallet hos deg har stoppet opp nå.Kjedelig det der.
frosken
Liertoppen er tropehagen zoo. Jeg har ikke sett at de har en lagerliste,men de har garantert telefon og mail :-) Si ifra om de har en apistogramma agassizi jente om du skal oppom.Tror hannen min ønsker selskap... Håper at frafallet hos deg har stoppet opp nå.Kjedelig det der.




Fant ut at det var TAM jeg.... Sendte en forespørsel på nevnte apistogramma.
Er jeg heldig får jeg svar lørdag

Ja jeg er lei av frafall nå, og derfor skal jeg gjøre som Per G anbefalte med tiurtorv. Er iallefall en av mange ting en kan gjøre
Ser du sliter litt med å holde liv i Apistogrammaene dine, Loffa.
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ærlig talt begynt å teste ph. Du sier du aldri har gjort det, og slike uforklarlige fiskedød-tilfeller kan være følgen av det at du overser en så viktig faktor i fiskehobbyen.

Apistogramma må ha lav ph. Jeg ville forsøkt å tilpasse ph med f.eks. eikebarkekstrakt, slik at fiskene kan få det vannet de trives best med

Jeg tar ikke dette ille opp Mona, kjenner deg for godt til det :- =) Både du og jeg vil fiskenes beste, og skal ta dette til etteretning og skaffe meg en test.



Hei Loffa
Tror det første du må gjøre er å gå å kjøpt deg en ph måler, det har været et tema for deg over lang tid, ser det i tråden din.Det er noe alle akvarister MÅ ha
Husket jeg såååå feil da.. Beklager
Godt det er noen som er oppegående en sen fredags kveld
Hei Erik

Har forståelse for dette og til uken blir det både ph test og tiurtorv. Eller vil du heller anbefale eikebarkekstrakt? Leser så mye om ph senkende midler og det skrives og sies så mye. Mange ulike erfaringer. Catappa blader eller hva det heter, ekstrakt, eikeblader og kongler.

Ikke lett å skjønne hva som er enklest og best. Noe må en ha mye av om det skal ha noen virkning ettersom jeg skjønner. Bl.annet eikeblader og kongler.

Men får prøve meg frem først med denne torva så får jeg høste erfaringer av det. Gå litt forsiktig frem, så finner en nok ut av det etterhvert :- =)
Bartebust er ferdig med å passe sitt siste kull med yngel, så han er tilbake til hoved karet. Dette ikke helt uten trøbbel for seg selv... Kommer her en bildeserie med kommentarer

Bilde1
Ey.. en ny herremann. Hm en ny konkurrent rettere sagt. Skal vise hvem som er boss her jeg

Bilde2
OOOY, han gruser meg. Jaja han var nå større enn meg da. Jeg må nok spise mer

Bilde3
Jaja du får ta hula da din..... Men jeg kommer tilbake....


Tok noen bilder i forbindelse med foring før i dag og legger de ut her....

1. Sverddrager paret som går i mallekaret
2. Apistogramma Borellii
3. Ancistrus yngel

Planlegger å sette opp et helglasskar jeg har på ca 90L til anc yngelen, da det begynner å bli ganske så mange av dem. Karet er nesten kvadratisk og lavt. Ypperlig malle kar.

Dette gjør at jeg frigjør et lite kar jeg kan bruke til cacatuoides yngelen jeg nå har. Er ikke sikker på alderen på disse, men er vel iallefall 6-8 uker nå og klare til å flyttes for seg selv. Må sjekke tråden for å se når de kom til...

Dette blir mitt 6. oppdrett i år som registreres på neste DAK møte, og er veldig fornøyd med det. Målet blir i år som i fjor, å bli blandt de 3 beste oppdretterne i klubben. Nr 2 i 2010 ble en hyggelig gest og er stolt av det.

Han sverddrageren jager etter hua omtrent hele tiden og hun har ikke mye fred egentlig, så skulle gjerne hatt 3-4 huer til. Men tar ikke inn hva som helst av huer. Dette paret har en helt spesiell farge kombinasjon som jeg ikke ønsker å blande med noe annet.

Husker ikke selger nr på den som solgte disse på auksjonen i Drammen forrige søndag, så det blir nok ikke så enkelt å få tak i flere av akkurat denne. Noen som vet om flere av akkurat denne farge kombinasjonene, så gi gjerne beskjed
Kjønns id av apistogramma commbrae
Som de fleste vet nå kjøpte jeg i utgangspunktet 7 stk commbra, men som i ettertid viste seg å være 2 commbrae og 5 borellii. Tiden har kommet for å skille kjønn på disse og trenger litt hjel til dette. Jeg begynner med bilder av commbraene.

Selv synes jeg de er ganske så like, så ut fra mine antydninger er dette samme kjønn? Håper Tom C, Tom K eller andre kan helpe meg

På Biteniata hua kunne jeg se at hua hadde et sort felt på bukfinna, noe hannen ikke har. Skal jeg tolke det på samme måten med disse, er dette to huer. Men mulig jeg tar feil. Har også en formening om at blå/grønn fargen i kinnene tilsier at det er hanner.... Med andre ord trenger jeg HJELP
Har du senket pH ennå loffa? visst ikke så ta turen til meg i Sande og ta med en 10L bøtte så skal du få tiurtorv av meg!
Jeg er ingen expert på A.commbrae men jeg er ganske sikker på at de trives i surt vann. Dessuten så bør du skaffe deg noe som kan dekke litt for lyset i karret, da vil du se at Apistoene kommer mye mer til sin rett! Da viser de fargene sine bedre og det blir anntagelig lettere å identifisere apistoene

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Trym81
Har du senket pH ennå loffa? visst ikke så ta turen til meg i Sande og ta med en 10L bøtte så skal du få tiurtorv av meg! Jeg er ingen expert på A.commbrae men jeg er ganske sikker på at de trives i surt vann. Dessuten så bør du skaffe deg noe som kan dekke litt for lyset i karret, da vil du se at Apistoene kommer mye mer til sin rett! Da viser de fargene sine bedre og det blir anntagelig lettere å identifisere apistoene :) mvh Per Gunnar Stenersæter




Hei igjen Per Gunnar. Har ikke fått senket ph enda. Var på sjappa i Hvittingfoss i dag, men tiurtorva der lå ute under snøen. De hadde ikke plass til alle slag sekker inne. Så tenkte å ta en ny tur et annet sted i morgen.

Lyset i 160L er ikke sterkt, bare en enkelt lysrør over. For å ta bilde av dem måtte jeg ta de i hoven og da blir de automatisk mørkere i fargen.

Borelliiene som går i motsatt ende av karet er mye mer fremme og ikke så skye som commbraene. Dessuten har borelliiene en stor rot som de gjerne ligger under.

Fant ellers 3 yngel til i pumpa deres når jeg renset den tidligere i dag hos cacatuoidesene. Artig og smilet var nok stort på meg da antar jeg.

Om jeg ikke får tak i torv i morgen Per Gunnar takker jeg ja til tilbudet ditt og ringer deg i morgen. Finner vel tlf nr ditt i styreoversikten for klubben antar jeg.

Hadde cært greit å tatt en tur innom deg uannsett for å få en ordentlig innføring i hvor mye torv en skal ha i hvor stor strømpe, i forhold til hvor mye vann.

Tenkte jeg skulle bruke ei tønne til dette, en slik jeg har solgt flere av på klubben. Tror den er på 90Liter
I morra jobber jeg seint og er ikke hjemme før 21.00 men du er hjertlig velkommen da visst du vil. Ellers er det bare å ta turen i kveld om du ønsker. 10L med torv holder leeeeeenge hos meg, men om jeg gjør det på riktig måte det aner jeg ikke, men pH er lav som fy og det yngler støtt og stadig hos apistoene
Loffa, du som är en "handy man" kan väl bygga en torv-kanon. Bygg-illustrationer finner du exempelvis här.

Men pH-måler trenger du fortsatt.
Apistojohan
Loffa, du som är en "handy man" kan väl bygga en torv-kanon. Bygg-illustrationer finner du exempelvis [URLBLOCK1]. Men pH-måler trenger du fortsatt.




Takk for sist Johan. Ingen dum ide det der, men fikk ikke helt med meg alt ettersom det ble en dårlig norsk oversettelse. Men skjønte poenget, og har jo en tank på ca 90L. Skal innom en zoo butikk i morgen og se på noen Apistoer, tenkte da også kjøpe med ph test. Er det flere på markedet og er det noen som anbefales mer enn andre?


Noen som kan kjønns ID apistogramma commbraene jeg la ut bilder av tidligere i dag?
Har selv ikke allverdens erfaring med ulike merker, men bruker selv JBL sin pH-test. Etter hva jeg har lest på AF skal det være en av de som er lettest og lese av!
MVH Pål
Hei Leif,
jeg bruker JBLs tester for alt. De har en pH test som viser verdier i sprang på 0,5 fra 3 til 10 og to andre som er mer fingradert, en fra 6,0 i sprang på 0,2 opp til 7,6 og en som går videre opp. Om du kjøper komplett testsett, får du med prøveglass, plastsprøyte og fargekart. Senere kan du kjøpe refiller fra Webzoo eller Aquamanias til en langt lavere pris enn hele settet. (De har selvsagt komplette sett også, billigere enn butikk.)

Når du skal ha Apistogramma i ulike kar med forskjellig pH, kan det være greit med en elektronisk pH måler. Jeg kjøpte en slik sist jeg var på Webzoo, rundt 750 -800 kroner. Ikke laboratorieutstyr, men til mitt bruk helt flott. Det blir jo mye prøving når vann til skifting skal tilpasses den pHen de forskjellige karene skal ha. Enkel å kalibrere med egen væske.
Takk for svar begge to. En ph måler hadde vel vært det billigste i lengden antar jeg i forhold til å kjøpe tester i hytt og pine.

Tenker på 160L (erne). Den ene blir iallefall stående slik den er nå, delt av med filter matte. Viktig at jeg da får to sorter apisto som skal ha samme ph da vannet selvfølgelig går gjennom matten.

Blir litt testing for å finne ut hvor mye en skal ha "ut av torva" for å få rett ph. Regner med at med erfaring og rutine at dette vil gå av seg selv.

Tenkte jeg også skulle legge ut bilder for kjønns ID av Borelliiene, men gjør ikke det før jeg har fått svar på commbraene tidligere i tråden, om jeg får svar da. Borelliiene tror jeg er noe enklere......
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap