Mine akvarium (side 24)

Kirsebær-reker med spinat!

[External Image]

Gravid

[External Image]

Video kommer senere, den ville ikke laste og jeg har ikke tid å vente, hehe
Inaktiv bruker
Nei se her, nå blir det masse små reker.
Ja, jeg får håpe det! Jeg har senket ph litt så jeg krysser fingra for at det blir masse rekesmåttiser

her er en liten hd video av rekene!

Igår fikk jeg satt inn ny pumpe i 110literen - og det ble litt fart kan man trygt si. Har stilt utblåset litt inn mot bakveggen så det ikke skulle bli så sterk strøm i vannet.

Igår var vinklene også helt ville...men jeg syns de ser rimelig hardhendte ut til tider, huttetu..men jeg vil tro de blir "forstyrret" om det kommer andre fisk i karet også. De har vært nesten like mange før også men da var det andre fisk der også.

Hadde vært spennende å fått seg en ancistrus! Det er jo veldig tomt i midtsjiktet og nederst. Hmm.
Idag fikk jeg akvariebord til 160 literen av pappa! Hurra! Så nå må jeg bare trikse til og se om den ene skap-veggen kan fjernes helt slik at akvarie får plass der det skal stå :'D

foreløpig i 160 literen har jeg bare planer om dronningrasbora og otocinclus (men er usikker mtp at de er så skjøre og det ikke er helt det store alge-paradiset) - muligens det blir bare dronningrasbora...men jeg har litt lyst på honninggurami også. Men ser i basen at de vil helst i ha minst 5 i gh, og jeg har ikke målbar gh i karet...og lavere ph enn "mellom 6 - 8"...så jah, usikker...kanskje likesågreit med bare dronningrasbora og/eller en liten stim ottoer og/eller pygmecoryer
Altså, denne BGA algen jeg har slitt med i de siste dagene/ukene i 110literen... nå vet jeg synderen - tror jeg. Her i overgår ga jeg fiskene der slike rekepellets, og en god del for de skulle få meske seg.. resten tar sneglene seg av regnet jeg med, og ja maten var forsåvidt borte dagen etterpå (altså det var ikke kjempemye mat, kanskje 1 - maks 2 av disse bittesmå pelletsene per fisk ca haha) - det bugnet av bga alger, over alt..strødd som et slør rundt. Planter, sand, glass, catappabladet - bga klaser rundt omkring. ARGHH.

Så jeg tror jeg skal se etter ny fiskemat, dette er jo bare tull å holde på med.

Jeg fikk foresten tak i pistia, kom i posten på lørdag, forfrossent, men de lever enda ser det ut til! De eldste bladene har fått seg et støkk men de kommer faktisk med nye skudd, og sålenge de gjør det er jeg fornøyd....da har jeg noe å starte med ihvertfall.

i 54literen med dronningrasboa.. jøye meg der er det noe som skjer med plantene..på et par dager har... vasspesten blitt HVIT. ?!? altså helt smuldrete.. skjønner ingenting. Foregår mye rart i dette karet, skal bli så godt å få startet på nytt med dronningrasboraene, synes virkelig synd på de. Usjjj..tror jeg må ta et lite vannbytte der og se om det hjelper.

vurderer å kjøpe redmoor røtter fra aquamanias, ettersom de ikke har i butikken her - men usikker på om fraktprisen er noe å få angst av? er ikke redmoor røtter veldig lette?
Vasspest oppfører seg sånn her også Grapejuice, bare himler med øynene, tar seg til halsen, blekner og faller død om. Har ikke brukt mye tid på å finne ut hva de ikke liker med vannet her, det er jo mye annet fint som ikke lager sånt drama
Haha, jøss, seriøst? Godt det ikke bare er jeg som slo rekord i å drepe en av de mest hardføre plantene i verden, hahaha! :'D hmmm pussig altså.
Tror jeg skal sette opp 15literen igjen etter at 160literen er kommet i gang - og sette karet på hylla under benken til 160literen. Kanskje dvergtannkarpene vil trives i den. Syns egentlig det er alt for lite, men ettersom jeg skal satse på surere vann hos rekene og dvergene vil ha høyere ph så kanskje de vil trives, - og yngle? Hmm. men det er fortsatt ikke avgjort, jeg må tenke litt mer på det.
Glemte jo helt bort å skrive at jeg var og fikk gratis rest-golvbelegg idag, som underlag på akvariebenken - hehe. Veldig fin type der altså! Kjøpte også maling så jeg får malt innsiden av der akvariet skal stå - det er jo egentlig et sånn gammeldags "hjemmelaget" skap-opplegg der. Det var en god del golvbelegg her så jeg tror kanskje jeg kan legge på golvet der også.

*trommevirvel*
Nå er endelig 160-liters karet jeg har gnål om i et halvt år oppegående!
Jeg brukte ca hele dagen igår (og store deler av natten) på hele dette oppsettet, og PUH jeg var så sliten halv fire i natt at jeg klarte ikke sove. Lå bare og ventet på at filteret skulle gå amok eller at karet skulle sprekke. Sånn typiske akvarist-mareritt.

Uansett så tok jeg bilder i slengen.

Her har jeg tatt ned 54-literen. Den sto på slike leca-stein greier bak en gyselig gardin. Hadde hjertet i halsen litt da vi skulle bære karet vekk, ettersom det skulle sitte litt fast i treplaten det sto på.

[External Image]

Planen var å fjerne den veggen til høyre slik at 160literen på 100 cm kunne få plass. Det var nemlig bare ca 98 cm inni selve skapet. Så mye styr man må lage for et par cm.

[External Image]

Etter saging og herjing var ferdig, begynte jeg å male. Jeg vurderte å legge mer av golvbelegget på golvet inni skapet der men jeg ville ikke kludre med høyden ettersom vi hadde fått det rimelig i vater. ("midtstolpen" lot vi være da vi var usikre på hvor stødig de hyllene øverst kom til å bli..vil liksom ikke ha to store hyller komme fykende rett i akvariet)

Jeg lot det tørke, lukket døren (som to av kattene klarer å pirke opp uansett hva) - og satte en stol foran døren slik at de ikke skulle komme seg inn. Tok meg en kjapp handletur så vi fikk lagd spaghetti og kjøtt - og da jeg skulle fikse resten av malingen, joda da var det poteavtrykk på golvet utenfor soverommet. Hmm, de har fått opp døra! Og ikke nok med det, men de har lagt en sånn "kose-pipe-dyr" oppi..malingstrauet.. (??!?) Så dette slemsete kosedyret måtte vaskes, og synderen var lett å finne, for hun hadde nemlig maling mellom tærne. Får håpe akryl-maling ikke er så voldsomt farlig for kattemager.

[External Image]

Her er bordet kommet på plass, med gratis-golvbelegget som underlag.

[External Image]

Vi setter på akvariet og tester på det står i vater. Noe mer "i vater" får vi det nok ikke her, da hele huset står litt skjevt.

[External Image]

Fylling av vann fra 54literen, pluss sand fra 54 literen og noen røtter og greier. Her snakker vi SORTvann altså, det var så svart av gørr at jeg klarte ikke se noe som helst. Dette bærer plantene preg av ettersom de sitter litt sånn på halv åtte. I tillegg hadde jeg ikke nok sand. Jeg hadde en halv pose + dette fra 54 literen men det var ikke nok! Så jeg får dra en dag og kjøpe mer. Jeg hadde uansett ikke tenkt å ha så mye, men det var litt drøyt å skulle plante ned plantente og kjenne at det ble litt sånn nakent glass rundt.

Orker ikke engang gå i detalj om det utvendige filteret. De gummislangene var det bare såvidt jeg fikk på - for et slit! Men så går de forhåpentligvis ikke så fort av heller da.
En del vann på vegg-til-vegg teppet ble det også gitt. Arghh..

[External Image]

Seint på natten var endelig fiskene kommet seg i sin nye bolig. Det var nok litt kaldt - bare 20 grader men de hadde også stått i samme temp hele dagen så sånnsett var det ikke noe sjokk vil jeg tro. Ser at varmekolben på 50 watt ikke har klart å varme det opp mer enn EN grader i natt så jeg tror jeg må sette inn en til.

Den ene fisken ble desverre *litt* forslått, så jeg vet ikke om den overlever. Jeg har ikke sett noe til den idag men den virket OK tross alt inatt.

Jeg skulle jo bare fange de opp fra bøtten og oppi en stor plast kopp - men de ble litt mange i håven og den ene spratt løs. Det hadde vel ikke vært det største problemet - men jeg hadde jo en katt som satt på lur, og dæljet den stakkars fisken med en stor kattelabb TO ganger. Dette hadde han jo ventet på i hele dag, og har jo tidligere smakt kileflekkrasbora, så dronningrasbora burde jo falle i smak den også.

Jeg fikk pirket den opp ved halefinnen (altså disse fiskene suges jo fast i golv!) og jeg fikk studert den litt før jeg slapp de i akvariet - Den hadde fått seg noen risp og den hadde regelrett blåmerker på kroppen. Stakkars fisk! Men den svømte rundt med de andre og så ikke videre brydd ut.. så vi får se. Jeg håper det bare er litt "ytre skader" men uansett ser det skikkelig ulekkert ut. Huff. :-\

[External Image]

Her er ihvertfall et bilde av karet idag. Fortsatt en del "støv" i vannet men forhåpentligvis så klarer filteret å rense dette utover dagen. Er også redd for nitritt så jeg testet idag og det var "under 0,3" men jeg skal teste senere idag også.

Jeg tror også jeg skal ta meg en tur til glassmesteren på andre siden av veien - og høre om de kan skjære til glass-lokket her. De er skjevt skjært og passer ikke helt ned der de skal ligge. Må være noe DIY-greier.

Nå er planen ihvertfall - MANGE flere dronningrasbora - kanskje en 40 stk til sammen. Jeg har tre ottoer så jeg burde utvide den gruppen litt.. Kunne også tenkt meg en eller et par med noe litt "stort" men finner ingen som kan passe til vannverdiene uten at de er slike territorielle fisk osv.. så vi får se om det blir noe av. Foreløpig blir det bare dronninger og ottoer
Nå står karet på sin andre dag og det er fortsatt mye grums, eller dvs vannet er fortsatt litt grått. Nitritt-testen viser fortsatt bare gul heldigvis men jeg skal gjøre som jeg gjorde igår, kryste litt filtergugge fra det andre karet oppi vannet. Håper jeg kan snike meg unna noe nitrittoppblomstring hehe.

Fiskene har en enorm matlyst, og jeg ser de er og snapper i vannflata ...men jeg tror det er partikler de prøver å spise. De slutter ihvertfall når jeg gir de mat, så godt som..kanskje jeg må mate de oftere fra nå av. Den som nesten ble kattesnacks lever enda, utrolig nok. Litt blå og rød enda, og halen er litt oppflistret men ellers svømmer den så salig rundt. De er tilogmed begynt å flotte seg, så utrolig gøy å se på hahah.

Ottoene har også fått nytt liv i seg, de er aktive igjen, og noengangå skikkelig aktive! Tror de trives godt her...de ble helt rare i 54literen...satt bare på samme plass hele tiden, kunne pirke i de uten at de rørte seg...huff. Håper vannet klarner snart... syns det er litt urovekkende lenge nå men mener å huske at jeg måtte vente i nesten fire, fem dager på 110 literen når jeg byttet sand der.. hmmm.
Jeg gikk foresten tom for "nitritt-test nr 2" igårkveld, gahhhhh. Men med de få dråpene det var igjen fikk jeg ikke noe utslag.

Har også fått micro-orm kultur i hus! Hurra! Og dronningene ser ut til å være på randen til lek - de viste seg fram igår, og jaget hverandre slik jeg aldri har sett før - sånn skikkelig "flørte-jag" opp og ned, i ring og alt mulig. Veldig gøy!

MEN utblåset idag, det lager en helt/(&/%&/ lyd.. rett og slett en PIPELYD, ikke rart siden den er formet som en blokkfløyte. DR*TT. Vet ikke hva jeg skal gjøre... Når jeg holder fingrene over de små hullene der vannet kommer ut, så stopper det såklart - men det er rett og slett en sånn evig-lang fløytelyd inni vannet. Utrolig irriterende!
Litt flere bilder.

Slik ser akvarie ut idag.

[External Image]

Ikke fullt så grått! Gleder meg til pistia begynner å tette litt til i overflaten! Har fått litt oljete overflatevann men plasker litt i vannet og det ser ut til å hjelpe. Blir nok bedre når plantene får "kommet" seg litt.

Har satt inn den røde LED-kolben, men vet ikke om jeg tør å bruke den etter hvor mye alger jeg fikk sist.. gikk bra kjempelenge men når lyset ble for konsentrert et sted så blomstret algene.. men jeg tror kanskje det er alger ottoene spiser, så kanskje det ikke er så dumt om de får mat av det? Hmmm... høres lugubert ut.

Ikke like mye bråk fra utblåset idag - men det går litt i rykk og napp, noen ganger durer det litt, så slutter det, så durer det litt igjen. Ikke at lyden er høy, men man får jo litt noia.

[External Image]

Trenger litt mer sand, hehe og tydelig at det enda er mye grums som klamrer seg fast noen steder. Jaja groms er vel bare sunt.

[External Image]

Tror dronningene trives veldig godt. Lille yngelet (ikke avbildet) har skutt fart i voksingen sin de siste to dagene!! Gleder meg sånn til å få flere dronninger, og ottoer! Snart blir det micro-orm og greier! Skal sette en strømpe rundt inntaket i tilfelle jeg får yngel (håpe håpe!)

[External Image]

"se så søøøt jeg er!" - tror kattene må få en liten krakk ved siden av akvariebordet (en som står over filteret kanskje) - for de haaar så lyst å se på fiskene, men ikke så enkelt når det ikke er plass rundt bordet lengre.

På den gamle benkeplaten kunne de ligge og se til de sovnet, hehe.

Ellers har jeg tatt et vannbytte på nesten femti prosent i 110literen. BGA algene tar jo helt av! Blir så frustrert - det kveler plantene totalt. Heldigvis får jeg eplesnegler nå til neste uken, så håper jeg får bukt med dette.. Det eneste bra med BGA algen er at den har kvelt penselalgene mine ser det ut til - hahah! Ikke så dritt at det ikke duger til noe? Håper dyrebutikken får inn noen røtter snart - er på leting etter en som "står" litt på noen føtter. Har en slik i reke-karet men den er litt liten. (tenker til når jeg får ancistrus slik at den kan henge litt under og kose seg.

Er fortsatt usikker på om jeg skal bruke 15literen til å ha dvergtannkarpene i.. syns jo likesågreit de kan leve i reke-karet, men jeg vet ikke.. det blir fortsatt ikke helt den store reke-kolonien men rekene er gravide støtt og stadig. Sukk. Og vannverdiene der er ikke heeelt optimale for dvergene heller. Hmrf.
Nå har jeg shoppet litt på Webzoo.. tror jeg må gå til anskaffelse av ny mat, og litt diverse andre ting.
Shoppelisten denne gang ble
¤ Steins Eikebark ekstrakt 1000ml
¤ JBL Novotab 160 Tabletter
¤ JBL NO2 nitritt test
¤ Tetra Plecomin 120 tabletter
¤ Tetra Meny 100 ml.

Ikke helt sikker på hva jeg skulle med novotab'en men jeg har jo en liten drøm om kuhlii-åler. Har enda ikke bestemt meg helt.

Skal jeg tørre å satse på en gjeng kuhliier OG en ancistrus i 110literen? Kommer det til å bli et nitritt-mareritt? Jeg har jo også planer om å plante litt mer "framover" i karet så det blir ikke helt det store bunn-arealet, men litt blir det jo. Jeg vet neimen ikke. Vinklene er jo fine og morsomme å se på - men det blir veldig tomt i resten av karet, de styrer liksom bare med sitt øverst.

Jeg vil jo også heller ha litt å gå på enn å presse filteret til det ytterste. Huff jeg er så dårlig på å gjette "filterkapasitet" hehe

Blir flott Grapejuice!

Kanskje det kan hjelpe på vankelmodigheten hvis jeg sier at du ganske sikkert kan si farvel til dine usedvanlig lekre Echinodorus peruensis 'Tropica' hvis du går for Ancistrus? Dyrebar salat som kan være ugrei å få tak i, og det skal mye til at de lar grønne sverdplanter i fred. Skiter som kuer også, fatter ikke hvorfor de er så populære som algespisere når det finnes så mye fint som spiser alger og som passer i et planteakvarium? Ancistrus skal jo ha oksygenrikt vann med full fart også egentlig, selv om oppdrettsvarianten kanskje ikke vet det selv
Oi, Linda - det har du jo faktisk helt rett i! Jeg har aldri hatt ancistrus før men vet jo at flere snakker om planter den gnafser på. Da tror jeg at jeg dropper den, for plantene betyr mye for meg, haha!

Har jo veldig lyst på noe som er litt "øyepryd" i akvariet, ikke fordi vinklene ikke er fine, men noe som er enten litt størrelse på (uten at karet blir for trangt) - eller et litt sånn "blikkfang" liksom. Humm.
Gleder meg til eplesneglene mine ankommer! Forhåpentligvis dukker de opp i morgen! Etter det store vannbyttet igår er ikke BGAen like hissig - men den har lagt seg over javamosen igjen, enda jeg prøvde å slamsuge vekk mesteparten. Et par flekker her og der i sanden også - grrrrrrr. Jaja, får håpe eplesneglene mesker seg! :P

Sitter fortsatt og letter etter passelige fisk i 110literen min. 20 vinkler + framtidige eplesnegler føles litt snevert.

Ser at corydoras pygmaeus skal kunne holdes (og drettes) i hardere vann? Men så tenker jeg
1. alle de evinnelige problemene jeg har hatt med corydoras i 110literen.
2. er de så små at vinklene finner ut de skal plukke og mase på de og tror at de er spiselige? Litt dumt å være etterpåklok der. Ikke fordi vinklene er slemme eller nappete, men de kan være litt "ihuga" og skal smake på det som kan ligne mat.

Men pygmene skal visstnok like seg litt bedre i midtsjiktet enn andre coryer? Det hadde jo vært koselig. Og jo mindre de er jo mindre bunnareal "trenger" de. (har ikke så mye ubeplantet bunnareal) Hefffffff jeg vet ikke.

Jeg trekkes mot corydoras pygmaeus fordi de holder seg i midten/bunn, de er små og sjarmerende. Jeg trekkes mot kuhlii fordi de også holder seg i midten/bunn og er et skikkelig blikkfang, og litt størrelse på de.

Ph er på ca 6.5 (lyset har vært på knapt to timer) men hovedsaklig prøver jeg å holde den på 6.5 - 7.5. (dvs jeg har ikke noe imot å senke/øke den mellom disse tallene)

gH er på ca 8.

kuhlii:
cory:

Måtte bare linke de så jeg slipper å hente de opp hver gang, hehe.

Ahhh valgets kvaler. Mon tro om jeg kan ha begge deler?
Sneglene var kommet i hus, og de er sååå peneee! Må hele tiden titte innom og se på de praktfulle fargene, hehe. Åsså så store! Den ene satte jeg oppi mosen (etter at den hadde fått tilvennning og alt dette) der BGA-algene er verst. Håper han mesker seg. Her snakker vi krigføring, grrrrr.

Igår fant jeg en babyreke sittene innimellom plantene i rekekaret. O lykke! Da er det noen som overlever ihvertfall - uten at jeg vet hva som er "Den Store Fare" - og apropo rekekaret så begynner javamosen å blekne der. Den har gjort det før også, den sto noen måneder så bare plutselib ble den blek og ville ikke mer. Denne store dotten jeg har nå ser jeg har mange nye skudd, og noen laaange tråder uten skudd - men som fortsatt er grønne ihvertfall, og strekker seg opp. Mens en god del er blitt helt grå og tafatt.

Er det en slags syklus på denne mosen?

Jaggu ble det ikke ti nye dronningrasbora på meg også, jippi! Skal kryste litt filtergugge fra 110literen hos dronningene idag - ettersom jeg ikke har ny nitritt-test enda så får jeg heller bare være litt føre vàr. Ikke fordi jeg har sett noe "nitritt"-tegn hos fiskene, de ser så glade ut atte.

Det eneste er at det lukter litt sånn ... gammelfolk-hus av karet. Jeg tror det er vrihasselen som "godgjører" seg. Det er nemlig litt av kvisten som stikker opp av vannflata, og kanskje ikke så mye lufting som det burde vært. Men den har ikke fått noe spor av sånn sopp enda. (for surt vann kanskje?) - tror forsåvidt lukten blir mindre og mindre så det er vel forhåpentligvis ikke noe fare.

Skal se om jeg får tatt noen bilder av dronningene når de får lov å komme oppi vannet
Hyyyl, denne BGA'en i 110literen er så himla hardknakket! *rive seg i håret*

Slamsuger opp så mye jeg får tak i ved vannbytte, 8 timer lys, lite mat, men den nekter. Får knapt snudd meg før hele dette sløret av BGA dukker opp igjen, og det er verst på mosen - igjen. Hadde samme problem sist jeg hadde BGA alger. De satt på mosen som var litt nært overflaten. Når jeg fjernet mosen så ga det seg.

Men denne gangen har jeg klippet mosen flere ganger men det nytter ikke. Kan det være at mosen blir for tett ellernoe.. blergh, veldig irriterende. Det kveler jo plantene så sinnssykt.. men hornbladene og vasspesten har gitt den litt konkurranse nå for de er kommet seg på føttene. Og eplesneglene prøver vel også å temme den.. Sukk. Kanskje jeg skal ta en kraftig klipp på mosen igjen. Bare hater å skal kaste den, haha syns det er så bortkastet. :p
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap