Rokke prat- en tråd for oss med lidenskap for disse flotte fiskene (side 24)

Hei,

Glaser har B. cuvieri,, P. fasciatum, og O. bicirrhosum (sistnevnte kan også skaffes fra Imazo og Akvarieteknik. Dahls Dyrerike hadde O.niger sist jeg var der. Dahls tar forøvrig sendinger fra Glaser av og til så du kan evt. høre med de ang. bestilling av disse fiskene.

Potamotrygon tigrina har jeg aldri hørt om, du mener sikkert P. menchacai?

P. notatus har jeg aldri sett i Norge, men var en kar i Tyskland som importerte noen slike for en god stund siden. Du kan evt. sjekke ut facebook profilen hans.

Takk for tips. Har snakket med OF ja, han skaffer vel alt egentlig, men har som de fleste sjeldent leveringer. Så vi får se.
Dahls hender har noe, men bor et stykke unna og siden de ikke oppdaterer fiskelista blir det ikke så jeg følger med der..men at de har hatt o.niger er jo ganske spesielt.
Hvor mye mat er det to rokker på ca 20 cm skall ha?
De får ca 50 gram nå, men tar fortsatt alt av fisk jeg har prøvd å ha sammen med dem.
Kjøpte et par med viltfangede P. reticulata 28. oktober 2013. Disse var i god form da jeg hentet dem i Sverige, sett bort i fra at hunnen var litt tynn.

Har fôret de på mysis og røde mygglarver (de vil ikke ha noe annet per dags dato). De går nå alene i en 540 liter, der pH er på ca. 7,2 temperaturen er ca. 26 grader. Kjører med fire pumper som til sammen driver om lag 6800 liter i timen.

De siste ukene har jeg lagt merke til at hunnen har blitt større og større... og for en ukes tid siden kunne jeg konstatere at hun er gravid! Her er en liten video der man kan se ungene bevege seg...

URL=]


Har satt i gang et akvarie som står klar til ungene. Krysser fingrene for at dette går bra PS: foreldrene er bare 15 cm i disken!
Legger til en liten update på histrix rokkene.

Har satt sammen en kjønnsmoden hanne (20 cm) med den eldste hunnen (36 cm +). De går nå i en 800 liter med noen Geophagus og en B. juruense.

Her er tre bilder fra dagen de ble introdusert for hverandre.
Dette er spennende OME
Får håpe det går bra.
Går bra med histrixene, men ser foreløpig ingen tegn til kåtskap fra hannen.

Har forøvrig noe artig å meddele! Kom hjem i dag og fikk en gledelig overraskelse - P.reticulata hunnen har født!! Det ble bare en, men til gjengjeld er den relativt stor og tilsynelatende velutviklet. Dette er første gang jeg opplever rokkefødsel etter snart 5 år med denne lidenskapen, er rimelig happy!!

Her er en liten videosnutt:




[URL=]
Rokker m andre fisk
hei har 2 store motoro sammen m andre fisk .motoroene er ca 25-30 cm i talerken .og veldig kraftige .etter jeg fikk disse i akvariet skifter jeg vann 1 gang i uken .di går sammen m redtail .redtail tiger .pakuer.koi.arowhana .bruker 2 stk eheim kraftpakke me full luft ,og 1 utvendig pumpe.rokkene spiser veldig godt .ser dere andre også liker godt disse fisk.men har dere bare rokker i akvariet .???ser mine liker seg godt sammen me redtailene .ligger rund disse hele tiden .
det er så fine men jeg har bare et 80 l så jeg kan ikke ha det men skulle ønske jeg kunne
Jo lenger jeg holder rokker jo færre andre arter blir værende i akvariene med disse. Det har i hovedsak med fôring og belastning å gjøre, og åpenbart fordi rokker mer eller mindre stresser vettet av de fleste andre fiskearter over tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap