Corydoras egg og oppdrett av yngel (side 24)

"Forumet til Ian Fuller", mener du Corydorasworld, der man må betale for å være medlem?
Har tenkt mange, mange ganger på å melde meg inn der men er usikker. Er du medlem der siden du vet dette, og hva synes du? Er det verdt pengene (hvis man har Corydoras-dilla)?

Norsk Wikipedia om or og svart or

Svart or har mørkegrå bark. Vanlig or har lysegrå.
Or feller bladene grønne om høsten, til forskjell fra de fleste andre trær.

PSST Helge
Kunne du svare på spørsmålet om når du samler konglene?
Må du klatre opp og sanke dem fra grenene, eller detter de ned på bakken om høsten?
Diverse
Jeg er medlem i Corydorasworld der gir han mange gode råd som ikke står i bøkene hans. Selv om det koster noen pund er det vel verd pengene.

Glemte innhøstingen. Nå er de nye konglene grønne og ikke modne, men under trærene ligger det mange samt at det henger mange kongler som ikke har falt ned. Så finner du ett tre er det bare høste. Så foressten på ett nettsted at disse ble solgt for £5 for en liten pose(var vel beregnet for dekorasjon og ikke oppdrett).
Takk skal du ha
Skjønner ikke at jeg har somlet så lenge, men har nå endelig meldt meg inn der selv. Gjorde det nå nettopp i kveld, har en PayPal konto fra før.

Blir spennende, dette Gleder meg til å få full tilgang hos www.corydorasworld.com

Er overbevist om at det er verdt pengene ja, for det den mannen ikke vet om Coryer er vel ikke verdt å vite (dette er vel så nærme idol-dyrking jeg kan komme i akvarieverdenen...*he-he*)
I kveld har eggene som ble sanket inn fredag begynt å klekke
Jeg så først noe som så ut til å være et tomt eggeskall som fløt rundt, og satte på mer lys for å se bedre; å joda, det er i gang De første to ynglene spratt rundt med rakettfart oppi der. Dette er tanken med egg som ble samlet inn 29/9 (fredag var det vel?). Det ser ut til å være mange bra egg der, de fleste gjenværende ser fine ut.

I den andre, med eggene som ble samlet inn lørdag, ser det imidlertid muffens ut.... der tviler jeg på at det blir noe særlig. Antageligvis er det dårlig befruktningsrate på dem. Det kan se ut som jo flere egg eller oftere de voksne legger egg, jo dårligere blir klekkeprosenten. Og dette var jo egg fra et tre-dagers raid...

Det er alltid de små kullene som klekker best, synes jeg. Kan ikke komme på så mange andre grunner. Men, men... det er jo ikke noe ukjent fenomen at mange egg kan være ubefruktet hos Cory. Har lest om det overalt, og i blant kan faktisk hele kull være ubefruktet.

Bildet nedenfor er bare fra klekketanken,
og viser en del av eggene bortover siden i tanken der det nå har begynt å klekke.

De andre bildene viser februar-kullet, fikk lyst å ta dem med
De er blitt så store!*sukker vemodig*

Hos januar-kullet (i en annen tank) har de første til og med begynt å vise pubertets-tendenser!* He-he! *
Noen har begynt å skille seg ut som hunner, med bredere og rundere mager (eller vom...). Etter vannbytter kjenner de små fjottene tydeligvis litt hormoner begynne og bruse i kroppen, for nå har de begynt med litt opphisset stiming og greier etterpå Typisk tenåringer!

[External Image]

[External Image]

Og dette er den som er så mye lysere enn alle de andre. Den har vært det siden den var "nyklekt" (man sier vel ikke "nyfødt" om eggleggende fisk?*gliz*)
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Klekkingen snart ferdig:-)
I plast-tank nr en, som inneholder eggene fra fredag, er det en hel yrende haug med yngel nå Mange! Der har klekkingen vært veldig vellykket. Noen egg har jeg plukket ut for de ble hvite, men mesteparten har klekket. Vanskelig å telle da de piler med rakettfart over hele bunnen når jeg kommer med lys, men sikkert 20 stk.
I denne tanken hang jeg inn en strømpe med torv etter ca ett til halvannet døgn. Ventet med å henge inn torvstrømpen til eggene hadde hardnet ordentlig i skallet, så ikke torvfiberne skulle klebe seg på eggene og ødelegge dem ved forurensning. I tillegg ble det brukt filtrert torvvann fra bøtte til klekkingstanken.

I plast-tank nummer to, som inneholder eggene fra lørdag, er det langt dårligere resultat. Da jeg kom med lyset for å sjekke bedre, så jeg kun to klekte yngel som pilte rundt. Og resten av eggene som hang på sideveggen så ikke særlig bra ut. Men, vi gir dem et døgn til. Så får vi se. I denne tanken har jeg ikke satt inn en filterstrømpe med torv. De fikk kun silt torvvann, men det blir ikke like sterk virkning som når en torvstrømpe henger i vannet.

********************
Enten er det tilfeldig, eller så har torvstrømpen en vesentlig rolle her...Til tross for silt torvvann i begge tankene, så er det altså best resultat i den med torvstrømpe i.

Sikre konklusjoner er vanskelig å trekke på så tynt grunnlag, men det kan virke som om bruk av torvstrømpe i vannet har en veldig fordel bare man venter litt med å sette den inn så eggene får hardne først, slik at ikke rusket ødelegger egghinnene ved å klebe seg på dem.

Fra de første eggene begynte og klekke i tank nummer to og til alle er klekket ferdig, tok det over ett døgn. De klekker altså med ganske mange timers mellomrom, over 24 timer.


By the way, de 2 eggene som jeg ikke trodde ville klekke pga algetråder som hadde viklet seg fast på dem, har klekket De var lett å kjenne igjen, pga de mørke hårete algetrådene, og klekket har de Det var uventet, men fint at de gjorde det likevel.
De nyklekte Coryene (litt dårlige bilder)
Her er noen (dårlige) bilder jeg tok nå nettopp av de nyklekte.
Plasttanken de er i, har en lett bruntone i plasten, så kameraet er ikke helt villig til å fokusere skikkelig gjennom det for det blir litt mørkt.

Men man ser iallefall de store plommesekkene de klekkes med og som de lever av i et par døgn etter klekking.

De to som klekket i den andre tanken er flyttet hit, og såvidt jeg nå greide å telle er det rundt 24-25 yngel her nå. Kanskje et par til.

Det er to-tre egg som er i ferd med å klekkes også, de "hikker" og gjør ørsmå, halve omdreininger. Det er yngelen som kjemper for å komme ut og rører seg inni der Artig å se på. Og når den så får frigjort halen (det er alltid halen som kommer ut først, ser det ut til), så er det fart på den! Da ser man et egg med hale som suser rundt i vill fart i tanken

Det ser ut til at det er langt lettere for yngelen i eggene som sitter fast i siden på tanken å komme seg løs. De som ruller løst rundt på bunnen har jo ikke noe feste, så når yngelen rører seg følger eggeskallet etter. De må kjempe ekstra for å komme løs, og sliter en god del lenger. Har ikke tenkt over dette før, men i fremtiden skal jeg anstrenge meg litt ekstra for å få festet alle eggene på tanksiden når jeg plukker dem.



[External Image]

[External Image]


[External Image]


[External Image]


En haug Corydoras yngel :-)
Nå piler det 31 små spretne yngel rundt her som er 2 til 3 dager gamle
(og noen flere er på vei)

De som klekket først, har nå brukt opp plommesekken så i dag ble det første lille måltidet med artemia gitt. Ikke alle er kommet så langt enda og har fremdeles litt plommesekk i behold, men det nytter ikke sortere på alder omtrent etter timen Så alle er slått sammen i èn tank.

De som har klekket i tank nr to, er flyttet over hit og det er vel bare 4 eller 5 stk. Mye mugne egg der, de lå uten torvstrømpe i vannet (men det var torv-vann da).

Det er fremdeles noen uklekte egg igjen i tank nr to, og de ser veldig fine ut. Jeg byttet vann og tank på dem og kastet resten av de dårlige eggene. Disse "lørdags-eggene" har stått ganske nær gulvet, så de har hatt det kjøligere og da tar det litt lenger tid å klekke. Tror det var fem-seks egg som så helt fine ut og derfor ble tatt vare på. De holder på å klekke akkurat , ser jeg, noen har halen ute, og noen har helt sluppet ut av eggeskallet og piler rundt. Flytter dem over i tank nr en med pipette når alle er kommet ut.

Men som sagt; klekkingen i tank nr en er ferdig, ingen egg igjen der og de første som klekket var nå klar for sitt første måltid artemia som ble servert i ettermiddag.

Når de siste som holder på å klekkes nå flyttes over, vil det vel være 36-38 yngel her. Veldig bra

Psst! Bildet er elendig, men det er tatt i dag

[External Image]
Barbatus
Ville bare vise de berømmelige konglene i funksjon.
Ligger her i ett kar med Barbatus egg plukket i dag. Har tre klekkekar med med denne 10 yngel som er 2 uker gamle ett med 35 yngel og dette med ca. 25 egg. Har ikke fått sopp på noen av eggene.
Klarer ikke å ta bilde av de andre karene med det foto utstyret jeg har. ( er ikke verden beste dette heller).
[External Image]
Yngel-banden har spist :-)
De har nå spist

Alltid like spennende, og alltid like oppløftende å kikke inn til nyklekte yngel morgenen etter deres første måltid. Men med levende, nyklekt artemia som fôr, så går det alltid bra. Det spiser de. Og det er lett å kontrollere at yngelen har begynt å ta til seg næring, fordi magene på yngelen så tydelig tar farge som artemia.

Gjengen greier seg nok fint

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Helge W.: ang. konglene i klekkevannet
Helge Waldeland
Ville bare vise de berømmelige konglene i funksjon.


Tusen takk for titten og tilbakemeldingen, Helge.
Og nå du, nå har jeg en forespørsel
Hvis jeg sender deg en ferdig frankert konvolutt, ferdig adressert til meg selv, kunne du da sende meg en slik or-kongle eller to? Sånn at jeg fikk se dem "first hand", og se hvordan de ser ut?
Da vet jeg litt bedre hva jeg skal se etter når jeg løper rundt og skal samle ore-kongler og eikeløv i høst *he-he*
Svar til Mona O.
Bare mail adressen din så skal jeg sende deg en pose.
Noen nye Corydoras-bilder fra i dag, 7 oktober
En haug av morgenens bilder
Det går fint med både "nye" og "gamle" yngel. Det er mange Corydoras adolfoi yngel som skumper rundt i yngeltanker her nå Skikkelig moro. Finnes det noe større sjarmtroll enn Cory yngel egentlig? Næh! )

Når jeg tenker etter, så er faktisk de eldste blitt hele sju og en halv uke (klekket i begynnelsen av uke 33)!

Pussig nok ser det ut til at det er dukket opp noen av den litt uvanlige, lysere fargevarianten blant de sju uker gamle. De er lysere enn normalt for alderen. En mangler nesten helt sort ryggstripe. Jeg har jo en som er nesten hvit fra tidligere, som er sju-åtte måneder gammel.

På bildene nedenfor er det nettopp fôret i begge karene, derfor kommer lyset inn fra bunnen i en tynn stripe (ser litt rart ut, det lyset på bildene men det er altså derfor)

Et eksempel på denne lyse fargevarianten i det sju uker gamle kullet er dette øverste bildet;
[External Image]


Normal farge:

[External Image]

De aller yngste, som klekket tidligere denne uken:
[External Image]

Velfødd liten tjukkas
[External Image]

[External Image]
Jeg satt og tenkte på at det var uventet og flott at ingen i det siste kullet har dødd i løpet av den første uken etter klekking. Ikke en eneste en.

Skulle bytte tank på dem i kveld, til en ny og ren. Så jeg satte igang å suge dem opp med pipette som vanlig. Av og til suser de ut av pipetten igjen før jeg rekker å løfte den, så det er ikke noe uvanlig med en tom pipette med kun vann i når jeg løfter den opp. Derfor merket jeg vel ikke den ene som forsvant helt opp i toppen av pipetten, opp i "boblen" man klemmer på. Men der lå den - klistret fast, og så klemte jeg til i jakten på neste yngel... og skviset den.
Så det var en stykk død yngel i dag, under min hånd

Tok en opptelling, og det er riktig antall igjen etter "skvisingen",
36 stk.
Det er litt ulik størrelse på dem siden de klekket over flere dager, men det ser ut til at de spiser bra og er i fin form.

Mitt NYE akvarierom....større enn først antatt;-)
Kom til å tenke på at jeg faktisk har over femti yngel her nå
36 + 17 = 53 stykker (fordelt på to "barnehager")
Supert

Åh, som jeg gleder meg til å flytte nå! Vi har startet oppussingen i ny bolig, og mannen min har lovet å legge gulv på akvarierommet mitt ganske raskt i prosessen. Da kan jeg faktisk begynne tidlig å flytte akvarier, et om gangen over mange dager.
Skal sette opp en "grow out tank" for disse småtassene der, med fin sand på bunnen og en trerot å gjemme seg under, kanskje litt planter. Og filtrering selvsagt Er litt lei av alle vannbyttene, og egentlig kunne de eldste vært flyttet for lengst. Men jeg har ikke plass der inne i det lille akvarierommet nå, til å sette opp noe nytt.

Men det beste av alt er at vi har gjort en omrokkering på fordelingen av rommene.
*he-he*Det betyr at mitt nye akvarierom vil bli på 11 kvadrat, altså det dobbelte nesten av hva det er i dag i denne boligen!
*gnir seg i hendene*
Dette blir moro!!
Dette er bilde av yngeltank nr 1.

De eldste oppi her er blitt 8 uker alt, og skulle vært flyttet og tilvendt annet fôr som knust rekepellets, frossentfôr og annet "dødt fôr" men vi venter på en ny glasstank de skal bo i (bestilt). Men, de vokser godt på en meny av nyklekt artemia her, sammen med sine yngre artsfrender (som fremdeles er så unge at de må få det). Tror det er 3 ulike aldere på yngelen oppi her, hvor de eldste altså er 8 uker.

Lampen pleier ikke ligge på akvariet (plast-tanken) slik, de lever egentlig i halvmørke med lyset i rommet som belysning. Men for bildenes skyld måtte jeg ha på litt lys

Denne plasttanken på bildene rommer 12-13 liter eller noe og det er 17 stk yngel totalt oppi her, og plasttanken til de andre er lik bortsett fra at den er noe mindre. Tror den rommer 9-10 liter. Ynglene i den er mye yngre, så de har god plass enda selv om de er flere (36).

[External Image]

[External Image]
Kongen på haugen :-)
Denne synes jeg så litt ut som "Kongen på haugen"
Måtte bare knipse den.
Dette er en av de som klekket i januar, så den er trekvart år gammel nå.

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
Følger med i spenning Bestandig morro å se bilder ifra deg
Hjertelig takk, Birger A
Veldig, veldig glad for å høre sånt
Inaktiv bruker
Ja det skulle bare mangle
Har du tips til noen "skjeldne" coryer eller apistoer/søramerikanske ciklider. Er det noen "must"?

Ah, mine yndlingsfisker!
Jaja, spør du meg, så lister jeg jo så klart opp mine personlige favoritter
Apistogramma hongsloi, Apistogramma trifasciata, Apistogramma macmasteri og Apistogramma panduro er noen få favoritter blant dvergciklidene.

De som ligger mitt hjerte nærmest blant Corydoras er...*he-he* egentlig litt for mange å nevne her, men om jeg må begrense meg så sier jeg disse:

Corydoras adolfoi og Corydoras duplicareus

Ingen overraskelse at dette er min favoritt Hele tråden handler om dem
Slående vakre kontraster med sort og hvite tegninger med en knall oransje "lue" på toppen av hodet.

Corydoras metae, nydelig, robust og kompakt i kroppsformen, en ordentlig skatt

Corydoras davidsandsi, kan ligne C. metae men er hvitere i kroppsfargen og slankere. Ryggstripen er også annerledes enn C. metae.
En ordentlig vakker Cory! Den er jeg selv på utkikk etter, men den ene gangen jeg kom over dem i butikk så var de syke... Men den SKAL jeg ha en vakker dag!

Corydoras aenus 'Black'
Nydelig, og svært sjelden å se en Cory som er svart! Spennende!

Corydoras weitzmani (sjelden og dyr!)
Bilde av mine her:
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap