Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 241)

Dette er ny rekord hos meg tror jeg!
Nå har jeg nettopp vært vitne til at min nye Betta channoides hunn (hentet i dag) og hannen min har lekt sammen Det tok ikke mange minuttene gitt!

Etter at jeg slapp ut den nye hunnen, lurte jeg litt på hvor lang tid det ville ta før hannen fant ut at det var kommet damer i karet igjen. Ah.. jeg hadde ikke trengt å lure. Han stod klar. Han hadde sett henne henge der i akklimatiseringsboksen på innsiden av akvariet, og stod og ventet under en plante litt unna. Da hun ble sluppet ut, surret hun litt rundt først og så brått fikk hun øye på han. Det var kjærlighet ved første blikk fra begges side De gled mot hverandre, kretset saaakte rundt hverandre og tok hverandre i øyensyn. Det ble åpenbart godkjent fra begge parter, for det hadde bare gått rundt 15 minutter før jeg observerte dem tvinnet sammen i en het omfavnelse

Dette hadde han ventet på, stakkars hannen min, som har vært uten selskap av sine egne i flere uker. Han kunne knapt vente til dama ble sluppet ut av boksen. Så snart hun så ham, og han skjønte at hun gjorde det, skrudde han på sjarmen og ble dypt burgunderrød

Nå forsvinner nok hannen ut av syne i et par uker. Men nå er jeg ikke bekymret for nå har jeg sett leken og vet hvorfor i det minste (hvis det ble egg fra hunnen da)
Godt å høre at hun var i så god form. Jeg plukket en hunn i leksfarger som vanket med en av de rødeste hannene.

Hvis du så at hun plukket opp eggene for så spytte de ut slik at hannen fikk fanget dem, så er det definitivt ting på gang. Og hvis du ikke ser hannen på noen dager vet vi jo at det skjedde noe.
Ja, jeg så hun hadde rund og fin buk, så jeg håpet det var egg og ikke mat som var årsaken
Må vel si tusen takk for en god handel, Humunuku, hehe

Det du nevner med eggplukking/spytting så jeg ikke, for de gled litt under en plante da jeg kom for nær med fjeset mitt, og fortsatte litt mer ute av syne for meg.
Jeg tror det var litt begge deler. Jeg måtte fôre litt for å få frem alle.
Gratulerer så masse med nye coryer, Mona! Vi var på Dyrego på Oslo City for noen uker siden, og ble overrasket over at de har fått ett mye bedre utvalg av fisk, i tillegg har prisene blitt noe lavere.
Jeg har tatt noen flere bilder av mine nye skatter, og de var travelt opptatte med seriøs vrimling langs glassene i kveld, slik alle nyinnflyttede Corydoras er.
Håper det var det som var årsaken til at de bare såvidt muffet litt i de røde mygglarvene, tok en smakebit hver bare og så gikk tilbake til vrimlingen.

Snodig det der, men Coryer som driver med dette virker fullstendig hypnotiserte av det de driver med da. Det er liksom ingenting som kan stoppe dem. De kan avbryte midlertidig, men gjenopptar det snart.

Corydoras gracilis til 575 kr pr stykk...
[External Image]

[External Image]

Corydoras guapore (blinker med øynene på typisk Corydoras vis)
[External Image]
En milepæl... siste Green Laser flytter hjemmefra :-/
Dette er egentlig en litt vemodig dag, en milepæl. De aller siste av Corydoras Green Laser oppdrettet mitt flyttet hjemmefra i dag. Gruppen med de siste 14 ble hentet av Grete fra Hedmark, og det var hyggelig å møte henne face to face etter å ha "pratet" med henne bare på akvarieforumene Hun var like hyggelig som jeg hadde fått inntrykk av

Det er litt rart å se de siste flytter hjemmefra, etter å ha delt hus med denne yngelen siden før jul i fjor. Måned etter måned med daglig stell og så plutselig er de dratt. Men, sånn er livet, og det føles egentlig litt godt også, å være ferdig med alt sammen. Nå rettes blikket og fokuset på et annet kull små Corydoras, nemlig de svarte jeg har i 45 literen. Det er mange, mange av dem. Så det skorter ikke på småtroll i akvarierommet likevel

Dette er tellebildet av de aller siste 14 Green Laserne.

[External Image]
Plussmedlem
For en supernerd som meg er det nesten et must å få tak i Cory'er på et tidspunkt. Kan man få et mer superheltaktig navn på en fisk enn Green Laser?? Nesten like kult som om man hadde en dyreart som het Batman!

Fatt mot, Mona. Du har sørget godt for dine kjære og gjort det en hver god forelder skal; ruste dem godt for ferden ut i den store verden.
Viktor
Nesten like kult som om man hadde en dyreart som het Batman!

Tro det eller ei, Viktor, men det ER faktisk en fiskeart som er vitenskaplig navngitt og oppkalt etter Batman! Det er en sugemalle, en såkalt otto, som har fått det herlige navnet Otocinclus batmani (vitenskapen slenger gjerne på en -i på slutten for å få en mere vitenskaplig "schwung" på navnet).

Man forstår hvorfor den er kalt opp etter Batman når man ser den mørke flaggermus-figuren den har på halefinnen
Viktor
Nesten like kult som om man hadde en dyreart som het Batman!

Det finnes faktisk. Denne fiskearten er i hvert fall kalt opp ettet Batman.

Edit: Se der; Mona var kjappere enn meg.
Plussmedlem
Inger Anne
[QUOTE=Viktor]Nesten like kult som om man hadde en dyreart som het Batman!

Det finnes faktisk. Denne fiskearten er i hvert fall kalt opp ettet Batman.

Edit: Se der; Mona var kjappere enn meg.

Jeg er målløs...og jeg skummer i munnvikene
Sukk.. Her sitter jeg angrer på at jeg ikke slo til da du hadde C. Green Lazer for salg, Mona. Æsj altså.. Har du planer om noe oppdrett på disse fremover? De er jo bare så flotte!
Hvis de legger egg i vinter, så blir det muligens til at jeg tar vare på noen egg, ja. Selv om jeg egentlig ikke har plass :p Vi får se hvordan det går med de to kullene (eller det er vel like greit å kalle det ett kull, det er èn dags forskjell) med Corydoras Black. Det er ganske mange som virrer rundt på bunnen i yngelkaret nå gitt...

Vi får se hva som skjer i vinter
Da Grete hadde reist etter å ha hentet sine 14 Green Lasere i dag, tok det litt tid før jeg begynte og rydde opp rotet og pakke sammen ting. Tørket opp sølet mitt, og tok opp dekslene til armaturet som jeg hadde tatt av for å kunne fange fiskene. Plutselig så glapp jeg dekslet til armaturet i gulvet med et smell... og da skvatt lille grønne nr 15 plutselig ut av plantene! Hm! Et eller annet sted har jeg visst telt bittelittegranne feil, for det var 1 for mye. Det skulle egentlig vært fullstendig tomt for grønne der nå.
Grete skulle bare ha 14, og det fikk hun, men jeg har sannsynligvis telt feil den gangen jeg hadde dem oppi dette karet under flyttingen. Får bare håpe jeg ikke har "snytt" noen for en grønn cory underveis mens jeg har solgt dem. Har vært veldig nøye med å telle både fire og fem ganger når jeg har solgt.

Så nr 15 ble fanget inn og sluppet ut sammen med sine eldre likesinnede i karet ovenfor, der den voksne gruppen med Green Laser går og 8 stk fra eldste kull.

Så da har jeg altså 24 grønne
*Glis* Ja, corysmåtasser har en tendens til å være flere. Man får bare aldri riktig tall når man forsøker å telle dem. Heldigvis teller man som regel færre enn de er, så da har man en bonus å gå på.

Jeg har litt å tenke på når det gjelder småttiser. Da jeg hentet multiene, sa Thor at "dersom du greier å få oppdrett på dem..." Tenk på de usannsynlige mengdene egg disse svære dyrene kan finne på å spy ut! Da tror jeg at telling blir en umulighet...
Det hadde jo vært fantastisk gøy om du hadde fått det til da, Inger Anne
Husker da jeg hadde mine Brochis splendens. Den eneste gangen jeg så oppløp til lek og vrimling hos dem var når jeg filtrerte over torv og vannet ble helt gyldent (og ph sank nok noe). Da kom de veltende ut og var helt gale!
Men, det roet seg ned og dessverre (!?) ble det aldri noe egg av det.
Kanskje et tips å forsøke på dine multi'er om du noensinne skulle være fristet til å prøve oppdrett på dem?
Splendensene mine vrimler hele tiden, men det blir aldri noe av det. Takk for tipset - jeg skal ha det bak øret. Gyldent vann...tro om sortvannsekstrakt hadde gjort samme susen?

Ja, det hadde vært en drøm å få oppdrett på dem. Men første og viktigste prosjekt er å få dem til å spise. De har ikke rørt mat siden jeg fikk dem i huset.
Inger Anne:
Mine nye Corydoras skatter ville heller ikke røre mat - mens lyset var på. Jeg slamsugde skuffet ut en del av det, men lot det ligge igjen kanskje halvparten. Neste morgen var det borte. Jeg fôret derfor ikke før sent i går kveld, og ga det rett før lysene ble slått av. Litt rausere denne gangen. I dag var det spist opp.
Foreløbig har jeg ikke prøvd noe annet enn røde myggis, for jeg vil ta det gradvis. Men de har jo vært i butikken noen uker (3 uker for C. guapore iallefall) og de må jo ha spist noe der i løpet av disse ukene. Det glemte jeg selvsagt å spørre om.
C. Black yngel
Dette er første forsøk på å få tatt noen bilder av de svarte Corydoras-ynglene, men det er ikke lett. Jeg orket ikke bytte til makro, men det kan jeg forsøke senere. Må bytte vann og skrape glasset rent for alger der først, ellers blir det bare makrobilder av pestsnegler og alger istedet for yngel :p

Jeg kjøpte forresten et nytt fôr for yngel på fredag, sammen med fiskene. Merke Elos, og fôret er fint som pulver og har skyhøyt protein-innhold Yngel skulle visst vokse veldig bra av det. Siden jeg stoler mer på Jim på Dyrego Oslo City enn noen andre zoobutikk-folk, så kjøpte jeg det, hehe
Verdt å prøve ut, og det blir spennende å se hvordan yngelen vokser på det. Heldigvis synker det momentant. Så jeg bytter på å gi yngelen avskallede artemia-egg, Ocean Nutrition Baby Brine Shrimp og så dette nye Elos-yngelfôret.
Mikroorm-kulturen min er steindau, og artemia har jeg ikke orket å klekke enda, så dette kullet får ikke noe levendefôr foreløbig.
Det blir dessuten fort veldig mye forurensning av levende artemia i et kar med full innredning og sand, så det orker jeg ikke. Fort gjort å miste kontrollen og ende opp med massedød pga forurensning da.
Men jeg kan jo spe på med litt levende, nyklekt artemia i blant. Får finne frem klekkeutstyret og sette en klekkebeholder. Jeg har til og med spesielt artemiasalt.

Bildene jeg prøvde å ta ble elendige, men de mørke "strekene" man ser på sanda er da yngel :p

[External Image]
Noen bilder av den nydelige gruppen med Corydoras venezuelanus De er bare sååå utrolig fine!

Prøver å fôre dem et par ganger om dagen siden de er så unge og små enda. De blir ikke mer enn ca 4 til 5 cm, ingen stor art dette, men de er mye mindre enn det nå så for å hjelpe på veksten så fôrer jeg dem oftere enn andre.

Jeg gleder meg sinnsykt til disse blir gamle nok og store nok til å bli kjønnsmodne

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap