Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 25)

Må le av kommentaren fra mannen din. Fikk høre noe av det samme selv da semiaquilusene kom i hus. Nå er samboeren min ivrig akvarist, men corydoras har han ikke helt fått sansen for.
Nå har han i det minste fått øynene opp for de største typene, og kan se litt på dem når jeg ivrig slenger laptopen men bilder av diverse typer opp i ansiktet hans :0)
Nå skal jeg snart flytte kullet med 15 stk Corydoras panda til et glassakvarium med filtrering, sand på bunnen og innredning. De spiser fint annet fòr enn artemia nå, og var overraskende lette å få til å ta fòret. De tok det bare, ganske enkelt Litt uvant med det, Corydoras adolfoi yngel er litt sære i matveien og har vært mere vriene å få over på annet fòr enn levende, nyklekt artemia. Jeg har et par tomme, nye 63 litere stående klar til dette bruk (Cory-yngel).

Kullet med Corydoras davidsandsi (18 stk) går det også bra med. Jeg trodde jeg skulle miste dem i går, for slangen til artemiaklekkeren hadde falt ut av pumpen (løsnet) og klekkebeholderen stod uten luft. All artemiaen var dau, og den nye var ikke klar. Så jeg ga dem finknust diskusgranulat, og krysset fingrene for at de ikke var så sære at de ikke ville spise det.
Var litt nervøs da jeg kikket inn til dem i formiddag, var egentlig sikker på at de skulle være døde av matmangel og sult... men det stod heldigvis bra til! Noe har de nok spist av det, selv om jeg ikke kunne se noen runde mager. De var i live iallefall. De fikk artemia i dag igjen, så nå gasser de seg og fråtser så magene blir store og runde

Eggene fra Corydoras C-121 står til klekking, og iflg mine beregninger vil de muligens begynne og klekke i løpet av morgendagen. Kikket på dem i dag, og kunne ikke se noen klekte enda. Det er spesielt spennende med disse, for jeg hadde egentlig aldri trodd jeg skulle få lek og egg på denne arten Kjøpte dem egentlig mest for "pynt", siden de er så utrolig vakre!
Eggene ser bra ut, kan ikke se noen dårlige egg.

Nå skal jeg krype under dyna igjen, for gurimalla så forkjølet jeg har blitt... full feber og greier. Typisk for denne årstiden. Meg og luftveisinfeksjoner, det er vanlig, det.

Corydoras adolfoi-yngelen har flyttet:-)
...til et større akvarium - endelig!
Dette har gått på overtid i lang tid, har tenkt å flytte C. adolfoi-yngelen min til et større kar helt siden vi flyttet inn her og jeg fikk akvarierommet. Men du vet... "skal bare" gjøre det og det først. Alltid noe som skal gjøres, og som gjøres først. Så ukene har gått, og de har humpet rundt i det knøttlille 30 liters karet sitt.

Men i dag skjedde det altså. Satte i gang et nytt kar til dem, en 63 liter. Brukte halve dagen på å justere ph og temperatur i det nye karet, slik at alt var likt som i det gamle karet deres. Da alt var klart, håvet jeg dem opp og ploppet dem resolutt over i det nye. Fikk med meg 2, 3 eller 5 i slengen, og benyttet sjansen til å telle dem mens de var i håven. Jeg visste at det var ca 50... og det viste seg å stemme eksakt Det er 50 stk her

Akvariet er bevisst enkelt innredet, minimalt, for å lette renholdet med så mange fisk i oppveksten her. Et par røtter å søke ly under, og en bunt flyteplanter i overflaten. Minst mulig på bunnen, så jeg lettere kan komme til med slange og slamsuge opp skitt.

Disse klekket vel i september/oktober mener jeg å huske, men er ikke sikker lenger. De ble tidlig avvendt fra artemia, og misset en del god vekst på det synes jeg, så de er små for alderen.

Jeg har et kar til med oppdrettsfisk av disse, det er 18 stk som er ett år gamle
Corydoras C-121 eggene har begynt å klekke:-)!!
Oj, så spennende! Lyste inn i klekkebeholderen akkurat nå, og der pilte det rundt 3-4 stk C-121 yngel allerede! Akkurat som bestilt, klekking på tirsdag *he-he*!

Jeg skiftet vann på klekkebeholderen i morges, ca 80%, så yngelen kommer ut i rent og fint vann. Det er bare en svak bruntone igjen av fargen fra ore-konglen. Dette blir så gøy
Jeg tror det var 13 egg jeg fant ut at det var i morges, for da jeg skiftet vann så telte jeg dem også.
C-140 har samme sykdom som C-121 hadde...:-(
Sykdom....C-140 gruppen min har akkurat det samme som C-121 gruppen hadde, omtalt i denne tråden.*sukk*

Jeg så tegnene straks de ankom.... men jeg er ikke så glad i å kaste medisiner i akvariene straks det er noe muffens, så jeg besluttet å se det an.
Kanskje de ville bli bedre av seg selv (i blant skjer jo det). De kom på lørdag, men i går var det faktisk verre. Det henger tråder fra finnene på flere av dem, lange, svaiende tråder er det blitt på et par av dem. Det er flere dårlige symptomer også, nemlig bartene. Bartene deres "dingler", virker fillete. Er liksom ikke faste og rørbare, de henger som filler og rører seg i strømmen. Akkurat som C-121 hadde. Men de ble altså helt friske og fine igjen etter medisinering to ganger med eSHa-2000.

Så i går hadde jeg ikke nerver til å vente lenger, men fant frem medisinen igjen for å behandle C-140. Heldigvis har jeg et par slike flasker stående i beredskap, så det var ingen postgang å vente på (alle burde ha en slik stående i sitt "fiske-apotek").

I går kveld hevet jeg gH fra 2 (kranvannets verdi) til 4 - 5, da medisinen krever dette for å få full effekt. Ellers må man doble doseringen av medisinen istedet, om vannet ikke er hardt nok. Etter at dette var gjennomført, dryppet jeg første dose i karet deres.

De ser ikke spesielt begeistret ut.... men de overlever vel, slik alle C-121 gjorde. Mulig jeg må gjenta medisineringen her også, men det får jeg bare være forberedt på. Det står forøvrig på medisinens bruksanvisning at man kan forlenge perioden med dag 2 og 3 doseringen (halv dose av første dag).

F...... jeg kan ikke fordra dette. Det føles alltid så usikkert og nervøst å sykdomsbehandle nyankommet fisk, da de gjerne er litt stresset og svekket fra før.
I tillegg er jeg temmelig "svekket" selv, feberen blir ikke bedre men verre. Jeg har vel fått lungebetennelse igjen...
(litt syting i dag)
Sendte bilder av mine Semier med samme dritten inn til corydorasworld, og her er link til medisinen de mer eller mindre lovet meg ville ta knekken på parasittene.
Shit.... jeg leste tråden din på Corydorasworld akkurat nå. Skulle ønske jeg hadde sett den før, Gry!

Men! Jeg har Prazipro stående, flasker fra USA, som jeg bestilte da C121 hadde dette. Jeg trodde kanskje jeg måtte bruke det, dersom ikke eSHa-2000 tok knekken på det hos C-121. Men, det funket. Alle C-121 er helt fine i dag og ser 100% friske ut, ingen synlige tegn eller tråder igjen på finnene, og bartene ser fine ut. Så friske at de lekte og la egg forrige uke

Men jeg lurer på om kanskje PraziPro hadde vært det smartere valget... jeg angrer litt for at jeg kjørte i gang eSHa-2000 nå, skulle tatt PraziPro.
Men kuren med eSHa-2000 er tre-dagers, jeg fullfører, og så tar jeg et stort vannbytte og kjører PraziPro etterpå. Den har fått utrolig mye skryt i diskus-kretser iallefall, og skal heller ikke være av typen som ødelegger filterbakteriekulturen.
Har bare bestilt en pose med Flubenol, det var dumt, ellers skulle du fått en av meg. Regner med at jeg i grunn bare kan bestille inn flere, for det blir nok mer VF coryer fremover og man vet jo aldri... Skal først forsøke denne posen (dersom ikke disse trådene forsvinner) Jeg synes de gjennlevende coryene ser bedre ut i formen nå, men det henger fremdeles parasitter på dem. Er nå i gang med 2. runden av esha 2000 og exit kuren. Etter hvor mange dager forsvant de hos deg?
Jeg er ikke sikker, Gry, men som sagt kjørte jeg eSHa-kuren to ganger à tre dager. Husker ikke sikkert om jeg forlenget dag2-dosen...
Mellomrommet mellom de to kurene var et par dager tror jeg, og da byttet jeg vann begge dagene.
Ja, ja, jeg får bare krysse fingrene for at de holder seg i form til Flubenolen er her dersom det viser seg at medisinene jeg bruker nå ikke virker. Jeg tror i grunn at de gjør det, for som sagt er de i mye bedre form i dag (og i går kveld) enn de har vært på lenge.
Krysser fingrene for deg og dine også.
Etter litt trøbbel med å huske passordet mitt hos Paypal, og hvilken emailadresse jeg hadde reg. meg med der, har jeg nå fått orden i sakene og har nettopp bestilt meg et par pakker med Flubinol. Leste en tråd om dette produktet hos Corydorasworld, og en fyr som hadde undersøkt fisk under mikroskop og greier. Dette virket meget lovende.

Jeg holdt meg godt under verdi 200 NOK så jeg slipper moms/fortollingsgebyr på det når det ankommer Norge. Mye raskere da også.
JA, det jeg fikk info om (via mange mail fra Paul Fox, han gikk virkelig opp i dette, det er han du bestilte fra) ang Flubenol virket kjempe bra, og jeg har store forhåpninger til dette middelet. Så fint at du fikk bestilt du også :0)
Fikk akkurat mail igjen fra Paul, han takket så mye for at jeg hadde reklamert for produktet og skaffet han en ny order :0)
Det er så lite gode medisiner her på det norske markedet, at finner jeg noe som fungerer, og attpåtil ikke tar knekken på annet enn sykdom, ja da kan jeg mer enn gjerne reklamere.
En bivirkning av middelet er at det øker lekslysten hos fisk. Slett ingen dum bivirkning.
Har hørt en del om dette produktet eg også...

Blir å bestille så en har det til evt "krise"...
Når man er syk, får man tid til å ligge og gruble på mye rart
I går, eller i natt rettere sagt, begynte jeg plutselig å lure på èn ting.... hvor mange Corydoras har jeg egentlig rundt om i akvariene mine?

Et røft overslag i hodet, mens jeg tok for meg ett og ett kar (inkl karet med 50 stk Corydoras adolfoi oppdrett), så kom jeg frem til at jeg må ha minst 160 Corydoras....! Sannsynligvis fler, men det er ihvertfall sånn omtrent. Antall arter var 12 eller 13, tror jeg at jeg kom frem til.

*he-he*
Jeg ante ikke at det var blitt så mange!
Nå er Flubenolen alt kommet! To dager etter at jeg bestilte den. Tenk om det norske postvesenet hadde vært så effektivt...
Medisinen er i karet, så nå er det bare å vente. Måtte le da jeg åpnet brevet med medisinen; det er første gang jeg har motatt en liten gjennomsiktig pose med hvitt pulver i. Hadde denne blitt observert av noen utenforstående, ja da er jeg redd jeg mått en tur ned på politikammeret. Huff, godt det ikke er slike ting jeg sliter med. Da er det faktisk bedre med sykdom på fisk. *s*
Fulgte det med doseringsanvisinger eller bruksanvisning? Eller må man på nettet og finne den på http://www.flubenol.co.uk/?
Det fulgte med en kortfattet veiledning. Det viktigste var visst å ikke bruke for lite. De var ingen fare med å benytte opp til 10 ganger anbefalt mengde.
Det er helt vittig; en bitteliten pose, også er det nok til nesten 500 liter vann!Det skal et gram til på et akvarie på drøye 94 liter, så dette er drøye saker.
Gladmelding!
Må bare informere om dagens utvikling. Jeg medisinerte karet med Flubenol15i halv ett tiden i dag. Da jeg var nede for å slukke lysene på akvarierommet nå i kveld, var det frem med forstørrelsesglasset for å sjekke tilstanden til den hardest rammede fisken.
Ikke en parasitt å se!! Dette er nesten for godt til å være sant. Jeg sjekket og dobbeltsjekket, tok bilder og forstørret dem opp for å bli helt sikker, men resultatet er det samme uansett; alt er borte.
Jeg er blitt forespurt om å bli forhandeler av Flobenol her i landet, noe jeg sterkt vurderer å si ja til, for dette er faktisk noe som virker der andre merker feiler.
Nå håper jeg du får produktet like raskt som meg, Mona, og at du er like heldig med resultatet. Nå er jeg så glad!
C-121 yngelen
De fleste har fremdeles plommesekk i behold, men noen ser ut til å ha brukt opp mesteparten. Skal fòre ørlite granne med nyklekt artemia i kveld.
Dette bildet ble uskarpt, men det er ikke lett å få bilder av så knøttsmå krapyl

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap