Tropheus Bilder (side 25)

Noen Pemba. Igjen så som så med bildekaliteten.

[External Image]

[External Image]

Det må være noe galt med de fiskene Bengt! Ikke er de flate og ikke er de fra rett kontinent DD
Oh... Nydelige fisker.
[External Image]
Denne fisken kom til i februar i 2007 så ett år å de ser slik ut det er ikke ille!
Der var det mye rødt! Gleder meg at det gikk bra med transporten!
Joda det ser bra ut. De kommer seg, var litt rufsete på finnene etter flere runder med transport. Nå håper jeg bare at BTN modulene kommer snart, så jeg får de opp i karet. Fruen til Nils sier hun vil ha pembaene, så må nok hente de en dag hun ikke er hjemme

Vurderer og skifte rådesanden til en mer buffer holdig sand. Blir veldig mye tilsetninger uten. Mener Roger brukte koralsand, jeg finner bare koralgrus 2-3mm. Ellers vurderer jeg argonit(var det rett navn) også, men den er jo svine dyr. Stemmer det at jeg har lest at faxegrus ikke er å anbefale, da det kan skadde yngel under tygging.

[External Image]
Rimelig alternativ til Argonite er kalksand. Jeg brukte Marmorjet fra Visnes Kalk AS.
Jeg har kalksand i Livuakaret mitt. Men det utgjør absolutt ingenting med tanke på øking av ph eller gh. Etter vannskifte uten tilsetninger ble det samme verdi som i det karet jeg har biltemasand. Argonittsanden er dyr men det blir jo en vurdering om du vil kjøpe dyr sand, og litt mindre tilsetningstoffer, eller billig sand og mye tilsetningstoffer
Tilsetnings stoffer tror jeg ikke du kommer utenom.
Litt tilsettninger blir det nok uansett ja. Gh må jo justeres uavhengig av sanden. Her blir vi å bruke gips fra panduro. Var mest for og gjøre jobben litt enklere med tanke på Ph. Uansett etter en runde med prisforespørsler blir det nok ala Biltema og kalkstein. Betaler ikke over 1000 kr for sanden.
Det blir en smaksak det der med sanden. Vi har alle tre typene som er nevnt over og er egentlig like fornøyd med alle sammen..
Minuset med biltema sand i et tropheus kar er at den er å lett at den flytter seg. I og med at tropheus liker masse sirkluasjon og strøm i vannet har vi måttet prøve en del med utblåsningen. Nå har vi funnet en retning den kan stå i uten at all sanden blir blåst en ene enden av karet hehe
Der har du fordelen med tyngre sand.
Vibsi
Jeg har kalksand i Livuakaret mitt. Men det utgjør absolutt ingenting med tanke på øking av ph eller gh. Etter vannskifte uten tilsetninger ble det samme verdi som i det karet jeg har biltemasand. Argonittsanden er dyr men det blir jo en vurdering om du vil kjøpe dyr sand, og litt mindre tilsetningstoffer, eller billig sand og mye tilsetningstoffer :) Tilsetnings stoffer tror jeg ikke du kommer utenom.

Enig med deg V. om at en trenger tilsettingsstoff uansett hva slags bunnlag en velger. Men er ikke enig med deg om at kalksand gir samme verdi som biltemasand. Min gav en Ph lik 9,2 første gangen og synker etterhvert ned til 8. Når jeg bytter vann så blåser jeg sanden opp med vannslangen en gang i blant med 2 hensikter: den ene er for å få all dritt opp på overflate og suger dem ut etterpå, den andre er å lufte sanden. Jeg bytter ca 1/4 del av kar (ca. 80 liter) og må tilsette 4 måleskje med Kh+ for å få Ph opp på 8,3 igjen. Og den holder seg stabilt fremtil neste vannbytte.

Jeg vet ikke om biltemasand vil klare det samme. Men så lurer jeg på hva med Argonite sanden? Hvilken erfaring har du?
badat
[QUOTE=Vibsi]Jeg har kalksand i Livuakaret mitt. Men det utgjør absolutt ingenting med tanke på øking av ph eller gh. Etter vannskifte uten tilsetninger ble det samme verdi som i det karet jeg har biltemasand. Argonittsanden er dyr men det blir jo en vurdering om du vil kjøpe dyr sand, og litt mindre tilsetningstoffer, eller billig sand og mye tilsetningstoffer :) Tilsetnings stoffer tror jeg ikke du kommer utenom.

Enig med deg V. om at en trenger tilsettingsstoff uansett hva slags bunnlag en velger. Men er ikke enig med deg om at kalksand gir samme verdi som biltemasand. Min gav en Ph lik 9,2 første gangen og synker etterhvert ned til 8. Når jeg bytter vann så blåser jeg sanden opp med vannslangen en gang i blant med 2 hensikter: den ene er for å få all dritt opp på overflate og suger dem ut etterpå, den andre er å lufte sanden. Jeg bytter ca 1/4 del av kar (ca. 80 liter) og må tilsette 4 måleskje med Kh+ for å få Ph opp på 8,3 igjen. Og den holder seg stabilt fremtil neste vannbytte.

Jeg vet ikke om biltemasand vil klare det samme. Men så lurer jeg på hva med Argonite sanden? Hvilken erfaring har du?
Da vil jeg gjerne vite hvilke kalksand du har? Kan jo være at vannet her på vestlandet er mye bløtere, men en ph på 9 har eg aldri hatt..
Hvilke tester bruker du?
Ang argonittsanden så måtte kristian tilsette mindre en vi må. Igjen pga vannkvaliteten på vestlandet. Gh er lik 0 i kranen. PH er på 6.5 visst jeg ikke tar helt feil.
Ph-verdi i kranvann i Oslo er 7. Kalksand jeg bruker heter Marmorjet fra Visnes kalk AS her i Norge. Jeg bruker digital Ph-test.
Hvor mye vann bytter du hver gang og hvor mange måleskje med tilsetningsstoff må du har for å holde Ph-verdien på samme nivå som før vannbytte?
Gratla med flotte fisk til Tromsø.

Har i kveld en litt merkelig oppførsel på en Ikola hue, denne tygger, men i kveld så "lufter" hun eggene ?
Hu spytter ut alt fra 5-6 til et egg omgangen ,for så å lynraskt å plukke dem opp igjen.
Har ikke sett dette før på noen av de andre gruppene mine, er dette normal adferd eller er det noe galt på gang ?
Blei egentlig veldig overrasket over hvor store eggene er, lysebrune og fine.
Dette er jo virkelig vaksne fisker, men selv når hun henter inn igjen 5-6 egg så kan jeg faktisk ikke se antydning til hake på den. Må ha plass til virkelig mange egg der inne.
Har hørt om at de lufter yngel, men ikke egg.
Andre som har opplevd lignende ?
Men hva med denne faxekalk grusen, blir denne for grov ?Har også tilgang på korallgrus, denne er nok 3-4mm og en del rundere i kantene en faxekalk. Faxekalk vil jo hjelpe godt på buffer evnen i vannet. Så har man jo også kalkstein som vil øke ph noe. Vil jo også naturligvis tilsette bikarbonat.
min erfaring er at hverken faxekalk eller faxestein vil gi noen effekt.
Kanskje i det man har det i for første gang, men etter flere forsøk på dette har det ikke gitt utslag på målingene eller et par vannbytter. Jeg tilsetter like mye i karet med biltemasand og faxestein som i karet med faxegrus og vanlig stein......
Men du kan jo prøve den grusen som badat anbefaler visst den klarer å "gjøre jobben sin"
Badat: skal finne ut det med hvor mye jeg tilsetter osv,men Erik sover hehe..det er han som har eksakt kontroll på dt der husker ikke nøyaktig hvor mange skjeer pr 100 l..
Vi bytter ca 40% med vann 1 gang pr uke.
Nå går det en livua med egg igjen :
Men det nå er helt stille på flørtekanten i kirizakaret.
Der er det bare leptosomaene som går med munnfuller
Lunangwaene flørter og styrer på men det er ingen med egg ennå. DET hadde vert stas det. En så sjelden gruppe..
Lufubuene tror jeg er litt små ennå. Eller hva tror du kristian?
Er de store nok til å gå i lek?
stigger
Gratla med flotte fisk til Tromsø. Har i kveld en litt merkelig oppførsel på en Ikola hue, denne tygger, men i kveld så "lufter" hun eggene ? Hu spytter ut alt fra 5-6 til et egg omgangen ,for så å lynraskt å plukke dem opp igjen. Har ikke sett dette før på noen av de andre gruppene mine, er dette normal adferd eller er det noe galt på gang ? Blei egentlig veldig overrasket over hvor store eggene er, lysebrune og fine. Dette er jo virkelig vaksne fisker, men selv når hun henter inn igjen 5-6 egg så kan jeg faktisk ikke se antydning til hake på den. Må ha plass til virkelig mange egg der inne. Har hørt om at de lufter yngel, men ikke egg. Andre som har opplevd lignende ?

Det har jeg faktisk ikke hørt om, ei heller erfart.., men hvis de er lysebrune er de friske og fine Det tar ikke lange tiden før de blir helt hvite hvis de for sopp. Det er plass til myye yngel i de der sluggerene.. Største kulle jeg fikk fra ikolaene dine var på 14 stk..

Denne vannverdi-diskusjonen skal ikke jeg uttale meg så mye om, jeg er er ikke flink til og følge opp ph, gh og kh.. De få gangene jeg har sjekket verdiene det siste året har jeg hatt en ph på mellom 8.2 og 8.8, gh på mellom 12-25 og kh på 6-16.. Jeg bruker tanganyika buffer fra seachem for og få opp kh og ph. Dette for og trigge lek. Det tar ikke lange tiden før det blir action i karet etter jeg tilsetter denne bufferen.. Det gjelder action på alle måter- Krig og kjærlighet.

Foruten denne bufferen bruker jeg 50 % argonittsand og 50 % rådasand. Rett og slett for og skape en litt mer naturlig biotop i det nye karet.. Tidligere har jeg kun brukt argonittsand og har vært MEGET fornøyd. Det er vært investeringen.

Mvh,
Kristian
Har du noen formening om faxekalk er for grov til tropheus. Mener bestemt jeg har lest det en plass. At den skade egg og yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap