Elins vannvittige vannverden (side 25)

David Gabrielsen
di dør ikke av frisk vann men di kan dø av stres.

Jeg har aldri opplevd at det virker stressende på fisken å få friskt vann. Aner virkelig ikke hvordan du foretar vannbyttene, ettersom du mener det fremkaller stress...? Hos meg har det iallefall alltid motsatt virkning. De stortrives etter et vannbytte, og ingen av fiskene er synlig stresset mens jeg holder på. Jeg tar jo hensyn, og ofte er det slik at jeg må dytte fisk unna vannbytteslangen fordi de skal "se på" De er altså ikke redde eller stresset hverken når jeg holder på eller når jeg er ferdig.

Kunne vært meget interessant å høre hva slags vannbytterutiner du har når du sier at fiskene blir stresset? Dette gjorde meg virkelig nysgjerrig. Rent vann er bra for helsa, både for folk og dyr (og fisk), det vet alle. Jeg skjønner derfor ingenting av det påståtte stresset du hevder de dør av pga vannbytte med friskt vann!
Besøk;)
Vi er hjemme hele søndagen, hvis du har tid da. Skal lage kake og greier..
Så det er bare å komme
Tangloppa
Vi er hjemme hele søndagen, hvis du har tid da. Skal lage kake og greier.. Så det er bare å komme:)

Kake?? Sa du kake? Hehe Jeg kommer! Men jeg tror jeg skal på søndagsmiddag først. Så det blir etter 17 engang. Må hjem med hundene og. Tenker de hadde fått litt av en velkomst av akvariepynten deres om jeg hadde tatt dem med.

Oscaren ser bedre ut i dag. HUn svømmer rundt og jager mannen sin. Er fremdeles grå, men aktiv. Kanskje hun bare hadde lagt seg for å sove i går. Var seint på kvelden når jeg kikket på henne og ble bekymret hehe.
Inaktiv bruker
oskarhunen trenkte sikert sjønet søvnen sin.
Besøk, namnam;)
Da kommer du når du er klar. Leieboeren har bursdag, så vi skal ut og spise middag i kveld.. Han har kjøpt inn til kake hos seg i morgen, og handler alltid inn for mye. Derfor ble det levert fløte og kakebunn på døra vår idag. Jenny var storførnøyd med det når hun ringte meg på jobb og fortalte.
Derfor blir det deilig bløtkake i morgen!

Namnam
Inaktiv bruker
hvordan går det med ocskaren din Elin?
Oscaren har det mye bedre nå og svømmer, eter, krangler, flørter og driter som normalt. Er vel stort sett det de driver med. Det og tigging hehehe.

I går var jeg ikke helt i form så da tok jeg livet veldig med ro, men sakte fikk jeg flytta rundt på en haug med fisker. Flyttet en borelliho ut og håper da at det med bare paret skal gå ann å få oppdrett på dem. Valget stod mellom oppdrett på borelli eller rød kurciklide. Prøver borelli først.

Flyttet c.panda ut av 54 literen og over i 325 literen og c.black fra 325 til 54. Tenkte jeg skulle prøve å få lek på c.black. De er store nok til det, pandaene er for små.

Spennende nytt er at jeg har sett de første grønn sverddrager ynglene. Så 6 stykker på en gang og jeg tror bare det er den ene hoen som har født. Morsomt er det, og det ser ut til at foreldrene og andre fisk lar de små være i fred. De har masse gjemmesteder så jeg tror noen vokser opp. Men siden jeg ikke har hatt sverdragere selv vet jeg ikke jeg.

Hei igjen
Sverdragerne mine de er glupske på yngel, men når det er gått en stund bryr de seg ikke så mye om å spise de lenger. Vet ikke hvor gamle de må være før de får gå i fred, men størrelsen er ca 1,5cm.
Du gikk virkelig glipp av god kake igår altså.. Lars Erik er alene hjemme i kveld for jeg er på jobb, men du må gjerne ta deg en tur hvis du orker. Det er mer kake igjen også..
Ja, jeg angrer på at jeg gikk glipp av kake. Er ikke likt meg hehe.

Sverddrager yngelen ser ut til å få gå i fred. Hvor mange der er har jeg ingen anelse om, men har telt 6 på engang flere ganger. Forskjell på størrelsen er der og.

I går fikk jeg flott mallehule som Espen har laget i bytte for en ancistrus og noe planter. Bilde yter den ikke rettferdighet. Hula er flott altså!
[External Image]

Ellers en skikkelig gladnyhet for meg! Egg på Corydoras Black. Må ha blitt lagt nylig. I stede for å flytte egg, flyttet jeg foreldrene slik at de ikke skal ete eggene. Så at noen egg var forsvunnet allerede. Eggene henger nå i en godt innkjørt 54 liter. De er visst vanskelig å få til å klekke, men forsøke skal jeg. Har ikke tenkt til å gjøre så mye mer enn å la dem være i fred nå. Tok bilder av ett lite utvalg av eggene
[External Image]
[External Image]
Kan lage kake senere og jeg
Sverddrager yngel varierer veldig i str på yngel, har flere str på samme kull hos meg og, varierer med en hel cm i str. Akkurat som guppy yngel.
Så gøy med nye egg, her er det egg på bujurquinaen i 250l, vi får se om det blir noen igjen, det går jo en arowana der.. Men de har vært helt rå på å passe ynglene tidligere så.
Inaktiv bruker
gratulerer med egg på Corydoras Black.
Inaktiv bruker
hvordan går det med egg på Corydoras Black dine Elin?
Går bra med eggene foreløpig. Noen hvite, men allermest gyldne som da mest sannsynlig er befruktet.
Inaktiv bruker
jeg lurer på noe var det ikke di Corydoras Black som du skule selge for jeg så anongsen i en periode så jeg trode di var solgt?. jeg synes det var bra at du ikke solgte dem.=
Inaktiv bruker
hjeme hos meg har det sjed veldig mye på onsdag i dene uka gravde jeg ut en ny hagedam og mine blå acaraer la egg men di ble spistopp og nå tror jeg at sebraciklideparet mitt skal ha egg på nyt.
det som jeg skal skafe meg etter vert er 3 dvergkulefisk.
jeg skal eter vert prøve meg på oppdret på kobbertetra.
Inaktiv bruker
du het di 7 ansistrusen du holer av til meg ti paser det for deg at jeg henter dem hå mye skal jeg betale for dem er 50 kr nok vis ikke kan jeg betale mer=
David, angående ancistrusene så kan du hente dem når du vil bare gi litt beskjed i forveien. 50 kr er sikkert greit.

I går så jeg at rød kruvciklide hadde egg igjen. Tok strømpe på innsugene til filteret og bestemte meg for at denne gangen skal jeg ikke rote opp alt i karet for å finne fisk så da blir det kanskje noe av disse eggene :S

Oscarene har også egg. Ikke så mange som de pleier, men nok. Skal ta dem ut etter litt kaffe\forumlesing\skumlesing av mail. Er sikker noen igjen da. De er ikke veldig hissig opptatt av eggene. Jager om noen fisk kommer helt nærme og ellers krangleflørter de i stede. Denne gangen var det bare hoa som hadde eggleggingsrøret synlig. Den andre hadde ikke noe ute. Fikk jo heller ikke denne gangen sett hvem som la eggene, men siden bare den ene hadde rør regner jeg med at det var henne.
Inaktiv bruker
en ting jeg må advare deg med er at når du tar vek eggene til Oscarene dine vile jeg hat en algeslrape med en lang pine for å hole foreldrene una med ellers gjør det kjempevont og det er for at Oscarhanen komer til å bitdeg for å byskyte egga dems.
Inaktiv bruker
hei Elin første gang jeg var os deg på besøk synes jeg det var veldig gøy så jeg gleder meg allerede til å kome på besøk til deg=.

med vennlige hilsen david=
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap