Tante Astrid´s undervannsverden (side 25)

A-ordet ble bruk mye en tid ja.
Jeg spør her også for å øke sjansen for svar
Hvilke planter var det som stod på ønskelisten? (glemte lappen på butikken)
Vallisneria spiralis 'Tiger'.
Cryptocoryne wendtii 'Green'.
Monosolenium tenerum, i porsjon (POR 7)

Og for dere andre som lurer på hva dette handler om så er det altså planter jeg har bestilt til nykaret
Åhhhh
Får du tak i den pelliaen? Skulle gjerne hatt meg en dott med sånn til de nye rekekarene mine. Hvor får man kjøpt den?
Tropehagen bestiller det jeg vil ha fra Tropica så lenge det finnes i sortimentet deres. Den mosen kan både bestilles i porsjon og fastgrodd på stein. Har du en slik butikk i nærheten så kan du ihvertfall høre om de tar fra Tropica. Vær obs på at planter fra Tropica ofte er en smule dyrere, men så er det vanligvis god kvalitet på de også.
Har kjørt en litt annen linje her..

Er jo selv hekta på bil osv.. En av mine biler =P

Så hva kan man da gjøre for å "avlede" oppmerksomheten litt? Jo! Akvarium!

Problemet er jo at nå er jo jeg minst like hekta som samboeren, og er nok kun pga plassproblemer at vi kun har 240+110+110+65+30 =P Men vurderer å bygge reol ute i gangen nå.. =P
Ah da må jeg ta en runde lørdag og sjekke Har du vært innom og sett bilder av de nye rekekarene mine? Fått meg en rimelig brukt 25 liter og en Aqua box 2 Nå venter jeg bare på reker, gule, humle og blå tiger
Jeg sier som Ole Brumm, Vadav; Hvorfor velge, ja takk, begge deler (Stilig bil forresten, men må bare innrømme at jeg er typisk kvinnemenneske og bare kan komme med kommentarer som fin farge og nydelige seter).

Glemte å svare deg i går, Liv. Har hatt en virkelig dårlig periode og da strever jeg med å formulere meg, men nå har jeg ihvertfall vært innom der. Nydelige reker du har valgt ut. Når det gjelder akkurat denne mosen så må du regne med at rekene vil forsyne seg litt. Er visst en delikatesse for disse småtassene.
Litt moro skal rekene ha og Får heller unne dem litt mose
Håper formen kommer seg. Slitsomt når hverdagen blir tung!
Leopolds lille kongerike blir vel lett forvandlet til rekekar når kongen flytter ut? Har fått rekene mine i dag. Tigerrekene var helt nydelige. De gule rekene var veldig små, men kommer til å bli flotte. Dessverre hadde det gått galt med humlerekene så bare 3 kom frem levende. Virker som om korken på flaska ikke var rengjort nok. Lukta sterkt chili/hvitløk. Har mailet avsender så jeg satser på å få nye tilsendt.
Gratulerer så mye! Du må legge ut bilder i tråden din. Så forresten at du hadde fått avleggere på lotusen også. Gratulerer igjen! Var synd med humlerekene. Det var i grunnen de som jeg misunte deg mest selv om de andre to også er fine.

Nei, det blir nok ikke et eget rekekar enda. Leopold's pytt skal få stå som reservekar i boden til jeg eventuelt får behov for det til karantene eller yngel. Siden jeg er redusert til tider så kan jeg bare ikke starte opp så mange kar. De skal jo stelles selv når jeg er dårlig.

Har derimot stygge planer med Rekecocktailen på laaang sikt. Planen er et rent mose- og rekekar med enten bare biereker (kjempedyre) eller krystallreker. Så lenge stjernene går der så kan jeg ikke ha små reker der, og så lenge Leopold regjerer i asia-karet så kan ikke stjernedanioene flytte dit heller. Angrer ikke på at jeg kjøpte de for det og det ser ut som de trives godt i det lille karet. De holder seg stort sett rundt rota i midten og beveger seg sjeldent langt bort fra den. Nydelige fisk

Bare en uke til ny-karet kommer i hus nå!
Tante Astrid
Her er et utdrag av samtalen med min mor da jeg skaffet meg akvarium: Mor: "Hva skal du med akvarium da! Du burde heller bruke penger på viktigere ting" Jeg: "Synes du det er bedre om jeg hadde brukt det på feks ei lampe?" Mor: "JA!" Jeg: "Hva om jeg kjøpte et bilde eller pynteting da? Synes du det er greit?" Mor: "Selvfølgelig!" Jeg: "Synes du det er bortkastede penger om jeg kjøper noen stueplanter til pynt da?" Mor: "Nei, det er kjempefint!" Jeg: "Er det luksus å ha tv?" Mor: "Nei, det har jo alle." Jeg: "Vel, med et akvarium har jeg både en lampe, en pynteting og en undervannshage og trenger ikke tv! Synes du fremdeles det er en dårlig idè?" Mor: .......... :D


*kneggende fornøyd latter*




Tante Astrid
Tropehagen bestiller det jeg vil ha fra Tropica så lenge det finnes i sortimentet deres. Den mosen kan både bestilles i porsjon og fastgrodd på stein.


Har du fått pellia til å gro fast på en stein...??? Eller kjøpt den sånn?

Det var det rareste... de har jo ingenting å gripe med? Jeg kan liksom ikke se for meg denne feste seg til noe på egen hånd, den har liksom ikke "gripeevne". Men med fisketråd kanskje man kunne surret den fast? Det er kanskje det Tropica har gjort? (men jeg skjønner ikke helt at noen skulle gidde, for den løsner sikkert hele tiden)

Min pellia-pute ligger bare løst på bunnen, og den blir værende der så lenge sirkulasjonen ikke flytter på den. Derfor har jeg den i et kar som har Eheim Liberty hang-on filter, det gir ikke så sterk sirkulasjon og mosen blir liggende i ro.

Den er veldig "løs i veven", faktisk består pellia av hundrevis av små biter som kun løselig henger sammen. De sitter ikke skikkelig fast i hverandre.
Løfter man på mosekladden, går den fra hverandre, så man må ta tak og løfte den forsiktig med begge hender som "et fuglerede"

Jeg har min i guppykaret, og der ser den heldigvis ut til å trives, men det er egentlig litt strevsomt å rengjøre i et kar med den i. Du må for all del ikke nærme deg med slamsugern, da suges biter av pelliaen rett i sluket
Jeg og synes dette innlegget var fantastisk!

Heldigvis bor jeg for meg selv og min mor synes akvariene er veldig pent, selv om hun kommenterte sist hun var innom at nå kunne hun ikke se hvor jeg skulle plassere mitt neste kar... Problemet er jo selvsagt at det kan ikke jeg heller...
Her kan du se bilde fra Tropica hvor de har festet den på stein. Har også sett slike til salgs i butikken så det er nok mulig å få de til å gro fast slik. Her kan du også se en side jeg fant på nettet hvor det vises hvordan denne kan dyrkes på stein. Leste litt forskjellig om den i går og fant ut at den faktisk har pyttesmå hårlignende røtter kallt rhizoid. Her kan du lese mer om det.

Selv så skal jeg prøve å få festet den til noen røtter og kokosnøtter. Blir bare kuhliål og kampfisk i karet så regner med at den får stå i fred for dem selv om den kan løsne om de roter for mye rundt den. Kanskje får jeg det ikke til, men gleder meg til å prøve ihvertfall

Moren min er forresten mye mer positiv til akvariene nå, spesielt siden jeg har mye planter i karene. Hun er et utpreget hagemenneske så å bruke penger på undervannshager er helt greit i følge hennes begreper
Tante Astrid
Har derimot stygge planer med Rekecocktailen på laaang sikt. Planen er et rent mose- og rekekar med enten bare biereker (kjempedyre) eller krystallreker. Så lenge stjernene går der så kan jeg ikke ha små reker der,


Tror ikke stjernene utgjør noen stor trussel for små reker, mulig de snapper en rekeyngel eller to, men neppe i stor stil. Jeg har en del mindre reker i 54 literen sammen med stjernene og de viser null interesse for rekene. Faktisk så spaserer rekene rett foran nesa på apistoene mine også (trifasciata). Biereker er fantastisk fine, går og sikler litt på red bee Samme som jeg kjøpte tigrene av selger dem også - men de er dyre ja.

Gleder meg til bilder av nye karet
Tante Astrid
[URLBLOCK1] kan du se bilde fra Tropica hvor de har festet den på stein. Har også sett slike til salgs i butikken så det er nok mulig å få de til å gro fast slik. [URLBLOCK2] kan du også se en side jeg fant på nettet hvor det vises hvordan denne kan dyrkes på stein. Leste litt forskjellig om den i går og fant ut at den faktisk har pyttesmå hårlignende røtter kallt rhizoid. [URLBLOCK3] kan du lese mer om det. Selv så skal jeg prøve å få festet den til noen røtter og kokosnøtter. Blir bare kuhliål og kampfisk i karet så regner med at den får stå i fred for dem selv om den kan løsne om de roter for mye rundt den. Kanskje får jeg det ikke til, men gleder meg til å prøve ihvertfall :)


Joda, Tropicas illuastrasjonstegning har jeg jo sett, men den sier ikke så mye om virkeligheten

Alt ved denne planten avslører at den ikke fester seg selv, det tror jeg du vil merke. Det er jo ingenting i veien for at den kan festes, må man til med fiskesene eller tråd (slik den ene linken din viser) og man må hele tiden binde om på nytt tror jeg (den vokser utenfor snøret og de delene løsner etterhvert).

Skummet gjennom den artikkelen av Claus Christensen, og som jeg trodde; de duger ikke til å holde planten fast under vann, de ørsmå rhizod'ene:

"On the underside of the leaf structure, attachment filaments form as very fine, threadlike growths known as rhizoids. Rhizoids can anchor the plant to stones or tree roots, but this attachment is not particularly effective under water."

Min har aldri vist tegn til å feste seg i noe, men den er tung nok til å ligge i ro om man bare legger den løst på en trerot, rett og slett. Men da kan man nok ikke ha fisk som driver og roter og napper i planter

Reker liker godt pelliaen, som de gjør med alle slags finbladete moser og planter. Uten den pelliaen tviler jeg på at det hadde vært en eneste reke igjen i guppy-karet mitt Det er en kjempefin plante, og utrolig dekorativ.

Og nå så jeg at jeg sitter her og diskuterer med sjefen sjøl i hennes egen personlige tråd! *flau* Sorry jeg mente ikke å diskutere på en vrien måte, om du skjønner
Skulle bare mangle at du diskuterer saken når du selv sitter med førstehåndsopplysninger om mosen

Siden det er meningen at dette karet skal legges til rette for kampfisken så blir det lite sirkulasjon og jeg tror heller ikke fiskene vil styre så mye borti den. Satser derfor på at den vil holde seg på plass selv om den vokser ut av det jeg har festet den med. Synes den er en virkelig fin mose og en fin kontrast til de andre plantene jeg skal ha i karet. Spørs om jeg slekter mer på moren min enn jeg vil innrømme. Jeg er veldig glad i å holde på med plantene mine nemlig.

Etter hva som nevnes i den artikkelen så lurer jeg faktisk på om Tropica dyrker denne over vann for å få den til å feste seg.
Du har garantert rett, jeg er temmelig sikker på at Tropica dyrker den (som veldig mange andre planter de har) på sump, dvs over vann. Da er det sikkert lett å få den til å feste seg, og så selges den. Men hos akvaristen som kjøper den, vil delene som vokser ut under vann ikke feste seg. Likevel tror jeg mosen vil "drapere" seg utover steinen og krype bortover bunnen som en dyne, hvis den bare unngår geskjeftige fisk som roter og napper i den. Får den være i fred, vil den bli liggende, det er jeg sikker på. Iallefall om den er festet i midten (der man først bandt den fast).

Jeg tror denne mosen vil være perfekt i et kampfisk-kar, med lite sirkulasjon og rolig fisk

Da jeg først fikk denne mosen, fikk jeg hakeslepp. Jeg tok den ut av posen og stod med en neve løse, kaotiske småbiter i hånda Ikke akkurat hva jeg forventet...hehe. Så jeg "lappet" den sånn løselig sammen og la den forsiktig ned på en trerot. Etterhvert fikk den formen tilbake, hektet seg litt mer sammen igjen og ble mer "putete". Den begynte å henge litt, så jeg flyttet den ved å bare forsiktig løfte den og la den ned på en åpen plass foran i akvariet (mer lys). Der vokste den bedre også.

Blir spennende å se hva du får til med denne. Jeg har liksom bare klasket den ned på sanda Du er litt mer kreativ enn jeg med planter, har jeg sett
Hei Astrid, jeg kjente meg igjen i samtalen du hadde med din mor!
Jeg fortalte min mor (over 80) at vi skulle kjøpe nytt akvarie, og hun lurte på om det var noe galt med det gamle. Jeg måtte da si at vi skulle ha et til, og at vi faktisk hadde flere. Da så hun bare uforstående ut, og sa at hun trodde at folk enten HADDE akvarium, eller IKKE HADDE akvarium, hvorfor skulle man ha flere?

Hun skjønte heller ikke den andre hobbyen min, bridgespilling, og det ga hun uttrykk for gang etter gang, inntil jeg tok henne med til gullsmedbutikken og byttet premier for 4000 kr til en bestikktype som vi hadde fra før...
Etter det har hun ikke putret om bridgen...

Så jeg må nok hente henne hit på besøk så hun får se de små smykkene av noen Killier, eller...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap