Mine akvarier og sånt (side 25)

Inaktiv bruker
hei Mvjnz siden du bor i Australia så kan du jo ha en volier til undulatene dine sån at di kan vere ute =
Jepp, har vurdert det. De bodde i en voiler før de flyttet inn hos meg, men vi ville ha en billig og kjapp løsning slik at vi kunne hente dem hjem før de sultet ihjel, så da ble det et innebur.

Ser ikke bort ifra at vi muligens bygger voiler sånn litt etter hvert
Inaktiv bruker
har undulatene dine et sanbad inni fugleburet sit for jeg har hørt at det kan hjelpe mot midd ?
Sandbad og enkelte australske treslag forebygger midd, men når de først er angrepet må det kraftigere saker til.
Inaktiv bruker
håper på at undulatene dine blir kvit miden =
Så snart parasittmiddelet ankommer i posten skal vi bli kvitt midden, og desinfisere alt i buret
Kontaktet hun som importerer bettaer på lørdag, for å arrangere kjøp av smaragdinaer. Dvs, jeg svarte på den gamle PM'en der vi diskuterte det for et par måneder siden. I dag hadde hun fremdeles ikke svart, så jeg fikk tak i eposten hennes (hun driver visstnok en slags butikk her i byen, så jeg tenkte at en av medarbeiderne hennes kanskje ville svare litt raskere), men nå er det kveld og ikke noe svar.

Jeg var innom bettaforumet for noen minutter siden og hun hadde postet til noen andre at hun hadde ett par smaragdinaer igjen, så da sendte jeg ny PM og sa at 'jeg så posten din og er veldig interessert i det siste paret ditt, dersom du ikke har en annen kjøper til dem allerede da'.

Når hun tydelig er pålogget, men ikke gidder å svare da blir jeg litt frustrert og synes ikke det er noe gøy å handle med folk. Vanligvis ville jeg da funnet noen andre å kjøpe av, men hun er visstnok den største (og eneste?) importøren av ville bettaer her i byen/området, så jeg har ikke så innmari mye valg.

Jeg har hatt to SEO-oppdrag de siste dagene, noe som er gode penger, og jeg får i tillegg penger i julegave, så det hadde lissom vært ideelt å få tak i bettaene nå.

Men for noen dager siden oppdaget jeg en bettaart som først ble beskrevet i 2006. Den er utrolig søt, og bare 3.5 cm lang, og begynner så smått å bli populær. Så nå har jeg egentlig mer lyst på den en smaragdinaen. Men i akvariesammenheng er Australia en utkrok i verden, så det er nok optimistisk å tro at jeg skal få tak i dem. Jeg hørte rykter om at den tidligere nevnte importøren hadde noen inne, men ifølge det hun postet i forumet har hun kun dette ene smaragdinaparet igjen for øyeblikket.

Men moderatorene her inne var så greie at de opprettet en profil for B. uberis, og jeg har ikke gitt opp håpet om å få tak i dem ennå.

Jeg tror jeg har funnet min nisje innen akvaristikken nå; bettaer og killier Bare synd begge to er så vanskelige å få tak i her til lands
Da jeg googlet Betta uberis dukket det opp en gammel tråd fra april i bettaforumet jeg er medlem av, og han jeg fikk danioene av hadde postet at han ville være med å bestille for redusere fraktkostnaden.

Så jeg sendte han en pm og spurte om han hadde fått tak i dem, og om han tilfeldigvis har yngel.

Han svarte at det hadde ikke blitt noe av, men han hadde smaragdinaer og persephone. Han driver ikke oppdrett av dem, men kunne selge meg et par persephone hvis jeg ville ha dem.

Jeg må si jeg er fristet. Jeg fant ikke så mye info om dem, men de skal visstnok være følsomme og vanskelige, Jeg har aldri hatt vanskelige fisker, og vet ikke om jeg stoler på meg selv. Han ville ha $40 for et par, og det ville sugd noe utrolig å betale så mye bare for at de skal dø...

Men jeg spurte hva han forer dem og hva pH'en hans er, så får jeg se.. Hvis de vil ha tåpelig lav pH slik enkelte bettaer vil ha (4.5) gidder jeg ikke. Men hvis de kan trives rundt 6.5-7, da kjøper jeg dem nok. I følge fiskebasen liker de pH opptil 7.5..

Trodde en av killiynglene mine skulle dø i løpet av natten. Rett før jeg skulle legge meg puttet jeg oppi noen biter av en algetablett til sneglene i flere av karene, inkludert der killiyngelen er. Jeg delte den opp i mindre biter for at de skulle være lettere å komme til for sneglene, men de var fremdeles altfor store for yngelen.

Men jammen bestemte en av ynglene seg for at dette måtte de spise, og slukte en diger bit, og disse algetablettene er seff av typen som eser ut i vann, så jeg tenkte at dette overlever den ikke. Den så ut som den skulle sprekke.

Men da jeg sjekket i dag tidlig levde begge to, og begge er slanke og fine. Lettelse.
Det blir nok persephone på meg ja

Han sier han forer med flakfor annenhver dag, har ikke byttet vann på flere måneder (pga massevis av planter og svært få fisker i karet) og pH er rundt 7.

Og det høres da ikke så vanskelig ut

Han måtte sjekke hva han betalte for dem før han kunne gi meg en pris, men han mente det var rundt $40. Så jeg sa bare gi meg beskjed når jeg kan hente dem og hva den endelige prisen er.

Håper jeg kan få til oppdrett på dem, men han hadde ikke klart å holde yngelen i live, så han ga opp...
Nå kan jeg offisielt begynne å tenke at den ene killiyngelen er en hann Siden jeg er så spent på hvilke kjønn de er, og de kommer til å begynne å farge ut når som helst nå, tilbringer jeg mye av tiden med å stirre på dem for å se etter tegn.

Som jeg nevnte tidligere er den største yngelen mye lysere enn den minste, og den største har nå så smått begynt å få en rosa/rød linje langs hele kroppen. Bare såvidt den kan skimtes, men den andre yngelen har den ikke, og den forrige hunnyngelen hadde den heller ikke.

Jeg satt og lette etter noe blant gamle akvariebilder for et par dager siden, og fant noen bilder av den forrige yngelen. Hun var også mørk, slik den minste yngelen er nå. Så jeg lurer på om dette faktisk kan være en tidlig kjønnsforskjell.

Litt vanskelig å konkludere med noe utifra kun 3 yngel, men det blir spennende å se neste gang jeg har yngel om jeg ser samme forskjellen. Men det blir ikke før i slutten av januar at jeg prøver meg på egg igjen, for vi reiser til Sydney på mandag og blir borte til 29., deretter reiser vi på cruise 10.-19. januar.

Hun med smaragdinaparet kontaktet meg endelig for litt siden. Jeg trodde hun hadde solgt det siste paret sitt, men hun sier hun har ett par igjen, som hun vil ha $40 for + $15 frakt.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Strengt tatt har jeg både råd og plass, men det betyr at jeg ikke skaffer meg noen ny killiart, og også at jeg kun vil ha ett kar som kan brukes til yngel.

Men yngel kan vel strengt tatt oppbevares i små beholdere mens de er små...

Han som ville selge meg persephone måtte spørre kjæresten først om det var greit at han solgte dem, så jeg vet ikke om det blir noe av før i morgen..
Da var det avgjort, 3 eller 4 persephoner er snart mine

Han er ikke sikker på om han har 3 eller 4,, men ga beskjed om at det er alle eller ingen. Han vil ha $20 per stykk, noe som egentlig ikke er så ille med tanke på hvor sjeldne de er. (Han betalte $100 for 4.)

Håper det bare er 3 av dem, for jeg hadde ikke tenkt til å betale mer enn $50, og da kan jeg strekke meg til $60, men $80 er egentlig litt i meste laget.

Typen kommer til å få fnatt når han hører prisen.

Vet ikke om jeg kan hente dem i helga eller etter vi kommer hjem fra Sydney. Vil helst være hjemme mens de finner seg til rette, men hvis selger har planer og skal bort eller noe kanskje vi henter dem før vi reiser.
Trodde den store, brune eplesneglen min var død før i dag. Hun har virket ekstremt sløv i det siste, så jeg har lissom ventet på det.

Spesielt etter vannbyttet for et par dager siden. Hun satt i overflaten da jeg begynte, og da hun havnet over vann brukte hun ikke noe som helst krefter på å holde skallet oppe, hun bare hang der. Hun beveget seg kjempesakte ned til overflaten igjen, men først etter at hun hadde hengt der i et par minutter.

Så da jeg kikket på karet før i dag og så at hun fløt rundt, halvt hengende ut av skallet, regnet jeg med hun var borte. Jeg skulle til å fiske henne ut, men så ble jeg distrahert av et eller annet og glemte helt av det.

Litt senere da jeg viste forretningspartneren til typen hvordan hun skal fore killiyngelen mens vi er borte, kikket jeg på karet og fant en fullt levende snegle.

Jeg kjøpte henne i februar/mars i år, og valgte den største, for noen sa at det kunne gå bra med botiaene, så hun må ha vært noen måneder gammel da. Og nå har hun levd i 10 måneder til. Men hun er sløv og gjør nesten ingenting. Sitter i overflaten stort sett hele tiden.

Fyren som selger meg persephonene fant bare to da han sjekket karet sitt, men tilbød meg to unge smaragdinaer i tillegg til en pen pris. Eneste ulempen er da at han aner ikke hvilket kjønn de er.

Persephonene burde være ganske interessante selv om jeg aldri får yngel på dem (men håper jo at de skal yngle), mens smaragdinaene er forholdsvis vanlige blant betta-folk, så jeg skal alltids klare å bytte til meg en av det motsatt kjønn hvis det skulle bli nødvendig. Har avtalt å hente dem etter vi kommer hjem fra Sydney. Vil ikke kjøpe fisk til $60 og så reise fra dem i en uke lissom.
Da var den store, brune eplesneglen min død Hun døde vel strengt tatt i går kveld, hun har hvertfall ligger urørlig siden det.

Jeg hadde egentlig tenkt til å vente til i morgen tidlig før jeg sjekket, men så tenkte jeg at jeg har jo massevis av andre snegler i karet, i tillegg til yngel, og vil ikke risikere livene deres med en stor, død snegle i karet.

Så jeg fisket henne ut og erklærte henne død. Jeg har hørt rykter om hvor vondt de lukter, og jeg har ekstremt følsom luktesans og brekningsrefleks, så jeg turte rett og slett ikke å lukte på henne. Holdt pusten mens jeg sjekket henne i håven. Hun reagerte ikke i det hele tatt, og kroppen så rar og innskrumpet ut, så jeg var ikke i noe tvil om at hun var død.

Hun var min første snegle, og mor til alle de andre sneglene mine (med unntak av den voksne viltfargede).

Har nå mine tvil om at killiyngelen er en hann og en hunn. Tror begge er hunner. Jeg kikket nemlig på den unge hunnen i voksenkaret i dag, og hun har en vag, rød stripe langs kroppen, samme som yngelen jeg trodde var en hann. De er 7 uker i morgen, og burde begynt å vise mer farge dersom en av dem var hann. Men istedet har begge små røde prikker spredt over hele kroppen og null farge på finnene.

Neste gang jeg har egg skal jeg putte dem rett i surt vann og la dem klekke der, og håpe at jeg da får hanner. Holder det å legge dem i surt vann noen timer etter legging, eller må fiskene legge dem i surt vann for at det skal ha noen effekt?

Etter at jeg modifiserte filteret i killikaret, så jeg en umiddelbar forandring i penselalgene. Isteden for å flagre i strømmen, har de nå klistret seg til plantene, og er fulle av bobler, og ser slett ikke sunne ut. Jeg må nok fjerne de manuelt, men jeg burde hvertfall ikke få noen ny oppblomstring av dem med det første

Og noen husker kanskje at jeg var ute etter en ny killiart for et par uker siden. Vel, siden jeg ikke fikk noe svar på annonsen min på killiforumet, og etter at jeg spurte litt rundt fremdeles ikke fant noen, tenkte jeg at da er det jo ingenting i veien for å skaffe to bettaarter, istedenfor en, slik jeg opprinnelig hadde tenkt til.

Men ikke før har jeg bestemt meg og takket ja til to bettaarter, så får jeg svar på annonsen min at de vet om noen som driver med den arten, og bare si ifra så skal de finne kontaktdetaljer til meg.

Og er ikke det kjipt så vet ikke jeg. Her har jeg nesten garantert tilbud om en art jeg synes er helt nydelig som er vanskelig å oppdrive, men så har jeg ikke plass
Inaktiv bruker
hva med å skafe seg flere små akvatium ?
du kan kjøpe et stort å dele opp i flere akvarier.
guttn
du kan kjøpe et stort å dele opp i flere akvarier.


Hvis du skulle gjøre det så hadde det kanskje vært lurt å skaffe seg noen sånne...

[External Image]

da kan du enkel ta av og på glasset, pluss at yngel kan svømme igjennom fra sultne foreldre
Takk for tipset

Kanskje det er billigere å kjøpe stort enn å kjøpe flere små? Hadde egentlig ikke tenkt til å kjøpe flere kar, men vurderer så smått bare et lite et til....
Om noen timer reiser vi avgårde til Sydney. Venninna til typen har fått instrukser om hvordan hun skal fore killiyngelen, og jeg har gitt beskjed om at hvis hun vil kan hun fore de voksne killiene og selskapskaret, men det er ikke så farlig med dem.

Jeg spurte også i killiforumet i går om de vet om pH påvirker kjønnsfordeling, og de fleste mente at det ikke var bevis for killier, men en fyr mente han hadde bevist det, og at høy pH gir hovedsaklig hunner, nøytral pH gir 50/50, og lav pH gir hovedsaklig hanner. Så da er det bekreftet, og neste gang skal jeg legge eggene på torv.

Jeg hentet inn azolla fra hagedammen i går, slik at sneglene har noe å gumle på. Røttene har nemlig en del alger på seg, og de spiser selve planten også. (For de som ikke vet hva azolla er, så er det en australsk flyteplante som formerer seg i nesten samme tempo som andemat.)

Og det har blitt ganske populært, som vises på bildet. (Nå nekter photoshop å samarbeide, så bildet blir lagt ut når jeg kommer hjem. Gidder ikke å starte på nytt og lukke alt for et bilde.)

Jeg kommer meg på nettet mens jeg er borte, men siden jeg ikke har tilgang til akvariene mine vil det nok ikke bli mye oppdateringer..

Hei og hopp.

Har akkurat skaffet meg noen blåøyde regnbuefisk. Disse lever villt i Australia, og er veldig flotte.

Er litt usikker på distusjonen, men antar at det er mest i nord-australia man finner dem. Skal bl.a. være en lokasjon et stykke øst for Darwin med noen flotte varianter.

Siden du bor i Australia, ville jeg tipse deg. Enten du titter litt i lokale elver, eller sjekker med andre i Australia, kan du skaffe deg fisk som er utrolig flotte.

PS: Det er visst mulig å sende gytemopper med egg i posten, litt som med killi. Vet ikke om dette gjelder alle varianter av regnbuefisk, men det er jo verdt å undersøke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap