Elins lille hjørne (side 25)

Jaja, ting tar tid. Men operasjon Gertrud er i gang!

De er i den ene halvdelen av 54 literen nå, med en dott ehfi fix tynget ned av en stein. Skal finkjemme dotten hver ettermiddag (siden jeg tror de leker tidlig om morgenen) og håpe at jeg finner noen egg. Ville ha hatt en stilk eller tre av leucocephala der også, men det dropper jeg. Tenk om de legger egg i den istedet...! Det blir for mye å finkjemme på jakt etter knøttsmå egg.

Ingen egg hos coryene enda. Men jeg gir meg ikke. Kaldtvannsbytter i morra (bare fordi jeg ikke orker i kveld).

Og jeg har fått prøvd ut JBL testkofferten. Jeg hadde NULL nitrat i karet?!?! Det har jeg aldri opplevd. Kontrollmåling kommer senere.
Har akkurat sittet og glant inn i karet hvor P. gertrudae er. Det er en masse finnespilling og gutta gjør seg til for damene, men jeg ser ikke at de er så mye over "eggmoppen"!

Ellers så melder usikkerheten seg. Jeg må nok fylle et slikt plastterrarie med vann og sette inn en liten varmekolbe. Må teste ut hva som skal til for å holde 26 grader i en evt. klekketank. Det er denne tempen jeg har lest meg til på nett. Er det kjølig vann kan det faktisk ta et par UKER før eggene klekker (oh, tålmodighet - hvor er du?!)

Er også bekymret for at eggene skal falle gjennom eggmoppen og lande på bunnen av akvariet. Eller hva om de legger eggene på pumpa eller varmekolben. Så mye usikkerhet her! Hehe.

Dette blir nok en del prøv og feil. Det er tross alt enklere med fisk som legger mange egg på en gang. Da er det bare å ta ut foreldrene. Her må eggene ut siden de bare legger 2-3 egg hver dag. Og selv om jeg har lest at både gertrudae og venusfisk ikke tar sine egne egg og yngel, må jeg si jeg er skeptisk. To uker og ikke en eneste yngel i noen av karene deres.
Herregud. Weitzmani er SÅ nær lek at jeg har bare lyst til å riste de og si "Kom igjen, da!!!".

Hannene henger etter en hunne og raser i vill fart rundt karet. Beføler henne på hodet og rister litt til og med. Men kommer det noen egg? Nåh nei.

De er faktisk så nære at jeg ikke tør å la lyset slukke...! Så jeg koblet ut timeren :p

Blir en senere kveld her enn jeg hadde planlagt. Innerst inne vet jeg at det ikke skjer noe i dag heller, men gud så moro det hadde vært!
Mine C. Weitzmani holdt på så lenge med det "forspillet" sitt at jeg var luta lei av falske alarmer og bli lurt til å tro at "i dag skjer det", så jeg ga blaffen til slutt i å følge med på dem. Så plutselig, midt på sommeren, satte de i gang på ordentlig! Helt utenfor den vanlige Corydoras-sesongen, når jeg minst ventet det

De brukte nok et par måneder på dette "forspillet" sitt før de satte i gang for alvor hos meg. Det er altså et godt tegn, og man har all grunn til å ha et visst håp om at ting kan skje iallefall

Godt å høre, Mona! Skulle mer enn gjerne hatt noen små weitzmani her

De fikk mygglarver litt tidligere hele bunten, og nå er de i gang igjen. Fikk forresten se den ene C140 tidligere, og herlighet for en mage! Hehe. Kanskje de kunne legge egg en dag også

Har nå en plan :p alle filtrene ble strøpt ned til laveste mulige hastighet i går. Så nå er det lite sirkulasjon i cory-karene. Planen er lav sirkulasjon, og mygglarver 2 ganger daglig denne uka. På fredag tar jeg kaldtvannsbytte og skrur opp igjen filtrene til full guffe igjen. Tenkte også å la kaldtvannet ha noe lavere PH enn det som er i karene per i dag. Kanskje 0,5 lavere. Siden det bare er 30% skulle ikke det gi et PH sjokk... Kommer det ingen egg i løpet av helga, skrur jeg sirkulasjonen ned igjen og gjentar.

Jeg har gode, runde coryer i alle mine corykar nå, så det er bare snakk om å komme igang tror jeg
Så akkurat to paleatus egg på frontglasset, men klarer ikke å se noen fler, og det virker da ikke som om det er lek der nå. Så jeg vet ikke hvor de kan ha lagt resten - eller om de har spist eggene. Dette er jo litt av problemet med å være borte på dagen... jeg kan gå glipp av eggleggingen og innen jeg kommer hjem er eggene borte.

Kommer ikke til å plukke ut disse med mindre det kommer flere. Kanskje kynisk, men det er ganske enkelt for mye styr med klekkebokser, artemia og greier for to yngel. Spesielt med en art som kan legge titals ganger flere egg.

Men - da vet jeg i alle fall at det ikke er helt tørke!
C. eques og c. black!!!
*gisp*

Aquamanias tar opp bestilling på fisk fra Tsjekkia. Deriblant C. eques og c. black!!! Har reservert fisk nå. Han sa at det står mellom Colombia og Tsjekkia, og velger den leveransen han får flest bestillinger på. Så - cory-fans: reserver fisk!!! Hehe. Ellers kan jeg godt vente jeg. Den som venter på noe godt osv. Men klart - før er tross alt bedre enn etter!

Tok forresten ut de to eggene i går. De var ferske og klebrige, så jeg tror kanskje jeg avbrøt leken med fóring. Får se i dag når jeg kommer hjem om de har startet igjen
Har Aquamanias noen liste over fiskene det er mulig å bestille fra Tsjekkia da?
Sånn at man ser hva man har å velge mellom, mener jeg? Det ligger lister fra Peru, Brasil og Colombia der, men ingen Tsjekkia-liste.

PS!
Når man bestiller C. eques fra Tsjekkia ender det som oftest opp med en boks C. shultzei....
Fart og spenning hos deg om dagen skjønner jeg Veldig fart i både habrosuser og sterbaier her også, så jeg lurer på om det er ting på gang her og. Gøy å se på dem i alle fall

Tror du ikke jeg bare skulle stikke innom Tam Alna (siden jeg var på de kanter) og hva skuer mine uskyldsbrune? jooooo..... cory black.... så ... da har damen som nettopp har kvittet seg med litt coryer ... en ny art... igjen hehe ... men hvem kan vel gå forbi noe sånt spør jeg? De er jo bare så nyyyyyyydelige!
Nei ,det er jo bare helt umulig Lykke til med de .
Mona:
nei, noen liste vet jeg ikke om, bare så han hadde skrevet det på forsiden og nevnt disse to coryene, så da sendte jeg e-post umiddelbart. Kommer det noe annet enn c. eques gjelder ikke min reservasjon lengre hehe

Åh Liv!! C. black på Alna? sukk, hadde jeg visst at det var igjen noen, skulle jeg ha dratt innover i dag :p
Kom hjem og ikke et eneste egg på ruta. Håpte liksom at de skulle plukke opp der de sluttet. To små egg er liksom ikke all verden - spesielt ikke når jeg ser hvor runde et par av dem er!

Ellers... trenger litt råd her ang. klekkebokser. Jeg har jo ikke noe akvarierom enda, og har derfor helt alminnelig innetemp i alle rom (rundt 20 grader). Synes at dette er noen grader for kaldt i forhold til å få normal klekketid på egg, og lurer derfor på hva jeg bør gjøre.

Jeg har 25 watts varmekolber som passer nedi slike plast terrarier. Bør jeg da teste meg frem til hvilken innstilling de må ha for å holde noen få liter vann på riktig temp?

Har testet litt i en plastboks nå, men der er det for høy vannstand til coryegg. Med kolba innstilt på 22 grader holder vannet 28... sikkert fordi det er så lite vann, fordi kolba har vært helt riktig når jeg har brukt den i akvariet.

Med coryer holder jeg jo vannstanden på rundt 5 cm, og det kan da ikke være mer enn en 3-4 liter... men er vel ikke annet å gjøre enn å teste seg frem til en instilling som vil gi meg en 25 grader eller så. Kanskje litt høyere også?

En annen ting er i forhold til gertrudae om de skulle finne på å legge igjen noen egg i eggmoppen. Har et innkjørt luftfilter, men gud som det bråker! Lurer på å gjøre det samme med disse som med cory; 99,5% vannbytte hver dag. Og heller ta vekk luftfilteret. Når de har vokst litt kan jeg sette de i en 30 liter med hang-on filter, og fortsatt kraftige vannbytter...
Var det Mona tro som skrev noe om at hun ikke anbefalte for varmt vann i klekkeboksene siden det kunne føre til at de lettere muglet. Om det er noen grense nedover i temperatur har jeg ikke fått med meg.
Åja, dette med mugg... hadde nesten glemt det.

Da får jeg dele det opp litt.

Cory egg:
Lavere temp enn 25 grader kanskje.. men uten noe så kan tempen svinge fra 18 - 21 grader i løpet av døgnet. tempsvigninger er jo ikke coryen glad i (tenker også på yngel her, ikke bare egg), så jeg tenkte at en varmekolbe hvertfall ville holde temperatur stabil. I sommer var ikke dette noe problem, siden innetemp var mye høyere enn nå. Mener å huske at vanntempen i klekke/yngelboksen lå på rundt 24 grader.

Gertrudae:
en fisk som vil ha høyere temp... ved lave temperaturer kan det visst ta 20 dager før eggene klekker! Så her, etter det jeg har lest, bør temp ligge på 26-27 grader. Da må jeg jo ha varmekolbe. Har 3 stk på 25 watt, så da har jeg nok til 2 klekke/yngelbokser og en til oppvarming av rent vann.

Vet ikke helt hvorfor jeg styrer så fælt med dette, men av de jeg har lest mest fra er ikke dette noe problem siden romtemp er høy nok.

En annen ting jeg styrer med er filtrering. Spesielt når det gjelder yngel som gertrudae og venusfisk. Jeg leser side opp og ned på google om klekking, fóring osv, men jeg klarer ikke å finne ut om jeg bør ha luftfilter (evt. annet yngelsikkert filter), eller om "cory metoden" med 99,8% vannbytte daglig er greit også for disse ynglene.

phu. It's hard to be a wannabe fishbreeder (trøngelsk aksent...)
ElinH
Åh Liv!! C. black på Alna? sukk, hadde jeg visst at det var igjen noen, skulle jeg ha dratt innover i dag :p

Jeg kjøpte mine fredag, så det er godt mulig det er flere igjen Du kan jo ringe og sjekke så kanskje de holder av noen til deg
ARGH! De har vel stengt nå?

Kan jeg spørre hvor mye de tok per stykk (send svaret på e-post om du ikke vil legge det ut i all offentlighet hehe)?

Har kort dag på jobb i morgen... skal jeg ringe de rett etter jobb og spørre og ta meg en tur innover, eller skal jeg ikke... *tenke hardt*

edit: neeei, de har ikke stengt.. ååååh. Skal, skal ikke...!
*gulp* igjen!

Da ringte jeg, og joda, de hadde igjen... har reservert 6 stykk til i morgen, med forbehold. Må i hvert fall sjekke kontoen først, for billige var de ikke. Sa jeg ringte i morra om jeg ikke kommer nedover.

Problemet er at jeg er sikker på at aquamanias kan matche prisen - og det betyr flere til samme sum. Men - spørsmålet der er når kommer han til å få inn disse...jo før jo heller når man er så utålmodig som det jeg er.

Akk, kjapp sjekk av kontoen og det blir med drømmen. Tur med jobben er ikke gratis, og resten av saldoen må jeg nok bruke på "må-ting" og ikke hobby. Blæh. Jaja, en vakker dag blir det black på meg også.
Siden tam alna har fått tak i så får han sikkert inn på aquamanias også - blir desto mer gøy når du endelig får dem
Han får tak i dem på aquamanias, men det står mellom import fra Colombia eller oppdrettsfisk fra Tsjekkia. Han velger det stedet han får mest bestillinger fra... veldig forståelig, men da er det jo ikke sikkert det blir Tsjekkia denne gangen, og det er jo ikke godt å vite når neste sjanse kommer. Men såklart. Jeg har goood tid. Akvarierommet kommer ikke før om et snaut år og den som venter på noe godt...

Weitzmani er i gang med forestillingen igjen. Har ikke matet enda i dag, går visst litt sakte her. Greit at de tørrtrener hver dag, da kanskje det ikke tar så lang tid før det blir alvor hehe.

Atropersonatus har forresten blitt litt mer sky nå. Ser aldri alle 6 på en gang, men regner med at alle er på plass. Mulig de føler at de har litt få gjemmesteder siden det ikke er noen rot i det karet (bare stor sverdplante og stein sammen med noen andre planter). De ligger stort sett bakerst i hjørnet under sverdplante bladene
De var nok sky hos meg også. Dette er nok ikke en av de artene som er mest frempå - kanskje det hadde hjulpet om du får tak i flere etter hvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap