Leifs verden (side 25)

da dette er mitt innlegg nr 700 her på Akvaforum. Det ble ca 30 yngel på guppy hua her forrige dagen. Regner med at det var ei edlers hue da yngelen fikk være i fred. Ellers har det kommet mer yngel og egg på corydorasene, både aeneus og albino. Ellers går det også bra med yngelen fra di dverg ciklidene. Yngelen der går faktisk i samme klekkekarret som coryene som er klekket frem siste dagene. I klekkekarret ved siden av er det kun nye egg fra i går og i dag. Legger ved noen bilder

Har du alltid maten stående på lampa? Blir den ikke dårlig av dette?

Mvh: Pk
Per Kristian Pettersen
Har du alltid maten stående på lampa? Blir den ikke dårlig av dette? Mvh: Pk



Akkurat nå hadde jeg vannbytter på alle karrene før jeg tok bildene i kveld, så fleste parten av for boksene ble stående oppå 128L. Men tror ikke maten tar noen skade av den grunnen om dem har fast plass der. Tidligere når jeg har hatt både 500L og 375L karr har jeg alltid hatt maten stående slik oppå det heldekkende lyset. Har iallefall ingen dårlig erfaring så langt med at maten blir dårlig av den grunn. Blir jo ikke såååå varmt oppå der
Inaktiv bruker
hei igjen loffegutten..
endret på meldinga, det er umulig å skrive lange setninger i tråden din fra meg:S
Det er vel ganske så opplest og vedtatt at det å oppbevare mat oppå lysarmaturet ikke er bra

Maten blir ikke dårlig (i betydningen farlig å spise), men varmen gjør at vitaminer og næring fordufter langt fortere enn med en mørkere og kjøligere oppbevaring. Da kan ikke "best før" dato følges, og du risikerer å fore fiskene med mat som er like næringsrikt som støv, mens du tror at maten er god og har lang holdbarhetstid fortsatt.

Mona nevner det i post 2 i denne tråden
ElinH
Det er vel ganske så opplest og vedtatt at det å oppbevare mat oppå lysarmaturet ikke er bra :-) Maten blir ikke dårlig (i betydningen farlig å spise), men varmen gjør at vitaminer og næring fordufter langt fortere enn med en mørkere og kjøligere oppbevaring. Da kan ikke "best før" dato følges, og du risikerer å fore fiskene med mat som er like næringsrikt som støv, mens du tror at maten er god og har lang holdbarhetstid fortsatt. Mona nevner det i post 2 i [URLBLOCK1] :-)



Det er greit at maten svekkes i forhold til holdbarhet, men som regel kjøpes det inn små bokser som etter mine forhold ikke varer alt for lenge så ser ikke "faren" med svekkelse av vitaminer. Når det gjelder om mat i lukkede bokser står i lyse rom eller mørke rom ser jeg ikke som noe problem heller. Maten står i og for seg mørkt så lenge lokkene står på. Brorparten av mine karr står i et kjeller rom uten annen varme enn kolbene og alt lys slukkes når det er "sengetid" for fiskene. Ellers står som regel matboksene ved klekkekarr og i reolens hyller og ikke oppå karret som vist på bildet lenger opp i tråden her. Men takk for info likevel Elin H
Hei Leif=) Tengte jeg skulle skrive noen ord siden det er kjempe lenge siden sist gang:P
Du har det jammen travelt med så mye yngel=)
Blir det noe 720liter på deg eller???
Fine bilder du legger ut, fortsatt med det=)

Klemz & Koz fra Lissi=)
Lissi87
Hei Leif=) Tengte jeg skulle skrive noen ord siden det er kjempe lenge siden sist gang:P Du har det jammen travelt med så mye yngel=) Blir det noe 720liter på deg eller??? Fine bilder du legger ut, fortsatt med det=) Klemz & Koz fra Lissi=)



Alltid koz med noen linjer fra deg Lissi. Nei det ble ikke noen 720 på meg, så til nå er bare den 128L ny seneste tiden. Men kommer en 80L i hus i løpet av uka og en leiksgruppe med 2 hanner og ei hue av ancistrus albino i løpet av helgen som kommer. Men et stor karr står fortsatt på ønskelisten, selv om jeg ikke vil forhaste meg. Det kommer nok skal du se med tiden. Ja yngel er alltid gøy, samme hvilken type fisk det er egentlig : )
Men det er jo hyggelig at du synes det er kos med noen linjer fra meg
Synd det ikke ble noe av den 720literen da Hadde likt og sett hvordan du hadde satt opp den=) Synes alle de karene jeg har sett bilde av er pent satt opp, så hadde vært kult og sett en 720liter satt opp av deg

Klemzikozi=)
Lissi87
Men det er jo hyggelig at du synes det er kos med noen linjer fra meg;);) Synd det ikke ble noe av den 720literen da:( Hadde likt og sett hvordan du hadde satt opp den=) Synes alle de karene jeg har sett bilde av er pent satt opp, så hadde vært kult og sett en 720liter satt opp av deg;);) Klemzikozi=)



Skal iallefall ha et større karr (500L+) føre sommeren og får se hva jeg klarer å komme over. Det vil hovedsakelig bestå av ciklider og ønskeliste har jeg som alle andre:

blå acara
juve ciklide
o.mossambicus
er iallefall 3 av di jeg vil ha Lissi. Har hatt oppdrett på mossambicus før og er en veldig fin og spesiell ciklide som desverre ikke er så ofte å se. Har et voksent individ nå i malle karret nede, men vil ha et større karr før flere kjøpes inn. Di vil være øverst på ønskelista mi. Tilbake til stor karr. Har jo etter å ha hatt et parr store karr fått litt erfaring med slike karr og skal ta litt tid på å sette det opp-Det som er problemet som regel med ciklider er planter. Di river opp det som ikke er godt nok festet, så litt tid på det vil jeg bruke. Hadde bra hell med et par plante typer sist og gjentar sikkert det når nytt karr kommer i hus
I går ble et 80Liters karr kjøpt inn sammen med en del yngel av o.mossambicus. Disse fine ciklidene vokser fort og er for meg veldig spesielle fisk. Har hatt yngel på voksne individer tidligere, og med tid og stund blir det vel det på disse også. Fikk ordnet lysarmaturet i går da det bare var et kaos av ledninger, tape og rot. Har akkurat innredet dette karret, men er litt usikker på beplantningen ettersom det er ciklide yngelen som skal få det karret. Di er som regel ikke snille med planter. Bilder kommer her....
I dag har jeg handlet inn noen ancistruser til-og en albino, samt 5 kloreker og en bitteliten yngel kom med i posen også. Ja det har vært akvamøte i Drammen i kveld og går sjeldent tomhendt derifra. Har hatt rekene oppi mallekarret og håper det går bra. Kjøpte også en drøy halv sekk med rådasand da jeg tenkte å bytte ut den sorte sanden i corydoras albino karret mitt. Virker som den er skarp i kantene da det sliter på bartene deres. Ser om jeg rekker det i helgen
Takk for i går.like trivelig å hilse på dere.
Det var flotte lysbilder fra fiskens naturlige leveområder som ble vist frem.
Neste gang skulle det visstnok være foredrag om hagedam hørte jeg rykter om.
Hadde ikke det vært topp,da kunne vi utvide utenfor huset også,hehe.

Hvordan går det med klorekene?Har de gjort noe ugagn..
Inaktiv bruker
må si det var meget hyggerlig i går Leif og Trine
det er koslig å slå av en prat også da:P
i hvertfall nå som jeg ikke er så sjenert lenger:P
Vi er ikke såååå skumle,hehe
Håper vi sees neste gang også!
frosken
Takk for i går.like trivelig å hilse på dere. Det var flotte lysbilder fra fiskens naturlige leveområder som ble vist frem. Neste gang skulle det visstnok være foredrag om hagedam hørte jeg rykter om. Hadde ikke det vært topp,da kunne vi utvide utenfor huset også,hehe. Hvordan går det med klorekene?Har de gjort noe ugagn..;-)



Hallo verdens beste date ;- =)

Ja hagedam er sikkert artig for dem som vil ha det. Med 2,5 mål tomt her kunne vi jo ha noen histen og pisten, men nei... tror ikke det er noe for meg. Klorekene fikk plass sammen med ancistrusene og tror det går bra. Fant en død ancistrus i dag, men tror ikke jeg skal legg skylden på rekene av den grunn. Kanskje jeg skulle holde foredrag etter hagedammen.....? Kunne legge ut om litt av hvert jeg..... hehe. Du kan hilse Paleatusene dine å si at om di ikke snart legger egg kommer jeg en tur. Får vel være en type s_x instruktør for dem ettersom di ikke holder "koken" slik di gjore her. Jeg er like ivrig, leiken og.... så et oppfriskende lynkurs er helt greit Frosken... hehe
Hehe,ja det hadde vært noe.Rødmer masse her jeg sitter..
Skumle vi? Nei ikke vi men du Frosken, hehe. Håper å rekke neste møte også, da jeg den dagen kommer rett fra landsmøte i NNN i Oslo.

Innlegg 500 er herved rundet og legger en til den tråden som tidligere ble slettet av moderator teamet, ville det vært ca 1000 innlegg nå på under ett år. Men 500 innlegg tyder også på at det har skjedd mye her med akvariene og at folk følger med å har intresse for hva jeg holder på med. Og det er jo gøy.

Ønsker alle en god helg
frosken
Hehe,ja det hadde vært noe.Rødmer masse her jeg sitter..


Trodde ikke du var såååå blyg Frosken, men rødmer lett selv. Nei jeg synes det er rart at di ikke legger egg, men kan ha noe med at di gikk i artskarr her uten annen type fisk. Om du har plass andre steder til fisken som er sammen med Paleatusen ville jeg prøve følgende

Flytt den andre fisken slik at Paleatusene er alene
Bytt 30% vann
For med røde mygglarver et par dager

Kommer det ikke egg da i løpet av noen dager tror jeg di har blitt impotente på veien ned til Drammen. Skal ikke si mer om Drammen og omeign, men der yngles det vel i forskjellige reder....
Har byttet vann og gitt de masse mygglarver jeg.Lenge.
Skal prøve å omrokkere på de andre innbyggerne og se om det hjelper.
For du har vel ikke kjørt så fort i svingene ned til Drammen at det har noe å si???
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap