- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 25)
Tropheus tråd (side 25)
Postet 20.04.09 kl 20:53
Endret: 20.04.09 kl 20:53
Postet 21.04.09 kl 10:02
Endret: 22.04.09 kl 19:17
Postet 21.04.09 kl 14:05
Postet 21.04.09 kl 14:49
Bøker
MariflyflyNoen som har noen andre gode bøker å anbefale om disse skjønnhetene?
Hei
Jeg kjøpte en bok på Amazon.uk som heter "MiniAtlas Tropheus" av Frank Schneidewind. Kostet 29 GBP + frakt. Boken er på tysk, men har prioritert bilder fremfor tekst (over 800 fotos). Må vel nesten kalles en billedbok - det står nesten ingenting om hvordan holde Tropheus. Så selv for de som ikke leser tysk er det mye å hente her! Det er bilder av yngel og ungfisk og voksne fisk av en rekke Tropheus-varianter i ulike sinnsstemninger og situasjoner. Fin å sitte og bla i og drømme seg bort....
-Simen
Postet 21.04.09 kl 15:08
Postet 21.04.09 kl 17:41
Endret: 21.04.09 kl 17:42
Postet 21.04.09 kl 20:33
Litt hjelp og synspunkter ønskes
Har helt siden innkjøp av Troffer mistet litt jevnlig, totalt 6 tror jeg.
Har trodd sykdom og behandlet med medisin, og vannbytter.
Men etter å ha lest litt og studert, og tenkt litt begynner jeg å lure...
*All død fisk er hanner
*Annen fisk i karet er ikke "smittet", der i blandt en Moliro gruppe
*Har 3 tyggende hunner, og konstant lek(ene tygger på 3 uke..)
*Er endel slossing i karet, er en aggresiv type(ene hannen har fått navnet "white lips"...)
*Var 13 hanner og 15 hunner fra starten av... nå er det 7 hanner og 15 hunner (+ 5 yngel)
Hva mener dere?
Sykdom?
Eller rett og slett "utkasting" av hanner i gruppen?
Har trodd sykdom og behandlet med medisin, og vannbytter.
Men etter å ha lest litt og studert, og tenkt litt begynner jeg å lure...
*All død fisk er hanner
*Annen fisk i karet er ikke "smittet", der i blandt en Moliro gruppe
*Har 3 tyggende hunner, og konstant lek(ene tygger på 3 uke..)
*Er endel slossing i karet, er en aggresiv type(ene hannen har fått navnet "white lips"...)
*Var 13 hanner og 15 hunner fra starten av... nå er det 7 hanner og 15 hunner (+ 5 yngel)
Hva mener dere?
Sykdom?
Eller rett og slett "utkasting" av hanner i gruppen?
Postet 21.04.09 kl 22:01
Postet 21.04.09 kl 22:07
Postet 21.04.09 kl 22:12
Reflektering..
Etter at hestenesene (tanganicodus irsacae " mpimbwe"`ene) har kommet i karet er jeg blitt litt mer nærvøs kjenner jeg. De er jo en hestenese og derfor også redusert svømmeblære, men for meg som ikke er vant til slikt er det nok av uro i tankene..
De ligger stille på bunnen og støtter seg på finnene før de suser rundt for siden og ta en pust i bakken. Dette er såååå langt ifra hva jeg er vant til at jeg blir rent nærvøs. Alle vet jo at en ciklide som dupper på bunnen er syk..hehe..
Uansett så ser det kanskje ut til at det har blitt dannet et mulig par i gruppen på 6 (3+3) stk. En av de større og en av de mindre har drevet med risting og "kosing" idag. Litt usikker, men tiden vil vise. Har tre som er større og tre som er litt mindre, men husker ikke hvem som er hva.
Troffene koser seg med sine nye "venner" og hestenesene lar seg ikke dytte på. Ganske moro og se når en hestenese tar igjen med en forstyrrende troffe. Det er slik at siden jeg har BTN moduler i karet har hestenesene lagt sin elsk på disse og ligger oppå dem og gnafser litt alger eller bare slapper av rett og slett. Og da vil man ikke bli forstyrret av en eller annen ung jypling av en troffe.
Når det kommer til troffene så må jeg si at jeg er ganske fasinert av hvordan de skifter farge. Ta en av mine litt yngre troffer. Han har de flotteste fargene når han er ute og svømmer blande de andre. Tøffer seg og rister litt til og med. Når han skal gresse oppetter klippeveggene derimot får han en nesten sort farge på hele seg. Dette gjelder stort sett de fleste i karet. Akkurat som om de kamuflerer seg med bakgrunnen.
Det er nå ihvertfall to "dominante" herrer i karet som har tatt hver sine steinhaug og graver rundt steinene. De jager andre bort og den ene prøver seg på ei mindre dame. interessen er litt laber, men innimellom far han litt napp.
Chilanochromisene, til tross for sin reduserte størrelse, klarer seg flott i karet. De spiser og utforsker karet og ingen av de andre bryr seg med dem. Håper de danner par etterhvert og finner seg et "eget" sted i karet.
Så for og summere opp blir jeg mer og mer fasinert av disse flotte fiskene fra sjøen. Skjønner godt hvorfor folk faller for disse flotte skapningene.
De ligger stille på bunnen og støtter seg på finnene før de suser rundt for siden og ta en pust i bakken. Dette er såååå langt ifra hva jeg er vant til at jeg blir rent nærvøs. Alle vet jo at en ciklide som dupper på bunnen er syk..hehe..
Uansett så ser det kanskje ut til at det har blitt dannet et mulig par i gruppen på 6 (3+3) stk. En av de større og en av de mindre har drevet med risting og "kosing" idag. Litt usikker, men tiden vil vise. Har tre som er større og tre som er litt mindre, men husker ikke hvem som er hva.
Troffene koser seg med sine nye "venner" og hestenesene lar seg ikke dytte på. Ganske moro og se når en hestenese tar igjen med en forstyrrende troffe. Det er slik at siden jeg har BTN moduler i karet har hestenesene lagt sin elsk på disse og ligger oppå dem og gnafser litt alger eller bare slapper av rett og slett. Og da vil man ikke bli forstyrret av en eller annen ung jypling av en troffe.
Når det kommer til troffene så må jeg si at jeg er ganske fasinert av hvordan de skifter farge. Ta en av mine litt yngre troffer. Han har de flotteste fargene når han er ute og svømmer blande de andre. Tøffer seg og rister litt til og med. Når han skal gresse oppetter klippeveggene derimot får han en nesten sort farge på hele seg. Dette gjelder stort sett de fleste i karet. Akkurat som om de kamuflerer seg med bakgrunnen.
Det er nå ihvertfall to "dominante" herrer i karet som har tatt hver sine steinhaug og graver rundt steinene. De jager andre bort og den ene prøver seg på ei mindre dame. interessen er litt laber, men innimellom far han litt napp.
Chilanochromisene, til tross for sin reduserte størrelse, klarer seg flott i karet. De spiser og utforsker karet og ingen av de andre bryr seg med dem. Håper de danner par etterhvert og finner seg et "eget" sted i karet.
Så for og summere opp blir jeg mer og mer fasinert av disse flotte fiskene fra sjøen. Skjønner godt hvorfor folk faller for disse flotte skapningene.
Postet 21.04.09 kl 22:18
Ikke for å ødelegge en mulig teori, men tropheusens kjønnsåpning trekker seg sammen kort tid etter de mister livet. Det du tror er hanner kan like godt være hunner. Senest forrige uke kom det jeg trodde var den dominanten tyggende.. Tropheuser er ikke lett å kjønnsbestemme 100%, med mindre man snur individer som har lekt. En kvinnelig kjønnsåpning som ikke har lekt, er veldig lik hannens, da må du se på formen, ikke størrelsen.
Når det gjelder å tynne ut hannen, var dette noe jeg selv hadde "tro" på tidligere. Nå etter x-antall grupper med forskjellige fordelinger, ser jeg at det ikke er noen stor sammenheng her. Med flere hanner er det mindre sjangs for at man får såkalte ultradominante hanner, og det er de som skaper krøll etter min mening.
Risikoen for fult kaos er stor når man begynner å fjerne hanner.. Du roter med systemet Gjør dette før gruppen etableres, er min mening
Jeg må også innrømme at jeg heller vil ha en 4+20 gruppe enn 12+12, men det er før gruppen blir etablert.
Nå skal det sies at jeg mener at aggresjons problematikken er sterkt overdrevet hos tropehus.. Hadde man vært flinkere til å tilrettelegge for fiskene, tror jeg mange liv kunne vært reddet. Jeg selv liker litt action i karet, derfor mye stein.. Jeg har ikke nok til at fiskene kan søke dekning, det er ikke en gunstig løsning med en mindre gruppe, men skaper fart i en større, og der kan fisken skjule seg blant resten av gruppen.
For dere som stresser med deres nye fisker; Ta det med ro, og følg rutinene dere har bestemt dere for.. Det skal være en hobby, ikke en belastning
Når det gjelder å tynne ut hannen, var dette noe jeg selv hadde "tro" på tidligere. Nå etter x-antall grupper med forskjellige fordelinger, ser jeg at det ikke er noen stor sammenheng her. Med flere hanner er det mindre sjangs for at man får såkalte ultradominante hanner, og det er de som skaper krøll etter min mening.
Risikoen for fult kaos er stor når man begynner å fjerne hanner.. Du roter med systemet Gjør dette før gruppen etableres, er min mening
Jeg må også innrømme at jeg heller vil ha en 4+20 gruppe enn 12+12, men det er før gruppen blir etablert.
Nå skal det sies at jeg mener at aggresjons problematikken er sterkt overdrevet hos tropehus.. Hadde man vært flinkere til å tilrettelegge for fiskene, tror jeg mange liv kunne vært reddet. Jeg selv liker litt action i karet, derfor mye stein.. Jeg har ikke nok til at fiskene kan søke dekning, det er ikke en gunstig løsning med en mindre gruppe, men skaper fart i en større, og der kan fisken skjule seg blant resten av gruppen.
For dere som stresser med deres nye fisker; Ta det med ro, og følg rutinene dere har bestemt dere for.. Det skal være en hobby, ikke en belastning
Postet 21.04.09 kl 22:57
Postet 21.04.09 kl 22:59
Postet 21.04.09 kl 23:17
Endret: 21.04.09 kl 23:32
Takker Kristian.
Etter det jeg har lest skal dette være normalt, men man blir liksom ikke vant med det i begynnelsen. Det er liksom strid imot det man blir lært...hehe... mulig noen ikke fortalte hestenesene hvordan de skulle ha oppført seg..haha
Når det kommer til troffe fordelig som du skriver oppi her vet jeg faktisk ikke fordeligen på min gruppe. De er i varierende størrelse, men de har alle sammen bodd i samme kar siden de var små og da gikk de også sammen med sine foreldre. Når jeg kjøpe dem var første gang de ble skilt fra foreldregruppen og foreløpig fungerer de sammen svært bra. Har jo vært litt bekymret for dette med hunn/hann fordelig, men siden de fungerer sammen så kommer jeg ikke til og gjøre noe med det.
Ser at det ihvertfall er tre fisker som er mer dominante enn de andre og to av de har "etablert" seg i hvert sitt hjørne av karet, men ellers er det ganske fritt.
Etter det jeg har lest skal dette være normalt, men man blir liksom ikke vant med det i begynnelsen. Det er liksom strid imot det man blir lært...hehe... mulig noen ikke fortalte hestenesene hvordan de skulle ha oppført seg..haha
Når det kommer til troffe fordelig som du skriver oppi her vet jeg faktisk ikke fordeligen på min gruppe. De er i varierende størrelse, men de har alle sammen bodd i samme kar siden de var små og da gikk de også sammen med sine foreldre. Når jeg kjøpe dem var første gang de ble skilt fra foreldregruppen og foreløpig fungerer de sammen svært bra. Har jo vært litt bekymret for dette med hunn/hann fordelig, men siden de fungerer sammen så kommer jeg ikke til og gjøre noe med det.
Ser at det ihvertfall er tre fisker som er mer dominante enn de andre og to av de har "etablert" seg i hvert sitt hjørne av karet, men ellers er det ganske fritt.
Postet 21.04.09 kl 23:19
Postet 21.04.09 kl 23:25
Endret: 21.04.09 kl 23:26
Kristian HennigNå skal det sies at jeg mener at aggresjons problematikken er sterkt overdrevet hos tropehus.. Hadde man vært flinkere til å tilrettelegge for fiskene, tror jeg mange liv kunne vært reddet. Jeg selv liker litt action i karet, derfor mye stein.. Jeg har ikke nok til at fiskene kan søke dekning, det er ikke en gunstig løsning med en mindre gruppe, men skaper fart i en større, og der kan fisken skjule seg blant resten av gruppen. For dere som stresser med deres nye fisker; Ta det med ro, og følg rutinene dere har bestemt dere for.. Det skal være en hobby, ikke en belastning;)
Jeg tenker på hva du sier her, og så på innredningen i Mariflyfly sitt kar. Etter min mening så har hun steinene/masse huler alt for tett - jeg tenker at dominante hanner vil raskt legge beslag på huler og beskytter sitt revir. Hvis en svakere hann blir mobbet og må gjemme seg så gjemmer den seg jo rett i reviret til en dominant hann. Det MÅ det jo bli trøbbel av? Det var det første jeg tenkte på da jeg så innredningen til Mariflyfly (ikke ment som kritikk til deg Mari) Jeg har nevnt det tidligere, kanskje det kan være lurt å ikke ha alle hulene samlet på et sted?
Kan du legge ut bilde igjen av hele karet ditt, så kanskje Kristian kan vurdere og komme med anbefalninger til andre løsninger? Jeg tenker bare at kanskje forklaringen kan ligge der, og ikke sykdom? Du sa jo at det er så mange huler i den steinhauen at det er plass til alle der...
EDIT: ser at du nå har lagt ut bilder av hele karet i profilen din. Da kan jo Kristian evt. se der og mene.
Postet 22.04.09 kl 07:45
Endret: 22.04.09 kl 07:47
Postet 22.04.09 kl 09:15
Endret: 22.04.09 kl 10:03
Jeg er blitt spurt om det er mye slossing i 2 meteren min, da det er for "få" fisk til et så stort kar. Og svaret til det er nei. Da jeg fikk denne gruppen på 22 stk. kom de i en 450 liter. Jeg hadde to dominante hanner som sloss slik at filler hang fra kroppen deres, jeg var virkelig bekymret. De ble til slutt enig om en hule på hver sin side av karet og respekterte hverandres revir. Da de kom over i 2 meteren så hadde de seg et oppgjør. Ikke så intenst som første gang, men de sloss på ordentlig. Det roet seg heldigvis relativt kjapt og de ble enig om hver sin side av dette karet. De har respekt for hverandre og har liksom en grense på midten av karet som de ikke bør krysse. Utover dette, så bruker alle fiskene hele karet. Det er mye fart og action - litt usyldig jaging - men ingen slossing. Nå er de jo flere enn 22 stk. da yngelen begynner å vokse seg til, men de store bryr seg ikke om de små. Ser også at jeg har fått nyspyttet yngel i karet. Meninga er at Nkondene skal få sitt eget kar når de blir store, de har god plass å vokse opp her.
Legger ved noen bilder av min innredning. Å få et klart bilde av fiskene kan jeg bare glemme da de svømmer så kjapt at det blir bare en strek på kameraet skal forsøke å få lånt meg et ordentlig kamera og få tatt skikkelige bilder, da disse fiskene er mye flottere enn kameraet mitt klarer å fange opp.
Legger ved noen bilder av min innredning. Å få et klart bilde av fiskene kan jeg bare glemme da de svømmer så kjapt at det blir bare en strek på kameraet skal forsøke å få lånt meg et ordentlig kamera og få tatt skikkelige bilder, da disse fiskene er mye flottere enn kameraet mitt klarer å fange opp.
Postet 22.04.09 kl 09:28
jeg personlig synes og etter mine erfaringer at mariflyfly har ett bra oppsett til troffer. med tanke på overlevelse til yngler osv. det er vel slik vi har hatt karene våre de fleste ganger også med steiner i hvert hjørne og åpent på midten. de kan lett stikke seg unna i den røysen. det er bra. 90% av alle våre oppstillinger i karet er to røyser stein en i hvert hjørne. masse hanner er showgruppe mere farger i mine øyne mere action og fart. står jo i boken om simochromis at vi aldri skal ha mere enn en hanne i akvarie vi har 9 stk på 11 huer uten problem men de tøffer seg mere og viser farger hele tiden.
Er de drep eller mobbet i hjel ser du det på finner som er helt oppspist de har skader på siden hale osv du ser de er skikkelig banket. disse henger også i overflaten i ett hjørne som regel bake en powerhead eller pumpe når de lever.
dine fisk var jo plaget av at de var tynne spiste ikke og dette tyder på sykdom og ikke slossing da de fleste du har plukket opp ikke bærer spesielt preg av slossing.
nå skal det sies at du kan behandle fisken din 10 ganger med medesin og det er ikke sikkert du redde de, sotten er dsv slik at enten så går det eller så gjør det ikke. det er vel bakdelen med dette med troffer at det finnes ingen kur som virker 100%.
Er de drep eller mobbet i hjel ser du det på finner som er helt oppspist de har skader på siden hale osv du ser de er skikkelig banket. disse henger også i overflaten i ett hjørne som regel bake en powerhead eller pumpe når de lever.
dine fisk var jo plaget av at de var tynne spiste ikke og dette tyder på sykdom og ikke slossing da de fleste du har plukket opp ikke bærer spesielt preg av slossing.
nå skal det sies at du kan behandle fisken din 10 ganger med medesin og det er ikke sikkert du redde de, sotten er dsv slik at enten så går det eller så gjør det ikke. det er vel bakdelen med dette med troffer at det finnes ingen kur som virker 100%.
Postet 22.04.09 kl 11:27