Revestrekenes akvarieverden (side 25)

[External Image]
De eldste caudimaculatus'ene er 25 dager gamle i dag og har allerede fått den artstypiske flekken ved haleroten

Her på Dokka ser det ut til å være full regntid nå (enda det er minusgrader ute) ))
I dag har reynoldsi'ene lekt for første gang og det er jo kjempeartig. Så langt har jeg funnet 6 egg, ikke den store mengden men noen er bedre enn ingen Det er mye bevegelse på coryene i mange av karrene, til og med CW051 har endret adferd (og farge). Nå er de intense i bevegelsene, hunnene suser opp og ned langs glasset, og hannene svirrer rundt, og så er de mye mindre skye enn vanlig Jeg krysser alt jeg har av fingre og tær, og håper de skal gå et skritt videre ))

Sissimor, dine setter nok i gang etterhvert de også
Når jeg ser bildene du legger ut her begynner jeg nesten å lure på om du er i stand til å ta uskarpe og dårlige bilder..

Krysser fingre, tær og hår for at Det som foregår oppi til CW051 dine utvikler seg videre også, slik at du får spredd rundt arten litt

Jeg kommer også med en dato om ikke så altfor lenge for å spørre om det passer for deg at jeg kan hente Green laserne.
Litt vannskelig setning, men håper du skjønte den
Joda Tobias, jeg tar maaange dårlige bilder også, men de får du ikke se for jeg legger dem aldri ut på nettet

Det er bare å si ifra når du kan hente grønningene, de venter spent på nye eier ))
Jeg har jobbet litt med å få tatt et skikkelig representativt bilde av en "Full red endlers" men det er ikke enkelt. Med blitz blir fargene helt feil... og uten blitz er det så og si umulig å få tatt noen skarpe bilder, fisken er jo aldri i ro )) Dette bildet viser ihvertfall sånn ca hvor nydelig farge det er på hannene. Vi har hatt disse noen mnd nå, de har formert seg i vanlig endlershastighet og det er ålreit å se at samtlige hanner så langt får den riktige fargen
Det var to fantastiske bilder du nylig har fått godkjent av blomsten! Grattis
Takk for det Anna U. Det er mange flotte detaljer å fotografere i et akvariemiljø
Jeg ser du har fått mange fine bilder i tråden din, har du skjønt noe av de manuelle innstillingene?


Rita Revestrek
Takk for det Anna U. Det er mange flotte detaljer å fotografere i et akvariemiljø :) Jeg ser du har fått mange fine bilder i tråden din, har du skjønt noe av de manuelle innstillingene?


Jo takk Hyggelig med tilbakemelding på bildene mine, det inspirerer til å fortsette og prøve å bli bedre. Ønsker meg fortsatt et makro-objektiv jeg da

Når jeg fotograferer akvarie og fisk/reker bruker jeg enten nærbildeinnstillinga eller en av de manuelle instillingene og da gjerne TV-instillinga. Hvis jeg bruker stativ er det fint å bruke funksjonen "ikke blits" for da blir bildene mere riktig med tanke på fargegjengiving har jeg funnet ut. M-instillinga er jo genial med tanke på at man kan regulere fokus selv, og dermed trenger ikke planter eller annet som er nærmere enn motivet ha noe å si. Men tror stativ er en fordel med bruk av denne instillinga. Hvilken instilling er det du bruker mest?
Anna U, jeg bruker P, Tv og M-innstillingene og syns det er spennende å prøve seg frem med dem. Det er helt klart at bilder uten blitz viser riktigere farger men det er jo nesten umulig å få skarpe bilder av fisk som beveger seg

Ellers har jeg funnet ut at det er mye spennende under menyen (ark 2), der kan man endre fargene, skarphet, blitzstyrken m.m. I går satte jeg blitzstyrken ned ett hakk og tok noen bilder, da ble det mye mer dybde i bildene syns jeg. Ikke ble det fullt så mye gjenskinn i den grønne lazeren heller, må nok forske litt mer på dette Jeg har også endret innstillingene for de ferdige alternativene "landskap", nøytral osv

Vi har fått oss en egen bierekevariant... med litt fantasi kan man jo si at denne har hjul ))

[External Image]
Rita Revestrek
Ellers har jeg funnet ut at det er mye spennende under menyen (ark 2), der kan man endre fargene, skarphet, blitzstyrken m.m. I går satte jeg blitzstyrken ned ett hakk og tok noen bilder, da ble det mye mer dybde i bildene syns jeg. Ikke ble det fullt så mye gjenskinn i den grønne lazeren heller, må nok forske litt mer på dette :) Jeg har også endret innstillingene for de ferdige alternativene "landskap", nøytral osv :)


Ark 2? Endre innstillingene på de automatiske programmene? Jeg innser at jeg enda har masse jeg må sette meg inn i her! Jeg tror jeg må si som du at "jeg må forske mer på dette"! Fint å ha noen man kan få tips av!
Hvis du har kameraet på en av de manuelle innstillingene og trykker meny får du opp flere alternativer enn om det står på f.eks grønn firkant.
Min EOS400D har dette på "ark2":

- AEB (har jeg ikke forsket på)
- Blitz komp = blitzstyrke (trykk jump for å komme inn på den)
- WB komp = her kan du stille inn fargene, blir bildene for røde stiller du bare punktet mer mot blått
- Egendef WB = her kan du (hvis du har tatt et helt hvitt bilde) sette det som hvithetsbalanse (tror jeg )) )
- Fargerom (har ikke jeg brydd meg så mye om)
- Bildetype = Her kan du endre ulike egenskaper for de forhåndsprogramerte valgene (landskap osv). Trykk "set" for å komme inn på den valgte innstillingen, deretter "jump" for å kunne endre den.

Men det gjenstår mye prøving og feiling når det gjelder kameraet her i gården ))
Aha! Disse mulighetene hadde jeg ingen anelse om! Da skal det sjekkes neste gang kameraet er i bruk! Det gjenstår veldig mye prøving og feiling igjen for min del hvertfall, det har jeg egentlig hatt en klar oppfatning av lenge. Men har liksom ikke tatt meg tida til å sette meg mere inn i det, er jo enkelt å la være.
Rita Revestrek
Jeg har jobbet litt med å få tatt et skikkelig representativt bilde av en "Full red endlers" men det er ikke enkelt. Med blitz blir fargene helt feil... og uten blitz er det så og si umulig å få tatt noen skarpe bilder, fisken er jo aldri i ro :))) Dette bildet viser ihvertfall sånn ca hvor nydelig farge det er på hannene. Vi har hatt disse noen mnd nå, de har formert seg i vanlig endlershastighet og det er ålreit å se at samtlige hanner så langt får den riktige fargen :)



Finnes det virkelig så flotte Endlers ,helt utrolig nydelig farge på den.
Disse må du jo bare få oppdrett på Rita.
De er kjempeflotte Sølvi, og som endlers'er flest blir de fort flere ))
Tror nesten jeg må sette meg på ønskeliste jeg hvis Atle skal på disse kanter nå så langt kommer
Det kan vi nok ordne Sølvi, Atle er jo stadig over fjellet

[External Image]
Og så må jeg bare legge inn et bilde (ikke verdens beste kvalitet men, men) av en Oiapoquensis som slurper mygglarve )) Det dukker forresten stadig opp nye yngel hos dem

[External Image]
og et bilde til, denne arten er skikkelig fine
Du må huske å opplyse om neste gang han kommer da.
Så jeg får slengt inn en cory bestilling.

Nok en gang flotte bilder.

Espen
Det kan jeg gjøre Espen, han er faktisk på vestlandet nå men det er jo litt for sent å sende med ham fisk Hva er du interessert i forresten? Kan du ikke sende meg en PM?
Plussmedlem
Oiapoquensis er vakre, ja De er vel litt vanskelige å få tak i? Eller? Hadde jeg bare hatt flere akvarier.. :P

Forresten; sendte deg en e-post for noen dager siden, vet ikke om du har sett den?
Anders, nå har jeg endelig fått somlet meg til å svare på mailen din... bedre sent enn aldri vet du

I går oppdaget jeg flere yngel hos C. oiapoquensis Endelig ser det ut til at de er ferdig med perioden med ubefruktede egg Jeg lurer på om det er et gjengs problem at unge coryhanner skyter med løskrutt en periode før de liksom blir skikkelig voksne ))

Ellers så har jeg en slik oppsamlingsboks (breeding box) hengende på kanten av reynoldsikarret, der puttet jeg diverse egg jeg fant i forrige uke (venezuelanus, metae, reynoldsi, adolfoi og CW032). Nå piler det flere mikroskopiske yngel rundt der, og hvilke art de er vil tiden vise
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap