Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 25)

Nå har 85 literen med Corydoras eques hatt praziquantel-kur i vannet i 4 døgn.
Alle unntatt èn har fine farger. Det er gledelig, siden de var uhyggelig bleke før medisineringen begynte. Den ene som er blek, er muligens en hann, og den er jeg litt bekymret for.

I går så jeg de første reaksjonene på medisinen, reaksjoner jeg ikke har sett før (etter at de ble syke). Jeg antar det har med medisinens virkning å gjøre, at fiskene nå begynner å merke resultatene. For i går så jeg flere ganger at enkelte individer begynte å ta små og brå spurter gjennom vannet, mens de ristet på seg, eller liksom "grøsset" litt, som om de forsøkte å riste av seg noe som klødde. Kunne også se at noen ved et par tilfeller klødde kinnene mot sandbunnen. Jeg håper dette betyr at plageåendene (parasittene) vrir seg i dødskramper! :p Dette medfører antageligvis litt kløe for fiskene, det høres iallefall logisk ut.

Det er litt bekymringsfullt at gruppen ikke er like aktiv og beveger seg sånn som før. De ligger mye i ro. Men fargene er iallefall mye bedre, og de spiser normalt, det er et par positive tegn.
mona o
For i går så jeg flere ganger at enkelte individer begynte å ta små og brå spurter gjennom vannet, mens de ristet på seg, eller liksom "grøsset" litt, som om de forsøkte å riste av seg noe som klødde. Kunne også se at noen ved et par tilfeller klødde kinnene mot sandbunnen. Jeg håper dette betyr at plageåendene (parasittene) vrir seg i dødskramper! :p Dette medfører antageligvis litt kløe for fiskene, det høres iallefall logisk ut.

Det er faktisk sånn Prazi virker: den gir parasittene kramper til de dør av det. Ganske ekkelt i grunnen.
Jeg burde vel ikke skrive dette, for da blir det typisk nok ikke noe av, kan jeg tenke meg... men jeg kjenner det kribler litt når jeg kikker på karet med Corydoras Green Laser om dagen. Spesielt i kveld....!

Mine grønne skjønne edelstener har enda ikke lagt vintersesongens egg i år. Meeeen.... de har vrimlet usedvanlig mye i det siste, og har plutselig begynt å miste noe av skyheten sin.... de vrimler og blir liggende ved frontglasset selv om jeg kommer og står der. De stikker liksom ikke av like kjapt som før, de virker helt oppslukte av det de driver med. Slik unormal atferd kan tyde på at noe er i gjære. Akkurat nå i skrivende er det 2-3 feite hunner og et ukjent antall slanke herremenn som suser opp og ned, opp og ned, langs glasset. Helt i hundre.
Jeg hadde skrudd opp sirkulasjonen i går, den sto på full guffe så plantene blafret og slang, i hele natt og i hele dag. Skrudde den ned igjen nå på kvelden, da det så litt vel voldsomt ut når fisk som dristet seg ut på bar sandbunn foran i karet bare ble kostet avgårde av sirkulasjonen og slengt sidelengs inn i buskene igjen :p
Virker som de ble ekstra ivrige med vrimlingen nå da de kan svømme fritt uten å bli feid avgårde, så nå krysser jeg fingre og tær her.
Ikke spør hvor jeg eventuelt skulle gjort av et kull. Jeg har ikke samme gode plassen som tidligere, og merker godt at jeg har et par kar mindre enn før jeg solgte de to 128 literne...!

Hvis det virkelig, virkelig skulle knipe, så kan jeg faktisk true inn et akvarie til med spesialmål oppunder taket her :p På toppen av reolen med de to 160 literne mine står det ikke noe annet enn en plastkasse med slanger. Hvis jeg absolutt måtte ha plass, kunne jeg fått truet inn et lavt spesialbygd kar der, med samme bunnareal-mål som en 160 liter (100 x 40 cm) men ikke mer enn maks 30 cm høyt. Kanskje ikke mer enn 25.... man vil jo gjerne ha muligheten til å stikke armen nedi, eller å kunne stelle det uten å stange skallen i taket. Og et kar på toppen ville bety nesten ikke noe innsyn i det stående vanlig fra gulvniå. Ville ikke sett stort uten å stå på gardintrapp. Eller jeg har fått meg en ny sånn gardintrapp-sak denne uka. Mini-varianten med bare to trinn, men den er lett å flytte, lett å legge sammen og bare lene inntil noe så den er ute av veien. Den gamle gardintrappa er så stor og uhåndterlig at den må jeg stable på kottet når den ikke er i bruk. Det er altså en del mer pes å hente frem den bare for å f.eks. fôre i et av de øverste karene noe sted.
Men denne nye slenger jeg lett hit og dit uten problemer,ikke tung i det hele tatt. Så den måtte jeg stått på hver gang jeg skulle sett inn i et kar på toppen av den reolen. Men om jeg må, så gjør jeg det, hvis det betyr å kunne ale opp et kull til av de grønne. Eller jeg kunne selge noen andre.... vet ikke hvem det skulle blitt, men...
Ah, den tid den sorg. Det er ikke sikkert de legger noen egg engang.

I karet med Corydoras eques glitrer de i flott stål-blågrå farger nå. Det er høy temperatur der, og det ser de ut til å trives godt med. Har aldri hatt så høy temperatur i karet deres før (28-29°C). Det er varmt i rommet i dag, 27°C.
mona o
Ah, den tid den sorg. Det er ikke sikkert de legger noen egg engang.

Krysser finnene, æh fingrene, for egg. Corydoras påskeegg - og det før vinterferien også! ;o) Lykke til!
Takk for det, Surreal Dent Jeg venter fremdeles på egg

Trøsten er at i karet deres ser det ut til at rekene (CRS) endelig har begynt å formere seg igjen - ser hunner vandre rundt bærende på masse egg

Av en eller annen grunn så det ut til at rekene bare forsvant og nesten ble borte i den perioden jeg hadde HMF filter i karene. Et eller annet som rekene ikke trivdes med, for de ble bare... borte! Antallet minsket og minsket. Men jeg så aldri noen døde reker heller, så hvor de ble av aner jeg ikke. Men de få som var igjen da jeg byttet fra HMF til utvendig Eheim har nå endelig startet prosessen med å formere seg opp igjen i antall.

Dette gjelder ikke bare i karet med Green Laser, det gjelder alle karene jeg hadde HMF + reker i. Spør ikke meg hva som skjedde, men de trivdes åpenbart ikke med det over tid. For i starten vokste rekekoloniene fint, og økte i antall hele tiden. Men så skjedde det plutselig noe. Fra å ha rekekolonier i bøtter og spann, begynte plutselig antallet reker å minske jevnt og trutt, til bare en håndfull reker var igjen i hvert kar.

Når våren kommer og været tillater sending av reker, skal jeg spe på med litt flere reker rundt om for å friske opp og hjelpe koloniene i gang igjen. Nå har jeg jo ikke HMF filtrering noe sted lenger. Har bl.a. lyst på Red Bee reker, og kun ha det i et av Corydoras-karene Det hadde vært fint! Men de rekene der "koster jo skjorta" så det tar nok litt tid å kjøpe seg mange nok. Får starte med 10 eller 20 og så se hva som skjer Selv om 10-20 reker ikke monner særlig mye i f.eks. en 160 liter, så er det iallefall en start.
Har også lyst på flere blå tigerreker, for de er utrolig flotte. Jeg har en liten koloni i den ene 85 literen min.

Mine Black Bee i karet med Corydoras sp. Black yngel (85 liter) har også "på mystisk vis" forsvunnet. Men i det tilfellet, så er det mulig det er min egen feil :p Karet ble nemlig angrepet av trådalger, og stilkplantene hadde grodd helt enormt og dekket nesten hele karet. For å få vekk trådalgene, så skulle jeg være effektiv og klippet ned alle plantene til 10 cm stubber, og rev ut all javamosen samtidig (full av alger den også). Alt sammen av plantemateriale bare kasta jeg uten å tenke over at....kanskje rekene satt inni der!?
Ikke før flere dager etterpå slo det meg..."Hvor ble forresten alle rekene av?" Da var jo alt kasta forlengst.

Sånn kan det gå når man handler før man tenker! Moralen i historien er:
kast aldri mose og planter før du har sjekket om det er reker inni det!

Jeg skulle bare bli kvitt alt det satt trådalger på, og tenkte ikke over at det også var reker i det karet. Kasta alt sammen...
Det var forresten EN Black Bee (eller Brown Bee er egentlig mere passende) igjen der etter opprenskningen... Så det karet må få påfyll av reke-kompiser til den lille overlever'n iallefall.

Etterpå skal jeg selge de siste Corydoras sp. Black ynglene i det eldste kullet. De ser litt forlatt ut, helt alene i den nederste 98 literen De blir hentet i ettermiddag.
Når de er ute av karet, skal jeg se om jeg får satt i gang og fiske opp Corydoras adolfoi-ungfisk fra toppen av reolen ved siden av. Det er også 98 liter. Gleder meg ikke egentlig, det blir skikkelig baluba - alt inventar må tas ut for å få fatt i dem. Men det er noe som MÅ gjøres, og jeg har bare utsatt det og utsatt det. På høy tid at jeg får ut finger'n! Det som blir spennende er jo å se hvor mange jeg finner. Det er jeg veldig spent på.
Så jeg satser på at de febergrøssningene og frysningene jeg nå sitter med, ikke blir verre igjen (trodde jeg var bra igjen etter den runden forrige helg, men....) sånn at jeg orker å starte med dette i helga.

"Flytte på OSS?? Vi som har det så bra der vi er!"
[External Image]
De adolfiene er altså bare nyyyyyydelige! Og du tar virkelig flotte bilder av fiskene dine Mona! hva slags kamera er det du bruker?
Plussmedlem
Ja, må si det samme, jeg også: nydelige bilder!
Beate
De adolfiene er altså bare nyyyyyydelige! :D Og du tar virkelig flotte bilder av fiskene dine Mona! hva slags kamera er det du bruker?

Takk for det Kameraet er et digitalt speilreflekskamera - og bruken av speilrefleks forandret alt Det er hovedsaklig det gode kameraet som gjør bildene så gode, ihvertfall forandret jeg meg totalt som fotograf etter at jeg fikk det.

Canon EOS 400 D er modellen jeg bruker. Det er kommet to modeller til etter det (450 D og 500 D, den nyeste) i den serien. Mitt er vel to år gammelt nå, men disse kvalitetskameraene holder jo en livstid Jeg satt og ventet til 450 D modellen ble sluppet på markedet, for da sank brått 400 D i pris, så kjøpte jeg det.
Eos 450
eneste kameraet jeg anbefaler på jobb,.

knas bra kamera,. må få meg et sånt..
merkelig å ikke ha et når man jobber på fotobutikk,. ?!
mona o 15. februar
...Jeg [I]tror[/I] det er mellom 30 og 40 stk C. adolfoi, men jeg er en tulling når det kommer til å anslå ca antall på fisk...

Antallet er 33!

Nå har jeg fanget inn nesten alle ungfiskene i C. adolfoi karet, knipset et par tellebilder og kommet frem til antallet 33 Det er et par til, men de lot jeg bli igjen i karet for de var så små (kamuflasjefarger enda). I tillegg var det en stor og fin hann som fikk være igjen der med vf gruppa.

Jeg synes slett ikke dette er dårlig på 11 måneder Karet ble satt opp i midten av mars i fjor, og alle sammen har klekket og vokst opp etter det. Utover året som har gått, har etterhvert antallet som vokser opp på egenhånd stagnert, ettersom karet logisk sett bare har "bærekraft" og næring nok til et visst antall. Det blir rett og slett så mange "store" munner etterhvert, at de aller minste og sist ankomne etterhvert ikke vil finne nok mat å leve opp på.

Men nå kan den nydelige leksgruppen med C. adolfoi få lov å starte med blanke ark, og legge nye egg og få nye yngel. Nå er det både plass og det vil bli mat nok. Forhåpentligvis kan jeg kanskje "høste" en ny gruppe ungfisk derfra neste år, håper jeg Oppdrett som går for egen maskin er gøy

Disse småtrollene har nok noen måneders oppfeting foran seg. De ser litt små og tynne ut. Det er jo vanskelig å fôre når man ikke vet hvor mange man skal fôre til, og ikke har jeg gitt spesielt proteinrikt fôr heller. Men det skal det bli forandring på nå

[External Image]

[External Image]

Tellebilde
[External Image]

Åhh så søte små Adolfoièr

Hvis jeg er veldig heldig nå så får jeg noen sånne småttiser i hus også snart. Har stått på ønskelisten en stund.
2 killi-yngel
I dag var det på tide med filter-rens i 98 literen der jeg har gruppen med C-121 (Corydoras cf. burgessi) og mitt par med Golden Wonder Panchax killier. Jeg ser jo at disse killiene leker og "har seg" i buskene i et kjør, så det er ingen tvil om at egg er lagt mange ganger. Men grådige beist som de er, så spiser de alt som rører seg (og ikke rører seg, for den delen) så lenge de klarer å strekke kjevene rundt det. Det blir slukt uten å tygge en gang. Så selvfølgelig; ingen yngel dukker opp i det karet.

Men da jeg renset det utvendige Eheim filteret til dette karet i kveld, passet jeg på å la bøttene med filtergørr/mudder få stå litt. Gjørma la seg til ro på bunnen etterhvert, vannet klarnet, og en forsiktig kikk ned i bøtta avslørte to bittesmå killi-yngel i overflaten. Fisket opp begge to med en håv og slapp dem ut hos C. sterbai gruppen min. Der er det ingen som kan spise dem opp. Killi-foreldrene ville slukt dem før jeg fikk sagt "kake" om de ble satt der... Så inntil de er kommet opp i trygg størrelse, så må de bo atskilt fra foreldrene.
Så du hadde rekesvinn med matte filteret.
Jeg hadde også samme problemet med at rekene bare ble borte i karet med samme type filter
Vannverdier var fine.
Mekelig sammen treff det der,at begge har erfart det samme...
Ja, jeg er så godt som sikker på at HMF matten hadde noe med saken å gjøre. Det var påfallende.
Nå har jeg tatt en haug med bilder her i kveld. Driver og ser over nå hva som skal spares og hva som går under sletteknappen.

Her er et jeg tok i 85 literen med Betta channoides yngelen. De er ikke bare små streker lenger, man ser liksom at dette er fisk nå. Veldig, veldig små fisk riktignok, men like fullt...

En fra det yngste kullet øverst, og en storebror (eller søster) nederst som ser ut til å ha skumle planer....

[External Image]

Ildtetra
Her er en liten stimfisk det snakkes altfor lite om!
Dette er en av de nydeligste stimfiskene som finnes; ildtetra. Jeg har en stim på 20 som jeg har hatt i ca 1 år. De nærmest gløder i akvariet, og pga den glødende fargen syns de på lang avstand selv om de er små.

I 98 literen jeg har dem i, er det et tjukt dekke av flyteplanter med lange røtter som henger ned fra overflaten. I disse tette krattene av røtter elsker de å stå og henge, og det er dit de søker tilflukt hvis noe skummelt skjer
De har selskap av en liten gruppe Nannostomus marginatus. Også noen Coryer da, selvsagt!

Gløder i mørket
[External Image]

[External Image]

[External Image]
oi! De tetraene var jo kjempe fine!!
Hvorfor har ikke jeg visst om disse før da? hehe..
Mere bildespamming

Da jeg fanget inn alle små-Adolfoi'ene i går, måtte jeg som nevnt ta ut alt inventaret og strippe karet fullstendig for å få tak i dem. Jeg var en liten smule bekymret for denne total ramponeringen, for man vet liksom aldri hva som plutselig kan "riste dem ut av det" og få en leksgruppe til å plutselig holde opp med eggleggingen sin.

Men heldigvis - i dag er de i gang igjen!

Denne blyge madamen la egg i dag. Tjukk og brei var hun, så det var sikkert godt å få ut noen

[External Image]

Et par av eggene på glasset
[External Image]
Det eggbildet var utrolig vakkert!

Det er forresten artig å høre at det har blitt killismåtasser hos deg også. Her overlever det visst en og annen også, for jeg har funnet yngel i bøtta etter slamsuging to ganger nå. De små er like grådige som foreldrene sine. De sluker artemiaen de blir servert.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap