Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 25)

Fødsel i Molly-boksen, fikk fisket stakkaren ut og over i Juwelen. Like greit, så ser vi hvordan disse takler fødsel før de flyttes. Hun ser slunken ut, så det har vel vært fest, seks liter vann på fem fisk gir ikke mye plass til å leke gjemsel!
[External Image]

Skjønnhetene i Lykkelandet er husvarme, peugiaene blir litt forbløffet når en pytteliten Cory gyver løs på maten med dødsforakt,
[External Image]

så det fremmelige barnet ender opp med herligheten for seg selv :o)
[External Image]
Flere av nyhetene
Trill rund og fargerik liten ting som også blir modigere, selv om halen på den svære pandaen er faretruende nær...
[External Image]

Den ensomme SAEn en vennlig herre skjenket oss på auksjonen så den skulle slippe å gå alene, litt satt ut av alt selskapet og akkurat passe stor til Echinodorus osiris 'double red'. Håper det går bra. Den er i alle fall størst!
[External Image]

Mer kamp om maten, vet egentlig ikke hvem som vant :o)
[External Image]

Så flott at de små prikkete har slått seg til ro, de har fått et godt hjem
Den sorte mallen er kjempefin, har dere en eller flere av dem?
Kjøpte et par på klubbauksjon da de så vidt var gamle nok, det er Elisabeths L213 F1. De drar fra hverandre i størrelse, så vi krysser fingrene for at vi har hatt flaks og fått en av hver. Nydelige! Så vakre at de er tilgitt Echinodorusgnafsing til og med, for apart'en smaker visst ikke :o)
Fiskebabyer på størrelse med mygglarver i plantebøtta!
Hva gjør jeg nå? Var i ferd med å tømme vannbøtta jeg har hatt auksjonsplantene i, da jeg får se en reke. Heldigvis, for da jeg så nærmere etter, var det mange reker av den aller minste størrelsen, og noe enda mindre med øyne og hale jeg ikke aner hva er. De kan ha fulgt med mosen jeg tok ut av eget kar, i så fall er det bare pandaene og Pseudosphromenus dayi som legger egg, dayidamen gikk over i de evige pytter for lenge siden og Corybarn holder seg vel på bunnen? Så da må det være fra planteposene. Heldigvis kommer begge plantene fra Thor, får spørre hva han har i karene plantene kommer fra. Eller kanskje det er en av de minste levendeføderne som har sluppet for tidlig i alt stresset?

Hva gjør jeg nå? De har overlevd siden søndag på grums og uten varmekolbe, og svømmer fortsatt etter hardhendt helling over i et literskrus. Hardføre rakkere i alle fall! Alt for små til annet enn infusorier tror jeg. Og jeg vet ikke hva det er , så opp i kar er utelukket...

Ut og kjøpe banan!
Blir spennende å finne ut hvilke yngel du har fått fatt i da

Du kan ikke sette igang artemia til de da eller blir det for stort?

Siden de har levd uten noen foring siden søndag ,så klarer de vel et døgn til ,hiv en god moseklatt oppi ,så har de litt knask å beite på.
Puh. Nå har jeg plukket ut så godt som alle griske rekebarn, og endt opp med en slags foto av skapningene. Har ikke pipette, og har tydeligvis slengt plantene i en bøtte med skiftevann...

Jeg gjør som du sier Sølvi, slenger til dem litt mose og ser hva som skjer. Har bare avskallede artemiaegg, og det tror jeg kanskje blir litt voldsomt. Røre ut et flak i litt vann, kanskje? Fra halespiss til snute er de ca 10 mm, koppen er 4,5 cm i diameter. Utrolig sterke bevegelser med halen. Merkelig verden. Litt spennende, da!

Mener jeg har en pipette et sted, men den kan ha vært brukt til eteriske oljer. Kanskje bedre å gi dem et større hjem, og håpe de foretrekker mosen :o)

Tre stykker slapp unna utslagsvasken, må få dem ut av koppen og over i noe man kan betrakte fra siden[External Image]

Litt nærmere...
[External Image]

Nærmest.
[External Image]
Artig,ser litt ailien ut på det siste bildet

Siden de er såpass "store så kan du jo mose litt discus-bits (om du har ) og bløte dette opp med vann. dette bruker jeg endel til små corybarn hvis jeg ikke har nyklekket artemia til de og dette vokser de godt på.

Det skak bli spennende å følge og se hva disse skapningene blir til
Som sagt så gjort, skapningene har plommesekkrest og holder seg samlet på bunnen. Ser da en antydning til gult i buken, hvilket betyr at jeg rekker å komme meg innom et sted etter liquifry. Er redd for å koke dem med varmeplata, setter boksen oppå karantenekaret, men luftesten må de vel ha nå når de ikke går i en bøtte full av planter. Får jo nesten pustevanskeligheter :o)

For det der er da plommesekk?
[External Image]

Fire er det, som titter ut på verden. Var det Coryegg i mosen jeg solgte kanskje?
[External Image]

Nokså jevngammel reke og...
[External Image]
Sølvi Gullaksen
Artig,ser litt ailien ut på det siste bildet :) Siden de er såpass "store så kan du jo mose litt discus-bits (om du har ) og bløte dette opp med vann. dette bruker jeg endel til små corybarn hvis jeg ikke har nyklekket artemia til de og dette vokser de godt på. Det skak bli spennende å følge og se hva disse skapningene blir til ;)


Har noe skummelt granulat jeg tror kan gå, discusbits er det dårlig med. Det kan vel egentlig ikke gå bra dette her, men forsøke må man jo. Hva det nå er de har tenkt til å blir er de ganske søte da, med rund nese og alt for store finner :o)
He he søte og søte fru Blom
Men det er jo alt etter som man ser det .Tror det skal gå bra jeg ,må jo nesten det så du og oss andre får stillet nysgjerrigheten
Inaktiv bruker
Dette ble spennende
Ja huffameg, tenk om det er aliens!
Inaktiv bruker
Linda & Ove
Ja huffameg, tenk om det [I]er[/I] aliens!


LOL da kjøper jeg en
Linda & Ove
Ja huffameg, tenk om det [I]er[/I] aliens!


Ja, det ville vært sensasjon det! Gleder meg til fortsettelsen
Aliens som forøker seg ved kloning?
I går kveld var det garantert bare fire små i yngelboksen. I morges var det garantert bare fire små i yngelboksen. Nå er det syv.

Da har hva det nå enn er muligens overlevd i en mosedott i en bøtte kaldt og skittent akvarievann fra fredag til søndag, fire av dem i bøtta til i går, og tre av dem har kommet seg helskinnet gjennom lettsaltet vann, en dråpe eSHa 2000, fem skrubbsultne Black molly og reker. Det var ikke helt sånn jeg så for meg mitt første eggsprederoppdrett!

Bananvannet er svakt grått, så jeg slang oppi en bitteliten skvett. Tror plommesekken er oppbrukt, kanskje det blir et fnugg hardkokt eggeplomme til aftensmat, det ga vi gørsildyngelen vi hadde fanget i badehettene, husker jeg...

Sjekket vannet fra karanteneboksen med lupe under sterkt lys før det gikk i vasken, kun en knøttliten reke å se :o)
Plutselig er det elleve! Snikene fra mosen har fortsatt stor plommesekk, men de som ble kastet rundt fra bøtte til kopp i går kveld ser jeg ikke noe gult på. Fikk knipset litt igjen, men nå må jeg på med lesebrillene. For hvor i klekkeprosessen av hva er jeg? Hvordan gjøre rent dette her? Forsøkte å ta opp litt i går, så firerbanden har kjørt hevert også, ikke rart de er tomme for niste :o)

Liten og litt søt skapning
[External Image]

Annen liten og litt søt skapning
[External Image]

Men så den tredje og en halv fra undersiden - uææææ!!
[External Image]
Spennende med slike uventede gjester )) De siste bildene minner meg om bittesmå cory-yngel som akkurat har brukt opp den medbrakte nistepakken

[External Image]
Hvis du ser bort i fra at disse fortsatt har plommesekken og sikkert er en annen art så er de da ganske like i fasongen?
Hvis det er som Rita antar, bærer de navnet sitt med rette, pansermaller mener jeg.

Husker et motto Mona O hadde for et par år siden: "Cleanliness is next to godliness when raising corydoras." Disse ynglene har ikke hørt akkurat det, tydeligvis. Hvis de er noe annet, er de jo like tøffe. Spennende å følge med på utviklingen av både yngel og inlegg!
Akkurat. Helt likt, tatt med skikkelig kamera. Hurraaaa! Jeg har ikke aliens-invasjon, jeg har yngel av Corydoras panda!! Skikkelige rabbagaster som elsker sølebunn og blåser i alle regler. Håper jeg.

Ettersom de har brukt opp sekk i utakt (et par av dem ser ut som om de ligger på gul fotball fortsatt) håper jeg det holder med en vanndråpe med utgnidd eggeplomme til de fire brave eventyrere, det er nok griseri oppi der som det er.

Har muligens solgt egg eller yngel på auksjon, de tyter ut av resten av kjempeflaket med Riccia. Det var en hyggelig kar som kjøpte det :o)

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap