Hattemannens akvarier (side 25)

Skrekk og gru. Får håpe du klarer å lokalisere hvor det lekker..
Foreløbig er det ting som tyder på at det ikke lekker "mer". Tenkte å vente til lyset går for dagen og se om jeg kan lokalisere en sprekk med lommelykt. Men det er da vitterlig merkelig om det lekker i en av veggene, litt over midten...
160-literen her takket for følget ved at bakglasset slapp silikonen i et hjørne, det sluttet å renne da de øverste 50 literne var ute. Travelt ble det likevel
Det er kanskje det mest skumle her. Ingen antydning til at noe er vått noe sted... men 70 liter vann kan ikke bare forsvinne og SÅ god plass var det ikke i etasje under...

Får tømme det fullstendig i morgen og ta det med til en glassmaker. Eller er det bedre tips til hvor man kan finne en som tetter slikt?
Det ser ikke ut til å bli noen klekking av cory-egg. Veldig trist. Nuvel.

Ellers vil jeg takke Oslo Akvarieforbund for auksjonen i går. Hadde dessverre ikke anledning til å sitte lenger enn til 17.30 men trivdes i den perioden jeg var der. Jeg ser jo at det er veldig mye maller på østlandet for tiden og så også der. Ironisk nok var jeg faktisk på jakt efter å fylle på L-333 gruppen min med ungfisk, men akkurat der var det lite å spore.

Videre virker det som om det er lite ciklideinteresse i området for tiden. De ciklidene som gikk var alt overveiende Malawi, det gikk 2 poser apisto (jeg kjøpte den ene - Steindachneri) og noen få poser med store og sinte klassikere som er kjent som forholdsvis lette å drette (Jack Dempsey, Oscar).

Men så lenge jeg var der var det en godt gjennomført auksjon, og for min del synes jeg også det er litt spennende med saltvannsauksjon selv om jeg pt ikke har noe ferdig karr der.

Jan har (takketakk) tilbudt seg å hjelpe meg å tette det lekke reolkarret. Nu må jeg bare få tømt det for vann og sand. Har tenkt å ta med meg en nyvervet akvarievenninne til Dahls i november så regner med det skal være muligheter for å få fylt resten da.
Hattemannen....
Er det bare jeg som føler at ord som slutter på "mannen" er litt negativt ladet? Greit vi lever i et feministland, men jeg tenker på sånn hoppemannen, lommemannen, pølsemannen og garderobemannen....
Hattemannen høres ut som en som har et litt usunt forhold til hatter og barn?

Haha!
Så hadde man fått skiftet litt vann igjen og sett kampfiskene leke seg. Hunnen var litt søt når hun hadde masse egg på hodet og svømte rundt med dem på. De datt ned efterhvert og jeg antar de ble cory-mat.

Har slitt litt med timingen min i forhold til klekking av de eggene og således ikke fått til å fjerne eggene på rett tidspunkt de siste gangene. Derfor null yngel en stund.

Sverddragerene fra Rio Seco klarer derimot å forplante seg jevnlig selv om de går i en 270-liter med 50 andre fisker som er store nok til å ete barna deres. Men tett beplantning hjelper jo.

Ellers er nu karret som lakk klart for fiksing. Hadde tenkt å få Jan G. til å ta det i morgen, men vi tar det visst som oppvisning på neste medlemsmøte så da får ejg vente litt til.

Apistogramma Steindachneri går nu i tredje etasje av reolen. Irriterende nok masse brunalger der nu, men det går seg til med en timer.
Her har vi hannen. Samt beviset på at det snart må skrapes alger...
Bilder må vi ordne. Legger inn bevis for at min kampfisk har lettere spaltet personlighet eftersom han insisterer på at han må ha 2 skumreder hver gang, samt et av damen hans.

Ellers er det nu oppdaget at jeg fortsatt har to stk L-333 i nederste etasje av reolen. Lommelykt og knestående hver gang jeg vil se dem.
Kjempefin kampfisk og sånn hue har ikke jeg.. hmm sort med rødaktig på finne Blir nok vakre unger ut av disse 2.
Bare jeg får opp noe yngel så... Er litt svak for damer med lillasjatteringer. Aberet her er at jeg ikke aner hva slags type hun er så vanskelig å spå noe om yngelen om jeg får opp noen.
Ja vanskelig å si, men rødt er ganske dominerende så det kan bli masse pent her. Om du får noen berter til overs så får du tenke på meg
Det fikser vi! Det er masse egg nu i tillegg til en rognstinn dame så får være mer påpasselig fremover...
Det må jeg si... efter at jeg har bommet flere ganger på å få ut nyklekket betta-yngel av karret oppdager jeg i dag en liten krabat som mest sannsynlig allerede er stor nok til å ikke bli for i hovedkarret. Smart skapning. Moro!
Takktakk. Nu er jeg jo engstelig hver gang jeg ikke kan se den dog.

Ellers er nu karret som lakk testet... og lekker ikke. Hva i sojte maske? Dessverre klarte jeg kakke karret i bunnen (uten at det lekker) når det skulle ut av reolen så da er det oppstått et annet problem. Men hvordan forsvant 70 liter vann om det ikke lekker? Grynt...
Ny søndag, nye bøttevis av liter i vasken. I tillegg litt rengjøring og ny rot hos papageiene og gledelig å se at hunnen min av apistogramma steindachneri fortsatt lever eftersom jeg ikke har sett henne på nesten en uke.

Ellers er det nesten litt nusselig hvor interessert man blir når man bare har 1 av yngel. Er det en gruppe er jo det utrolig gøy, men med bare 1 så blir det noe å lete efter og bli litt engstelig for når man ikke oppdager den hver gang. Per nu ser jeg den fra PC og det kan se ut som om Cathy hadde rett i at rødt står sterkt. Den er vel knapt 1cm men tydelig rødskjær i den allerede. Det hadde vært litt skøy med en klart rød dame.

Jan fant ingen lekkasje i karret som kvittet seg med dusinvis av liter så gudene vet hva som har skjedd der. Men eftersom jeg klarte å lage en knusningsskade i bunnen av karret når jeg tok det ut av reolen (som foreløbig ikke lekker) må det fikses likevel. Heldigvis passer dette fint med neste LOAK-møte hvor vi skal demonstrere DIY for å tette karr.
Det med at det er tanken som teller gjelder sjelden. ENnu mindre i akvarieverden. Husket å flytte over filteret fra tanken som gikk lekk til et annet karr for å holde den i gang... men glemte å sette i kontakten. Ergo må den kjøres inn på nytt. Snøft.

Ellers må jeg si jeg er fornøyd med valget om å sette inn et karr med barber på toppen. Med L-maller i ett karr og dvergciklider i to blir det mye ro. Barbene derimot er svært livlige. Innrømmer at jeg ble litt inspirert av Buddy på Lillestrøm som har satt opp en 1800-liter med en DIGER stim med puntius tetrazona samt Puntius conchonius. For min del ønsker jeg å blande en liten gruppe puntius filamentosus med en større gruppe puntius tetrazona. Tigerbarber var veldig enkelt å få tak i men filamentosus var litt verre. Dahls hadde 3 så da får vi jakte litt på flere.

Kampfiskbabyen lever stadig og vokser ufortrødent. Håper jeg får den ordentlig voksen. Hadde vært moro å se hvordan tassen blir når den er stor.

Turen til Dahls var veldig koselig. Hadde med en nyvervet akvarist (15-åring og hennes mor) og innehaver tok i mot oss med sedvanlig glede og entusiasme. Det er en opplevelse å handle med Thor og typisk slikt som kan skape litt akvarieglede hos en nybegynner. Riktig flink var hun og balanserte godt tankens begrensninger og øvrige innbyggere med evnen til å kjøpe fisk hun syntes var morsom og givende. Mor likte ingenlunde kuhli-åler men det får hun bare finne seg i.
Dahls er en topp butikk og Gosh for en service man får.

Syns du er litt gjerrig da det gjelder knippsing.. Mannfolk assa
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap