Apistogrammet (side 25)

En liten barnslig variant oppi akva-galskapen he he he. Rakk en bitte-liten arbeidsøkt i dag også. Da gjenstår det litt fuging, maling og tilkopling av den elektriske viften - en annen dag. Så er det klart til å tenke på yngel-akvariene som skal opp!

I dag ble det foretatt vannskifte hos mine Apistogramma atahualpa (Rio Itaya).
Sørget samtidig for å få redmoor-røttene ned i bunnen. Hua kom umiddelbart fram for å inspisere endringene, mens hannen er mest opptatt av å jage... jeg vurderer å skaffe meg noen nannostomus til dette karet. Da får forhåpentligvis hannen noe annet å tenke på. Plantene skal fjernes, og blader må inn. Med nannostomus må jeg også kjøre inn flyteplanter...

Bilde 1; hua
Bilde 2; hannen (vist tidligere)
Bilde 3; oversiktsbilde av karet...
Litt arbeidsinnsats i helgen har det blitt. Litt fuging og et strøk maling på gips/murvegg, så er det klart til å tenke liter

Et provisorisk yngel-kar er allerede satt igang... har ikke anelse på hvor det skal stå etterpå...
Mitt par med Apistogramma panduro (Rio Tahuayo) har vært preget av jaging og aggressivitet siden de flyttet til akvarierommet. Nå virker det pinadumeg som om de er i ferd med å finne tonen igjen!!! Dette hadde jeg aldri trudd... Når de kommer i nærheten av hverandre, legger begge seg på siden - og kjører gjerne apisto-dansen i samme slengen. Deretter går de hvert til sitt igjen.

Bilde nr.1 er fra innflytterdagen.
Bilde nr.2 er fra hua i akvarierommet
Bilde nr.3 er et gammelt bilde fra Bølla i 325litern... uten blitz den gang
Ja, så var det Apistogramma allpahuayo (Rio Pintoyacu)... Dette karet har undret meg litt, da det enda ikke har blitt noen runder med egg. Jeg vurderte å sette inn en kokos-hule eller stikke en finger under en rot - slik at de fikk litt gravehjelp. Det dagligdagse synet er alfa-hannen som jager litt og viser seg fram i sin flotte prakt...

Var akkurat en tur på rommet og fikk meg et festlig syn! Den minste Apistoen på ca èn tredjedel av størrelsen til alfa-hannen truet hannen på vei!?!! Dette måtte jeg se nærmere på. Joda, det var en hue. Gul i drakten, og tydelig på at hun ønsket plassen for seg selv. Jeg undret meg på hva hun voktet. Har ikke sett noe graving eller noe som tyder på egglegging i bunnen av karet. Så oppdaget jeg henne på vei opp... Oppe på ei rot, ca 10cm over bunnen, gikk hun under et eikeløv som fungerer som en hule. Dette er virkelig overraskende og morsomt! Gleder meg til å se videre på det imorgen... sammen med min Canon åffkårs

En kommende pappa?
Herlig, herlig og atter herlig Simen.

Neste gang vi treffes får også jeg Apistogramma panduro, dog med en annen lokasjo (rio Tamshiyacu). Er litt usikker på om disse to lokasjonene er nær hverandre, og derfor disse er nær lik dine.

Håper min bedre halvdel..... kjører meg på XL i morgen slik at jeg får kjøpt noe mer materialer tilk reolen. Har også tidligere i dag kjøpt 2 kar på, antar det er 60L eller noe i den duren til denne reolen. Det ene må jeg sette opp for disse 5-6 bitte små yngel av den sterkt utrydningstruede A. sp. Xingu (Vielfleck, Assurini), (i dagligtale = A.
sp. Vielfleck).

Ettersom disse er så utrolig sjeldne, antar jeg at jeg jeg setter inn ei seng ved siden av karet, og vokter dem døgnet rundt..... Hm. Er jo meget spesielt å ha sjeldne fisk, og har jo det allerede, men ikke så sjeldne som disse antar jeg.

Pantalone hue, gul som sola, (kommune arbeider med spade).... og ja.... det har kommet A. pantalone egg igjen. Disse er ikke enkle å få til, men di har iallefall større plass nå som dem går alene i den ene 222L. Spennende tider i vente på mange områder nå Simen, for deg også. STÅ PÅ
S i m e n
Ja, så var det [I]Apistogramma allpahuayo[/I] (Rio Pintoyacu)... Dette karet har undret meg litt, da det enda ikke har blitt noen runder med egg. Jeg vurderte å sette inn en kokos-hule eller stikke en finger under en rot - slik at de fikk litt gravehjelp. Det dagligdagse synet er alfa-hannen som jager litt og viser seg fram i sin flotte prakt... Var akkurat en tur på rommet og fikk meg et festlig syn! Den minste Apistoen på ca èn tredjedel av størrelsen til alfa-hannen truet hannen på vei!?!! Dette måtte jeg se nærmere på. Joda, det var en hue. Gul i drakten, og tydelig på at hun ønsket plassen for seg selv. Jeg undret meg på hva hun voktet. Har ikke sett noe graving eller noe som tyder på egglegging i bunnen av karet. Så oppdaget jeg henne på vei opp... Oppe på ei rot, ca 10cm over bunnen, gikk hun under et eikeløv som fungerer som en hule. Dette er virkelig overraskende og morsomt! Gleder meg til å se videre på det imorgen... sammen med min Canon åffkårs :) En kommende pappa?




Kjeeeeeempe gøy. Huler er på vei. Du får et par stykker iallefall av meg på torsdag
Helt gull Leif!!! Ja, nå skjer det mye spennende hos oss. Utvidelser og nykommere... Nå må vi bare sørge for at vi ikke våkner opp av denna herlige drømmen he he he
Apistogramma allpahuayo (Rio Pintoyacu).
Hua er stadig ute å patruljerer omgivelsene, men blir ikke lenge av gangen. Alfa-hannen holder seg på trygg avstand...
En utrolig flott hanne dette Simen.

Ting begynner å ta form på yngelreolen. Fått opp reisverk og hyller i dag. Så det er nå bare å fyre opp di to karene jeg kjøpte i går.

Ny hule med pantalone egg i dag, denne gangen den som ligger helt fremme i venstre hjørne. Den i går ligger nesten bakerst i høre hjørne
Bra jobbe Leif! Det blir et godt suplement til din allerede herlige samling. Ser at tre yngel-kar muligens blir litt lite hos meg. Får se på litt mer på muligheter hos meg etterhvert. Akkurat nå skal det bli godt å bli ferdig. Ellers har det stått stille på produksjonsfronten idag. Men litt tid til mating og observasjon har det blitt...

Er enig i at Ap. allpahuayo-hannen er flott... Han er iallefall ikke vanskelig å be om et par bilder he he he. Skal bli spennende å se om dine Ap. pantalone skal få det til denne gangen. Morsomt med noen gode utfordringer!

Apistogramma rubrolineata (Puerto Maldonado). Hanne og hue...
Apistogramma allpahuayo (Rio Pintoyacu), voktende mor...

Apistogramma agassizii (Jenaro Herrera), min største hann...

Apistogramma panduro (Rio Tahuayo), en hue i leksdrakt....
Damn... Pandurodamen var slående! Ligner litt åp min når hun er i form... Hvor stor er agassizzien din?
Ja A. panduro-hua er virkelig flott Truls! Og hun har vært igjennom litt av hvert også. Vokst opp i junger'n, vært ute å flydd, holdt på å bli drept av hannen sin mm. Jeg har virkelig brukt tid og krefter for at hun skal ha det bra... og nå ser det endelig ut som gammel kjærlighet er i ferd med å blusse opp igjen. Da det ikke er å spore opp flere hanner med denne lokasjonen, er dette virkelige gode nyheter

Når det gjelder A.agassizii-hannen, er jeg usikker på størrelsen. Men sammenliknet med de andre hannene, leder han nok med et par cm.
Apistogramma rubrolineata
Hei Simen

har virkelig sansen for dine Apistogramma rubrolineata stilig apsito.


hilsen
RHD
Ekstra moro når det har vært litt jobb.

Ah. ÅRsaken til at jeg spør var at min forrige agassizzi-han var muymuy stor.
Takk RHD! Disse er virkelig noen festlige rakkere he he he. Hadde ikke huer i karet før nå, så det har virkelig tatt seg opp...

... og det er virkelig morsomt og spesielt at det har gått veien med hua ja Truls. For en lettelse!!!
Video-snutter... jeg var en liten rundtur på AF idag, da jeg oppdaget en tøft bilde av en Apistogramma idag. Jeg klikket inn på det, og var ikke overrasket da det var Lars Jamne som hadde tatt det også he he he. Kom på at jeg ikke hadde vært å besøkt hans hjemmeside på en stund. Via her kom jeg fram til hans videosnutter. Herlige øyeblikk!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap