Corydoras egg og oppdrett av yngel (side 25)

Inaktiv bruker
Sjekk mailen din

Alt går i "slow motion" her i dag, våknet med en kvalmende migrene. Tror jeg brukte godt over en time på å stelle disse to yngeltankene i dag. Alt skjer saaaakte, så ikke "hodet skal eksplodere".. Så bildene blir deretter i dag...

Dette er bilder fra det yngste, store kullet sin tank. I det siste har jeg lagt merke til en yngel der som bare var halve størrelsen av resten. "Enten er det en dverg, eller så er det noe galt med den og da overlever den ikke", har jeg tenkt. Og da den ikke spiste (ingen oransje mage å se en time etter formiddagens fôring i går) regnet jeg med at den ville falle fra. Og det gjorde den, fant den død på kvelden.

Så da var det førstemann som døde av disse. Veldig bra tross alt, egentlig, for de er nå straks to uker gamle og det er i de første par ukene det største frafallet skjer. God overlevelsesprosent så langt, kan man trygt si, med bare en som har dødd for egen maskin (og en som jeg kverket ved et uhell). 35 stk igjen her

Nå skal jeg logge meg av, og legge en kald klut på panna horisontalt på sofa'n
Ha en god dag videre


[External Image]


Gjengen som klekket i august er treige med å akseptere annet fôr.
Jeg har prøvd noen ganger med pulverisert/finknust rekepellets og Tetra diskus granulat.
No luck.

I går kveld fant jeg ut at jeg skulle blande litt...
Jeg finknuste Tetra diskus granulatet, tilsatte noen dråper vann, sugde det opp med pipette og sprøytet ned til ynglene. Så ga jeg dem en liten dæsj nyklekt, levende artemia midt i dette. Så da kanskje det ville blande seg og de ville sluke det ?

Og det gjorde de
Da jeg tittet inn i tanken i dag morges, var den så godt som renspist Ikke mer enn noen støvkorn med Tetra diskus granulat igjen! Ha! Der lurte jeg dem i gang!
Så nå er vi endelig på tur med annen føde her!

Noen bilder fra i morges.
Lyset er litt rosaskjær i, tror det er et slags planterør som er i den Arcadia ArcPod'en.

NB!
Det store bildet rett under her, viser at det har dukket opp en ny slik lys Corydoras adolfoi i et kull! Det er ganske merkelig. Men som man ser så mangler den nesten helt både sorte "banditt-briller" over øynene, og den sorte ryggstripen er såvidt en skimtbar grå skygge.
En uvanlig fyr

[External Image]


Gøy å følge med på!
Ja dette er skikkelig gøy å følge med på! jeg har sånn stor forkjærlighet for corydoras! Vet ikke hvor mange ulike jeg har hatt eller hvor mange jeg har hatt, men nå er det imidlertidig slutt for en periode. Donerte alle jeg hadde til dyre butikken i krsand, de var vekke når jeg var der dagen etter. Mange stoooore og feite hun fisk...buhu har lyst til å grine!

Men neste gang jeg skal ha så skal jeg opp til deg å hente Blir nok et år eller to til, men tror nok ikke du klarer å legge coryene på hylla!!

Lykke til vider med de og legge ut mange bilder!!
Ikke for å være vanskelig..
Men; er det mulig å få en liten, rask komprimert liste av hvordan man går frem for å klekke cory-egg? Vet denne tråden inneholder utrolig masse, flott info, men jeg klarer ikke helt å finne det jeg trenger for å lykkes (jeg er helt grønn på oppdrett av cory). Jeg har funnet egg to ganger, men begge gangene har eggene mugnet etter to-tre dager. Sist gang hadde jeg både torv og eikeløv i vannet, samt brusesten og varmekolbe. Vannet holdt 24 grader. Vet a søren hva jeg gjør feil jeg...
Aquadama
Men; er det mulig å få en liten, rask komprimert liste av hvordan man går frem for å klekke cory-egg?. Vet a søren hva jeg gjør feil jeg...


Har du lest denne artikkelen ?
Var nok for trøtt i går... denne flotte art. visste jeg jo i grunn om men hadde helt glemt den. Takk for påminnelsen :0)
De 9 små eggene jeg fant i 160 literen her om dagen, ble lagt i et litersmål med et par kongler fra svart or. Men jeg tror ikke eggene var befruktet, de ser ihvertfall ikke særlig lovende ut... begynner å bli ganske hvite. Skal studere dem litt nærmere senere i dag, og eventuelt bare kaste dem. Tror det var det svært unge Corydoras aenus-paret som la dem Litt trening må vel til

Ellers er alt såre vel
Hos Corydoras adolfoi-yngelen står alt meget bra til
Jeg har totalt 50 stykker av de yngste i plasttank nå, og holder på med omrokkeringer og rengjøring for å flytte dem til en filtrert, vanlig glasstank med litt sand på bunnen.

Gjengen fra i vinter som er for ungfisk å regne (de som klekket i januar og februar), er delt i to grupper og går i to 28 litere. Disse skal slås sammen og settes i en 63 liter, mens denne yngste gjengen fra august og september blir plassert i en 54 liter. En periode vil de ikke ha full vannstand der, den tilvenner jeg gradvis.

Forrige uke var jeg syk noen dager, og slurvet med vannbytter hos de yngste. Etter to dager med sløvhet, tok dette seg uttelling i at to stk døde. Uffda...! Da mannet jeg meg opp og kom i gang med rutinene igjen. Resten, som er 33 stk, har det helt fint. De blir knuffet litt rundt av de større nå som jeg har slått dem sammen, men ser ut til å like å ligge i tette grupper og slappe av, glo ut i det tomme intet og gjøre ingenting på Cory-vis

Bildene: (som alle er tatt nå i ettermiddag)
Det øverste viser en av de voksne, og hvor vakker denne
Corydoras-arten er Er vel ikke rart jeg ikke har hatt hjerte til å selge noen av avkommet?

Det midterste viser en yngel som har vokst i opp i tanken sammen med de voksne.
Det er 3 stk der som jeg har sett. Det er den avbildede, pluss to til som er mye yngre.

Det nederste bildet viser en av de som klekket i vinter. De er tenåringer nå, og har litt pubertets-rykninger i blant nå
Inaktiv bruker
Er en FRYD å følge med på denne tråden Mona. Håper du fortsetter å legge ut bilder å LAAAANGE innlegg
Inaktiv bruker
Hvis du skal selge noen Agolfoi, må du legge meg til i liste, sikkert flere som har spurt?
Inaktiv bruker
Birger A
Hvis du skal selge noen Agolfoi, må du legge meg til i liste, sikkert flere som har spurt?
Ble litt skrivefeil her som du ser, men du skjønte det alikevel tror jeg,
Ja det er en sann fryd å følge med på denne tråden, er så glad i corydoras selv! Men spørsmål: Har du planer om å selge corydoras etterhvert? Du må jo bli kvitt noen etterhvert Og hav er den vanskeligste corydoras arten du har drettet til nå? Er planen etterhvert å skaffe den skjeldneste og vanskeligste corydorasen som finnes å drette denne? Du begynner å få litt erfaring nå! Jeg har sett andre som oppdretter corydoras bruker kun Methylenblått i sine egg klekkere, det sammen med bruse sten.

Jeg kan bare ikke vente, og glede meg nok til jeg kan begynne med akvarie rom med bla corydoras!

Flere bilder takk
Inaktiv bruker
Alexander Severinsen
Ja det er en sann fryd å følge med på denne tråden, er så glad i corydoras selv! Men spørsmål: Har du planer om å selge corydoras etterhvert? Du må jo bli kvitt noen etterhvert:) Og hav er den vanskeligste corydoras arten du har drettet til nå? Er planen etterhvert å skaffe den skjeldneste og vanskeligste corydorasen som finnes å drette denne? Du begynner å få litt erfaring nå! Jeg har sett andre som oppdretter corydoras bruker kun Methylenblått i sine egg klekkere, det sammen med bruse sten. Jeg kan bare ikke vente, og glede meg nok til jeg kan begynne med akvarie rom med bla corydoras! Flere bilder takk:)
Ikke prøv å "snik" i køen hva kjøp angår Severinsen Men sånn seriøst, hvem er dt som IKKE følger med å leser Monas (cory(m)onas) innleg? Er en fryd å STOR innspiraslon å lese. Personlig fryder jeg meg hver gang det står Mona O i et inlegg. All skryt til deg Mona. ( å det er jeg ikke alene om å mene tror jeg?)
En blek, men fattet gjeng :-)
I dag fikk jeg endelig tatt fatt i saken!

Det var tid for å slå sammen Corydoras adolfoi-gjengene, som klekket i januar og februar. De to gruppene har gått i to 28-litere. En flott "tenåringsgjeng", 18 stykker tilsammen
Lite har skjedd i sommermånedene, de burde vært flyttet før, men.... *kremt*

Nå har jeg iallefall endelig fått kommet meg til en zoobutikk og kjøpt en ny 63-liter. Denne ble vasket og fyllt litt sand i nå i kveld. Så fyllte jeg på med noe vann fra bøtter, og hev "tenåringene" oppi. Ingen fancy innredning her, bare sand, et par små røtter og noe grønt. Måtte spe på med litt kaldt vann hos dem, og da bleknet de en del

All malingen av lister i det siste har tatt litt kål på skulderne mine, men jeg orket ikke ha dårlig samvittighet lenger, de trengte større plass NÅ Og av samme grunn så var det ikke så lett å holde kameraet stødig i dag, litt dårlige bilder. Au...!

Jeg satte meg tilbake for å betrakte dem da jeg var ferdig, og jeg begynte å le. De så bare så morsomme ut der de lå og glodde storøyd tilbake på meg, bleke om nebbet men samtidig interesserte i sine større omgivelser. De så ut som en veldig søt spøkelsesgjeng! *he-he*

Det er en blek, men fattet gjeng som stirrer tilbake på kameralinsen her...:

"Ikke ante vi at verden var sååå stor!" )

[External Image]

[External Image]


[External Image]


[External Image]


Inaktiv bruker
Som vanlig en fryd å se på bilder, å lese det du skriver
Alexander Severinsen
Ja det er en sann fryd å følge med på denne tråden, er så glad i corydoras selv! Men spørsmål: Har du planer om å selge corydoras etterhvert? Du må jo bli kvitt noen etterhvert:) Og hav er den vanskeligste corydoras arten du har drettet til nå? Er planen etterhvert å skaffe den skjeldneste og vanskeligste corydorasen som finnes å drette denne? Du begynner å få litt erfaring nå! Jeg har sett andre som oppdretter corydoras bruker kun Methylenblått i sine egg klekkere, det sammen med bruse sten. Jeg kan bare ikke vente, og glede meg nok til jeg kan begynne med akvarie rom med bla corydoras! Flere bilder takk:)


Kan du svare på dette spr? Eller er det *BUMP* de kaller det på nett
Birger A
Hvis du skal selge noen Agolfoi, må du legge meg til i liste, sikkert flere som har spurt?


Joda, skjønte hva du mente
Har fått noen forespørsler ja, men foreløbig har jeg altså ikke hatt hjerte til å selge en eneste èn! Kanskje jeg vil selge noen til våren, men uansett selger jeg ingen før de er et halvt år gamle. De bør være såpass sterke og "tøffe", da tåler de litt mer. Jeg hadde begynt å sippe om jeg solgte noen, og de hadde strøket med i sitt nye hjem:-/

Så, vi får se Man skal jo ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, og selv om jeg har 50 nye yngel nå, så kan mye skje enda i ukene som kommer...
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=Birger A]Hvis du skal selge noen Agolfoi, må du legge meg til i liste, sikkert flere som har spurt?


Joda, skjønte hva du mente
Har fått noen forespørsler ja, men foreløbig har jeg altså ikke hatt hjerte til å selge en eneste èn! Kanskje jeg vil selge noen til våren, men uansett selger jeg ingen før de er et halvt år gamle. De bør være såpass sterke og "tøffe", da tåler de litt mer. Jeg hadde begynt å sippe om jeg solgte noen, og de hadde strøket med i sitt nye hjem:-/

Så, vi får se Man skal jo ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, og selv om jeg har 50 nye yngel nå, så kan mye skje enda i ukene som kommer...Ikke "rot" i køen på di som har spurt da Cory(m)ona
Ja jeg for mindel har ikke plass til coryer nå Men jeg lurt på hva er den vanskeligste coryen du har drettet? Og har du planer om å drette den sjeldneste og vanskeligste corydorasen som finnes?
Alexander Severinsen
Men jeg lurt på hva er den vanskeligste coryen du har drettet? Og har du planer om å drette den sjeldneste og vanskeligste corydorasen som finnes?


Jeg har faktisk ikke drettet flere enn to arter
Jeg har bare drettet Corydoras adolfoi og Corydoras sterbai foreløbig

Det var nok ren flaks som gjorde at mine Corydoras adolfoi startet å legge egg, de er jo tross alt viltfanget. Så jeg hadde ikke regnet med det akkurat. Men når de først hadde startet, er de knapt til å stoppe. De legger egg hele tiden, mer eller mindre, så lenge ph er riktig. Stiger den for mye over 7, stopper de. Dersom det går mer enn 8-10 dager mellom noen egglegginger, sjekker jeg ph og da har den alltid vært rundt 7.2 - 7.3. En justering til ph rundt 6.7 - 6.8 og så setter de i gang igjen

Men den sjeldneste Coryene jeg har, og som jeg forsøker å få i lekshumør for tiden,
er mine Corydoras weitzmani. De er veldig sjeldne, og greier jeg det, så skal jeg juble!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap