Inger Annes akvarieprosjekt (side 26)

Det ser ut til at trilineatusene mine er i fin form i dag. Men de er, som Astrid sier, sky. De foretrekker å ligge bak rota og såvidt gløtte fram. Heller ikke ved mygglarveforingstid, kom de særlig fram. De kom forsiktig fram, med forsvant ved første bevegelse utenfor akvariet. Det kan nok ta tid før jeg får tatt bilde av dem.
hmm...mine c. paleatus er slik sky som du forklarer, de tåler IKKE en eneste bevegelse rundt akvariumet, da er de for lengst vekk(;
Fikk du satt inn det "vanskelige" filteret i et kar ?? Har forhørt meg litt på FAK møtet igår og de mente at det var et gammelt filter som man før fant i oppdrettstanker. Gjerne i yngeltanker i dyrebutikker.

Hvordan går det med coryene ?? Håper de tilpasser seg vannet. Gleder meg til bilder.

Mvh Linka
Forresten er sanda klar for å hentes hvis du fremdeles vil ha den. Har tømt karet. Ca en halv svart søpplesekk med sand.

Ha en flott kveld.

Linka
Det kommer an på hva du mener med det "vanskelige" filteret, Linka Det lille filteret er nå silikonert fast i 63-literen min. Det store filteret, derimot, byr på større problemer. Jeg må ut med det forrige filteret, samt dele opp bakgrunnen, for å få plass til det. Og det i et akvarium som det er fullt av fisk i. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal gjøre det. Men inn skal det, før eller senere.

Coryene ser ut til å ha det bra. De er nok litt skuffet over å bli flyttet fra 300-ett-eller-annet-liter, til 85, for de er ganske sky ennå. Men gleden blir nok større nesten uke, når de får selskap av 6 til av samme art
Hehehe.. ja, det er eheimfilteret som jeg tenkte på. Ser for meg frustrasjonen når du står der med masse fisk og et veldig stort filter..hehe.. kan ikke annet enn å humre for meg selv. Det er vel som folk sier : hadde det vært lett så hadde det jo ikke vært noe gøy.

Gleder meg til å se bilder.

Linka
Det store, vriene filteret, hvor stort er akvariet du skal ha det i?
Det skal inn i pestkaret, 180-literen (det trenger bedre filtrering). Jeg har lagt ut en egen tråd med spørsmål rundt dette.
Duh!

Tilsetter du salt hos krabbene dine?
Nei, det gjør jeg ikke. Jeg lar den gå i ferskvann. Sitat fra skalldyrsdatabasen: "Ferskvannskrabbe som er svært territoriell mot sin egen art og kan raskt klippe av bein og klør til artsfrender. "
Litt lengre oppe står det: Ferskvann, brakkvann, saltvann.

Det ser ut til at denne krabben trives i det meste, og den har ingen problemer med ferskvannet hos meg - ikke som jeg vet om ihvertfall.
I dag har jeg gjort et knallkjøp! Jeg har fått tak i en brukt Fluval 403, og fikk den for, jeg husker ikke helt om det var 100,- eller 200,-.
Det er en gammel modell, men den går som ei kule. Jeg må rikignok anskaffe nytt filtermedium, for oppsettet slik det var, var heller dårlig: Kun kjeramikkrør og filtervatt (Blæh!). Kun kjeramikkrør gir ikke tilstrekkelig overflate til bakteriene, og filtervatt går tett på 1-2-3. Så mesteparten av kjeramikkrørene blir byttet ut, og filtervatten fjernet. Jeg kommer likevel til å sette i gang filteret i morgen, med kjeramikkrørene, slik at det rusler og opparbeider litt bakterier fram til jeg får råd til å kjøpe ehfimech og stappe i det (det blir ikke på denne lønningen...). Akkurat nå står filteret og går på badet. Både for å forsikre meg om at det ikke lekker, før jeg drar det inn i stua, og for å la det gå i litt reint vann, for å få skylt godt ut av de kjeramikkrørene som har vært i bruk tidligere. Der skal det altså få stå og gå til i morgen.

Det var forresten litt av en jobb å få satt igang filteret. Filteret var satt galt sammen (pakningen lå på feil sted), og det var ingen bruksanvisning med. Det var heldigvis ingen problemer med å finne bruksanvisningen på nettsidene til produsenten, men den bruksanvisningen var mildt sagt både dårlig og tåkete. Så der fikk jeg ingen hjelp. Jeg satte pakningen der jeg trodde den skulle være, og forsøkte å lukke pumpa. Den gang ei. Jeg var bombesikker på at pakningen var på riktig plass, men greide ikke å lukke pumpa med den der. Jeg slet en time, uten å få den helt 100% igjen. Så flytta jeg pakningen en halv cm, og SMAKK! Da stemte alt! Dette er forøvrig ei pumpe som man ikke trenger å suge eller pumpe igang. Det order den selv

Dette løser forresten pumpeproblemet i pestkaret mitt. Jeg setter selvsagt opp denne pumpa der, i stedet for den pumpa jeg kjøpte for noen dager siden (og som er problematisk å gjøre plass til). Jeg tror dette vil løse de siste problemene som eventuelt måtte være igjen i pestkaret. Det er et ganske hardt belastet kar, og jeg tror ikke Juwel-pumpa er tilstrekkelig egentlig.

Jeg mistenker forresten at Bartesnoppen har noe på gang igjen. I dag har han hengt litt rundt den hula han brukte sist, og han virker litt mer hissig enn normalt. Etter at jeg kom hjem, har de blitt godt fôret, så det kan godt hende at madammen har samlet opp litt egg igjen. Jeg skal se om jeg får tatt et vannskifte med litt kaldtvann i morgen, for å kanskje sette igang noe spennende. Det har riktignok ikke hjulpet på coryene ennå...

Apropos coryer, trilineatusene har vært litt mer framme i dag, så det ser ut til at de er i ferd med å tø litt opp
Jeg kan ikke noe for det, men jeg finner vanlig oppdretsancistrus utrolig søte Jeg har ikke mindre enn 7 av dem, og elsker dem alle sammen
Så flott at coryene har kommet seg litt ut i det fri. Gleder meg til å se bilder (for det kommer vel bilder? ) når de får de nye akvakameratene sine.

Glad for at du fikk pumpa til å funke. Tvilte ikke et sekund på at du kunne klare det. Vi damer (bortsett fra meg) er ganske teknisk anlagte hvis vi bare vil. Forresten var det en hundrings

Hold oss oppdaterte med hvordan situasjonen blir i pestkaret (hvorfor dette stygge navnet på karet ditt ?? )

Linka
Dyrehagen
Jeg kan ikke noe for det, men jeg finner vanlig oppdretsancistrus utrolig søte ;-) Jeg har ikke mindre enn 7 av dem, og elsker dem alle sammen :-D


Jeg er enig med du..hehe.. vanlig ancistrus er nydelige, men digger L144 også. Syntes de har sjarm.

Mvh Linka
Det kalles pestkaret fordi jeg har hatt så fryktelig mye sykdom i det. Det er derfor jeg ikke har flyttet noen av de "slemme" fiskene før, eller gitt dem bort, for den saks skyld. Det er fordi jeg har hatt mistanke om en eller annen guffen smitte som jeg ikke har greid å bli kvitt. Men nå ser det ut til at det har ordet seg (krysser fingrene). Men jeg har slitt med det i ihvertfall 2 år! En stund var det snakk om at det kunne være fisketuberkulose, noe det heldigvis ikke ser ut til å ha vært. Så dette er ett av de to akvariene jeg ikke har brukt den in-out-greia i. Dette fordi jeg har vært livredd for å overføre smitte til noen andre akvarier. Det andre akvariet er det med sebrapleco i. Der har jeg vært livredd for å føre inn smitte. Sebrapleco er så dyr fisk at jeg ikke tar slike sjanser.

Mallene der er så søte nå. De ligger og sutter på sine malletabletter
Se der, ja. Nå ligger Bartesnoppen i inngangen til den ene mallehula. Og akkurat nå stakk han hodet inn, og ligger halvveis inni. Jeg krysser fingrene for at de "tar til vettet", og trykker ut litt egg snart
Og nå var det jammen litt finnevifting også. Skal se at han øver seg til eggene kommer. Jeg tipper på at det blir parringslek i løpet av natta eller i morgen natt. *Krysser fingrene*
Etter å ha skrytt av å få igang 403-en, kom jeg fort ned på jorda igjen nå. Jeg skulle nettopp sette igang det lille filteret i 63-literen min. Det er et lite filter som er silikonert fast i akvarieveggen. Det drives av en liten (og ganske svak) sirkulasjonspumpe. Jeg fylte i vann i akvariet, og da sirkulasjonspumpen var under vann, startet jeg den. Det kom bare noen rare skurrelyder fra den, og ikke noe vann kom ut. Jeg fylte enda mer vann, helt opp til ut-tuten. Fortsatt bare skurrelyder. Så så jeg plutselig at vannet ble trukket inn i ut-tuten. "Noen" (eh...kan det være meg?) hadde greid å sette ut-tuten på innsuget! Det er kanskje ikke så rart å gjøre feil, for det stod ingenting om hva som var inn og hva som var ut. Så egentlig burde jeg ikke føle meg så dum. Heldigvis overlevde pumpa behandlingen, så nå er 63-literen igang igjen. Jeg skal slenge nedi litt fiskefor før jeg legger meg, slik at nye bakterier får litt å kose seg med Neste gang jeg må skylle ett av Fluvalfiltrene som står i corykar (noe jeg føler at jeg må hele tiden), skal jeg gjøre det like ved inntaket til pumpa. Forhåpentligvis er det oppe og går om noen uker, slik at arcuatusene og aeneusene mine kan flytte inn der (de er ikke flere enn 10 tilsammen. Dette for å gjøre plass til super-arcuatusene og narcissusene jeg har bestilt Det stakkars akvariet de skal nedi, er overfylt akkurat nå. Takk og pris for at jeg har to pumper gående i det karet. Jeg kommer for øvrig til å ta det ene filteret som går der nå, over i 63-literen i overgangsfasen, sånn for sikkerhets skyld. Da får jeg nemlig samtidig en ny og større pumpe i huset, som da skal puttes i det karet der jeg stikker av med den ene pumpa.

Når det gjelder det "vanskelige" filteret, tror jeg det havner i 112-literen (sebraplecokaret) mitt. Jeg er litt i krig med meg selv akkurat der. Jeg synes karet trenger bedre filtrering, og jeg er misfornøyd med Eheim Aquaball-en som står der i dag. Jeg synes ikke det gjør jobben godt nok. Dessuten liker sebrapleco god gjennomstrømming i vannet, og det er mer futt i det nye (brukte) Eheim-filteret. Men dette akvariet er også det peneste (ytre sett) akvariet jeg har, og filteret er ikke spesielt pent. Og jeg har lite lyst til å ødelegge det pene inntrykket av akvariet. Det kan være at problemet løser seg selv, riktignok. For det kan være at det akkurat ikke får plass på kortveggen, der jeg vil ha det. Jeg har bare holdt det utenfor akvariet, og det ser ut til å akkurat gå nedi. Men jeg kan ikke garantere det før jeg har prøvd. Dessuten er det såpass stort at det faktisk tar en del av volumet i karet. Og jeg synes i utgangspunktet 112 liter er litt knapt for sebraene mine.

Puh! Det blir mye filterprat for tiden. Men nå ser det ihvertfall til at puslespillet begynner å gå opp (og at de karene som strengt tatt er underfiltrerte, blir oppgradert). Men, trøste meg for en filterjungel det nå er hos meg:
Fluval 1, 2, 3 og 4 plus (noen av disse er utgamle), Fluval 403 og 404 (tønnefilter), Sera utvendig filter (har ikke sjekket modellen), diverse innvendige rare Sera-filtre, et bittelite am-top innvendig filter, flere luftdrevne filtre, et Juwel-filter, det nye, rare jeg ikke husker navnet på, Eheim Aquaball og et gammelt, rart innvendig Eheim-filter. Fikk jeg med alle nå? Jeg tror det. Jeg tror det eneste jeg ikke har er hang-on-filter.

Jeg tror dette blir skikkelig bra når jeg bare får alle disse siste på plass: Pestkaret får utvendig pumpe i tillegg til den innebygde Juwelpumpa. Discuskaret forblir slik det er. Det samme med de karene som har luftdrevne filtre. Jeg har nå to 85-litere som går med 2 Fluval 2 plus eller 2 Sera-filtre i hver. I den ene vil det bli byttet ut med et Fluval 3 filter, og det andre vil trolig overta Aqualball-en fra 112-literen. 112-literen får altså det "vanskelige" Eheimfilteret. Dermed vil jeg ha 4 små pumper til overs. To av dem havner nok i den siste 85-literen som jeg ikke har startet opp. De to andre vil trolig havne ved siden av 2 av Serafiltrene som går i 3 av kulekarene, slik at det går to filtre i hvert av dem. Jeg synes det virker som det er litt lite filter i de tre kulekarene jeg har i gangen. Filtreringen har lenge vært en bekymringsgreie for meg, men nå ser det altså ut til at puslespillet går opp til sist. Det eneste puslespillet som blir igjen da, er innkjøp av flere varmekolber, samt hvor jeg skal finne nok stikkontakter til de ekstra filtrene, og også å unngå at sikringen ryker under den økte belastningen. Jeg har nemlig opplevd det noen få ganger. Puh! Det skjer spennende ting her hele tiden
Blir rett svimmel når jeg begir meg ut i filterhverdagen din.
Håper at det ordner seg så alle kar får bra filtrering.

Ha en flott dag.

Linka
Linka
Blir rett svimmel når jeg begir meg ut i filterhverdagen din.

Thihi! Fordelen er at jeg nå har masse erfaring når det gjelder filtre. Og all lærdom er god lærdom. Jeg suger det til meg som en filtersvamp

Ingen ancistrusegg i løpet av natta. Bartesnoppen er litt for sky ennå, tror jeg. Han har for godt i mente alle slemmingene han har delt kar med.

Nå er den nye pumpa satt i gang, og alle fiskene er vettskremte! Kanskje med unntak av denisonibarbene. De liker den økte vannstrømmen, og leker seg i den. De andre fiskene kan jeg ikke en gang se. De har gjemt seg! Vel, når pumpa har fått kjørt seg inn, kan man si at det er overfiltrering der. Ei innebygd Juwel-pumpe, og en Fluval 403. Det trengs virkelig!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap