Tropheus Bilder (side 26)

jeg har faxekalk i livua karet mitt. Visst det er alger på sanden tar de store munnfuller med grus i munnen og "spiser" av algene før de spytter grusen ut igjen. Yngel er det masse av så denne grusen gjør nok ikke noen skade etter min mening. Da er det mer snakk om biltemasand. Det er så fin at det har flere ganger vert snakk om at den skraper opp gjellene deres når de siler sanden. At de ikke nødvendingvis dør av det men etter nærmere undersøkelser viser seg at gjellene er knallrøde og såre. Dette har jeg bare lest her inn på forumet, men har aldri selv merket noen forskjell på mine fisker. Jeg har biltemasand i 720 literen og karet er stappfult i friske yngel og fisk. (såvidt jeg kan se)
Jeg var og så på denne argonittsanden i dag, de hadde den ikke inne, men de hadde den i et saltvannskar. Denne var jo helt rund og ganske mye større en rådasand. Vil ikke da argonittsanden legge seg på toppen etter en stund.

Men om du mener den er verdt pengen, ryker jeg vel på en smell igjen

Hørt om vingle Petter) Snakket nylig med Nils, og fortalte han at det blei helt uaktuelt og bruke et laken på en sekk sand)
"fikk mer til overs"...
hehe du ender vel opp med argonittsand
Den fins jo i mange forskjellige former og farger
http://caribsea.com/pages/products/aragalive.html

Der er det litt forskjellig og titte på..

Jeg vet om mange som bruker faxesand i troffekarene sine,. spesielt i danmark.. Baksiden med faxesand er at den blir stygg med tiden, og at bufferkapasiteten og hvor lenge den faktisk bufferer ikke er god..

Dyrego her i oslo selger den største sekken med argonitt for 439,- mener jeg og huske..

Du kan jo også blande ut argonittsanden da.. fks 50 % argonitt 25 % korallsand og 25 % biltema fks..
badat
Ph-verdi i kranvann i Oslo er 7. Kalksand jeg bruker heter Marmorjet fra Visnes kalk AS her i Norge. Jeg bruker digital Ph-test. Hvor mye vann bytter du hver gang og hvor mange måleskje med tilsetningsstoff må du har for å holde Ph-verdien på samme nivå som før vannbytte?

vanligvis bytter vi ca 40 % vann som sagt. Vi tilsetter da 5 måleskjeer med gips pr 100l vann. Det vil gi en gh på ca 13. Kh ph buffer tilsetter vi litt under et målebeger, (ikke pr hundre liter men totalt) det gir en ph på 8,3-8,5.
Vi bruker dråpetester.
Hvor store er en måleskje og et målebeger?
Vibsi
[QUOTE=badat]Ph-verdi i kranvann i Oslo er 7. Kalksand jeg bruker heter Marmorjet fra Visnes kalk AS her i Norge. Jeg bruker digital Ph-test. Hvor mye vann bytter du hver gang og hvor mange måleskje med tilsetningsstoff må du har for å holde Ph-verdien på samme nivå som før vannbytte?

vanligvis bytter vi ca 40 % vann som sagt. Vi tilsetter da 5 måleskjeer med gips pr 100l vann. Det vil gi en gh på ca 13. Kh ph buffer tilsetter vi litt under et målebeger, (ikke pr hundre liter men totalt) det gir en ph på 8,3-8,5.
Vi bruker dråpetester.

Tja... Jeg prøver å sammenligne kalksand jeg har og marmorjet. Jeg tilsetter bare Kh+ men dere bruker forskjellige stoffer så det er ikke lett å sammenligne. Men Argonite er best uten tvil. Jeg bare prøve å finne ut hvor god er kalksand til å holde på Ph-verdien. Mens jeg driver med å teste så fant jeg ut at jo mer kalksand jeg har i bunnlag, desto høyere Ph-verdi jeg får i vannet. Det virker hel logisk dette så jeg skal fylle på med mer kalksand imorgen i alle kar. Jeg skal si fra hvis jeg kommer nærmere Ph 9.
Nils Vollstad
Hvor store er en måleskje og et målebeger?

Jeg vet ikke hva er et målebeger, men måleskje er det som følges med Kh+ boksen når du kjøper den. Den tilsvarer ca. et spiseskje. Så kan vi diskutere videre hvor stort er et spiseskje...

Det spiller ingen roller hva eller hvor store de forskjellige skje er. Du tilsetter stoffer og måler verdi i vannet etterhvert. Etter noe vannbytter så vet du ca. mengde du må tilsette. Med Kh+ får du maks Ph på 8,3. Kristian holder karene sine på nærmere 9 med Ph-buffer som han skrev i tidligere innlegg. Jeg for min del skal teste ut med større mengde kalksand som jeg har.
hmmmm. her er et lite hint til alle som er ukjenten med vannverdier osv. fyll opp en bøtte med 10 liter vann. mål så opp en mengde av f.eks gips, rør ut og la dette stå en stund, mål så hva verdien er! la oss si at 10 liter vann tilsatt 0,5 spiseskjed gips gir en gh på 13 da er det lett å ta gangetabellen videre 5 ss blir da 16 i gh på 100liter vann. alt er variabelt. her hos oss har vannet en hardehet på 0 mens noen plasser er den høyere. så en må måle og fikse litt på kjøkkenet! når det gjelder økning av ph er det mange faktorer som spiller inn, men enkelte bikrbonater øker ikke ph lengre en til 8,3. så skal du komme høyre må du ty til andre bikarbonater. vilke veit jeg ikke da jeg ikke ser det store i å komme over dette nivået. et slikt bikarbonat er veldig sikkert da du ikke kan ta for mye av det. men du kan bruke masse unødige penger på dette! derfor er det viktig og finne en formel som passer hver enkelt og dens vannkvaliteter. ja kalk kan bli med og øke ph litt, men der blir bufferen brukt opp og dette kan resultere i dårlig vannkvalitet over tid, så å stole på sand og buffer den har ville ikke jeg gjort. men å forske litt på det er jo gøy! har funnet ut at når kalksteiner og sand får ett lite algeteppe på seg slutter de helt å gi i fra seg godsakene! dermed synker ph sakte! kristian hadde gh på over 18 i sine kar bare med sanden men vi har 2 i gh uten tilsettnigner. vi har samme kar samme fisk og stein og sand. så at det er sanden tviler jeg på men vannets kvalitet i olso!!!!

Så hvorfor en høyere ph verdi over 8,3?
Ps Erik som skriver dette!
Er ikke så redd for vannverdiene, Ph- og bikarbonat har jeg lang erfaring med i forbindelse med CO2 . Gh må man jo tilpasse uavhengig av hvilket substrat man velger. Grunnen til alle spørsmål rundt div sand er å gjøre jobben enklere med å finne den som øker ph best og holder lengst. Om det er verdt 1500 kroner(20kg) er en annen ting. Får mye bikarbonat for den summen Uten at jeg har for mye peiling tropheus vil jeg vel tru at ph på 8,3 er tilfredstillende. Kan også se for meg at faxegrus fort kan bli stygg, siden den er hvit.
Jeg er ikke uenig i at Ph på 8,3 er bra nok. Men som V sier, det er gøy å forske litt. Og jeg har den troen at Ph-verdien i Tanganyika er nærmere 9 enn 8. Det samme gjør Kristian når han vil ha mer fart i Troffene sine.
Jeg bytter bare kalksanden ut når de mister sin funksjon.

Jeg tviler ikke på om du kan vannverdi bedre enn det lille jeg har. Stusset litt også når jeg svarte Nils. Nei, det er ikke lett å si om en skal ha det ene eller det andre. Til syvende og sist så er det et spørsmål om smak og behag. Jeg liker kalksanden som jeg har fordi den har finkorn, er hvit som snø og den passer til lommeboken min.
Hehe lommebok ja, har snart ikke noe å ha i den lengre Egentlig burde jeg jo vente til jeg ser hvilken farge det er på modulene fra BTN. Har bestilt 13 ass, men vet ikke hvilken fage det er på de. For så og tilpasse sanden etter fargene på modulene. Dette skal bli et stas kar.

Et spørsmål til Kristian, eller om noen andre vet. Er dette bufferen du nevnte. Og hvor kan denne kjøpes annet en denne butikken i Australia.

Hmm, selv om jeg kopierer siden med produktet kommer linken til forsiden til butikken ?
badat
[QUOTE=Nils Vollstad]Hvor store er en måleskje og et målebeger?

Jeg vet ikke hva er et målebeger, men måleskje er det som følges med Kh+ boksen når du kjøper den. Den tilsvarer ca. et spiseskje. Så kan vi diskutere videre hvor stort er et spiseskje...

Ei spiskje er 15 ml, har ikke sjekket hor stor de måleskjene som er i Kh+ boksen er, men får vel gjøre det.

Er nok ikke så bekymret for at jeg eller retter sagt tropheus'ene ikke skal få de vannverdien de ønsker, men er noe lat, så derfor lurte jeg på hvor store disse målene var.

Var forresten innom noe sider der de anbefalt salt i vannet til tropheus. Noen som har tanker rundt dette?

Her er litt informasjoner om vannverdierne i Malawi-sjøen:

Ledeevne: 210-220µS
Na: 21mg/L
K: 6,4mg/L
Ca: 16,4 – 19,8 mg/L
MG: 4,7 – 8,8 mg/L
HC03+CO3: 2,36 – 2,58meq/L
CL: 3,57 – 4,3 mg/L
S04: 5,5 mg/L
SiO2: 1,1 – 4mg/L
NO3 – N: 0µg/L
PO4 – P: 27 - 30µg/L
pH 8,5-8,6

Temperaturen i vannet målt kl 12 mellom 26 -27 grader

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor dette er målt og i hvilken dybde, men det gir en indikasjon på at en pH over 8,6 ikke skulle være nødvendig.
PH en varierer faktisk fra 7,5 til 9,5 i Tanganyikasjøen.
Jeg viser også her til gamle gode ciklidblader med historier av de som har vært der.

En klump med utah ice liggende og ett par spisesjeer med natrium bikarbonat ved vannbytte fungerer bra for meg.
Tror du er i feil sjø Nils))

Hva er utah ice Roger ?
Utah ice er noe du får kjøpt i de fleste akvariebutikker.
I utgangspunktet blir det solgt som en eller annen pyntestein i akvarier.

En bekjent av meg fant ut tidlig på 90 tallet att dette stoffet hadde innvirkning på hardheten på vannet.

Fungerer som pokker...

badat
Jeg lurer på det samme.

Jepp! Den er meget drøy!

Glemte kansje og nevne at jeg også alltid bruker utah ice.. Utah ica ligger i sortimentet til imazo tror jeg.. Snakk med forhandleren deres og hør om du får en god pris på en 10 kgs kasse først som sist. Denne steinen blir faktisk oppbrukt ganske fort
Roger Kaasa
Utah ice er noe du får kjøpt i de fleste akvariebutikker. I utgangspunktet blir det solgt som en eller annen pyntestein i akvarier. En bekjent av meg fant ut tidlig på 90 tallet att dette stoffet hadde innvirkning på hardheten på vannet. Fungerer som pokker...

Du er jo den natterangleren du roger'n!
Og badat; Jeg har ikke veldig peiling på vannkjemi, men har vært innom saltvann, så noe har jeg plukket opp. Det viktigste jeg har lært meg er å se på troffene og se om de trives og leker. Gjør de det er vannet godt sånn jeg ser det
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna og Pål
Reklame for plussmedlemskap